Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Varför fick jag inte i backen?

Bilfrågan

"Härom morgonen råkade jag ut för att jag inte fick i backen. Hjälp mig! Vetenskapen står handfallen!" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag är ägare till en femväxlad VW Golf Plus MF 1,6 -10 som gått strax över 10 000 mil. Härom morgonen råkade jag ut för att jag inte fick i backen. Bilen hade parkerats med friläget i. Det var cirka fem grader kallt när jag startade den. Det gick att trycka ner spaken som vanligt men det gick inte att föra spaken tillräckligt långt åt vänster för att få upp den till backläget. Övriga växlar gick att få i som vanligt och lika mjukt och fint. Efter att ha kört bilen cirka tio minuter försökte jag igen och då fungerade det som vanligt! Det verkar som om problemet försvinner när motorn blir tillräckligt varm. När jag parkerade över natten med backen i var det inga problem trots cirka fem minus. Kan det bero på kondens i oljan? Eller att metallkomponenter krymper när det blir kallt? Hjälp mig! Vetenskapen står handfallen!

Leif Ljung, Lekeryd

SVAR:
Kondensvatten kan bildas i växellådan och bilda emulsion med växellådsoljan. Denna skulle eventuellt kunna störa växlingsrörelserna när växellådan är kall men detta är inte särskilt troligt. De övriga felkällorna är kablarna som överför växelspakens rörelser, växelföraraxeln eller huset den är monterad i som kan ha spruckit. Första åtgärden blir naturligtvis att byta oljan och vara noga med att använda en olja enligt tillverkarens föreskrifter. Nästa åtgärd blir att kontrollera vajrarna. Om felet ändå kvarstår måste växellådan demonteras för felsökning. Alternativt kan du montera en elektrisk växellådsvärmare.

Bengt Dieden, Vi Bilägare


Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-04-24 10:14

"Alternativt kan du montera en elektrisk växellådsvärmare."
Var kan man köpa nåt sånt?

#2
2014-04-24 10:18

Det är väl inte så konstigt, det är ju ett normalt ickefel på en folkvagn.

#3
2014-04-24 10:47

Märkligt.

"Bilen hade parkerarts med friläget i." - Vem gör det?

Slår vad om att frågeställaren hade fått i backen om han lagt i ettan och kört fram nån centimeter först vilket man ju ofta fått göra. Nytaget körkort?

"Elektrisk växellådsvärmare". Va?

#4
2014-04-24 10:57

Tyvärr är detta nog något som betydligt fler råkat ut för.
Har kännedom om en bil med betydligt färre mil på mätaren som inte alls gillade minusgrader. Hade man otur gick inte växelspaken att rubba alls och detta redan vid ett par minusgrader!
(tomgångskörning typ 15 min så fungerade det igen)
Även två av familjens bilar dummar sig lite ibland med att få i växlar vid start då det är kallt men verkstaden säger sig inte veta vad detta beror på.

#5
2014-04-24 12:22

Svaret på frågan om varför denna Golf-ägare inte kunde lägga in backen, det är "För att det är en Volkswagen". Jag har aldrig haft några som helst problem att lägga in backen i min Citroën, men så har jag inte "tysk kvalitet" i min bil heller och det är jag glad över. Jag brukar parkera med växelspaken i friläget och med handbromsen i, detta utan problem även i minusgrader.

"Elektrisk växellådsvärmare" är tydligen ett specifikt tillbehör till Volkswagen, andra märken behöver det inte.

#6
2014-04-24 13:03

Raphael: Lugna ner dig med ditt skryt, tack! Du börjar bli tröttsam!

#7
2014-04-24 13:37

Och där blev kimachren blockerad! =)

#8
2014-04-24 13:52

På vår lilla Kia så har hustrun emellanåt lite problem med att få i backen men dock inte som denne förare tydligen haft. Ett par försök så brukar det fungera. Kia-verkstan säger att det är ett rätt vanligt problem för nyblivna Kia-förare och att orsaken skall vara att Koreanerna har en osynkad backväxel. Fullt möjligt för jag har inga problem men ändå lite klantigt av tillverkaren för normalt har man ju idag inga bekymmer med att lägga i backen - inte ens på en Golf kan jag tillägga..:)

#9
2014-04-24 14:49

Har inte sånt här med sync-ringar och grejer att göra? :-) (nu är jag ute på hal och okänd is:)). Har drabbats av det här otaliga gånger på min gamla Ford. Släppte jag upp kopplingen och försökte igen så gick det alltid bra, ungefär som att dreven i lådan fick snurra runt en gång först ...

