Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Verkningslösa solpaneler på Prius?

Bilfrågan: Verkningslösa solpaneler på Prius?

Bilfrågan

"Jag har en Toyota Prius med solpaneler på taket. Detta har aldrig fungerat. Har jag köpt panelerna i onödan?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Toyota Prius, cirka två år gammal, med solpaneler på taket. Solpanelerna betalade jag 8 000 kronor extra för och de ska ge ventilation i bilen när den står i solsken. Detta har aldrig fungerat.

Jag har varit på Toyota i Mölndal och frågat hur panelerna fungerar men det är ingen som kan systemet.

Själv har jag utrett och funnit att panelerna ska driva ventilationen, som man aktiverar med att trycka in en knapp. Ventilationen startar efter ungefär tio minuter men knorrar bara till och stannar efter cirka fem till tio sekunder. Har jag köpt solpanelerna i onödan?

Mats Svensson

SVAR:
Tyvärr är din fråga ytterligare ett exempel på att moderna bilar kan vara för avancerade även för verkstaden.

Då vi inte fått någon kommentar från importören ligger det nära till hands att misstänka att du nog köpte solpanelerna i onödan.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#2
2011-08-24 09:42

Kräv av toyota i mölndal att dom tar reda på fakta.
Dom är ju din navelsträng till Toyota och skulle du informera Tokyo om detta skulle dom skicka över en harakirikniv till säljaren.

#3
2011-08-24 10:15

Vet inte Toyota i Mölndal hur solcellsventilationen fungerar så är det deras skyldighet att ta reda på det. De har ju trots allt sålt bilen.

Vore intressant att höra vad Bengt Dahlström (Toyota Sweden) har att säga om detta.

#4
2011-08-24 10:32

Det är naturligtvis bara inbillning att det inte fungerar.
Snart kommer det många kommentarer här som verifierar det.
På en Toyota fungerar allt och om det går sönder tigger verkstäderna om att få rätta till det.

#5
Pulu
2011-08-24 10:36

Tycker att du ska gå på om att du vill ha det fixat för uppenbarligen ska det så klart fungera.

Låter som en riktig bra funktion varma sommardagar..

#6
2011-08-24 12:45

saabnisse:

Saker kan visst gå sönder på en Toyota, däremot så brukar Toyota vara kända för att ha marknadens bästa goodwill om något skulle krångla. Tydligen så är solcellsventilationen för ovanligt tillbehör för att Toyota Mölndal ska ha kunskap om det, men det är deras förbaskade skyldighet att inhämtade den kunskapen, när nu en kund upplever problem med det. De måste helt enkelt konsultera experter högre upp i Toyota-hierarkin.

#7
2011-08-24 14:52

Vet att iallafall Mazda, vid behov, tar hit tekniker från Tyskland (tror det va Tyskland) vid behov. Toyota borde kunna göra nåt liknande tycker man. Vet inte hur välvilliga de är rent allmänt men som folk har sagt här - kan inte versktaden reda ut det får kontakta huvudkontoret som får skicka nån.

#8
2011-08-24 15:03

Nej nej nej,
det är ju en Toyota så inte kan bilen vara trasig... Absolut INTE! Det är som vanligt att det är fel på ägaren, föraren eller brukaren av bilen. Toyota / Lexus har aldrig haft fel på bromsar, styrning, knackande ventiler etc mm. Nä, det är absolut INGET fel på bilen i detta fall heller. Det är bara en totalt okunnig Toyota ägare som troligen är dement? och inte märkt att fläkten inte fungerar, precis som Saabnisse mycket riktigt påpekar. Så vänta ett par dagar så kommer säkert en Toyotachef och gråter en skvätt och allt blir så bra så bra....

#9
2011-08-24 15:10

Vill minnas att man kunde få detta extratillbehör till en Passat -01,...så jäkla svårt kan det väl inte vara att få dem till att fungera?

Man behöver inte göra detta till en märkesfråga då alla bilar kan kludda.
Handlaren som har sålt bilen skall givetvis fixa detta fel!

#10
2011-08-24 16:58

Vore intressant med ett test å se vilka som håller vad dom lovar vad häller panelerna.
Något för er på Vi bilägare ;)

#11
2011-08-24 18:23

Vad står det i manualen om funktionen?
Är det så att ventilationen fungerar oberoende av inner- och yttertemperatur när du tryckt in knappen?
Kan det vara så att det krävs en viss intensitet (eller vad det nu heter) på solstrålningen för att panelerna skall kunna driva fläkten? Det sitter säkert en övervakning som stannar fläkten innan startbatteriet är urladdat. För inte drivs väl ventilationen av hybridbatteripaketet?
Går även AC-kompressorn? Det är väl så att den är eldriven i en Prius? Då behövs det mycket sol!
Det funkar säkert bra i Kalifornien där den tänkta kundgruppen bor!
Jag har oxså hört om att motsvarade finns hos VAG och att det är mycket ovanligt i sverige, men att det finns på privatimporterade bilar.

