Bild
Nästa artikel
Frågeställaren har köpt en Mercedes GLC som kränger och vinglar.

Bilfrågan: Varför wobblar Mercan?

Bilfrågan

”Finns det flera GLC-ägare som har upplevt detta? Kanske någon av motortidningarnas testförare har märkt något dylikt?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vi bytte från MB-GLK till MB-GLC förra året, och upptäckte snart att bilen wobblar på plan mark. Det är inte snack om obalans eller fel däcktryck då problemet uppträder med såväl sommar- som vinterdäck. Det verkar ju extra konstigt när Mercedes i sin reklam för GLC påstår att: ”Det finns inget dåligt underlag”.
Nu undrar jag om det finns flera GLC-ägare som har upplevt wobbling?  Kanske någon av motortidningarnas testförare har märkt något dylikt?
G B

Svar:
Vi Bilägare har testat Mercedes GLC vid två tillfällen, den vanliga suv-modellen i nr 8/2016 samt coupéversionen i nr 10/2017. Under ingen av dessa testperioder noterades någon wobbling. Generalagenten känner inte till problemet. Vad som orsakar wobblingen i din bil är oklart. Är däcken kontrollerade och visat sig helt fria från obalans kan problemet bero på felaktig hjulinställning. Om någon frambroms kärvar och ibland ligger lite an kan det också uppstå skakningar. Börja med att låta en verkstad mäta upp hjulinställningarna och kolla konditionen på bromsarna.
Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tror du att felet kan bero på?
 

Kommentarer

#1
2018-02-22 10:17

Jag hade gissat att drivlinan inte är OK. Antar att den är fyrhjulsdriven och något där är i obalans eller inte roterar som tänkt.

#2
2018-02-22 12:04

Vad säger/ gör säljarens verkstad?

#3
2018-02-22 15:37

En närmare beskrivning av "wobblar" hade varit bra - och hur mycket det "wobblar" samt i vilken hastighet/vilka hastigheter. Hjulen kan vi utesluta, vad det verkar. Felet kan möjligen återfinnas i drivaxlar, drivaxelknutar eller kardanstänger. Även en kardanaxel är balanserad med pyttesmå metallvikter. Kanske fel i en mellanlagring? Fel i en hardyskiva? Oavsett är det återförsäljarens ansvar att hitta felet och bekosta det om nybilsgarantin gäller. Är bilen däremot ett par år begagnad kan situationen möjligen bli lite annorlunda, men nog borde försäljaren åläggas att ändå åtgärda felet kostnadsfritt på en så pass ny bil. Jag hade själv problem en gång med vibrationer på en Mercedes 123:a, på vilken höger drivaxel uppvisade ett glapp i den yttre drivknuten redan vid 6 000 mil. Men det var som sagt "bara" vibrationer.

Spontant låter "wobblar" som att det är fel i något som har med hjulen att göra. Även om fälgar och däck är bevisat korrekta kan en skev bromsskiva vara fullt tillräckligt. Kanske också en bromskloss i parkeringsbromsen, även om det låter väldigt långsökt.

#4
2018-02-22 15:41

Vobblar är nog enklare än så.
Tyvärr går design före säkerhet, har själv en mercedes E 200 -16
Är typat för 16-18 tums hjul, är nu 17 tum sommar hjul, vinterdäck är 16 tum
Mindre gummi mellan fälg-väg desto sämre går bilarna på vägarna,
Att vägarna har 2+1 gör att det blir mera spåriga vägbanor,
vilket inte passar så bra med (häftiga däck)
Skulle vara förbjudet att köra med 17 tum eller högra som typ 22 tum, i Sverige.
Detta funkar nog bra på Tyska autobanerna med betongvägar.
mvh Yrkeschaufför körda 300.000mil

#5
2018-02-22 16:09

Leffe55år; det där tror jag inte ett ögonblick på som förklaring på frågan ovan. (Mvh Före detta yrkeschaufför.)

