Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför får jag inte dra tyngre släp med hybriden?

Publicerad 15 januari 2019 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar varför Toyotas hybrider inte får dra mer på släp.
”Kan man inte koppla bort elmotorn om man nu ska dra exempelvis en husvagn och få den godkänd för denna last?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Nästa års modell av Toyota Auris Touring Sports Hybrid sägs komma med en bensinmotor på cirka 180 hk. Den ska då få dra ett släp på max 700 kg annars skulle batteriet bli för varmt sägs det. Men varför kan man inte koppla bort elmotorn om man nu ska dra exempelvis en husvagn och få den godkänd för denna last? Bensinmotorn på 180 hk räcker nog till.         
Stig Sehlin

Svar:
Nya Toyota Corolla Touring Sports, ersätter nuvarande Auris och lanseras i två hybridversioner; en med 122 hästkrafter och en med 180 hästkrafter. Märk dock att effekten är den sammanlagda kombinerande från el- och bensinmotorer. Vidare får elhybriderna dragvikt om 750 kg. Elmotorn är fullt integrerad i drivlinan och det är därför inte möjligt att ”koppla bort” eldriften, då hela elhybrid-tekniken bygger på samverkan mellan el- och bensinmotor. Vill Stig dra tyngre med nya Corolla får valet av motor bli 1,2T – eller RAV4 Hybrid.
Erik Gustafsson, Toyota Motor Sweden

Diskutera: Vad tycker du om svaret?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2019-01-15 07:18
Klarsynt

Hybridbilar är ett jävla skit
Men nu har vi baxat dem ända hit
Skattepengar vi kastat på dem
Istället för att se om vårt eget hem
Nu blir det svårt att ta ett steg åter
För politikerna skiter i att vi gråter

.

.

#2 • Uppdaterat: 2019-01-15 10:44
EnannanRobban

Shogun, jag håller med dig i att detta kommer att bli ett lyft! Den är snygg och verkar vara vettigt utrustat, bara allt håller vad marknadsavdelningen lovar.
För mig är 750 kg okej som dragvikt och 180 hk räcker också. Detta är den första Toyota på mången dag som lockar mitt öga till att ge mig till en Toyota-handlare för ett besök.

#3 • 2019-01-15 12:48
skarj

Fast man svarar fortfarande inte på varför den inte får ha högre dragvikt, ett antagande i frågan är batteriets kylning, men det bekräftas aldrig i svaret att det är anledningen.

#4 • 2019-01-15 13:46
mso 1000

Stoor då blir jag nyfiken på vilken förbrukning du hadde med 1700 kg husvagn efter din Volvo diesel hybrid.

Ja visst är det dåligt med toyotas dragvikt och på tidigare modeller fick man väl inte dra 500 kg tror jag.
Nu har dum iaf läst på så att man kan dra Sveriges vanligaste släpvagn på 750kg.

#5 • 2019-01-15 14:34
EnannanRobban

Tidigare har man hänvisat till att backen som är helt elektrisk inte klarar av tunga släp, finns kanske orsak till detta då även RAV-4 med 2wd inte har någon vidare dragvikt, 800kg medan 4wd har 1600kg

#6 • 2019-01-15 21:52
knuttes

Men köp en riktig bil...
Volvos hybrid får ju dra hur mycket som helst.

#7 • 2019-01-16 20:46
Styggavargen

Jag är mer tveksam inställning till husvagn, varför asa runt på nästan två ton när man kan tälta eller hyra en stuga för en natt? De gånger jag använt släpvagn så handlar det säker om max 600-700 kg totalvikt.

#8 • 2019-01-17 07:05
mso 1000

Vargen är du skeptisk till allt.

Gumman ville vidga svamp och fiskeområde i höstas så vi skippade stuga och helt apropå hyrde en husvagn och drog till fjälls.
Helt okey med en 1,0 tsi.
Hadde man haft en Toyota hybrid hadde man varit rökt.

#9 • 2019-01-17 16:36
erikivan72

De sätter låga dragvikter på hybrider av snålhet. Med låg godkänd dragvikt behöver de inte lägga lika mycket pengar på kylning av batteri och elmotor = högre vinst.
Snålhet.
Tyvärr går det inte att göra mycket åt det i efterhand, annat än att köpa någon annan bil.

#a • 2019-01-17 20:14
HSDpulseANDglide

Har också hört att det är som EnannanRobban säger. Vid backning är det endast elmotor som kan driva bilen och då är det vridmomentet i elmotorn som sätter begränsningen.
Förbränningsmotorn kan fortfarande förse elmotorn/batteriet med ström vid backning via generatorn/startmotorn. Skulle förbränningsmotorn kunna hjälpa till vid backning skulle den få lov att starta baklänges.
Det har alltså inte med snålhet eller att de skulle vara klent byggda att göra utan det är helt enkelt en begränsning som konstruktionen för med sig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.