Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Säljer Volvo dåliga hjulbultar?

Bilfrågan: Säljer Volvo dåliga hjulbultar?

Bilfrågan

"Jag fick punktering och tog fram reservhjulet och nyckeln till den låsbara hjulbulten. Nu hände det som inte fick hända: hjulbulten gick av. Säljer Volvo undermåliga hjulbultar?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Den som en morgon sett sin grannes bil stå på underredet bestulen på sina hjul, tycker naturligtvis att det känns bra att kunna förhindra stöld av hjulen genom att montera låsbara hjulbultar.

Så tyckte i alla fall jag och monterade glatt Volvos låsbara hjulbultar, något jag nyligen fick anledning att djupt ångra. En idyllisk söndagsutflykt blev snart en mardröm.

På hemvägen inträffade nämligen en punktering. Reservhjulet togs fram liksom nyckeln till den låsbara hjulbulten. Nu hände det som absolut inte fick hända: hjulbulten gick av och nu fanns naturligtvis inte någon chans att kunna byta hjul.

Återstod bara att via mobiltelefonen tillkalla en bärgare, som fraktade bilen till närmaste Volvoverkstad. Intressant i sammanhanget var att både bilbärgaren och personal på Volvoverkstaden livligt intygade att dessa låsbara hjulbultar var skräp och bara ställde till elände för folk.

Slutsats: montera genast bort dina låsbara hjulbultar. Fråga: Volvo har bevisligen sålt en usel produkt, som förorsakat mig både besvär och ekonomiska utgifter. Saluförs fortfarande dessa undermåliga låsbara hjulbultar till Volvos V70?

Sten Paulsson

SVAR:
Om det var själva hjulbulten som gått av hade du lugnt kunnat köra vidare med de fyra återstående, förutsatt att dessa var oskadade förstås.


Förmodligen är det inte bulten utan låsspåret i bultskallen som gått sönder och då är det värre. Volvo är medvetet om problemet och svarar så här:

Bengt Dieden, Vi Bilägare

SVAR:
Volvo hade under en tid låsbara hjulbultar vars materialval, som i kombination med bultens förband mot fälgen kunde sätta sig mycket hårt, med resultat att spåret i hjulbulten kunde gå sönder om hylsan inte sattes i helt rätt.

En ny konstruktion av låsbara hjulbultar med mindre risk för detta problem infördes vecka tio 2006. Volvos verkstäder har sedan hösten 2005 informerats om metoden för att lossa trilskande hjulbultar.

Bo Larsen, Volvo Personbilar Sverige AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2010-10-19 08:29

Mitt råd är att förvara bilen i garaget. Då minimerar man risken att hjulen blir stulna, och därmed behöver man inte heller låsbara hjulmuttrar. Att ha hjul med plåtfälg i så liten storlek som är möjligt (exempelvis 14 eller 15 tum) minskar också risken för stöld då dessa hjul ej är så eftertraktade.

#2
jarl s
2010-10-19 09:29

Allt under 17" är riskfritt. Ingen bryr sig om såna små däck längre...

#3
Jimmyy
2010-10-19 10:12

Volvos låsbultar har alltid varit under all kritit. Rena skräpet, om man får säga så.

Det är pinsamt att Volvo inte gått ifrån den typen och använder rejälare låsbultar. Dessutom säljs låsbultsatserna till sjukt överpris hos Volvo-handlarna.

Den "nya konstruktionen" från -06 är där vad jag vet ingen större skillnad, samma usla konstruktion.

Fråga vilken däck/fälghandlare som helst, så kommer de säga samma sak.

#4
bgl
2010-10-19 10:35

Borde inte även bilägarna informeras om metoden för att lossa trilskande hjulbultar? Vill Volvos märkesverkstad ha monopol på hjulbyten?

#5
Jägaren
2010-10-19 11:13

Lite språkvård: Det heter INTE hjulbult. En bult är ett ogängat metallstycke med skalle för hopfogning (t.ex. gamla broar och fartyg är hopmonterade med bultar). Antingen finns det hjulmuttar (för de bilar som har den lösningen) eller så finns det hjulskruvar.

