Nästa artikel
Bilfrågan: Varför skriker remmen?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför skriker remmen?

Publicerad 20 juni 2011 (uppdaterad 21 juni 2011)
"Det skriker i fläktremmen trots att den byttes för bara ett halvår sedan. Kan det bero på att den inte är rätt spänd?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Renault Clio -05. Kamrem, vattenpump och fläktrem byttes för ett halvår sedan. Trots det skriker det i fläktremmen när bilen stått och startas. Går dock över efter en stund.

Kan det bero på att den inte är rätt spänd eller beror det på att den är kall?

Hans Jonsson

SVAR:
Anledningen till att remmen skriker är att den slirar. Vill du ha en snabb men tillfällig lösning på problemet använder du en klistrande remspray, exempelvis av fabrikat CRC.

Du måste förr eller senare ändå spänna remmen. En skrikande rem slits kraftigt så du bör åtgärda den snarast. Remmen har helt enkelt töjt sig sedan den monterades, vilket inte är ovanligt om den legat en tid på lagerhyllan.

När remmen är kall blir den också stel och har lättare att slira. Remmen får dock inte spännas för hårt då belastningen på lagren i så fall kan bli för stort. Arbetet borde inte ta mer än tio minuter på en verkstad.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-20 10:41
Raymond K (ej verifierad)

Den skriker för att den har fått nog och vill hoppa av.

#2 • Uppdaterat: 2011-06-20 16:04
Hante

Jag skulle också skrika om jag var tvungen att sitta i en Renault

#3 • Uppdaterat: 2011-06-20 17:18
Micke J

Efter start belastas generatorn (som drivs via rem) extra mycket för att ladda upp batteriet som ju laddas ur vid start (och om bilen stått ett tag behövs ännu mer laddning), därmed slirar (vilket ger upphov till skriket) drivremmen direkt efter start. Det är bra att efterspänna drivremmen om motorn saknar automatisk remspännare.
Inte ovanligt att längre remmar behöver efterspännas i äldre bilar. Att spänna en ny rem för hårt direkt kan slita på lager - det har jag själv fått lida av.
En rem som slirat ett tag blir blank och fäster därför sämre, den bör därför bytas.

#4 • Uppdaterat: 2011-06-20 17:29
saabnisse

@Micke J, det var ju det som stod i svaret!

#5 • Uppdaterat: 2011-06-20 17:43
pope

"Jag skulle också skrika om jag var tvungen att sitta i en Renault"
Håller med Hante

#6 • Uppdaterat: 2011-06-20 18:54
Focus

Vad då skrika för att man sitter i en Renault. Franska bilar är kända för god körkomfort, har ni möjligen satt er på något eller har ni aldrig suttit i en Renault? Barnsliga kommentarer som inte leder nån vart.

#7 • Uppdaterat: 2011-06-20 22:31
Lars A

Hmmm ... vill minnas att Renault tillverkat motorerna i Red Bulls bilar.

#8 • Uppdaterat: 2011-06-21 10:50
wacom59

Kan var möjligt lagerfel på just generator. Då går extra tungt vid just start. Hade detta problem på en Galant. Det skrek till slut även med ny rem. Generator byte var lösningen.

#9 • Uppdaterat: 2011-06-21 15:45
Roger Skagerström

Tror inte det är samma ekonomiavdelning som sköter inköpen till familjebilarna som till F1-motorerna ;)

Måste premiera bilden till artikeln förresten. ;)

#a • Uppdaterat: 2011-06-21 21:39
lubos

Kontrollera att orsaken inte är läckande kylvätska ! Det är inte alltid reparationer blir lyckade i tidens hets och vattenpumpen kanske har någon tätningsyta som inte blev tät vid bytet. Om vatten/glykol blandningen hamnar på kilrepet slirar det garanterat i början efter start!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.