Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Bättre framkomlighet utan ESP?

Bilfrågan: Bättre framkomlighet utan ESP?

Bilfrågan

"När jag kör i svåra förhållanden tycker jag att framkomligheten blir bättre med ESP:n urkopplad. Kan det vara så?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Audi A3 quattro. När jag kör i svåra förhållanden (hög snö, låg fart och brant backe) tycker jag att framkomligheten blir bättre med ESP:n urkopplad. Kan det vara så och i så fall varför?

Anders Mson

SVAR:
Det är en helt riktig iakttagelse och det är bland annat därför du har en möjlighet att koppla ur ESP-systemet. När du kopplar ur ESP avaktiverar du också ASR (Antischlupfregelung, traction control eller antispinn).

ASR arbetar via den elektroniska gaspedalen och använder delar av ABS-systemet. Om ett hjul plötsligt börjar rotera snabbare än de andra går ASR in i motorns styrsystem och minskar gaspådraget tills hjulet slutar slira. Är det mycket halt kan detta innebära att gasen stryps helt och då har bilen ingen kraft att ta sig loss.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2011-08-04 09:48

Exempel, start i backe 8 cm nysnö.
Om vägbanan inte är horisontell utan exempelvis lutar till vänster kommer en bil utan antislirfunktion att ha ett hjul som står stilla och ett som slirar. Om man backar och tar sats efter att kört fast kommer bilen att gå i sina egna hjulspår och så småning om kommer man uppför backen. Antislirfunktionen gör att båda hjulen slirar varpå drivhjulen glider till vänster och det blir omöjligt att komma framåt.

#2
2011-08-04 13:09

Inget fan av ASR. I den optimala situationen när man behöver det - ta sig uppför en snöig backe - då funkar det som sämst. Stryper motorn till den mån att det till slut stannar. Vet inte om det bara är ASR (Audi/Mercedes) som gör så. Min bil gör det inte iallafall. Den försöker bara bromsa det spinnande hjulet, man kan fortfarande gasa precis som man vill.

För det som behövs vid sådana tillfällen är i viss mån attack! Och det stadiet når man aldrig med ASR :p

#3
2011-08-05 00:22

Har aldrig haft sådana problem. Fast det är för att vi åker Grand Vitara - och ja, den har ESP,ASR, HIV och en hel massa andra beteckningar. Fördelen med vår bil är att systemen tillåter en del i låg fart även om man inte stängt av ESPn. Nackdelen är att den stryper i högre fart, fast det är aldrig något jag lidit av. Vet dock att motorjounarlister lyckats köra fast med den i ett grustag där det ofta krävs lite "oumph" tillsammans med en avslagen ESP. Vitara har varken helt avslagbar ESP eller den där berömda "oumph"en. Men som sagt... den tar sig fram tusan så mycket bättre än exempelvis min nisse Kingcab.

#4
2011-08-05 03:08

ASR som jag tänker på är framförallt det som finns hos Mercedes. Grundtanken är ju TCS - Traction Control System. ASR är ju bara tyskarnas namn på TCS. Och det är bara dessa som jag själv vet om stryper tändningen för att förhindra hjulspinn. Möjligen att man skulle uppskatta den funktionen om man körde väldigt väldigt mjukt och sakta - då skulle systemet fatta att man vill ha den hjälpen. Men om man trycker gasen i botten så ska den inte fortsätta i samma fjutthastighet iallafall.

Huvudsakligen upplevt i Jobb-Viton med manuell låda dock. Kanske funkar bättre med automatlåda?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.