Nästa artikel
Klassikern: Chrysler Valiant

Klassikern: Chrysler Valiant

Publicerad 8 maj 2016 (uppdaterad 9 maj 2016)
Chrysler Valiant var den mest framgångrika USA-bilen någonsin i Sverige – man såg dem överallt.
En ”Valle”, det visste alla med minsta bilintresse på 1960-talet vad det var. I dag, fem decennier efter nedläggningen av den generations Plymouth/Chrysler Valiant som finns på bilderna här, är modellen fortfarande en inte alldeles ovanlig syn på vägarna. Taxi körde Valiant. Polisen körde Valiant, både civila och krigsmålade. Mellanmäktiga män i karriären i Mellerud körde Valiant. När tiden var inne kom sedan raggarna i varje svensk håla från norr till söder för att köra – och köra sönder – varje Valiant de kunde få tag i. Fortfarande finns det lyckligtvis ett och annat oraggat exemplar kvar och de vårdas ömt.



Den enkla, stilrena karossen gav goda innerutrymmen och bra sikt. Interiören hade tilltalande färger och material, bilen kändes fräsch under de drygt fyra år denna generation fanns i produktion – och gör det fortfarande. Front, bakparti och en del dekor ändrades försiktigt under åren, men den rejäla uppbyggnaden och den lätt lutande raka sexan behölls – en maskin som för övrigt hör till de mest driftsäkra som över huvud taget konstruerats.



Konkurrenter saknades inte. Från USA kom Ford Falcon, ytterst konventionell den också men med aningen flashigare linjer. Chevrolet Corvair med sin svansmotorsexa av boxertyp och tvålkoppkaross var mer ett kuriosum hos oss. Mercedes-Benz 190 och Opel Kapitän var naturliga europeiska konkurrenter. Här var väl den senare en besvärlig nöt att knäcka, ”Kappan” var ju minst lika rymlig och susade fram precis lika flott med sina raka sexa under huven – dessutom var den tyska designen i amerikansk stil lite ”rikare” i folks ögon.



De allra flesta Valiant av andra generationen som kom till Sverige var inte sammansatta i USA – de monterades av byggsatser på Kaisers gamla fabrik i Rotterdam, Holland. Modellen har länge spelat i veteranernas trivsamma lågprisserie men riktigt fina exemplar stiger sakta men obönhörligt i värde.



Diskutera: Vad tycker du om Chrysler Valiant?
Chrysler Valiant V100 1963

Nypris: 17 700 kronor.
Värde i dag: 15 000–30 000 kr.
Motor: Rak sexcylindrig med stötstänger, två toppventiler per cylinder. En förgasare. Vattenkylning. Volym 2 790 cm3. Max effekt 90 DIN (100 hk SAE) vid 4 400 v/min. Max vridmoment 220 Nm vid 2 400 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, bakhjulsdrift. Treväxlad manuell låda. Trestegs automat som tillval.
Mått: L 478/B 178/H 136 cm.
Vikt: 1 350 kg. 
Fjädring/hjulställ: Torsionsfjädring fram och bladfjädrar bak. Fram dubbla tvärlänkar, krängningshämmare, bak stel axel. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Styrning: Kulmuttersnäcka. Vändcirkel 12,1 m.
Bromsar: Trummor fram och bak. Servo.
Fartresurser: Toppfart 145 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 17 s. 
Förbrukning: 1,3 l/mil.

Livscykeln

1959 Första generationens Valiant presenteras – i London. För karosslinjerna ansvarade Virgil Exner.
1962 Andra generationens Valiant. Nu stod efterträdaren Elwood Engel för de stilrena formerna.
1963 Ny grill, stående baklyktor.
1963 Den större sexan tillverkas inte längre av aluminium utan av gjutjärn. V8 på 273 kubiktum tillkommer.
1964 Ny grill, slätare karossidor, ny baklucka. Ny modell: Barracuda.
1965 Convertible läggs ned.
1966 Ny generation presenteras.

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-08 10:14
GDS

En vacker bil, helt utan tekniska svagheter. Med en driftsäkerhet som fortfarande gör vw:s konstuktionsavdelning grön av avund...