#12
2011-08-24 19:18

"Då vi inte fått någon kommentar från importören ligger det nära till hands att misstänka att du nog köpte solpanelerna i onödan.

Bengt Dieden, Vi Bilägare"

Ett oerhört korkat svar! Naturligtvis har kunden INTE köpt solpanelerna i onödan. Hur kan Bengt ens tänka tanken? Om Toyota säljer bilen med detta extrautrustningsalternativ så gör man det för att det ska fungera! Inte f-n säljer man något som inte fungerar och som kunden då köper "i onödan". Bengt, hallå ... Detta måste vara biltidningarnas grodsvar nr 1.
Antingen är det något i handhavandet som är fel (följ instruktionsboken) eller så är det fel på solpanelerna. Det sistnämnda verkar troligast.

Mats skriver: "Jag har varit på Toyota i Mölndal och frågat hur panelerna fungerar men det är ingen som kan systemet." Initialt är det inte frågan om att kunna systemet eller inte (vilket för övrigt INTE PÅ NÅGOT SÄTT är kundens problem!), utan att enligt instruktionsboken försöka få igång systemet. Går inte detta föreligger det ett fel i systemet. Om personalen inte kan ett så här udda system rakt upp och ner må vara en sak, men de har alla möjligheter genom teknisk support från högre ort att snabbt få koll på det. Hur svårt kan det vara? Det är en dunderskandal att Toyota inte kan få fram folk/instruktioner som kan reda ut detta. Eller så vill man inte ... Och har det aldrig fungerat är det ett solkart garantiärende.

Självklart skall Mats Svensson gå in hos Toyota igen som en ångvält och helt enkelt kräva att Toyota fixar problemet - även om det krävs att en tekniker från Japan flygs hit. Annars, gå till allmänna reklamationsnämnden eller stäm dom i vanlig domstol för avtalsbrott/bedrägeri. Inget j-vla mesande nu, utan på dom!

#13
2011-08-24 20:02

Opel fick frågan om man skulle sälja solpaneler till Ampera och svarade att det kommer man inte att göra eftersom man bedömde att effekten i praktiken skulle bli så obetydlig att solpanelerna skulle bli helt verkningslösa och bortkastade pengar för kunden.

#14
2011-08-24 21:42

Jag har alltid trott att ViB står på bilägarnas sida. Och då borde inte tidningen nöja sig med att ge läsarna svaret att man köpt extrautrustning som onödigt tillval (dyrt dessutom). Dålig journalistik! Naturligtvis borde ViB undersökt och grävt djupare i ärendet innan man svarar, alternativt låta bli att svara alls.

#16
HenkeBenke
2011-08-24 21:50

På www.toyota.com står det så här:

"The Solar Powered Ventilation System uses an electric fan to draw outside air into, through, and out of the cabin once the inside temperature reaches 68° Fahrenheit. It will lower the cabin temperature to near the outside ambient temperature to help make the cabin more comfortable when reentering the vehicle. It must be turned on prior to leaving the vehicle and cannot perform cooling such as with an air conditioner."

Kanske en ledtråd på vägen

#15
2011-08-24 21:51

N-iklas: Av vilken anledning som systemet inte fungerar för Mats så är han antingen lurad om Toyota säljer ett så uselt system (och det har ju onekligen varit mycket skriverier om Toyotas bristande kvalitet på senare år) eller så har han rätt till att få ett regelrätt fel fixat. Om systemet inte fungerar oavsett vad Toyota gör skall Mats ha en reducering av priset eftersom Toyota inte kunde leverera det Mats beställde. Och om Mats hade vetat det han vet idag kanske han inte ens skulle vilja ha kvar den här bilen utan få en annan ... Jag tycker att Mats omgående skall lyfta problemet till generalagenten och sätta press på dem. Kanske att ett brev skrivet på professionell engelska eller japanska direkt till Toyotas huvudkontor kunde vara en idé.

#17
2011-08-24 21:58

HenkeBenke: Mats skriver så här: "Själv har jag utrett och funnit att panelerna ska driva ventilationen, som man aktiverar med att trycka in en knapp. Ventilationen startar efter ungefär tio minuter men knorrar bara till och stannar efter cirka fem till tio sekunder." Det verkar alltså inte hände ett skit.

Observera också att det stod Fahrenheit i den engelska texten. Om jag inte räknar fel i farten är 68° Fahrenheit ca 20° Celsius. Systemet skall alltså fungera redan vid en kupétemperatur på ca 20° Celsius.