#6
Gustav
2010-10-19 11:25

Bättre med plåtfälgar och billigare hjul. Undvik dyra aluminiumfälgar, så minskar behövet av att låsa fast fälgarna på bilen.

#7
Roland P
2010-10-19 15:13

Det går bra med olåsta billiga standard aluminiumfälgar, bilen är ju ändå larmad. Och struntar tjuven i larmet så kan han lika gärna stjäla "nyckeln" inne i bilen först. Den måste ligga där i händelse av punktering.

#8
Göran t
2010-10-19 16:37

Vi Bilägares talesman förstod tydligen inte problemet. Min föreställning är att det inte gick av avmontera hjulet så klart. Hur kan man tro något annat.

#9
Bane
2010-10-19 17:36

Själv råkat ut för detta fenomen vid däckbyte, med följden att fälgarna blev smått förstörda när man var tvungen att svetsa fast något på bulten och sen skruva ut den. Mycket dålig konstruktion...tyvärr som kostade mig några tusenlappar extra också.

#10
R. Svensson
2010-10-19 17:52

Nä du jägarn, det heter visst hjulbult. Det som du syftar på heter nit. Så var det med det.

#11
truebeliver
2010-10-19 18:01

17" s hjul är inte så mycket större än 14,15" dessutom dyrare och ger stötig gång sämre komfort.

#12
jarno trulli
2010-10-19 18:23

håller med volvo det är handhavande fel som ställer till det! folk som tror sig kunna med de låsbara hjulmuttrarna. tar man och lägger några extra sekunder på dit sättningen utav låshylsan så förstår man att man måste hitta rätt i spåren. det som förstör är när folk tar och börjar dra när dom tror dom har satt den rätt och drar sönder låshylsan + låsbulten. tycker själv att det är värdelöst att ha låsbara hjulmuttrar/bultar på bilar med standard fälgar dvs 15/16 tum som är standardfälgar som inte har nått större värde. sen så äre så när man ska dra åt en låsbar hjulbult så ska man ju inte dra för kung och fosterland. bara att den sitter där lite åtdragen förhindrar ju stöld då de är helt omöjligt att få av utan svets eller låshylsan...

så volvos fel äre inte. men de är ju så klart nån som ska få stå i skamvrån för handhavande fel med... skyll inte på volvo!

#13
Roland P
2010-10-19 20:27

truebeliver: Och blir spårkänsligare och drar mer bränsle

#14
Jägaren
2010-10-19 21:33

R. Svensson: Att folk säger "hjulbult" är en gammal kvarleva från svunna tider. Jag föreslår att du tar t.ex. Svenska Akademiens ordlista över svenska språket (SAOL) till din hjälp och kontrollerar vad en bult är. En bult är en "ogängad metallpinne med huvud för hopfogning". En nit är en "med huvud försedd bult för hopfästning av metalldelar". Så, vare sig nit eller bult har gängor. Teknisk okunskap är ett elände, vilket tydligt märks i översättningar av texter av teknisk natur. Alltså är vi tillbaka på min ruta: det heter hjulskruv. SÅ VAR DET MED DET!!!

#15
sweeny
2010-10-20 08:14

spelar det nån jäkla roll?? alla vet väl vad som menas med hjulbult och funktionen är densamma vad man än kallar det. en riktig ickefråga...

#16
2010-10-20 10:52

Jo sweeny, visst har du rätt att det är en ickefråga, men när motorjournalister inte vet skillnaden mellan bultar och skruvar är det tråkigt.
Men det kan ju vara ett olycksfall i arbetet.

#17
2010-10-20 19:46

Hjulbult är ett vedertaget ord och har fungerat sen bilismens ungdom.
Googla på Hjulbult och hjulskruv, men får garanterat fler träffar på hjulbult. Försök köpa en hjulskruv i fackhandeln och dom skrattar på sig. För övrigt är det fel forum att prata språkbruk i den här bloggen.

