Nästa artikel
Bilfrågan: Vinterdäck året om?
Bilfrågan

Bilfrågan: Vinterdäck året om?

Publicerad 24 april 2013 (uppdaterad 24 april 2013)
"Försäljaren sa att det går alldeles utmärkt att köra på friktionsdäck året runt, stämmer detta?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik.

FRÅGA:
Köpte en Toyota Prius -09 för några veckor sedan. Bilen enbart utrustad med vinterdäck – så kallade friktionsdäck. Försäljaren sa att det går alldeles utmärkt att köra på dessa däck året runt, således även sommartid. Tydligen gör allt fler bilister så.

Men stämmer detta? Hur är det med rullmotstånd på ett premium sommardäck jämfört med ett vinterdäck utan dubbar? Hur är komforten? Hur med bromssträcka och körning i regn? Vad rekommenderar ni?

Bjarne Lundin, Eslöv

SVAR:
Vinterdäcken har förmodligen lägre rullmotstånd än sommardäcken, men det hjälper inte. Detta är ändå ingen bra lösning även om det inte strider mot lagen.

Vinterdäcken är optimerade för vinterkörning. Visserligen erbjuder de bra komfort men på sommaren blir de för varma och ger därför sämre väggrepp och längre bromssträcka. Se vidare däcktestet i förra numret, ViB nr 5/13.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-04-24 09:31
Peugeote-Pär

Lustig säljare som säger så!!

#2 • Uppdaterat: 2013-04-24 09:33
Leif Larsson (ej verifierad)

Tycker svaret från Bengt är bra.
Jag gissar att det är många med friktionsdäck som låter dem sitta på bilen året om, vinter som sommar.

#3 • Uppdaterat: 2013-04-24 10:24
Raphael

Friktionsdäck har sämre våtgrepp än sommardäck, de är framtagna för snö och is och har därför en mjukare gummiblandning än sommardäck - gummiblandningen är framtagen för att fungera i kalla temperaturer. På sommaren med hög värme så är friktionsdäcken för mjuka och svampiga. Inget bra val att köra omkring med.

#4 • Uppdaterat: 2013-04-24 10:29
KaptenOberkommando

Och som vanligt tillägger jag då att de riktigt billiga budgetsommardäcken från Asien kan ha bromssträckor som är upp emot 60 till 65 meter - att jämföra med märkesdäckens ca 40 meter. Men då är det fullt lagligt och moraliskt korrekt, och ingen säger något. Men ...

#5 • Uppdaterat: 2013-04-24 11:17
FullBrew

"Vinterdäcken har förmodligen lägre rullmotstånd än sommardäcken"
Då är väl grovt mönster sämre mot vattenplaning med.

Ok. en ny naturlag är uppfunnen?

#6 • Uppdaterat: 2013-04-24 13:07
saabnisse

Eftersom det gäller en Prius och ingen högprestandabil går det säkert alldeles utmärkt att köra med dessa året runt.
Men det gäller ju att skaffa sig lite erfarenhet av dessa däck och det grundar jag på de erfarenheter jag och alla kompisar hade i forntiden då vi året runt körde på slicks.
Då höll man avstånd till framförvarande!

#7 • Uppdaterat: 2013-04-24 15:11
Onehp

Blir det riktigt varm så blir vinterdäck som suddgummi - dåligt med grepp och de sliter snabbt om man kör lite hårdare med dem. Visst det går om man håller extra avstånd. Men folk gör inte det ändå, och de flesta olyckor sker ändå p.g.a. av "uphhinnande trafik", det vill säga, folk som kör för nära och som inte kan bromsa i tid!

Fullbrew:
- Vinterdäckens dåligt grepp i våta har att göra med gummikvaliteten och sajparna, isgrepp och våtgrepp är svåra att kombinera i samma däck.
- Rullmotstånd har mest med stommens konstruktion att göra, och sommardäck brukar ha styvare stomme för att de kan generera större krafter när man har mycket grepp sommartid. Styvare stomme betyder mera energi för att deformera den => mera rullmotstånd.
- Att vinterdäcken har grövre mönster är en definitionsfråga, sommardäck brukar ha färre men större vattenkanaler... Däckmönstret är mest relevant för vattenplaning och det är inte sagt att vinterdäck är bättre.

#8 • Uppdaterat: 2013-04-24 16:11
hultarn

En så oseriös bilförsäljare skulle jag inte handla av.
Faktum är att friktionsdäcken är rent olämpliga att köra med på sommaren.
Såna däck, eller riktiga sommardäck (av god kvalitet) kan vara skillnaden mellan att rädda ett liv eller att ta det.

Ett barn som plötsligt springer ut - hinner du stanna?

Däremot vill jag opponera mig mot onehp's teori om däckstommar. En styvare däckstomme ger lägre rullmotstånd, det är därför radialdäck sparar bränsle jämfört med diagonaldäck. Ju mindre deformation - desto mindre förbrukning.

Men, vinterdäck är ofta smalare än sommardäcken och sticker ut mindre, och orsakar därför mindre luftmotstånd = mindre förbrukning.

#9 • Uppdaterat: 2013-04-24 19:33
doktor olle

vinterdäck brukar dra mer soppa alltså rulla trögare än sommardäck om de är i samma dimension. de slits ut fort på sommaren och är kanske inte alls bra på snö och is nästa vinter

#a • Uppdaterat: 2013-04-24 21:24
mcregor (ej verifierad)

Om vi räknar in dubbfria, nordiska vinterdäck i kategorin vinterdäck så går dom ofta tystare än sommardäck och jag skulle inte heller bli förvånad om dom är "bränslesnålare".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.