Nästa artikel
Nu ska Konsumentverket granska otydlig snabbladdning
Först på Vi Bilägare

Nu ska Konsumentverket granska otydlig snabbladdning

Publicerad 21 augusti 2020 (uppdaterad 15 september 2022)
I vissa fall har elbilisterna fått veta först i efterhand vad laddningen kostar.

Att snabbladda elbilen längs vägen är inte alltid så enkelt som det borde vara. Ofta behövs en mängd olika laddtaggar eller abonnemang för att kunna starta laddningen – ett vanligt kontokort duger sällan.

Det finns flera initiativ som ska försöka göra det enklare att snabbladda elbilar. Ett av dem kommer från svenska organisationen Elbil Sverige och presenterades tidigare i augusti.

Läs också: Nytt laddnätverk för elbilister startar i Sverige

För att reda ut hur avtalsvillkor och prissättning av elbilsladdning fungerar inleder nu Konsumentverket en granskning, kan Vi Bilägare avslöja. Anledningen är att myndigheten fått flera anmälningar som rör bristande prisinformation.

– Det som konsumenter har anmält är att det är otydligt om vad för laddning som erbjuds och vilket pris det då rör sig om. I vissa fall har prisinformation helt saknats och i andra fall har konsumenten fått prisinformationen först efter att laddningen slutförts, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, till Vi Bilägare.

Företagen som ska granskas är Ionity, Bee, Eon, Fortum, Tesla och Vattenfall. De ska senast i början av september skicka in underlag om bland annat villkor och prisinformation.

Läs också: Ionitys försvar: Därför höjer vi priserna för snabbladdning

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-21 08:43
Thommys

Problemet med prissättningen är att vid dessa "pumpar" betalar man motsvarande ett högre pris per liter om pumpen pumpar snabbare. Det är som om det skulle bli dyrare per liter om man trycker på knappen för lastbilsfyllning. Egentligen borde det bli billigare eftersom du då uppehåller dig kortare tid vid pumpen vilket gör att fler kan fylla sina tankar per dag och de då inte behöva lika många "pumpar".

#2 • Uppdaterat: 2020-08-21 08:56
ToRy

Apropå laddning så läste jag den här artikeln innan den låstes:
https://teknikensvarld.se/dyr-resa-med-elbil-sa-mycket-kostar-elbils-semestern/
Men bara ingressen räcker egentligen: 7000 kr mer för "bränslet" med elbil jfr med diesel.
Uppenbarligen är det bara Tesla som fungerar vettigt ur den aspekten än så länge.

#3 • Uppdaterat: 2020-08-21 09:13
Styggavargen

Om någon på fullt allvar att det blir billigare med elbil i framtiden kommer nog att bli besviken, "marknaden" kommer så klart att göra allt för att maximera sina vinster..och antagligen blir det ett fåtal större aktörer som har hela marknaden och sätter priset tillsammans på en hög nivå.
Marknaden gör också allt för att förhindra konkurrens, titta på hur bankerna gör...med sina UC uppslagningar och "låsningar" om du gör för många uppslag för att kunna få ett tänkt pris på ett lån du inte ens tagit ut....du är rökt! Nu finns Lendo, det är en liten tröst... för att jämföra bankers utlåningsränta är svårt idag.

#4 • Uppdaterat: 2020-08-21 13:46
Grosser

@ToRy, vill man åka dyrt så kan man. Viss research inför sin resa tror jag de flesta gör, kanske att man då fixar ett lämpligt abonnemang för sig resa för att slippa strul och 'pay-and-go'-priser.

#5 • Uppdaterat: 2020-08-21 13:48
Grosser

Bra med en genomlysning av marknaden. Det som är tydligt är att laddbranschen fortfarande är i sin linda m a p prissättningsmodeller osv. Den är dock snabbt är på väg att bli det "nya normala"..

#6 • Uppdaterat: 2020-08-21 16:24
Arne Nilsson1

Nuvarande batterier är inte lösningen för framtiden. OK för elmotorer då men en "full tank" väger upp till 700 kilo vilket även en tom tank gör. Det gör att elbilar med räckvidd som en ordinär bensin eller diesel väger betydligt mer. Detta kräver grövre chassi, fjädring, leder, bromsar, däck, ja det mesta. Så de blir tyngre, dyrare och sliter mer på vägarna. Miljövänligt? Inte ett skvatt. Då har jag inte ens tagit upp metallerna i batterierna. Nej, detta är en återvändsgränd. Det visste redan Farmor Anka som ju körde elbil.

#7 • Uppdaterat: 2020-08-21 16:43
Carl Trefalt

Livslängden på elbilar lär bli kortare än för fossila bilar.

#8 • Uppdaterat: 2020-08-21 17:26
EnannanRobban

Vad bygger du din teori på Carl?

#9 • Uppdaterat: 2020-08-21 17:49
Carl Trefalt

Batteriernas livslängd!

#a • Uppdaterat: 2020-08-21 19:46
CEAT

Arne Arne Arne... Åldern tycks ha fått din utveckling att stanna. Utan att jag hoppar på dig för mycket så är elbilen det bästa som hänt sedan kvinnan besteg denna jord. Snacka om att det alltid är antingen eller, i det här fallet går utvecklingen förbannat fort inom batteribranchen. Tesla var snabba på tråden och det är egentligen nu, 2020 som elbilarna börjar ta marknad och få en ”start” i branschen. Bensin och diesel har forskats på och mixtrats med i över 100 år. Ge batterierna 100 år så ska du se att alla som lever 2100 kommer tänka tillbaka och säga ”hur fan kunde dem köra med bensin och diesel på den tiden?” Precis som dagens rökning, vissa börjar redan nu fatta galoppen att rökning är totalt värdelöst som både producerar skit, levererar skit och sedan skräpar ner. Batterierna kommer både bli lättare och effektivare. Bensin och diesel? Tyvärr, kommer stampa i samma mark. Jag är glad att folk utvecklar och kommer på bättre lösningar än att stå kvar och stampa i samma marker. Älskar att sitta i en kö eller för den delen köra efter en elbil, så rent och så tyst! Välkommet!

Livslängd, vad batterier innehåller m.m är så orimligt att ens diskutera. Ingen av oss här vet för inte står du och producerar batterier Carl, vargen eller Arne själv? Det ända vi kan konstatera är att det finns elbilar för 200.000 och elbilar för 1.3 miljoner precis som för bilar med andra drivmedel. Å tusan vad skönt det blir på vägarna när alla bilar som släpper ut svart rök och sportbilar som låter försvinner från vägnätet, dem hör hemma på sportbanan!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.