Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Varför fastnar kopplingspedalen?

Bilfrågan: Varför fastnar kopplingspedalen?

Bilfrågan

"Kopplingspedalen stannar i sitt nedersta läge vid urkoppling och jag måste dra tillbaka pedalen med handen. Varför?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Är ägare till en Golf Variant 2002 (2 700 mil) som har fått kopplingsproblem. Allt som oftast inträffar det att kopplingspedalen stannar i sitt nedersta läge vid nedtrampning (urkoppling).

Jag måste sedan dra tillbaka pedalen till utgångsläget med hjälp av handen –- i bästa fall går det med foten. Detta fel inträffar allt oftare.

Kan felet ligga i kopplingscylindern? Är inte detta ett fabrikationsfel? Vad gör man?

Lennart

SVAR:
Felet kan ligga i kopplingscylindern men det kan lika gärna bero på att pedalen eller dess länkage kärvar någonstans. Kan även bero på att en returfjäder tappat spänsten eller rent av saknas.

Det torde vara enkelt för en verkstad att utröna var felet ligger. Att lösa problemet här i spalten är omöjligt då vi inte sett bilen. Om det är ett fabrikationsfel är svårt att bedöma, då man först måste veta var felet ligger.

Bilen är sju år gammal och skador på hydrauliken kan uppkomma under denna tid om du exempelvis inte bytt hydraulvätskan regelbundet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
Brewert
2010-12-03 12:51

I de flesta fall är det packningarna i manöver- och slavcylinder som är dåliga. Ett fall vet jag på en Saab 9000 då slangen mellan vätskebehållaren och manövercylindern var dålig så då sög huvudcylindern luft och pedalen fastnade nere.

#2
S-E S
2010-12-03 16:48

Sitter fast i golvmattan?

#3
volvomannen
2010-12-03 23:51

Eller så slirar personen i fråga väldigt mycket på kopplingen. Ett mycket vanligt fel blir då att pedalen fastnar i haft nedtyckt läge. Extremt vanligt på Vovlo-bilar av senare snitt, sker då oftast med backning av släp.

#4
MyToyotaisFantastic
2010-12-04 01:42

En bil från 2002 som gått 2700 mil !!!!!!!!!

Kan bara konstatera att om den är uttagen tidigt år 2002 så är det en bil som rullat 300 mil om året (9 år gammal). Och om den nu skulle vara uttagen sent år 2002 så har den rullat 337 mil/år. Problemet skulle då gissningsvis kunna ha att göra med att vissa detaljer som rör kopplingen inte har blivit använda på det viset som biltillverkaren har räknat med och helt enkelt beckat igen.

#5
blinkljus
2010-12-04 05:58

Det kan bero på att det är en Folkvagn. Min kompis har haft två passater och en golf, bara problem. Skräpbilar.

#6
Hasse39
2010-12-04 14:23

Jag har erfarenhet av att returfjädern i huvudcylindern gått av.

#7
2010-12-04 14:37

Ovanligt lite mil på en -02,a.
Har lite svårt att tro på att det skulle finnas en fjäder i cylindern Hasse39 men däremot kan packningen läcka.
Jag tror att felet finns i pedalens mekanik (där det säkerligen finns en returfjäder).
Ett s.k. fabrikationsfel är det näppeligen tal om.

#8
2010-12-04 17:30

r det verkligen hydraulisk koppling på Golf -02?
Jag hade en Golf och den hade wire, men den var äldre.
Men är det wire så kan det vara rost.

#9
2010-12-05 12:28

Det är hydralisk koppling på Golf -02, cylindern är av plast, och inte helt ovanlint att den kärvar.

Problemet är oxå vanligt på Peugeot och Ford som har vajer med automatisk justering, dom kan hamna i nått mellanläge så pedalen fastnar nere, men det är bara att dra upp den, så funkar det igen.

#10
2010-12-06 09:54

Låter otäckt med plastcylinder, men då kanske den inte är så dyr att byta?
Om det nu är huvudcylindern.
Är det slavcylindern brukar det bli dyrt.

#11
Alvar Nilsson
2010-12-10 22:34

Jag har aldrig hört om att man byter hydaulvätskan??Dt har i varje fall aldrig varit en punkt i serviceboken i någon av de bilar jag ägt i över femtio år.
Jag ber om svar eller kommentar.

#12
Lars Edlund
2011-01-18 21:19

Läckande slavcylinder låter det som, sitter på växellådan och är hyfsat enkel att byta om man hållit på med bilar en del, lufta är oftast mer tidsödande än bytet.
Byta bromsvätska ska man i teorin göra ibland och broms och kopplingshydraliken är samordnade

#13
2015-02-04 07:25

Vätskan i kopplingen och bromsarna är av samma typ och SKA bytas vid service. 2 år är en vanlig serviceintervall. En del "experter" säger att det är onödigt, men lyssna inte på dem. Byt broms och kopplingsvätska så har du troligen inga problem med manövereringen av bromsar och koppling under bilens livstid. Billigare än att byta ihopkärvade delar.

#14
2015-03-18 21:14

Varför inte köpa en automatväxlad nästa gång?

#15
2015-06-26 23:27

"Skräpbilar". Ja verkligen! Min har gått 30000 mil och jag har bytt länkage i framvagnen och ett par glödlampor! Ush fy vad jobbigt!

#16
2015-06-26 23:27

"Skräpbilar". Ja verkligen! Min har gått 30000 mil och jag har bytt länkage i framvagnen och ett par glödlampor! Ush fy vad jobbigt!

#17
2015-09-15 16:57

På min Volvo 740-85 fastnade pedalen i golvmattans framkant. Jag limmade och pop-nitade fast en 10cm hög extra remsa i framkanten av golvmattan. problemet löst. Gjorde att det inte heller rann ner smältvatten framför mattan på vintern vilket annars var fallet. Gjord för nordiskt klimat?
Det enda som händer är att packningarna blir slitna efter många år, någon vätska skall inte behöva bytas. Bilfirmorna letar förtvivlat efter något att skriva på serviceprotokollet, nu när bilarna bara går och går utan annat än oljebyte i motorn.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.