Nästa artikel
Skrämmande resultat för lågprisdäck
Ledare

Skrämmande resultat för lågprisdäck

Publicerad 15 mars 2012 (uppdaterad 15 mars 2012)

Få personer har lika bra kunskap om vad det är för komponenter som gör din bils egenskaper säkra än de som tillverkar den. Redan på ritbordet dras de viktiga riktlinjerna för hur just ditt fordon ska uppträda den dag första exemplaret rullar ut från fabriken.

De överväganden som görs går ända ner på detaljnivå och inget lämnas åt slumpen, även om en del påtvingade kompromisser kan göra livet svårare för utvecklingsteamet.


I denna process är givetvis däcken inkluderade. I årets första stortest av sommardäck (finns i Vi Bilägare 4/2012, nästa test finner du i 5/2012) fokuserar vi på de vanligaste däcken på marknaden, de som kallas premiumdäck.

Det är ofta dessa du hittar monterade på bilar som är helt nya. När åren kommer ikapp bilen är det dock vanligt att dessa har ersatts med något annat, vilket inte sällan är lågprisvarianter. Detta i en jakt på att nå lägre kostnader i en redan tungt belastad sektor.

För att ta reda på vad som eventuellt kan hända när dessa lågprisvarianter monteras har vi valt att kasta in en representant för segmentet (Nankang AS-1) bland premiumdäcken. Våra tester visar på skrämmande resultat i framför allt väta, vilket är ett av de viktigaste områdena för oss som bor i Norden.

När bilen med däcket som presterar bäst i våra bromsprover på blött underlag står still, passerar motsvarande med lågprisdäcket denna punkt med 37,3 kilometer i timmen, vilket innebär en 19,9 meter längre bromssträcka. Genom att addera en grupp dagisbarn eller en stillastående lastbil i scenariot skapas en tydlig bild av en katastrof.

Genom att montera däck av en märkbart lägre kvalitet riskerar du inte bara ditt eget och andras liv i onödan, utan neutraliserar även de utvecklingstimmar som tillverkaren lagt på området säkerhet. Saker som ironiskt nog oftast väger tungt när bilen köps.

Fast kanske är det de äldre bilarna – de utan kryptiska säkerhetsbeteckningar som ESP, DSC och ABS som riskerar att verkligen bli bortglömda. Här behövs all hjälp man kan få, även om det kostar som halva bilen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-03-15 11:55
Thommys

Först och främst måste de som köper billiga däck få veta att de är så mycket sämre. Eller rättare sagt, de ska veta vad de får för pengarna när de köper dyrare däck. Många har ingen aning om att det skiljer så mycket mellan däcken. Därför är det jättebra att ni tar med det i era tester.

Det är inte bara de själva som kör bilar med billiga däck som råkar illa ut när det händer något. Det kan vara oss andra de kör på, antingen i våra bilar eller när vi är ute och går. Därför borde det ställas myndighetskrav på däck.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-15 12:17
Raphael

Det är skillnad på billiga däck och billiga däck.
Nankang, som nämns i artikeln, är en Taiwanesisk tillverkare och tillhör inte de bästa - långtifrån, framförallt har de svårigheter ta fram däck för europeiska körförhållanden.

Premiumtillverkarna erbjuder lägprismärken, som fungerar väldigt bra. Det som skiljer dem från premiummodellerna, det är främst komfort, ljudnivå, rullmotstånd och slitstyrka där lågprismodellerna är sämre. Men greppet i torrt och vått är helt okej.

Vi har Barum från Continental.
Vi har Debica och Sava från GoodYear.

Och så finns det bra märken som tillhör mellanklassen, billigare än premium och bättre än de rena lågprismärkena.

Vi har mellanklassmärket Kléber från Michelin, och även BF Goodrick.
Semperit, Gislaved och General Tire från Continental.
Fulda från GoodYear.

Det europeiska självständiga märket Vredestein gör mycket bra sommardäck, en del ligger i mellanklassen och andra ligger i premiumklassen. Framförallt våtgrepp och motstånd mot vattenplaning är något Vredestein är väldigt bra på.