#18
Jägaren
2010-10-20 20:20

Focus: Att "hjulbult" är en vedertagen term har jag redan skrivit - men den är likt förbaskat fel. En bult har inga gängor. Punkt.
--
Nej, jag har köpt hjulskruvar i handeln och INGEN har skrattat på sig. Inte ens på Mekonomen.
--
Inget forum kan någonsin vara fel för språkvård. Svenska språket förfaller. Överallt breder särskrivningarna ut sig. Självklara ord som "polisbil" blir "polis bil" ("%&%¤#) etc. Knasigheter av typen "Vart ligger pennan" hör man ofta. Jag svarar då "Ditåt" (och ler faktiskt nedlåtande). Men si då får man ofta en reaktion och frågeställaren omformulerar genast till "Var ligger pennan". Språkhaveristerna måste bekämpas. Överallt. Med alla medel.

#19
2010-10-21 07:31

Jägaren: Besserwissrarna måste bekämpas. Överallt. Med alla medel.

#20
Jägaren
2010-10-21 09:29

Att jag efterlyser språkvård gör mig alltså till Besserwisser? Den logiken förstår jag inte. Men det klart, jag är ju inte sosse...

#21
PHME
2010-10-21 11:40

Jägaren: visst är det skillnad på en lång hårig sjuk sköterska med grund utbildning och en långhårig sjuksköterska med grundutbildning.

#22
Jägaren
2010-10-21 12:35

PHME: Ett väldigt roande exempel! Jag brukar ta exempel av typen "Mannen anklagades för att ha ägt sex klubbar" (golfblubbar eller vad som helst) och "Mannen anklagades för att ägt sexklubbar". Folk förstår inte hur totalfel det blir och vilka förödande konsekvenser som kan resultatet av ett felaktigt språkbruk.

#23
SiggeN
2010-10-21 12:49

golfblubbar...?

#24
sweeny
2010-10-21 12:53

blubbar?? eller menar du klubbor? det är ju inte samma som klubbar... Nej Jägaren, någon ordning ska det vara, nu tycker jag inte du ska få skriva mer i det här forumet någonsin. Så här får det absolut inte gå till...

#25
2010-10-21 12:59

Det finns människor som har en okuvlig vilja att framföra att man själv och ingen annan sitter inne med alla kunskaper och andras inte är vatten värt. Är man då tillräckligt påstridig och nedlåtande kan man få andra att tro på det man framför. (Kallas av någon anledning Besserwisser). Hur som helst, det här bloggavsnittet har spårat ur.
Mannen som frågade hur han skulle göra är inte betjänt av om det heter skruv eller bult. Möjligen mer betjänt av att prova Biltemas (Där måste man beställa HJULBULT).
Skulle man rätta alla felstavningar och felskrivningar i denna och andra bloggar har man fullt upp att göra.

#26
Jägaren
2010-10-21 14:24

Ja, det är ju typiskt att man släpper med stavfel. Men nåväl, grammatiskt rätt är det i alla fall.
--
Focus: Det här handlar inte om att man själv sitter inne med all kunskap. Detta handlar om språkbruk och språkvård. Det finns regler för detta och de allra flesta av oss ska ha lärt sig dem i skolan - men icke... Hur många av alla som skriver här äger en SAOL? Eller Svensk Handordbok? Eller Svenskt Språkbruk? Eller Svenska Akademiens Språklära? Försök förstå: Korrekt språk är viktigt. Vi valde att inte anställa den för jobbet mest kvalificerade personen vid ett tillfälle just på grund av personens katastrofala svenska.
--
Helt ointressant vad som står i Biltemas katalog resp. på Biltemas hemsida. Bult är och förblir felaktig svenska i sammanhanget.

#27
sweeny
2010-10-21 16:46

jägaren: fattsa ändå något här, eller? "Folk förstår inte hur totalfel det blir och vilka förödande konsekvenser som kan resultatet av ett felaktigt språkbruk"... ang grammatiskt riktigt...
ska man sticka ut hakan och kritisera andras språkbruk och formuleringar ställer det stora krav på att man inte slarvar själv;-)
sen är väl ordet "ju" talspråk om jag inte minns fel...