#18
2011-08-24 22:19

Klart fall för allmänna reklamationsnämden.
http://jalopnik.com/5232393/2010-toyota-prius-solar-powered-ventilation-system

#20
2011-08-25 00:35

Har solceller på min också och har hört samma knorrande vid halvklart väder och utetemp på runt 22 grader. När solen kommer fram och temperaturen stiger så slutar knorrandet när fläktmotorn får mer ström och snurrar snabbare. Jag misstänker att knorrandet som hörs är fläkten som får för lite ström för att snurra upp i varv.

Fläkten stängs av när bilen startar eller klimatanläggningen fjärrstartas via nyckeln.

Jag är osäker på om solcellsfläkten går om inte dörrar och fönster är stängda.

I manualen (har jag för mig) står det att solcellsfläkten försöker att hålla temperaturen i bilen på det som är inställt på klimatanläggningen.

Sitter man i bilen i solsken så låter fläkten normalt och man känner vinddraget.

Är det soligt så gör solcellerna helt klart nytta, men temperaturen ska upp och solen fram. Inte ett tillval helt gjort för Sverige med andra ord.

Systemet är inte avancerat. Det är solceller som via sladd och en strömbrytare driver en fläkt. Finns det sol som alstrar tillräckligt med ström och strömbrytaren är på, så snurrar fläkten.

Bengt... nej, jag orkar inte. Dåligt. Skäms.

#21
2011-08-25 00:50

Det är ju inte riktigt ett så enkelt system då bilens klimatanläggning som sagt ventilerar ur luften och försöker komma ner i inställd klimat-temperatur så det är lite mer prylar med och påverkar systemet än en strömbrytare och fläkt men förenklat så kan vi väl säga så... :)

Då kanske det är samma orsak då till hans "knorrande" då, att bilens solpaneler inte får tillräckligt mycket sol och/eller att kupétemperaturen inte är tillräckligt hög för att systemet ska börja arbeta, det är ju några faktorer som måste vara uppfyllda för att det ska gå i gång även när man knäppt på det.

#19
2011-08-25 00:53

Självklart borde Toyota mölndal skicka ärendet vidare till en Toyotaverkstad med mer erfarenhet av solsells-systemet om man inte är tillräckligt kunniga eller kontakta generalagenten för att utreda frågan, och om det verkligen är något systemfel i systemet så är det självklart ett garantiärende som Toyota nästan garanterat kommer att ta på sig enligt deras filosofi med nöjda kunder.

Detta system är för övrigt vara världens första klimatsystem som drivs av solseller och som dessutom har fjärrstyrd booster-funktion så om man kunde få något liknande till Audi/Vw tidigare så var det väl i så fall en taklucka med en liten inbyggd takfläkt gissar jag?.

Det som inte nämns i Prius system är väl förutom att klimatanläggningen automatiskt går och ventilerar igenom hetluften ut ur kupén från solcellsenergin när bilen står parkerad för att få ner kupétemperaturen även dessutom har en inbyggd fjärrstyrning för att på nyckeln sedan knäppa på hela ACC:n med bilen parkerad där då själva AC-kompressorn lånar ström från hybridbatteriet för att även kyla ner kupén betydligt mer under kanske en 5 minuters period när man vet att man strax ska åka i väg med bilen för att få den yttligare sval och skön innan man åker.

Det kanske är så enkelt att det bara är detta system ägaren vet om och försöker aktivera?

Såg ett test i någon svensk biltidning med en Prius med och utan detta system som parkerades i solen och bilen med detta höll sig betydligt svalare med hjälp av solsellerna när den stod parkerad, om man sedan knäppte på extrakylan via fjärren sjönk temperaturen yttligare så det blev en väldigt stor skillnad jämfört med bilen utan detta.
Någon annan kanske minns vilka som testade detta?

#22
2011-08-25 09:02

Hej och tack för alla goda kommentarer,
Jag har provat alla varianter för att få igång fläkten.
Till exempel putsat taket med fönsterputs och ställt den i 30 graders värme i direkt solsken, utan resultat, bara knorr. Vid reklamtion till Toyota verkstaden gick man igenom hela ACC systemet och testade hit och dit, men de förstod inte, att det inte var det som var problemet.
//Mats

#23
2011-08-25 09:20

Det är inte världens första system med solceller som driver ventilationen, möjligtvis på en serieproducerad bil. Här är ett exempel från 80-talet (kanske det första?): http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_EV-1

#24
2011-08-25 09:53

Nej nej nej,
det är ju en Toyota så inte kan bilen vara trasig... Absolut INTE! Det är som vanligt att det är fel på ägaren, föraren eller brukaren av bilen. Toyota / Lexus har aldrig haft fel på bromsar, styrning, knackande ventiler etc mm. Nä, det är absolut INGET fel på bilen i detta fall heller. Jag tror att fläkten fungerar bara att det inte märks. Toyotas fläktar är så tysta. Så vänta ett par dagar så kommer säkert en Toyotachef och gråter en skvätt i TV och beklagar sig i lokalpressen och allt blir så bra så bra....

