Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför ojämn volym  hos dieselmotorer?

Bilfrågan: Varför ojämn volym hos dieselmotorer?

Bilfrågan

"Varför har dieselmotorer många gånger ojämna cylindervolymer, medan bensinmotorer ofta har jämna volymer?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Varför har dieselmotorer många gånger ojämna cylindervolymer som till exempel 1,3, 1,5, 1,7 och 1,9 medan bensinmotorer ofta har jämna volymer: 1,6, 1,8, 2,0 och så vidare?

Daniel Resare

SVAR:
Vi har forskat mycket i detta men inte hittat någon förklaring. Det finns alltför många exempel på det du påpekar för att det ska vara en slump. Bilindustrin hävdar dock att något sådant samband inte finns.

En iakttagelse är att flera tillverkare som tidigare gjort dieselmotorer på 1,9 liter nu har ökat volymen till 2,0 liter. Ett undantag är den Fiat-motor som Saab använder. Den är fortfarande på knappt 1 900 cm3 som den alltid har varit. Kanske någon läsare kan hjälpa oss.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Bilfrågan tar nu ett par veckors sommaruppehåll.

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2011-08-09 10:31

Det finns tydligen någon faktor som avgör storleken på en cylindervolym i små motorer.
En vanlig 4 cylindrig bensinmotor överstiger inte 2.0 liter och en 6 cylindrig inte 3 liter. När det överstiger 0,5 liter per cylinder har motorn utrustats med balansaxel.
Kan det vara så att dieselmotorer får "balans-problem" lite tidigare i storleken än motsvarande bensinare .. ?

#2
2011-08-09 11:51

Att en 4 cyl motor bensin motor sällan är över 2 liter kan ha med skattelagstiftning / tjänstebilslagstiftning i vissa länder att göra - t.ex Tyskland och Italien.

Kan det vara så med dieslarna med att det finns regler som gör att det blir som det blir?

#4
2011-08-09 18:13

Nej hoff, har absolut inget med skatt eller annat sådant att göra.
När en personbilsmotor om 4 cylinder överstiger 2 liter krävs tydligen en balansaxel .. Detta fördyrar med all sannolikhet tillverkningen och är nog enda anledningen till att denna magiska storlek, alltså 2.0 liter, och därunder är så vanlig som den är (i fyror) ...
Jag tror .. eller misstänker att dieselmotorn helt enkelt behöver den mindre volymen i respektive storlek för att vara optimal mot bensinaren ...

#5
2011-08-09 19:04

Jag har oxså läst att det har med skattsatser i tex Italien att göra.
Inte hade väl Volvos fyror på 2,1 och 2,3 liter balansaxlar?
2liter/4 = 3 liter/6, så bla kolvar och vevstakar kan återanvändas mellan fyror och sexor. Volvos femma på 2,5 kan oskå återanvända tvålitersfyrornas kolvar?
En Diesel har högre kompression och därför kanske man kan återanvända ett bensinmotorblock med något mindre borrning eller med grövre vevaxel med ngt kortare slag?

#6
2011-08-09 19:26

Italien är en historia för sej ... Volvo hade sin B200 just för det samma.
Både B21 och B23 är de mest oroliga motorerna jag vet ... men som tur är finns de gott om plats för rörelser så att säja :o)
Volvo försökte att göra en B23;a med balansaxel men den var så olyckligt konstruerat att man ofta klippte remmen i förebyggande syfte ... Hur som helst, just Volvos, över två liters motorer utan balansaxel är unika i historien och inte riktigt representativa för det vanliga.

#9
2011-08-10 21:47

Funktionsmässigt saknar det betydelse.

Lustigt att BMW får stå för bilden..

I deras 1 serie finns 4 olika diesel alternativ.
116d, 118d, 120d & 123d.
SAMTLIGA har en cylindervolym på 1995 ccm...

Bensinfronten är nästan likvärdig.
116i, 118i och 120i har samma cylindervolym dem också. 1995 ccm.

Sluta "forska" på detta område.

#10
2014-07-27 21:36

Vad är det här för dumheter?
Solsting? Hetta stigit folk åt huvudet?
Det har noll samband. Det finns GOTT om bensinmotorer med udda volymer, precis som dieselmotorer.
Dessutom är de flesta motorer aldrig exakt antalet kubikcentimeter.
2.0 liter brukar vara "ungefär" två liter. Eller 2.2 liter... eller 2.5 etc etc.
Utformningen av cylinderhuvudet gör cylindervolymsberäkningen lite komplex.
Det är inte platta cylindrar längre. De slutade vara det för länge länge länge sen.
Ie, när motorn utvecklas så blir det "target 2.0 liter".
Sen väljer man och optimerar en cylinderutformning och inser att totala volymen blev 1968cm3.
...
SPELA ROLL.
Blah. Nästa puckade fråga tack?

#11
2014-07-27 21:43

Inte platta kolvar menar jag förstås.
Kolvens geometri i en dieselmotor gör att man utgår från en jämn och fin siffra.
2.0, 1.8, 1.6, 1.4 etc.
Man återanvänder delar av geometrierna (block) för bensinmotorn.
Sen är kolven grövre och har en mer komplex utformning.
Så det blir 1.9, 1.7, 1.5, 1.3 etc.
Ofta så är de 1.9+, 1.7+, 1.5+, 1.3+ etc.

Nåja. Fortfarande en dum fråga.

#12
2014-08-18 14:22

Det har väl ibland haft att göra med skatteregler, där gräns bl a gått vid 2 liter därav många 1.9 historiskt.

#13
2014-08-18 17:31

Nithin 114i, 116i & 118i har en cylindervolym på 1598ccm det gäller även 114d

#14
2015-11-20 14:27

Salig Volvo B21/B23/B230 i åminnelse.... jag vill minnas att en B23 var ok vid 2.2 -2.5 tusen varv, under eller över så riste hela bilen ackompanjerat av ett plågat brölande. Volvo tog ju själva aldrig ut några höga effekter, även om det går bra, så det blev väl inte så besvärligt. Gamla B18/B20 var betydligt "mysigare" i gången.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.