#10
2014-04-24 16:46

Swemba - i Kia-fallet är det nog på det sättet och vi som minns t ex gamla engelska bilar med delvis osynkade lådor känner nog igen oss...:)

#11
2014-04-24 17:07

Elektrisk växellådsvärmare? Vilket otroligt svar

#12
2014-04-24 17:32

Det är tydligen inte bara DSG-lådorna som rasar utan nu är det också de manuella lådorna som kastar in handduken, och det redan vid måttliga 10 k mil. Raphaels Piccaso har gått över 10 k mil utan något problem med den manuella lådan! När ska VAG´s stora och dyra problem upphöra. Allt från rost till drivlinor som strejkar.

En bra växellådsolja som jag kan rekommendera till alla är annars Red lines-syntetiska oljor för respektive bilmodell den gör underverk, på en trilskande växellåda ;-)

http://www.redlineoil.com/

#13
2014-04-24 17:42

Alla vi som kört bil i ett antal år har säkert råkat ut för att kuggarna legat lite fel, speciellt på osynkade lådor, förstås. Inget man reflekterade så mycket över. Man gjorde bara de rätta handgreppen och åkte iväg.
Trodde dock inte att nya bilar kunde ha såna påhitt för sig. Är det sen en färsk förare, så...

#14
2014-04-24 17:43

Låter som en justering av länkaget (wirar?) kanske skulle lösa problemet. I kylan räcker inte slaglängden till fullt ut.

Elektrisk växellådsvärmare...? Va? haha!

#15
2014-04-24 17:50

Alla har inte samma tur som Raphael!

http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=13&t=49132

#16
2014-04-24 18:03

trasten: både Citroen och VW köper Saab-lådor? ;-)
http://forum.saabklubben.nu/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=132792

#17
2014-04-24 18:11

Till skillnad från vissa fanatiker så har jag aldrig påstått att " mitt " märke är felfritt! Saabs lådor har alltid varit som att bryta av en kvist när man ska växla! =)

#18
2014-04-24 18:41

Växellådsvärmare i bil det var nytt för mig, vet att det är något som är vanligt i moderna traktorer däremot.

En annan lite skojig detalj i moderna traktorer är kylvätskevärmare, jo jag håller med om att det låter paradoxalt !!! men är helt sant.

För övrigt ska man inte göra en stor affär av frågeställarens fråga - Hade han/hon kört fram bilen en meter och provat igen så hade backen gått i alldeles nästan av sig själv - Helt enkelt ett vanligt "ickefel" på bilar oavsett tillverkare - Det händer då och då.

#19
2014-04-24 18:48

har faktiskt råkat ut för detta fenomen på min förrförra Golf V -2004
när det var riktigt kallt ute, jag tryckte spaket mot vänster och ruckade fram å tillbaka så gick backen i , smörning av lederna på växellådan med tex. proppelleraxelfett kan göra underverk

#20
2014-04-24 21:46

@raphael: två av tre Peugeoter hos oss har/hade problem med att få i backen. Svaret från verkstaden:"inget att göra åt. bara acceptera"

#21
2014-04-25 08:05

Tyvärr är "Raphael" långt ifrån den enda som drar fabler om sitt/sina favoritmärken vilket i min bok enbart är barnsligt,töntigt,korkat men framför allt så tillför dessa försköningar inte ett dugg för någon.
Trodde i min enfald att vi som skriver här är intresserade av att lära sig något nytt som kan tillföra något i bilägandet, men långt fler är betydligt mer intresserade utav att kasta skit och sprida lögner!

Vi har sedan 2007 haft 5 bilar ifrån Peugeot/Citroen med symptomer liknande de i artiklen och det handlar INTE om något handhavande fel. Vid sådana här situationer så är det viktigt att tillverkaren tar sitt ansvar och det oavsett vilket fabrikat det gäller. Att försköna/förneka problemen löser ingenting.

För några år sedan fick vi svaret att det kunde hjälpa att byta växellådsoljan men den kostnaden fick vi i så fall stå för själva då det egentligen inte förelåg något fel!? Oljan lämpar sig bättre för bilar som rullar i andra klimat än det Svenska men varför byts den då inte på automatik ifrån början?
När olika modeller har problem över en lång tid så finner jag det väldigt märkligt att inget görs samt att problemen fortsätter att förnekas.

#22
2014-04-25 08:10

Ca 99.99% vet inte hur en "standard" växellåda fungerar;-)

Här är lite grunder.
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20090617/renovera-vaxelladan-del-1/

#23
2014-04-25 08:20

På vilket vis blir problemet ett "icke-problem" för de 99,99% av alla som du säger inte vet hur en växellåda fungerar "2TT2" ?
Finns inte problemet för de som kan renovera en växellåda eller hur menar du?