#25
2011-08-25 11:50

Roligt med en frågeställare som dyker upp i tråden =)

#26
2011-08-25 12:38

Min funkar som den ska i alla fall....

#27
2011-08-25 19:40

Knorrande låter B. Känns ju som att de borde ha någon slags styrdon som slår på AC'n när en viss amper har nåtts, kan ju inte bara "testa" och köra igång den ibland o se om det går.

Det sitter med all säkerhet någon form av styrbox till ACn (separat till detta system?). Det första de ska göra är att byta styrboxen till själva solcellssystemet om den existerar - nästa steg byt eventuell box som styr ACn (eller byt det som styr skiten helt enkelt!). Någonstans är det ju nåt som inte funkar. De måste ju iallafall kunna koppla upp bilen och se vad som händer när den når full laddning alt når gränsvärdet (temperaturen) för att ACn ska starta.

#28
2011-08-26 11:08

Vet inte hur det systemet fungerade "Hanzzon" men enligt Vw´s "reklamblad" så fanns det ett tillbehör som skulle hålla bilen sval även då motorn inte var igång med hjälp utav solceller i takluckan.
Hur bra det fungerade har jag ingen aning om.

#29
2011-08-27 09:42

amoC, Vad som finns på någon exprimentbil med obegränsade kostnader och helt utan funktionskrav bara för att visa upp vad som är möjligt är ganska enkelt och långt i från att tillverka en produktionsklar bil med detta.
Ingen Saab har väl ens haft något liknande i produktion hitills, inte ens nyaste 9-5 vad jag känner till?

Och inget bilmärke överhuvudtaget har haft ett system som även kan köra hela klimatanläggningen inklusive klimatkompressorn med full kyla vilket Toyota är först med.

Mistro, De VW system jag sett har haft nån liten fläkt inbyggd i takluckan vid solcellen men det har säkert funkat hyffsat det med, det lär ju vara betydligt bättre än inget.

#30
2011-08-27 09:46

Håller med om att det är roligt om frågeställaren dyker upp i tråden!
En fråga är om du har testat att åka till en annan Toyotaverkstad som kanske ser med nya ögon på systemet eller föreslå att dom tar hjälp av generalagenten och få dom att förstå att du inte är nöjd och upplever detta som ett problem?

#31
2011-08-28 10:57

@Hanzzon: Ville bara belysa faktafelet att toyotas system skulle vara det första - med den brasklappen att det kan vara det första på en serieproducerad bil. Det var ju så jag skrev.

#32
2011-08-28 12:52

Det är fler biltillverkare som har eller har haft solceller för att få ner temperaturen i bilen. Som förklaras på den här sidan.

http://www.usatoday.com/tech/news/2009-01-19-solar-panel-cars-automakers-prius_N.htm
But other automakers tried solar panels and fans and weren't happy with the results. Mazda installed a system on the 929 sedan in 1992, but it proved costly and ineffective.
•Audi A8. While the focus is on hybrids, some conventional cars have quietly used the solar fan idea for a while. The system on Audi's A8 sedan can make a big difference in cabin temperature, says spokesman Jeff Kuhlman.
I had a 1998 A8 that had a solar panel on top to run the internal fans. Skriver en insändare.

#33
2011-09-02 13:13

Hej igen,
Jag har inte varit hos fler verkstäder, men jag ska försöka än en gång med Toyota i Mölndal.
Felet kvartsår i alla fall. Inte tillstymmelse till luft från fläkten. Bara knorr.
Frågan är om de kan testa den riktigt utan brännande solsken. Har dom instrument?
Vi får se.
//Mats

#34
2011-09-02 13:31

@Morgonpigg: Nu vet inte jag hur systemet är designat, men om strömmen till fläkten är låg, när den ska drivas av solen, så kan det vara så att den inte orkar starta utan "tuggar" mellan två lägen - vilket kan upplevas som ett knorrande. Kanske är det så enkelt att fläkten kärvar lite?

Liknande fenomen förekommer i en del bilar med parkeringsvärmare, man vill inte att fläkten ska dra för mycket ström och låter den gå på lägsta effekt. Kärvar axeln det minsta så startar inte fläkten. När ägaren ska ta sin bil på morgonen står den bara och tuggar, och kupén är kall.

#35
2011-09-02 13:34

Förresten, om fläkten går att komma åt utan att demontera hela bilen, så testa att banka lite lätt på den när den knorrar. Startar den då, så är det där felet ligger :)

#36
2015-11-18 00:32

När Opel utvecklade Ampera utredde man möjligheten att ha solceller på taket som hjälp för att ladda batterierna men tester visade att den lilla ström de kunde prestera inte på långa vägar motiverade det löjligt höga priset.
I praktiken värdelöst blev slutsatsen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.