#2 • Uppdaterat: 2016-05-08 11:07
duccedriver

Har haft 2 en, en fd polisbil, kan ha varit en 72 med saabstolar, som satt i polisvalianter....
En Duster (2d ht-coupe) 73 grönmetallic med vitt vinyltak, vit galonklädsel och mittkonsoll med golvspak, en udda pärla, älskade den bilen.....
Gick fantastiskt fint med 225:a, men blev riktigt pigg med 360 insprutare från en dodgevan.....
En äldre herre jag bodde granne med söndagskörde en barracuda 65 v8 helt orörd, mint....för inte så länge sen....
Jag tjatade ofta, när det är tid att sluta köra säger du väl till?
En dag var den borta, en man hade bjudit 25000, det hade jag aldrig kunnat begära av dig, sa gubben....
Berättade aldrig vad jag tänkt som toppris, men för 25 hade jag jublat!

#3 • Uppdaterat: 2016-05-08 16:03
Hackenbush

Infantila kommentarer görs av de som inte vet bättre SiggeNn.

#4 • Uppdaterat: 2016-05-08 18:27
L. Mäkinen

Jag har haft två Valianter, båda 2d stolpe. En ´64 och en från 1967.

#5 • Uppdaterat: 2016-05-09 07:18
GDS

Ja du, Sigge, jag har ägt en Chrysler Valiant så jag vet vad jad pratar om.
Du verkar inte ens bemödat dej att undersöka saken närmare hur det det ligger till med kvaliten på bilen i fråga. Jag ska ge dej en länk:
http://www.onallcylinders.com/2014/01/20/top-10-engines-time-6-chrysler-225-slant-six/
Och Toyota har jag inte ens nämnt någon gång öht här på forumet. Jag har 3 Saabar !
Jag har bara ett (1) konto här och trycker inte på gasa/bromsa öht.
Du skapar dålig stämning här inne, skärp dej!

#6 • Uppdaterat: 2016-05-09 07:42
hultarn

Har själv inte haft Valiant, men däremot Dodge-kusinen Lancer (första gen av Valiant).
Jag "råkade" stoppa i en V8 från Barracuda -65, passade perfekt då den hade wirar till växleriet. Jag hade tryckknappsautomat i min bil och det var bara att haka på växelwirarna.
SBP blängde misstänksamt på den nymålade motor och undrade med myndig röst om jag bytt motor.
- Jo, men det är ju en likadan fast renoverad, jag vill ju inte ha problem.
"- Tur det! För vi hade sett direkt om du satt i större motor!"
Hehe
Kan tillägga att bilen blev pigg med V8, bilen vägde bara drygt 1300 kg.

#7 • Uppdaterat: 2016-05-09 08:12
hultarn

Och självklart har man åkt många mil i Valiant, minns särskilt de "barnsäkra" rutorna i baksätet. Vet inte varför de i original inte gick att veva ner hela vägen, för med en lätt justering av stoppet så gick det...

Den mjuka sången från Slant six-motorn glömmer man inte, den var inte rapp, men väldigt behaglig. Däremot var det ett pill att byta brytare, då fördelaren sitter på "skuggsidan", motorn lutar kraftigt åt höger. (30 grader)
Intressant nog var samma sexa på 100hk basmotor även i Challenger och Charger. Tänk vilken paradox med en muskelbil på 100 hk och 3-vxl manuell!

Kan tillägga att aluminiummotorn var mycket ovanlig, de flesta motorerna oavsett storlek var av gjutjärn. Endast vissa specialversioner hade aluminiummotorn som var 36 kg lättare.
"Smallblock"-V8an 273 kom inte 1963 som det står i artikeln, utan i mitten av 1964. Den kom som 318 strax efter och ersatte den gamla stora 318.

#8 • Uppdaterat: 2016-05-09 08:53
Hackenbush

GDS, denna tråden handlar inte om VW, var god lämna det utanför.

#9 • Uppdaterat: 2016-05-09 18:12
GDS

Hacken
Men att sigge kallar folk helt felaktigt för toyotatroll, det släpper du... vem är troll här egentligen?

#a • Uppdaterat: 2016-05-09 22:38
Egorank

SiggeNn: Vad är du ute efter egentligen och vad står ordet trmakommentar för? Har du inga kommentarer gällande Valiant?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.