#24
2014-04-25 09:29

@Mistro
Bara en allmän information inget annat.
Givetvis är det inte en lösningen på problemet ifråga.

Du skrev "Trodde i min enfald att vi som skriver här är intresserade av att lära sig något nytt som kan tillföra något i bilägandet ".

Tydligen gällde det inte växellådor.

#25
2014-04-25 11:59

Jodå "2TT2" ...absolut intressant i en tråd om växellådor men jag antog att din länk var tänkt att förklara något för de som har eller har haft liknande problem som i artiklen,så det hela gick inte riktigt ihop för mig.

#26
2014-04-26 12:12

true believer:
Alla växellådor tål inte redline smörja..
Ang. Backen som ej går i har inget med vw. alla märken har detta problem. Men om man orkar läsa instruktionsboken så står det säkert i den hur man löser det problemet. Antingen väntar man 3 sekunder med nedtryckt koppling o provar, eller så provar man en annan växel typ 2an och sen backen..

#27
2014-04-26 18:26

Vill minnas att backen kärvade lite ibland på min Mazda6'a med, när det var kallt ut framförallt. Men som nedanstående skrev - väntade man några sekunder eller la i en annan växel först så funkade det.

#28
2014-04-26 20:28

åker.endast.ris...@ Alla växellådor tål inte redline smörja..
Ang. Har du något exempel? för alla jag läst om på olika forum är väldigt nöjda...kanske din risskål behöver oxfilé i skålen för att smörja bättre ;-)

#29
2014-04-27 15:37

Jo. jag har testat. Tar du en gl5 olja med hp tillsatser (redline) och häller i en låda som ska ha gl3/4 utan hp tillsatser! Då vill jag se hur synkringar klarar sig i den olja. Testade på en lancer evo 9... ps. Undviker du redline o köper en annan vxl.olja då har man råd med oxfilé. .....hehe

#30
2014-04-27 18:20

Vad är det som gör att Redline funkar sämre? Mer lättflytande?

#31
2014-04-27 20:41

Vadå alla märken har problem med backen? jag har inget problem med backen. Bara att lägga i den. Händer ju att man är i stan och fickparkerar och så får bilen stå flera timmar utomhus, även på vintern i minusgrader, och det första jag gör när jag har fått igång motorn är att jag lägger i backen för att komma nära bakomvarande bil som möjligt, så vrider jag på ratten ut och kör fram. Och om det inte räcker så lägger jag i backen en gång till. Men jag börjar alltid att backa när jag har fickparkerat, händer inte att jag lägger i framväxeln - inte om inte någon har parkerat precis mot min stötfångare back, men det brukar inte hända.

#32
2014-04-28 02:11

Har man syncringar i gummi som det brukar kännas som i fransoserna så är det kanske inga problem ;) ;)

Skämt åsido så konstateras det väl mest att det inte är något isolerat problem direkt. Kan tänka mig att det har att göra med att folk kräver mer distinkt känsla i lådan, och mindre glapp för att minimera drivlineförluster etc. Ju mindre marginaler desto kärvare går det ju om inte smörjningen är 100%. Sånt här skiljer med största sannolikhet lika mycket mellan enskilda bilindvider som det gör mellan märken i stort. Det finns ju inte så många växellådstillverkare direkt.

#33
2014-04-28 12:37

Nu handlar artikeln om en person som inte får i backen. Att inte få i backen ser jag inte som en fråga som handlar om känslan i lådan. Utan det handlar om huruvida bilen backar eller inte backar.

#34
2014-04-28 23:14

Är du inte smartare än att du inte förstod resonemanget så må det va hänt.

#35
2014-04-29 14:08

Roger@
Vissa växellådos synkringar tål inte hala oljor. Olja som har tillsatser kan göra att synkring inte kan bromsa in drevet i tid, som kan yttra sig med skrap ljud eller att inte få i växeln

#36
2014-04-30 21:03

Roger, jag kallar det inte för att lådan kärvar lite när man inte får i backen. Det verkar ju vara ett större fel då än att den bara kärvar lite.

#37
2014-04-30 21:13

Just som skrivaren beskriver det där är väl kanske inte normalt. Men att backen kärvar verkar vara "normalt" beteende. Sen vet man ju inte om den som skrev testade att lägga i en annan växel och sen backen igen, då hade det kanske klickat.

Det är väl inte "bra" direkt, men skulle nog själv hellre ha det så än att ha en gummislang mellan spaken och lådan.