#28
2010-10-21 19:47

Man tar sig för pannan när man förstår hur långt folk är villiga att gå för att försvara sina underliga åsikter. Det är ju då viktigt att inte "Kasta sten i glashus".
Det är kanske viktigare att anställa personal som ideligen försöker övertyga arbetsgivaren om att han/hon har rätt i alla lägen. Det är den nya tidens arbetstagare och förvånande ofta lyckas de.
Som sagt, tråden har utsatts för urspårning.

#29
Roland P
2010-10-21 19:50

Ibland hör man ordet lågprofilfälgar.

#30
Jägaren
2010-10-22 17:20

sweeny: Textkaraktären på den här typen av Internetsidor är av talspråkskaraktär. Därför faller det sig naturligt att skriva med ett visst mått av talspråk (jag använder därför medvetet t.ex. ordet "dom"). Sedan kan vi diskutera var "ju" hör hemma - ordet är i alla fall att betrakta som ett adverb.
--
Focus: Är det en "underlig åsikt" att påtala felet med "hjulbult" när termen är helt fel i sammanhanget och saknar adekvat stöd?
För övrigt gäller det anställa rätt personal. Att ha personal som ska sköta kommunikation med kunder inom stat, förvaltning, skolor och Skattemyndigheten kräver ett korrekt språkbruk. Då fungerar det inte med "en lång hårig sjuk sköterska med grund utbildning" när det var menat att vara "en långhårig sjuksköterska med grundutbildning"!
--
I stort kan man ju lätt konstatera att hela samhället till vissa delar är i förfall. Etik och moral flippar ur helt ("Öh, blinkers - vad är det?") och språket förfaller. Många av er som kommenterar här är ganska unga, något som tyvärr märks tydligt i språket (och attityden). Språk är viktigt. Och det märkliga är att vi som försöker upprätthålla en anständig språknivå blir anklagade (som här i tråden) för att vara arroganta "Besserwisser" med "underliga åsikter". Den enda slutsatsen man kan dra av detta är att ni andra tycks anamma oredan och förfallet, oförmögna att inse betydelsen av det vi diskuterar. En 20-poängskurs i svenska på högskolenivå borde vara obligatoriskt för alla i det här landet.
--
En eloge till journalisterna på Vi Bilägare som håller en överlag hög språklig nivå.

#31
sweeny
2010-10-22 17:54

nja, ett avderbial, påstår vissa... skönt dock att du inser att det är vanligt med talspråk på sådana här ställen. Då borde också acceptansen för att folk inte alltid formulerar sig efter SAOL finnas, även hos dig. Vad som syftas på i texten borde inte vara så svårt att förstå, även för ordpolisen. Släpp nu detta och låt diskussionen handla om det riktiga innehållet istället, det tänker jag göra. Det finns säkert något språkforum som du kan få briljera i...

#32
2010-10-22 18:21

Jägaren har ju rätt att ha en åsikt, frågan är om det är så rätt att pracka på andra denna åsikt. Om man inte vet vad det innebär att ett ord är allmänt vedertaget vet jag inte om man kan sätt tilltro till hans egna påstådda stora kunskaper i Svenska språket. Jämför gärna med Besikta,(ett helt horribelt ord som tagits ur Besiktiga) ord som blivit allmänt vedertaget och används även i bl.a.Bilprovningens vokabulär. Dessa fjantiga inlägg om en "lång hårig" o.s.v. stärker inte förtroendet och den nedlåtande tonen om utbildning visar återigen på den stöddiga inställningen, ingen kan något förutom du. Vad vet du om andras utbildning? Jag skryter inte med min.
Detta var mitt sista inlägg, nyhetssidan med blogg är ett ärende för papperskorgen

#33
Jägaren
2010-10-22 21:04

Focus: Om "Besikta" används av Bilprovningen är det ett bevis på hur illa ställt det är. Men för bövlingen, bara för att en myndighet, instans eller företag använder en felaktig svenska legitimerar inte på något sätt alla andra att blint följa efter.
--
"En lång hårig sjuk sköterska med grund utbildning" (eg. En långhårig sjuksköterska med grundutbildning") är INTE fjantigt - exemplet är ett praktexempel på hur särskrivningarna breder ut sig och skapar kaos och missförstånd.
--
Focus: Tyvärr är jag benägen att fråga om du ens har någon utbildning utöver vanlig grundskola. Du inser att du är i underläge men väljer att börja bli lätt aggressiv (ett tydligt tecken på att argumenten tryter).