Japanerna har Falken och Toyo som fungerar bra. Yokohama har också prisvärda däck.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-15 12:40
Kandidat

Var själv med om just ett sådant här byte. En bil jag då körde (har inte bil för närvarande) fick Fulda 175/70-13 istället för Gislaved 165/70-13. Jag kan tala om från det däckbytet att det gör en enorm känsla bara hur de känns att köra till vardags!

Dessutom fick jag panikbromsa för en älg när Fuldadäcken gått 50 mil, och det hade nog inte gått så bra med Gislaved-däcken.

Jag har också stört mig på att (nästan) alla däcktest gäller däck i typ dimension 205/55-16. Något test borde man väl kunna ägna åt den klassiska dimensionen 185/65-15 t.ex. bara för att visa svart på vitt att svaret på frågan om det gör någon skillnad att montera bra däck på min halvgamla Volvo är: Gissa om!!

#4 • Uppdaterat: 2012-03-15 13:16
hultarn

Ja, för mig är det totalt obegripligt att folk sätter sitt eget och andras liv på spel genom att välja skitdäck istället för kvalitetsdäck. (och det ofta på en bil som kostar över 100.000...)
Prisskillnaden för alla 4 är ju sällan över 2000 kr, är inte ett liv mer värt än så?

Lägger man dessutom till att skitdäcken ger sämre och otryggare beteende, kanske bullrar mer och drar mer bränsle - ja, då är det inte bara obegripligt, det är idioti!

Vad som också borde vara förbjudet är att köra på friktionsdäck på sommaren, de är knappast optimerade för +20 till +30, de blir rena suddgummin!

#5 • Uppdaterat: 2012-03-15 13:27
1storstark

Jag har alltid köp de bästa däck som jag haft råd med. Men vid snaste bytet tänkte jag annorlunda. Med snart 40-årigt körkort har körstilen ändrats och numera är det viktigare att däcken rullar lätt och går tyst. Bullriga däck gör att man blir fortare trött på längre sträckor och det är minst lika farligt som något sämre grepp.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-15 13:35
saabnisse

Jag har oftast kört på Michelin, men har provat många andra märken men inga lågprisalternativ.
Continental var suveräna, men jag har aldrig haft däck som slitits ner så snabbt trots perfekt hjulinställning.
Jag har gått tillbaka till Michelin och det kanske beror på en viss figursamhörighet med Michelingubben!

#7 • Uppdaterat: 2012-03-15 14:28
Henrik_gbg

Skulle aldrig få för mig att köpa något annat en märkes däck från nån av dom välkända. Spelar ju ingen roll om bilen har bromsar som kan stanna dig på under 35m när däcken fallerar att göra sitt jobb.
Samma sak med allround däck, vilket j..vla skräp. Har man jobbat med gummi så förstår man att man kan inte göra en gummiblandning som klarar sig från -40 till +40

#8 • Uppdaterat: 2012-03-15 15:06
Gösta_L

Artikeln överdriver skillnaderna kraftfullt.
Har under senare år kört på däck från både Nankang och LingLong.
Och skillnaden jämfört med de dyrare däcken är verkligen marginell, sannolikt ej märkbar för den normale hederlige bilisten.

Dessutom förefaller de mer prisvärda däcken ha en längre livslängd, jämfört med de överprissatta "kända" märkena.

Jag rekommenderar varmt alla att prova Nankang eller LingLong.
Som bilist behöver man ställa sig frågan: Varför betala mycket mer för en likvärdig produkt av "känt" märke?

Att sedan adel och borgare som önskar vansinnesköra på våra svenska motorvägar har en förkärlek för de dyra kända märkena, ja det är knappast förvånande. Dock mycket beklagligt.

#9 • Uppdaterat: 2012-03-15 15:08
hultarn

Jaha, där vaknade ett troll.... *suck*

#a • Uppdaterat: 2012-03-15 15:30
Irvor

Det beror inte bara på däcken vad man får för vägegenskaper. Det sitter bakom ratten också. Glöm inte det !

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.