Bild
Nästa artikel
Försiktiga förändringar. Utsidan skvallrar om nytt, men på insidan är förändringarna tämligen få.
Försiktiga förändringar. Utsidan skvallrar om nytt, men på insidan är förändringarna tämligen få.

Provkörning: Audi A4 Avant (2020)

Provkörning

Audi masserar nytt liv i A4. De yttre förändringarna i all ära, det vi verkligen gillar är det som knappt syns.

Med lanseringen av storebror A6 avklarad är det fritt fram att låta teknik och design rinna neråt i hierarkin. Vid en första anblick är det svårt att skilja ansiktslyfta A4 från sitt större syskon, men väl på plats bakom ratten står det snabbt klart är det handlar om en bra mycket mindre bil.

Kupén är ombonad och ständigt närvarande på ett positivt sätt, något som får A4 att kännas som en förarens bil. Bakom ratten sitter man skönt både som lång och kort. Justeringsmånen är rejält tilltagen, även om jag som är 190 centimeter lång skulle vilja sitta ett par centimeter lägre.

Baksätet är en annan historia. Som lång blir benutrymmet för litet och knän och fötter tar i stolen framför. Mittplatsen lider även av ytterplatsernas skålning, vilket gör att huvudet snabbt slår i taket. På långresan bör du därför inte vara fler än fyra, varav två inte får vara basketspelare.

Bra menysystem och fysiska knappar gör förarmiljön till en ergonomisk fullträff.
Bra menysystem och fysiska knappar gör förarmiljön till en ergonomisk fullträff.

Baksätets utrymmesbrist är irriterande, för A4 trivs när målet är fjärran. De förarassisterande funktionerna är ständigt närvarande utan att störa och milen går lätt att tillryggalägga. Känsligheten i körfältsassisten är justerbar, vilket bidrar till att man som förare slappnar av och låter systemet arbeta obemärkt i bakgrunden.

Provbilens ställbara chassi hanterar ojämnheterna bra i komfortläget. I sportläget ”Dynamic” blir resan väl stötig över ojämnheterna, men i gengäld underhållande. Styrningen är exakt och tillsammans med Audis fyrhjulsdrift är det lätt att placera bilen där du vill ha den, oavsett underlagets beskaffenhet.

Systemet kan skicka upp till 85 procent av effekten till bakhjulen vilket gör A4 till en underhållande karaktär på vintervägar. Bedömer bilen framfarten som väl inspirerad kan upp till 70 procent av effekten skickas till framhjulen, vilket tar ner pulsen till normala nivåer.

Lätt att hitta rätt trots många bottnar. Klar och skarp visning.
Lätt att hitta rätt trots många bottnar. Klar och skarp visning.

Audi gör sak av att MMI-systemet uppdaterats till samma nivå som vi sett i A6 minus en skärm. TFT-tekniken bidrar till bra kontrast även i ljusa förhållanden och menyerna är logiska och enklare att hantera än tidigare, då styrningen skedde från mittkonsolen.

Som ägare erbjuds du att köpa (eller prenumerera) på olika tjänster i efterhand, bland annat Audi Smart Phone Interface, vilket öppnar upp möjligheten att föra över teknik från din smartphone till bilen, samt fjärrstyra bland annat motorstart. Ett plus för begagnatköparen, men funktionen borde varit standard i en bil av denna kaliber.

A4 är en trevlig bekantskap – smidig, körglad och komfortabel. Sitter du inte bakom dig själv, eller i mitten, är det svårt att hitta allvarliga brister.

Nytt utseende även här. Anpassningsmöjligheterna för informationsvisningen är bra, dock utan att briljera.
Nytt utseende även här. Anpassningsmöjligheterna för informationsvisningen är bra, dock utan att briljera.

Plus: Bra komfort, goda vägegenskaper, detaljfinish.

Minus: Trångt baksäte och tveksam mittenplats.

Vad nytt? Yttre design, infotainment, uppkopplingsmöjligheter.

För vem? Körglada tjänstebilister med smak för premium.    

Med lanseringen av storebror A6 avklarad är det fritt fram att låta teknik och design rinna neråt i hierarkin. Vid en första anblick är det svårt att skilja ansiktslyfta A4 från sitt större syskon, men väl på plats bakom ratten står det snabbt klart är det handlar om en bra mycket mindre bil.

Kupén är ombonad och ständigt närvarande på ett positivt sätt, något som får A4 att kännas som en förarens bil. Bakom ratten sitter man skönt både som lång och kort. Justeringsmånen är rejält tilltagen, även om jag som är 190 centimeter lång skulle vilja sitta ett par centimeter lägre.

Baksätet är en annan historia. Som lång blir benut

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa en månad för 1 krona!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

FAKTA AUDI A4 AVANT 40 TDI S LINE S TONIC

PRIS, FRÅN KR: 455 400.

SVENSK LANSERING: Säljs nu.  

MÅTT, CM: L 476/B 185/H 146.

bagagevolym, l: 495–1 495.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 610.

MOTOR: Längsmonterad fyrcylindrig direktinsprutad dieselmotor med turbo, fyra ventiler/cylinder. Max effekt 190 hk vid 3 800–4 200 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 1 750 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift. 

PRESTANDA: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
5,4–6,2 l/100 km. CO2-utsläpp: 140–163 g/km.

KONKURRENTER: BMW 3 Touring, Mercedes-Benz C-klass, Jaguar XE.

Kommentarer

#1
2020-03-30 11:11

Ytterligare en fossil stenåldersbil CO2 utsläpp på 140-163 g/km år 2020?

#2
2020-03-30 11:30

Ytterligare en riktigt fin fosilbil för den som kräver dragförmåga,4wd och komfort.
Synd den inte har en någon typ hybridlösning.

#3
2020-03-30 20:46

Ett skolexempel på en bil som är obekväm att ta sig i och ur. Väl inne sitter man bra när man ställt in stolen, men efter något tiotal mil är det inte så bra för mig, alldeles för dålig stoppning.
Men bilen är ju trevlig att köra, men personligen vill jag ha lite mjukare fjädring, sportchassi på en bruksbil är löjligt.
Och den känns lite väl trång.

#4
2020-03-31 13:45

Var är eldriften?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.