#34
Jägaren
2010-10-23 12:00

Focus: Roligt att se att du stod fast vid ditt ord om att ditt senaste inlägg också verkligen blev ditt sista i frågan! Jag försökte locka fram dig genom att "acceptera" ditt resonemang om "besikta". Orden "besikta" och "besiktiga" finns nämligen parallellt i svenskan. I Svenska Akademiens ordlista över svenska språket står båda orden upptagna. På Transportstyrelsens hemsida (!) står följande:
"Besikta eller besiktiga?
Just nu får vi många frågor om ordet besikta - ett ord som förekommer på webbplatsen och i brev från oss. Så här har vi på Transportstyrelsen tänkt kring besikta och besiktiga:
Både besikta och besiktiga finns i Svenska akademiens ordlista. Det viktigaste skälet till att vi väljer besikta är att det dels är kortare, dels stämmer med substantivet besiktning. Både besikta och besiktiga har funnits tidigare i svenskan. De lånades båda in från tyskan på 1500-talet och användes parallellt fram till slutet av 1700-talet. Av någon anledning försvann sedan den kortare formen. Däremot behöll vi substantivet besiktning, som är bildat till besikta. Man kan knappast tänka sig substantivet ”besiktigning”.

Det vanligaste sättet att bilda verb i svenskan är med ändelsen -a: bil - bila, sikt – sikta, och så vidare. De få verb som slutar på -iga är samtliga inlånade från tyskan, till exempel förpliktiga - även det med parallellformen förplikta - och beriktiga. Besikta är alltså en form som mera liknar vanliga svenska verb, även om det är inlånat från tyskan. Att använda formen besikta är alltså en återgång till ordningen."
--
Detta stämmer i stort. Så, den "groteska" formen "besikta" är fullt rumsren i svenskan.
--
Tack för en rolig diskussion och trevlig helg alla!

#35
2012-04-10 14:03

Hade samma problem drog av 2 st på samma hjul på 850 -97 fast jag inte dragit fast de ännu

#36
2014-07-22 16:58

Syftar man här på bulten (ja jag vet att det inte är en bult) alltså den del som sitter i navet eller på muttern?

#37
2015-04-20 21:44

Hej FZR600R. du skriver "Syftar man här på bulten (ja jag vet att det inte är en bult) alltså den del som sitter i navet eller på muttern?" Det var ju synd att du inte hajar för det gör säkert alla andra!

#38
2016-03-23 08:00

Här är än till som inte håller med Jägaren.

#39
2016-04-27 17:35

Tråkigt när ett problem urartar till trams. Jag kan nämna att det finns verkligt dåliga hjulskruvar (pinnskruvar) på åtminstone Toyota Hilux vilket gjort att jag inte längre vågar byta hjul på bilen ifråga. På Europeiska Motor säger man att det beror att man bryter på muttern vid användning av fälgkors. Jag tycker detta är bedrövligt med tanke på att jag under 52 års tid bytt hjul på flertal egna bilar höst och vår och bilar i jobbet ( aldrig lyckats byta däck, försökte en gång men höll på att sluta med katastrof för min kropp). Inte en gång har jag lyckats dra av en skruv eller pinnskruv trots att de dragits på verkstad så fälgkorset vreds sönder när de skulle lossas.
Tyvärr skriver Nationalencyklopedin från 80-talet: bult 1 ogängad eller utvändigt gängad stång eller pinne, avsedd att sammanfoga maskindelar. Det finns också en valk kallad bult på folkdräkter.
Den gamla benämningen "brytarspetsar" används fortfarande flitigt trots att det betyder att de måste bytas då, det skall inte vara spetsar på brytarkontakter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.