Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vad är det som smäller?

Bilfrågan: Vad är det som smäller?

Bilfrågan

"Det smäller i min Saab 900i när man backar och svänger fullt höger. Vad kan det vara?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Det smäller till i höger fram i min Saab 900i -87 när man backar och svänger fullt höger. Vad kan det vara som låter?

Erik

SVAR:
Skulle kunna vara en drivknut men då ”klickar” det oftast när man svänger maximalt. I så fall hörs ljudet även vid körning framåt. Skulle det vara drivknuten så kan du på Saab 900, som tur är, bara byta ytterknuten, vilket håller nere kostnaden.

Cirka en tusenlapp för materialet om bilen saknar ABS.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
Anynomus
2011-02-10 08:32

Naj, det kan allt vara en drivknut som "Snäller". Dock är frågan något luddigt formulerad: Det står visserligen att ljudet hörs när man backar och svänger fullt höger, men frågan kan tolkas som att det smäller när man svänger fullt höger underförstått när man kör framåt också.

#2
Anynomus
2011-02-10 08:32

Så jag skriver. "Nja" och "smäller" ska det vara.

#3
Anynomus
2011-02-10 09:21

Helt "normalt" på saabs!

#4
Lennart S
2011-02-10 09:26

Inte bara Saab har drivknutar fram, så vitt jag vet har alla framhjulsdrivna bilar drivknutar som slits med tiden och börjar föra oväsen. Avgörande för ägaren är i detta fall hur kostsamt en reparation blir, för repareras måste det, förr eller senare.

#5
McTar
2011-02-10 12:00

Lennart, på många bilar måste man byta hela drivaxeln. Därav texten, antar jag.

#7
skoda prisvärd
2011-02-10 15:20

Det är bromsoket! Har själv ägt en Saab med handbroms på framhjulet.

#8
2011-02-10 15:21

Jag skulle svara ungefär likadant på frågan. Drivknut.
Om bilen är okay i övrigt, det är ju en gammal bil, så byt snarast, helst igår, så slipper du bärgare.
:o)

#11
Markus
2011-02-10 16:15

Det är bromsoket som är glappt.

#13
AEROHIRSCH
2011-02-10 16:56

Tror snarare att det är bromsoket, har själv varit med om det!
(Håller med skoda prisvärd)

#14
2011-02-10 18:31

Några gissar på bromsoket - tror mer på gissningen om handbromsbackarna. De kan låta när man backar.
Troligast är dock i alla fall en yttre drivknut (som alltså kan bytas enbart - bra av Saab) eftersom det låter när man svänger.

#16
Kenta W
2011-02-10 20:19

Håller med. Har en 30 år gammal bil med dessutom många mil på mätarn. Finare och bättre än många vänners vääldigt mkt nyare bilar...

#17
Qvist
2011-02-11 09:05

Kenta W! Vilket konstigt svar på frågan, vad kan det vara som låter?

#18
Kenta W
2011-02-11 12:34

Diskussionen blev igår var att gammalt inte behöver vara skräp. Och det var fler än jag som gett exempel på det.

Men nu har trollet Diits rensat och av någon anledning lämnat mitt svar framstår som löjligt.

#19
Lars S
2011-02-11 15:15

Eftersom bilen är från 1987 så kan det mycket möjligt vara handbromens som är problemet. detta då den är varjerstyrd och griper på framhjulen. Dock skall den inte låta när du svänger. Endast när du byter färdriktning och bromsar in, alltså framåt eller bakåt.. Det är då oket glappar vid själva inbromsningen. Låter när du svänger och har konstant riktning så är det troligaste drivknuten.

#20
Börje bilkunnig
2011-02-11 21:34

Saab 900 ser bara knäpp ut. Konkurrenten 240 såg okej ut och hade en helhetsdesign.

Dessutom hade Volvo växellådor som inte pajjade hela tiden.

#21
alfaclasse
2011-02-11 22:46

Vi pratar om bilar här inte traktorer.
Saab 900 aero var allt bra mycket snyggare än en 240

#23
Greger G.
2011-02-12 13:27

Börje! Du är väldigt lik Vindkrafts-Maud! Är ni systrar!??

900 vs 240...
Gammal Saab = cW-värde 0.28
Gammal Volvo = cW-värde 2.20 (samma som gigantisk tegelsten)

#24
Börje bilkunnig
2011-02-12 13:59

740 har mindre luftmotstånd än de flesta konkurrenterna på den tiden (trots trubbig nos). Sluttande vindruta är väl en av anledningarna. Trots det dricker inte 740 nämnvärt mindre bensin än 240 med samma motor så luftmotståd är inte allt! (Men 740 kanske är lite tyngre än 240 och den är några cm större så minimalt beror kanske på luftmotståndet.)
Runda huvar=massa stenskott på lacken.

Nej, jag är en man tyvärr. Hade gärna varit Mauds syster. Maud är en politiskt förebild för migh.

#25
z655
2011-02-12 21:00

Att du har Maud som politisk förebild är ditt problem.. oj förlåt åsikt menar jag. Det gör inte nivån på dina kommentarer bättre. För nivån på dina inlägg måste upp betydligt innan jag börjar ta dom på allvar. Bilmekaniker?......njaaa.

#26
Janos J.
2011-02-12 21:15

"740 har mindre luftmotstånd än de flesta konkurrenterna på den tiden (trots trubbig nos). Sluttande vindruta är väl en av anledningarna"

Kära Börje! Byt till "bilokunnig". Bakpartiet är viktigare än fronten vad gäller luftmotstånd! Det som kallas "luftsläpp". Gamla Saab 92-96 är ett lysande exempel på det! Formad som en flygplansvinge och med ett extremt lågt luftmotstånd, med den tidens mått mätt...

#27
z655
2011-02-12 21:50

Jag tror att Volvo 740 har mindre luftmotstånd än en oljetanker i alla fall , inte illa , det där med stenskotten på huven stämmer nog , man får dom i lyktglasen istället.

#28
Börje bilkunnig
2011-02-13 01:32

Min kompis har en 244 -81 med den riktigt flata huven de hade då. Inte ett stenskott trots 30 000 mil vad jag sett förutom endel precis i kanten som går ner mot fronten. Världens stenskottsäkraste bil?

#29
2015-04-03 21:33

Kan det vara att bilen är 28 år gammal :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.