Nästa artikel
Nissans nya fyrhjulsdrift – med dubbla elmotorer
Nyheter

Nissans nya fyrhjulsdrift – med dubbla elmotorer

Publicerad 22 januari 2020 (uppdaterad 28 april 2021)
Bättre fäste med nya systemet som kan skicka kraften mellan hjulen helt individuellt.

Nissan var tidigt ute med elbilen Leaf, och snart är det dags för ännu fler elektrifierade modeller – inte minst en suv, som blir viktig eftersom marknaden för suvar växer explosionsartat.

Den nya eldrivna suven, som förmodligen kommer visas upp i år eller 2021, får ett fyrhjulsdriftsystem som är nytt för Nissan och som består av två elmotorer. Den här tekniken finns redan hos en del andra märken, men snart dyker den alltså upp även hos Nissan. Det är ett viktigt steg för att kunna locka fler köpare i exempelvis Sverige, som gärna väljer fyrhjulsdrift.

Fyrhjulsdriftsystemet kallas Nissan e-4ORCE och kan fördela drivgreppet till det eller de hjul som har bäst fäste för tillfället. Det gäller både mellan axlarna och mellan individuella hjul tack vare aktiv momentstyrning och genom att använda bromsarna.

Förutom att ge bättre fäste på halt underlag ska systemet förbättra stabiliteten och ge roligare köregenskaper och minska risken för understyrning i kurvorna. Dessutom kommer bromskraftåtervinningen, som ”motorbromsar” när föraren släpper gasen, bli betydligt mjukare än i en framhjulsdriven bil.

Den nya elsuven som är på ingång och blir först ut med systemet blir femsitsig och kommer ha en räckvidd på omkring 50 mil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2020-01-22 19:21
Henrik M

Elbil som kan dra husvagn finns redan, verkar som en del missat det. Model X får dra 2350 kg, EQC och Etron får väl båda dra 1800?

#c • Uppdaterat: 2020-01-22 19:50
Xtuz

Irvor: Skillnaden är att man har så fruktansvärt ineffektiv bränslebil så den drar mycket redan utan husvagn, därför ökar inte åtgången på samma vis som med elbilen.

#d • Uppdaterat: 2020-01-22 21:33
Elbilisten

@#10: Du får ju tycka och köpa vad du vill. I alla omställningar måste någon ju naturligtvis vara sist med det gamla. Globalt fortsätter omställningen.

https://cleantechnica.com/2020/01/18/fossil-vehicle-sales-in-global-freefall-down-4-7-in-2019-electric-vehicle-sales-continue-to-grow/

Man kan ha värme/kyla i elbilen utan tomgångskörning. När jag snabbladdar någonstans och jag behöver mer än kanske 10 minuter går jag och fikar. Eller sitter och stirrar i mobilen som alla andra. Eller passar på att handla. Eller tar en promenad. Eller något helt annat. Är det minus 30 eller plus 30 brukar det bli något inomhus eller i skugga :-)

#e • Uppdaterat: 2020-01-22 22:07
Elbilisten

Själv har jag inte haft möjlighet att testa i så låga temperaturer.

https://teslaclubsweden.se/starta-elbil-i-34-grader/

#f • Uppdaterat: 2020-01-23 11:31
Panopticon

Carl Trefalt: Om man brukar köpa bilar för 2 miljoner så är 1 miljon ett lågt pris, om man aldrig kör längre än 10 mil så är 20 mil en lång räckvidd.
Du menar alltså att elbilar inte är perfekta för alla? Vilken chock, du måste vara den första som upptäckte det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.