Bild
Nästa artikel
Frågeställaren undrar varför Toyotas hybrider inte får dra mer på släp.

Bilfrågan: Varför får jag inte dra tyngre släp med hybriden?

Bilfrågan

”Kan man inte koppla bort elmotorn om man nu ska dra exempelvis en husvagn och få den godkänd för denna last?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Nästa års modell av Toyota Auris Touring Sports Hybrid sägs komma med en bensinmotor på cirka 180 hk. Den ska då få dra ett släp på max 700 kg annars skulle batteriet bli för varmt sägs det. Men varför kan man inte koppla bort elmotorn om man nu ska dra exempelvis en husvagn och få den godkänd för denna last? Bensinmotorn på 180 hk räcker nog till.         
Stig Sehlin

Svar:
Nya Toyota Corolla Touring Sports, ersätter nuvarande Auris och lanseras i två hybridversioner; en med 122 hästkrafter och en med 180 hästkrafter. Märk dock att effekten är den sammanlagda kombinerande från el- och bensinmotorer. Vidare får elhybriderna dragvikt om 750 kg. Elmotorn är fullt integrerad i drivlinan och det är därför inte möjligt att ”koppla bort” eldriften, då hela elhybrid-tekniken bygger på samverkan mellan el- och bensinmotor. Vill Stig dra tyngre med nya Corolla får valet av motor bli 1,2T – eller RAV4 Hybrid.
Erik Gustafsson, Toyota Motor Sweden

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Kommentarer

#1
2019-01-15 07:18

Hybridbilar är ett jävla skit
Men nu har vi baxat dem ända hit
Skattepengar vi kastat på dem
Istället för att se om vårt eget hem
Nu blir det svårt att ta ett steg åter
För politikerna skiter i att vi gråter

.

.

#2
2019-01-15 09:51

Svaret är väl bra. Men en miss är det ju att den starkare versionen inte fick en högre dragvikt om man hsr det behovet. Man missar många intresserade köpare här i Sverige pga detta, det är vad jag tror. Men den kommer ändå att bli ett lyft för Toyota och sälja bra nya Corolla.

#3
2019-01-15 10:44

Shogun, jag håller med dig i att detta kommer att bli ett lyft! Den är snygg och verkar vara vettigt utrustat, bara allt håller vad marknadsavdelningen lovar.
För mig är 750 kg okej som dragvikt och 180 hk räcker också. Detta är den första Toyota på mången dag som lockar mitt öga till att ge mig till en Toyota-handlare för ett besök.

#4
2019-01-15 12:48

Fast man svarar fortfarande inte på varför den inte får ha högre dragvikt, ett antagande i frågan är batteriets kylning, men det bekräftas aldrig i svaret att det är anledningen.

#5
2019-01-15 12:54

Dra ett tomt släp är väl inte så tokigt . Man slipper förankring av last t ex.

#6
2019-01-15 13:18

Det är bara att konstatera att Toyotaskrället är en skramlig och dåligt dvs klent byggd och det är därför den bara får dra små lätta släp lastade med vissna löv och gräs. Nä, det finns hybridbilmärken som klarar av att dra fullstora dvs tunga släp. Min laddhybrid Volvo V60 får dra 1800 kg. På sensommaren tog vi vi en tripp på drygt 450 mil tor till Lofoten med vår Polarhusvagn som väger 1760 kg. Det var inga som helst problem att dra den upp och ner för i Lofotens bitvis bergiga skruttvägar eller på andra vägar.

#7
2019-01-15 13:46

Stoor då blir jag nyfiken på vilken förbrukning du hadde med 1700 kg husvagn efter din Volvo diesel hybrid.

Ja visst är det dåligt med toyotas dragvikt och på tidigare modeller fick man väl inte dra 500 kg tror jag.
Nu har dum iaf läst på så att man kan dra Sveriges vanligaste släpvagn på 750kg.

#8
2019-01-15 14:34

Tidigare har man hänvisat till att backen som är helt elektrisk inte klarar av tunga släp, finns kanske orsak till detta då även RAV-4 med 2wd inte har någon vidare dragvikt, 800kg medan 4wd har 1600kg

#9
2019-01-15 15:12

Mso:
Jag vet faktiskt inte hur mycket HVO 100 diesel den drog med husvagn men jag skulle nog gissa på en liter eller strax däröver. Jag vet bara att den hitintills dvs sedan i juli har dragit 0,35 liter per mil enligt Volvo On Call appen. Jag vet också att mellan tankningarna , utan släp, ligger förbrukningen mellan 0,25 - 0,3 liter per mil. Då körs bilen ca 7 -9 mil per dag och varje natt laddas batteriet fullt. På sommaren kommer man mellan 4,5 till strax över 5 mil per laddning men nu på vintern kommer man ca 3,5 mil och i bästa fall 4 mil men det är väldigt ovanligt. Bilen har hitintills rullat strax över 2 000 mil.

Sen ska man komma ihåg att det finns andra laddhybridmärken som också får dra tunga släp tex Mercedes, Audi och BMW.

#10
2019-01-15 21:52

Men köp en riktig bil...
Volvos hybrid får ju dra hur mycket som helst.

#11
2019-01-16 20:46

Jag är mer tveksam inställning till husvagn, varför asa runt på nästan två ton när man kan tälta eller hyra en stuga för en natt? De gånger jag använt släpvagn så handlar det säker om max 600-700 kg totalvikt.

#12
2019-01-17 07:05

Vargen är du skeptisk till allt.

Gumman ville vidga svamp och fiskeområde i höstas så vi skippade stuga och helt apropå hyrde en husvagn och drog till fjälls.
Helt okey med en 1,0 tsi.
Hadde man haft en Toyota hybrid hadde man varit rökt.

#13
2019-01-17 09:42

Du hade inte varit "rökt" om du hade en Toyota Rav4 hybrid att dra husvagnen med. Det är skillnad på hybrid och hybrid, lite av äpplen och päron typ. Och det gäller att lära sig skillja på dessa och inte generalisera så grovt om hybrider.....

#14
2019-01-17 16:36

De sätter låga dragvikter på hybrider av snålhet. Med låg godkänd dragvikt behöver de inte lägga lika mycket pengar på kylning av batteri och elmotor = högre vinst.
Snålhet.
Tyvärr går det inte att göra mycket åt det i efterhand, annat än att köpa någon annan bil.

#15
2019-01-17 20:14

Har också hört att det är som EnannanRobban säger. Vid backning är det endast elmotor som kan driva bilen och då är det vridmomentet i elmotorn som sätter begränsningen.
Förbränningsmotorn kan fortfarande förse elmotorn/batteriet med ström vid backning via generatorn/startmotorn. Skulle förbränningsmotorn kunna hjälpa till vid backning skulle den få lov att starta baklänges.
Det har alltså inte med snålhet eller att de skulle vara klent byggda att göra utan det är helt enkelt en begränsning som konstruktionen för med sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.