#6
2018-02-22 17:41

Leffe55år, notarius

Inte jag heller, och att man ska förbjuda större fälgar än 17” är det dummaste jag hört på länge

#7
2018-02-22 17:42

Har en bekant som hade samma problem i en A4 B8 som han köpte helt ny. De hittade aldrig problemet, har för mig att ÅF köpte tillbaka bilen till slut

#8
2018-02-22 17:52

Så bilen vobblar på grund av fältstorleken? Dummast jag hört

#9
2018-02-22 20:52

Helt oacceptabelt med detta problem på en ny och dyr bil;(.
Se till att det fixas till eller låt dem ta tillbaka bilen.

#10
2018-02-22 21:49

Inte vobblar pga fälgarna, men det jag sa att fälgar med större än 17 tum SPÅRAR
Har kört tillräckligt med bilar alla har samma problem, sedan kanske inte alla upplever
detta om du inte kör där det är spåriga vägar.

#11
2018-02-22 22:52

Gör fyrhjulinställning och kontrollera att fälgarna har rätt ET mått. Hade samma problem med spårning och vobbling men problemet försvann efter furhjuls inställning. Har 19" fälgar på vinter och sommardäck. 255/55/19.

#12
2018-02-23 00:24

Om du är yrkeschaufför Leffe så borde du nog inse att det inte är fälgstorleken som avgör utan profilen på däcken. Och spårning har mer med bredden och spårvidden att göra än profil eller fälgstorlek. Och förbjuda nån bara för att du inte gillar det? Hmm.. ;)

Men men. Tror nog också på nåt i drivlinan. Är ju enda gemensamma nämnaren. Dock är ju wobbling en rätt konstig beskrivning. Är det vibrationer? Spårar den?

#13
2018-02-23 08:41

Har man kört en bil med en drivknut som börjat gå lite trögt vet man att det kan ge en wobblande känsla. Med drivaxlar till alla hjul försöker drivlinan få hjulen att snurra lika fort och går det lite trögt någonstans är det raskt ett problem. Det räcker att en överföring mellan fram och bakände inte tillåter full frihet.

#14
2018-02-23 10:50

Vi behöver veta hur den första 'wobblinggsrörelsen' initieras.
Teoretiskt kan bilens stabilitetssystem överkompensera en normal styrrörelse.
Om det är möjligt, koppla bort all elektronik till antisladd, ABs osv och provkör.

#15
2018-02-23 12:15

Vad är det för wobbling snabba/långsamma/hastighet?
Ryckningar i ratten?
Styrservon som är för känslig och inte kan hålla hjulen stilla vid viss hastighet?
---------------
Hade en 945:a som krånglade varje gång efter besiktningen där dom vrider framhjulen fram och tillbaka varje gång med framvagnen i luften.
Efter besiktningen så fanns det ristningar i ratten och då även hjulen om man höll fast i ratten, inga läckage fanns.
Avhjälptes med att göra max utslag med ratten, vänster till höger några ggr. på någon parkering rullande, tills nästa besiktning med samma symtom.
Luft eller dåliga ventiltätningar i servon förmodar jag med min fd. Volvo?

#16
2018-02-23 13:27

Väldigt dålig info. Vobblar är något som inte en bil kan göra ens. Troligtvis är det bromsrelaterat, men det är ju omöjligt att säga, utifrån trådis knapphändiga info.

#17
2018-02-24 12:55

Om vobblingen blir kraftigare vid gaspådrag kan det bero någon kärvande drivknut evt rost på grund av läckande damask

#18
2018-02-24 14:05

Låt säljaren fixa bilen bara.

#19
2018-02-27 08:51

Mercedes snart en riskokare även den

#20
2018-05-29 16:21

Nej! Det där får allt TS förtydliga lite mer.
Körde en GLE coupe som spekulant o där blev jag besviken hur den uppträdde på vägen(söker/spårar),inte svårt o hitta felet. Bilen har ju duktigt breda däck som orginal (med 21 tums fälgar). Utan dom blir den ju tyvärr inte lika snygg så, ingen affär.
Blev mest besviken på att Mercedes inte lyckats få bort dom symptomen, trots breda däck (Orginal)
Men TS bör ju ha provkört bilen innan affär så det kan ju knappast varit från start utan uppkommit med tiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.