#38
2014-04-30 21:39

Hm, för några månader sedan körde jag en Mitsubishi Lancer. Det var en märklig låda, den var klink-klonk på något vis. Ja helt klart en kärv låda, fodrades mer kraft för att växla jämfört med min bil. Lancer brukar ju sägas vara en körglad bil, det var inget jag upplevde... tyckte den var obehaglig. Men kärva lådor kanske är körglädje för vissa, att det är mer glädje med motstånd, att man ska kämpa mer med växellåda och styrning för det är roligt? Hmm... jaja, det är inget för mig konstaterar jag. :)

#39
2014-05-01 01:35

Inte kört Lancer men min Mazda hade rätt "distinkta" lägen iallafall. Det var ett litet motstånd så man kände att varje växel gick i. Raka motsatsen var en Golf jag körde en gång. Golf IV tror jag. Var ungefär samma upplevelse som den "manuella växelspaken" på min Logitech G27-ratt. Äckligt trist. Ungefär som resten av bilen.

Nåt som vore intressant tror jag vore att köra en bil med växelkuliss :P Typ en 280 GTO eller nåt. Ser väldigt mysigt ut :P

#40
2014-05-01 08:19

En renodlad GL-5 olja är inte avsedd för växellådor, utan den är avsedd för renodlade bakaxlar, kuggväxlar m.m som inte innehåller detaljer gjorda i någon gulmetall som synkringar etc.

tag en GL-5 olja med tex. viskositet 80w-90 så blir det garanterat trögväxlat

till manuella växellådor väljer man en GL-4 olja eller lägre,

renault brukar dock ha Api-GL5 olja som rekommendation till sina växellådor men denna rekomenderade oljan är en specialolja om inte angriper gulmetaller

en typisk multitransmissionsolja med brett användingsområde är en som har kvalificeringarna API-GL4 och GL-5 , den är hel eller delsyntetisk med viskositeten 75w-90
och kan avändas till 99% av alla växellådor och bakaxlar

inte fel att ha en liter av denna stående i garaget

#41
2014-05-01 09:48

Roger vill ha svar på varför Redline skulle fungera sämre. Frågan är väl snarare varför den skulle funka bättre.
Jag är allmänt skeptisk mot generella tillsatser. STP var ju mäkta populärt en tid. Varför skulle just en enda tillverkare i åratal lyckas framställa något som andra tillverkare inte lyckas med? Det finns ju ändå ett antal klassningar.

#42
2014-05-01 16:14

Hej, att byta oljan i lådan för en sådan liten malör är knappast nödvändigt. Alla bilar i dagens läge kräver inget byte under bilens hela livslängd. Vid något enstaka tillfälle kan det vara svårt att lägga i backen, men det brukar hjälpa med att lägga i en annan växel först eller varmköra på tomgång i 5 minuter. Om det är riktigt kallt ute och du bor i Norrland kan det bli segt.
Något fel på infästningen för växelvajrarna är heller inte troligt. Möjligen att en justering på dom kan hjälpa i första hand. Att lämna in bilen och demontera lådan för felsökning skulle jag aldrig göra utan det är bättre att leva med problemet. Lite krafttag i växelspaken brukar hjälpa i alla bilar med manuell låda utan några som helst problem. Någon värmare som passar på lådan är en fullständigt onödig kostnad. Möjligen på Nordpolen.

#43
2014-05-03 22:54

Har nu en Saab 9000 2,0t 1998. 17800 mil. Har kört en massa Saabar sedan 1977. Alltså....Saab 99 (1 st), 900 (6 st) och 2 st 9000. Alla har haft den egenskapen att efter 10-12000 mil så har man vissa svårigheter att få i backen och ibland även ettan. Det är enligt uppgift synk-ringarna som blir slitna och då även backväxeln är synkad på Saabarna så bidrar detta till irritation. Har även andra bilmärken samma problem??? Min Saab går som tåget och är driftsäker men ibland blir man förbannad när man ska backa.

#44
2014-06-24 21:26

Ännu en anledning till att välja en bil med automatlåda låter det som när man läser hur många som har problem med manuella växelådor vid kyla.

#45
2017-02-22 15:39

Man kan inte förvänta sig annat när det gäller bedrägerimärket
förlåt jag menar VW

#46
2017-03-05 12:28

Hade en Honda med exakt samma problem, de bytte växellåda olja men tyvärr till fel olja. När bilen var kall så kunde man knappt växla. Åkte tillbaka och de bytte till rätt olja, och plötsligt var det som vanligt... som en smörkniv i "byttan". Så har du nyligen bytt olja i växellådan så kan det bero på fel olja.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.