Nästa artikel
Volvo fortsätter öka – och suv-andelen är rekordhög
Nyheter

Volvo fortsätter öka – och suv-andelen är rekordhög

Publicerad 3 december 2020
Nästan 3 av 10 sålda Volvobilar i Europa är numera laddhybrider, visar nya siffror.

Volvos bilförsäljning har börjat återhämta sig efter vårens coronadipp. I november ökade den globala försäljningen med sex procent jämfört med samma månad förra året.

”Ökningen drevs på av en stark prestation i Kina och USA där tappen från tidigare nedstängningar på grund av covid-19 helt har återhämtats”, skriver Volvo i ett pressmeddelande.

Andelen laddbara Volvobilar är nu uppe i 28 procent på den europeiska marknaden och globalt är den siffran 16 procent. Hittills i år har den totala försäljningen över hela världen minskat med knappt åtta procent.

XC60 är fortfarande Volvos bästsäljare och den följs av XC40 och XC90. Suvarna står totalt sett för 73 procent av Volvos försäljning jämfört med 68 procent förra året.

Läs också: Svenska bilköparna: Volvo mer innovativa än Tesla

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2020-12-05 08:45
A.L

Ok du menar F10? En sådan (525 x-drive) hade jag som tjänstebil och körde 15000 mil med så jag vet ganska väl hur den ligger på vägen. Åter en komfortinriktad vagn, men med mer finess i halka (kontra de "sovande" bakhjulen och AWD i Volvo) för den som gillar det.

Nej runflat är en styggelse. Där kan jag hålla med om att det finns skillnader, precis som i kalibreringen av fyrhjulsdrift och motorprestanda så klart. Men i övrigt vet jag som sagt inte vad som är så annorlunda kontra Volvo V90 när vägen svänger (förutom att V90 är nyare och styvare)

MVH AL

#11g • Uppdaterat: 2020-12-05 12:15
Axa

AL
Ifall man upplever att bilen kör föraren och inte tvärtom är vad jag skulle kalla dålig körkänsla. Visst, det kan vara subjektivt men ifall olika källor upplever liknande så kan man komma närmare ”sanningen”.
Kör man mc är körkänsla oerhört viktigt vilket även brukar påverka hur man tänker vid köp av bil. Med det sagt innebär det inte att det handlar om sportbil eller extrema sportegenskaper.
Dock tror jag många inte förstår sig på körkänsla därför att de inte helt enkelt kan.

#11h • Uppdaterat: 2020-12-05 16:50
A.L

Axa. Ja om dålig spårstabilitet, småbilskvalitet, buller eller gnekande kaross är din definition av körkänsla så förstår jag att du föredrar Skoda.

Själv vill jag ha ordning på hjulvinklarna när jag tar kurvan och så även om det råkar förekomma ojämnheter i densamma. Därför avstår jag från billiga chassin, det gäller oavsett jag kör bil eller MC.

Vad olika s.k källor sedan påstår hoppas jag innerligt att du avstår från att diskutera vidare, ty det finns ingen som helst ”sanning” i de uppgifterna.

MVH AL

#11i • Uppdaterat: 2020-12-05 20:46
Axa

AL
Jag valde en Skoda av andra anledningar än att få fullständig körkänsla. Att tro en dyrare bil med påkostat chassi skulle automatiskt ge bättre körkänsla visar total okunskap.
Faktum är att det är oftare småbilarna ger bättre körkänsla än de större ”färjorna”.

#11j • Uppdaterat: 2020-12-05 20:59
A.L

Ja det är din subjektiva åsikt. Jag väntar fortfarande på definitionen.

Min okunskap till trots så kan jag avslöja för dig att det finns en ingenjörsmässig metod för att fastställa det här och också omsätta i fordonskonstruktion (i sin spets tillämpat i en F1-bil exempelvis). . Men då du ännu inte ger något konkret att utgå från som visar på skillnaden mellan V90 och den där andra bilen (som Axa inte redovisar) är det svårt att bemöta det du skriver på annat sätt än att det är rent subjektivt nonsens.

MVH AL

#11k • Uppdaterat: 2020-12-05 21:30
Axa

Haha, eller så vill man inte erkänna att körkänslan i en Volvo är urusel.

