Nästa artikel
Efter rådjurskrocken – två månaders väntetid till verkstaden
Långtest

Efter rådjurskrocken – två månaders väntetid till verkstaden

Publicerad 27 oktober 2020
Motorhuven skjuts upp i bakkant – kostar 8 000 kronor att åtgärda.

Långresorna i stallets BMW fortlöpte både bekvämt och tyst när två rådjur gjorde oss uppmärksamma på att premiumlivet kostar.

Min ingifta morbror, som kört majoriteten av Värmlands vägnät under polisutryckning, vet att inte väja för småvilt. Men trots den låga farten var närkontakten med bilens stötfångare oundviklig.

När vi närmade oss vägkanten var det två förvånade rådjursögon som stirrade på oss. Snabbt var rådjuret på benen och försvann in i skogen. Kvar på landsvägen blev vår premiumkombi utan en skråma men med en motorhuv som stuckit till väders.

BMW:s aktiva fotgängarskydd höjer motorhuven vid kollision med fotgängare vilket registreras av sensorer som sitter under stötfångaren. När skyddet löser ut ökar deformationsutrymmet under motorhuven för att minimera skadorna när huvudet slår i motorhuven – teknik som bevisligen fungerar även på djur.

Läs också: Ford Focus i långtest: "En ytterst medioker däcktestare"

När fotgängarskyddet aktiveras, mellan 30 och 55 km/tim, skjuts metallstavar upp och slår isär huvgängjärnen som skickar upp huven i bakkant. 

Med närmaste BMW-verkstad elva mil bort fick proffsen på Ämteruds Bensin & Bilrenoveringar i Charlottenberg ställa upp med kraftiga buntband för att kunna stänga huven ordentligt. Enligt BMW ska huven gå att trycka ner i bakkant för vidare färd till märkesverkstad vilket endast var möjligt på huvens passagerarsida. 

Facit blev två månaders väntetid för åtgärd hos Bavarias skadecenter i Stockholm som lackerar, monterar och justerar in nya huvgångjärn för 3 500 kronor plus arbete. Att vi kommer undan med mindre än vagnskadegarantins självrisk på 8 000 kronor är knappast troligt. 

Den här bilen ingår i Vi Bilägares långteststall. Du kan läsa mer om hur långtestet fungerar och följa alla uppdateringar här.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-10-27 20:02
saabnisse

Korkad konstruktion, borde vara utförd så den gått att återställa utan byte av delar.
Men det är klart, då hade man ju inte kunnat skinna bilägaren på ännu mer pengar förstås!

#2 • Uppdaterat: 2020-10-27 22:25
N-iklas

"Min ingifta morbror, som kört majoriteten av Värmlands vägnät under polisutryckning, vet att inte väja för småvilt."
Man behöver inte alls väja, är man uppmärksam och anpassar hastigheten efter omständigheterna så hinner man bromsa, men det där med "uppmärksamhet" är det visst skralt ställt med.

#3 • Uppdaterat: 2020-10-27 23:44
Dana

8 tusen i självrisk för viltolycka. Det går att skaffa bättre försäkring om man vill.

#4 • Uppdaterat: 2020-10-28 07:22
Ahlstrand

Jag håller med marauder, det är ju många helförsäkringar som har 0kr självrisk vid viltolycka. Men intressant att BMW tar ut full självrisk på vagnskadegarantin.
Här skulle ViB gärna få göra en sammanställning mellan bilmärken och försäkringsbolag. Dels för bilar som har vagnskadegaranti men också en jämförelse mellan vagnskadeförsäkringar i olika bolag.

#5 • Uppdaterat: 2020-10-28 09:42
Tindritus

Två månaders väntetid; helt oacceptabelt!!!

#6 • Uppdaterat: 2020-10-28 10:26
Styggavargen

Vi bilägare får höga premier för att plåtslagarna mjölkar försäkringsbolagen. Jag blev påkörd bakifrån på E22 ...jag hade stannat för det var kö som bildades, bakom kom en Volvo 440 som inte kunde stanna och min bil fick plåtskador bak på avgasrör och kofångare, bilen studsade framåt och fick då skador på motorhuven. Kostnaden för att laga detta landade på 55000 kr.. och jag blev paff när försäkringsbolaget lagade upp bilen (en Mitsubishi Carisma).. för att jag trodde inte den var ens värd detta!? Jag lovar, skadorna kostade nog max 20-25000 kr.. detta var någonstans 2004-2005...
Försäkringsbolagen är nog inte så intresserade av att kolla upp om räkningarna de betalar är acceptabla och hyfsat rätt, för de höjer bara premien och skickar räkningen vidare och tjänar själv en slant på detta.

#7 • Uppdaterat: 2020-10-28 11:43
Panopticon

Försäkringar är till för att lura oss på pengar. Det borde inte vara någon hemlighet för någon. Det enda som det egentligen finns anledning att ha en försäkring på är saker som är så pass stora så att man i princip går i personlig konkurs om det skiter sig med dom. Eller till exempel om man vet att man kör som en idiot och därför kommer att behöva använda försäkringen ofta.
Småförsäkringar speciellt är riktigt puckat att ha. Där betalar man in mycket pengar för att eventuellt få tillbaka lite om nått går åt helvete. I vilken värld är det smart?

En försäkring är lite som att betala pengar för att inte spela på lotto. :)

#8 • Uppdaterat: 2020-10-28 12:01
Axa

Framgår inte om det är BMWs märkesförsäkring eller inte. Något jag har lärt mig genom åren är att hålla mig borta från märkesförsäkringar.

#9 • Uppdaterat: 2020-10-30 16:18
Ben39

Skydden har gått till överdrift Skippa bilar med sånt

#a • Uppdaterat: 2020-10-28 09:00
milkylainen

Det är BMWs vagnskadeförsäkring under nybilsåren som kostar såhär mycket.
Jag har råkat ut för dessa skojjare tidigare. Hade även en helförsäkring av misstag,
men försäkringsbolaget vägrade ersätta skadan med hänvisning till nybilsgarantin.
Försäkringar är den nya "restaurangbranchen".
Smutsigt, smitande konstanta lögner, ocker osv. Skitbransch. Från början till slut.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.