Bild
Nästa artikel
Svenska bilköparna: Volvo mer innovativa än Tesla

Svenska bilköparna: Volvo mer innovativa än Tesla

Nyheter

De flesta bilköpare vill hellre ha smarta säkerhetssystem än pekskärm och andra finesser.

Nya bilmodeller har betydligt högre tekniknivå än för bara några år sedan. Processorkraften har ökat rejält och det möjliggör en mängd nya finesser som ska göra körningen säkrare och bekvämare.

När svenska bilköpare får lista vilka tekniska innovationer de helst vill ha i sina bilar hamnar olika säkerhetssystem i topp, enligt en ny undersökning som Blocket genomfört bland svenska körkortsinnehavare.

Bilköparna prioriterar generellt sett parkeringssensorer, backkamera, autobroms och dödavinkelvarnare före tillval som lyxigare högtalarsystem eller navigation.

– Bakom ratten vill vi gärna ha det så bekvämt som möjligt och att fickparkera får många att bli obekväma. De parkeringssystem som finns i dag är oerhört praktiska och minimerar risken för sammanstötning säger Jenny Jonsson, affärsutvecklare på Blocket Fordon.

Yngre bilköpare vill ha pekskärm

När bilköparna får lista vilka märken som är mest innovativa hamnar Volvo i topp. 27 procent av deltagarna anser att Volvo är mest innovativa när det gäller ny teknik. Hack i häl kommer Tesla med 26 procent och därefter kommer Toyota med 16 procent.

I åldersgruppen 18–29 år var däremot Tesla det mest innovativa bilmärket. I den åldersgruppen värdesatte bilköparna även infotainmentsystem med pekskärm högre än autobroms.

Läs också: Ny rapport: Tesla mest innovativa – men VW flåsar i nacken

10 i topp: Finesserna som bilköparna helst vill ha

Parkeringssensorer (53%) 
Parkeringskamera (52%) 
Autobroms (46%)
Dödavinkelvarnare (44%) 
Adaptiva strålkastare (34%) 
Automatisk fickparkering (28%)
Körfältsassistans (24%) 
Bild/-pekskärm (20%) 
Självkörande bil (13%) 
Holografisk vindruta (11%)

10 i topp: Bilmärkena som köparna tycker är mest innovativa

Volvo (27%) 
Tesla (26%)
Toyota (16%) 
Volkswagen (15%) 
BMW (15%)
Audi (15%)
Mercedes (10%) 
Skoda (6%)
Porsche (5%) 
Hyundai (5%)

Taggar: Nyheter, Volvo, Tesla

Kommentarer

#1
2020-11-26 17:04

Volvo är alltså bäst.

#2
2020-11-26 17:53

Pekskärmar och touchkontroller är en styggelse. Man får inte prata i telefon men sitta och fumla och leka med en skärm är helt ok?!

#3
2020-11-26 18:09

Det känns som en del Volvo-fantaster skulle behöva lite tid i en Tesla för att förstå tekniksprånget. :P Dock ska Volvo ha cred för att de ligger i framkant av den gamla fordonsindustrin, de har potentialen att ta en Samsung-roll till Teslas Apple/Iphone-roll.

#4
2020-11-26 19:04

Detta bevisar att svensken är lagom.. Dessutom att hen inte fattar teknik, utan bara vill ha hjälpmedel så de slipper tänka på vad de gör - kör bil.. (helst Volvo..)
Ibland undrar jag om de tillfrågade har körkort..

#5
2020-11-26 18:44

Med andra ord:
Volvo kombi är "bäst" i Sverige.
Ford pickuptruck är "bäst" i USA.
Någon Tysk tillverkare är "bäst" i Tyskland.
Range Rover "bäst" i U.K
och
någon Kinesisk bil "bäst" i Kina.

Color me surprised...

#6
2020-11-26 19:24

@Roadkill mer teknik är inte alltid bättre. Men jag förstår Tesla. Rent ekonomiskt är det ju billigare att bara producera/köpa in en skärm och kasta in alla funktioner i. Speciellt produktionsmässigt mot att montera en massa knappar och reglage. Men så vidare ergonomiskt och trafiksäkert vet jag inte. Eller vad säger du om att ersätta ratten med en skärm istället? Allt annat är ju bara så analogt gammalmodigt ;)

Nej, skärm i alla ära, men man måste använda en viss teknik till det den är lämplig för. Bara för att allt kan skötas via en skärm så betyder det inte att det är optimalt.

#7
2020-11-26 21:12

#Milkylainen. ”Color me surprised”? För mycket ”Milky” kanske? ;-))

#8
2020-11-26 21:55

Finns det något samband mellan de båda listorna? Tycker man att Volvo är innovativa för att de har parkeringssensorer?