#11l • Uppdaterat: 2020-12-06 01:03
A.L

Axa. Som sagt. Hur skall man bedöma en körkänsla när du inte definierar den?

Tilläggas bör dock att det finns både ingenjörsmässiga som medicinska inslag i begreppet, men det är ju inte Axa intresserad av. För honom är hans egen subjektiva uppfattning en norm som inte kan eller får ifrågasättas, d.v.s det sedvanliga grandiosa perspektivet utan djupare innehåll.

Nonsens som sagt.

MVH AL

#11m • Uppdaterat: 2020-12-11 09:35
A.L

Nu är jag ju inte intresserad av att köpa någon gammal bil herr "Karlsson" utan en ny. Kopplingen till Folksam är inte relevant eftersom deras underlag bygger på tvåbilskollisioner som hunnit vara med i tillräckligt många sammanstötningar för att kunna sammanställas. Och det har inte några nya SPA-bilar från Volvo varit (V90 är en sådan), lika lite som att den nyare RAV4 har varit det.

Modellen som "Karlsson" åberopar av RAV4 (modeller 2013-2018) har dock fortfarande ett bra resultat. Den har dock brister i både tak- som frontstruktur som en Volvo V90 saknar. Exempelvis är taket på Volvon 20-25% starkare (vilket Karlsson är införstådd i hur viktigt det är efter incidenten med mammas/fruns i40 och älgen). RAV4 klarar c:a 7900 kg mot Volvons nära 10000 kg, och inträngningen på passageraren och förarens ben och bäcken är på skadliga nivåer vid en potentiell singelolycka av small overlap-karaktär (som Folksam inte mäter). Ja det rör sig om att kunna få invalidiserande skador eller inte (återkom om du vill ha exakta siffror). Därför är det inte min typ av vagn.

Den nya RAV4 skulle däremot kunna vara det eftersom den har både en starkare tak (9529 kg - nästan lika bra som en Volvo) -som frontsturktur. Desdutom har den nyare hybriddrivlinan gjort starkt intryck på mig. Men förtroendet hämmas av sådana här exempel.

https://teknikensvarld.se/test-provkorningar/test/toyota-rav4-laddhybrid-farlig-i-algtestet/

MVH AL

#11n • Uppdaterat: 2020-12-11 09:32
A.L

Ja du Karlsson. Välkommen tillbaka.

Siffrorna i sin helhet kan du läsa på iihs hemsida, om det är en auktoritet som fungerar för dig. Där finns både takstyrka, Head Injury Criterion (HIC), inträngande våld och acceleration för respektive bil redovisade. Och Toyota får inte ett dåligt resultat, vare sig med den gamla eller nya modellen. Dock är den inte ”bäst” (utifrån dagisperspektivet), men väldigt bra.

https://www.iihs.org/ratings/vehicle/Toyota/rav4-4-door-suv/2013

Sedan har jag inte kommenterat eller ifrågasatt Folksams resultat, utan enbart förklarat för dig vad det är som siffrorna visar.

Du tittar nämligen på bilar som är flera år gamla och inte på den vagn som du själv eller undertecknad färdas i och som relevant för debatten som fördes.

Så öppna ditt eget underlag och läs på och lär dig tolka siffrorna. Annars är det bara att maila till Anders Kullgren och fråga så får du precis samma svar som jag precis gett dig.

MVH AL

#11o • Uppdaterat: 2020-12-06 20:55
Henrik M

För mig totalt oförståeligt hur man kan vara så otroligt trångsynt och tjurskallig.....att hänvisa till en undersökning som redan tidigare nagelfarits i dessa spalter vad den egentligen säger och vilka modeller den behandlar. Att använda den mot nyare bilar än den hanterar är ju så otroligt korkat så man undrar ju om vederbörande verkligen är då dum, eller om han på riktigt tror att de han skriver emot är så dumma att de ska gå på det?
Var väl samma när den slängdes fram för att visa hur osäkra Teslorna är då de inte ens fanns med på listan.....vilket var av just den anledningen att de inte krockats än i tillräckligt antal för att ses som statistiskt jämförbara.
Och att sen hävda man inte är den man är när man lika tjurnackat går in med exakt samma åsikter och exakt samma retorik mer eller mindre......tja, man tar sig för pannan!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.