#9
2020-11-26 22:44

Efter att ha kört en lånad Volvo och min sambos Audi måste jag säga att Teslas menysystem är helt outstanding och brukarvänligt (möjligen med undantag för torkare...). Att försöka navigera i menyer i en kombination av rattknappar och centerpanelen i en Audi kräver i det närmaste fyraårig högskoleutbildning. Man finner ingenting utan att sitta med användarhandboken. I Teslan är allting uppbyggt som man känner från sin Mac (Windowsanvändare kanske har problem där. Men de har ju ändå alltid problem...). För den som ändå inte instämmer, gå in i användarhandboken till Volvo och se hur man ska göra för att byta torkarblad. Helt vansinnigt. I Teslan går man in i servicemenyn under byte av torkarblad. Klarar till och med jag!!!

#10
2020-11-26 23:57

Iblandundrar man om det är första april fler dagar om året. VolvoCars är mittimellan lite typ mellanmjölk avseende innovationer. Det andra aprilskämtet är att VolvoCars ska sälja utsläpssrätter tack vare sina låga utsläpp, man tar sig för pannan ett antal gånger och undrar vart vi är på väg egentligen. Det företaget som är det mest innovativa är Tesla, som traditionella bilindustrin dömde ut för inte så länge sedan men som har ett tekniskt försprång på ca 8 år.

#11
2020-11-27 08:49

@Boxer Att det helt plötsligt skulle behövas instruktioner för att byta torkarblad känns som ett steg bakåt. Jag har aldrig behövt några utan jag fäller upp armen och bara byter. Behövs det en instruktion är det för tillkrånglat...

#12
2020-11-27 09:13

De främsta finesserna på på listan som efterfrågas är klassiska gubb-finesser. Men när åldern börjar ta ut sin rätt med dålig uppmärksamhet och stela nackar önskar sig de flesta kanske backvarnare, backkamera, dödavinkelvarnare, autobroms etc.
Listan speglar mer att det är mest gubbar som hänger på Blocket och tar sig tid att svara på undersökningar, än vad genomsnittsbilisten önskar sig. Samma undersökning på Tiktok, Insta och andra sk ungdomsappar hade gett helt andra resultat.

#13
2020-11-27 10:06

Desmoholic: Nu sträcker ju sig Teslas innovationer lite längre än till skärmen. Men oavsett om man tittar på skärmen och den smartare inredningen, de trådlösa uppdateringarna, värmepumpen, de strukturella batterierna, modellerna, laddningen och laddningsnätverket, fabrikerna, mjukvaran, hårdvaran, förarassistenssystemen (som går mot självkörande i framtiden), lastutrymmena, appen eller bara en så simpel men fantastisk sak som "dog mode" så är det innovation överallt.
Och att det dessutom är funktionell innovation syns tydligt på hur många som försöker apa efter...

#14
2020-11-27 10:23

Desmoholic:
Så här måste man göra för att byta torkarblad på en XC70 2016:
Sätt fjärrnyckeln i startlåset och tryck kort på START/STOP ENGINE-knappen för att sätta bilens elsystem i nyckelläge I. För detaljerad information om nyckellägen, se Nyckellägen – funktioner vid olika nivåer.

Tryck kort på START/STOP ENGINE-knappen igen för att sätta bilens elsystem i nyckelläge 0.

För inom 3 sekunder höger rattspak uppåt och håll den kvar i ca 1 sekund.

Torkarna går då och ställer sig rakt upp.

Torkarna återgår till utgångsläge vid ett kort tryck på START/STOP ENGINE-knappen för att sätta bilens elsystem i nyckelläge I (eller vid start av bilen).

Enkelt inte sant?

#15
2020-11-27 10:53

Back-kamera behöver man inte vara gammal och stel för att uppskatta. Som många av dagens bilar är designade så ser man knappt bakåt eftersom det inte finns glasrutor utan endast plåt (pga. att man tycker att det ser "sportigt ut"). Komfort och säkerhet/assistans uppskattar även jag (och många andra under 50 år) väldigt mycket - är evigt trött på dålig runtomsikt, sportfjädring och låga/breda däck.

#17
2020-11-27 17:18

@Roadkoll; Varför räknar du upp en himla massa gammal teknik? Värmepumpar har funnits i decennier och återfinns i många andra elbilar.

Trådlösa uppdateringar? Vadå är inte bilen färdig vid köp? Och så ger jag helst inte Tesla tillgång till min bil med tanke på deras intrång de gjort hittills. Finns gott om exempel på folk som reparerat krockade teslor där Tesla stänger av massa funktioner i bilarna för att de inte gillar att andra rör ”deras” bilar.

Deras fabriker blir jag inte heller så imponerad av med tanke på hur bilarna ser ut passformsmässigt.

Men laddnätverket är bra!

#18
2020-11-28 07:14

Volvo? Mest innovativ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.