Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Vanliga MB-problem?

Bilfrågan: Vanliga MB-problem?

Bilfrågan

"Efter reparation fick jag problem med klimatanläggningen på min Mercedes. Denna felkod kan enligt uppgift bara en Mercedesverkstad programmera bort?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje dag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Som ägare till en Mercedes C 240 V6 -01 blev jag mycket förvånad och besviken när min generator nyligen havererade. Bilen har gått 14 200 mil. Efter utförd reparation fick jag problem med klimatanläggningen där en lampa (EC Rest) lyste hela tiden och spärrade tillförsel av kyla in i bilen. Bara kalluft från fläkten kom in. Denna felkod kan enligt uppgift bara en Mercedesverkstad programmera bort och släcka.

Varför händer sådant här och varför verkar inte bilens dator tåla en bortkoppling av batteriet utan att elektroniken ska börja krångla? Har låtit provtrycka ACC:n och trycket verkar vara normalt så ingen annan del av ACC:n verkar vara trasig. Är detta vanligt på dessa bilar?

Magnus Höjding

SVAR:
Utvecklingen är sådan att tillverkare/importör knyter bilägaren till det egna märkets verkstäder. Oftast har endast dessa den programvara som krävs för att felsöka och åtgärda fel på bilen. Detta gäller i stort sett alla märken och alla åtgärder som görs på en bil. I ditt fall blir du sannolikt tvungen att uppsöka en Mercedes-verkstad för att reda ut problemet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
Ernst P
2011-07-25 11:22

En av anledningarna till att min brorson inte längre kör MB...

#3
2011-07-25 13:13

Magnus, jag har svårt att tro att du måste in till en märkesverkstad för att åtgärda problemet. Detta måste kunna lösas av en annan, auktoriserad, verkstad.

På alla moderna bilar är det så att delar av elektroniken "nollas" när batteriet kopplas bort. Det här är Ingenting som är utmärkande för just Mercedes.

TOYOTA, ett så totalt pleonastiskt och tillika dumt inlägg. Tänk så många anledningar min granne har att INTE längre köra Toyota ... Sådana här rundskrivningar tillför ingenting.

#4
Ernst P
2011-07-25 13:24

Ännu en gång ljuger Kapten. Då han är tysk försöker han lura sig själv i att tyska bilar äro bäst.

#5
2011-07-25 13:46

Ernst:
Det är ingen som helst tvekan att tyska bilar är världens bästa tex Audi, BMW och Mercedes. Det vet alla som kan det allra minsta om bilar. Att sedan alla inte har råd med en tysk kvalitetsbil är en helt annan sak.

#7
2011-07-25 14:41

Att en generator lägger av efter 10 år och 14.000 mil tycker jag inte är så anmärkningsvärt.
Mycket riktigt Leifer, min hovmekaniker har, så långt jag vet, släckt alla ännu uppkomna "fel" på VAG-bilar med Mekonomens diagnos-program.
Men Magnus borde börja med att koppla ur batteriet igen en timma. Vissa fel på vissa bilar, reparerar sej själva genom att vara strömlöst ett tag .... ungefär som ibland en omstart kan, om än tillfälligt bota en trilskande dator

#9
2011-07-25 17:25

Tycker det är urdåligt att generatorn ger sig efter 14000 mil. Jag har tappat förtroendet helt för märket. Funderar därför på att byta bort min MB E320 CDI, 2007.
Vågar inte ha den kvar. 6500 mil och framvagnen har börjat ge med sig. Nedre länkarma har bytts och nu börjar de övre. Automatlådan slänger ibland i växlarna och dieselpumpen har läckt.
Har läst att från 2007 skulle MB ha byggt bort problemen på E-klass, men icke. /Håkan A

#13
2011-07-25 20:18

Nu tror jag att lite missförstånd uppstått.
Magnus bil har alltså varit strömlös efter ett generatorbyte, därav kanske problem med ACn.
Vad jag förstår menar Kaptenen att alla moderna bilar kan drabbas därför att vissa elektronik-delar, så att säja kan "nollas".
Jag menar, eftersom skadan redan skett på Magnus bil, kan man ju prova att "starta om" elektroniken genom att koppla ur batteriet ännu en gång ... inte så att jag svär att det skulle hjälpa .. men testa kan man ju!
.
Hmm Kapten, tror faktiskt jag gav dej medhåll :o/
Men var fanken grävde du upp ett ord som "pleonastiskt " nå'nstans?
.
Ernst äro väl en ny tappning av en gammal återkommande pajas? (Han med taskig gammal-Svenska)

#15
2011-07-25 21:14

Jag kan se på min "gamla" 210:a att när jag byter batteri så måste t.ex. elhissarna köras ner och upp en hel cykel för att de ska känna av sina ändlägen. Även ESP:n måste anpassas genom att ratten vrids till sina ändlägen. Och den bilen är från 2001. Och 211:an är inte bättre ...

Jes: Det gläder mig att se att vi kan vara på samma artikel utan att tjafsa =) Tja, ordet pleonastiskt - några år på högskola/universitet medförde en del kunskap, trots allt. Men det är inte utan att det gamla bulkchaffisjobbet lockar igen. Det är ingen dans på rosor att vara företagare.

#16
2011-07-25 21:24

Mig veterligt är det i princip omöjligt att byta generator utan att göra bilen strömlös. Det kan bli lite spännande effekter när man kopplar ur B+ från generatorn annars....

#18
2011-07-26 01:21

KaptenOberkomm, Det är faktiskt så att Mercedes, (liksom många andra Européiska bilmärken i dag ska tilläggas) byggt/bygger sina modernare bilar på sånt sätt att bilägaren blir tvingad att åka till en Märkesverkstad vid många situationer som tex ovanstående exempel kan medföra.

Vi har själv på mitt jobb ett exempel stående just nu där en Mercedes S-klass från -02 blivit bärgad till oss.
Den vägrar nämligen att starta och det är något fel i det elektroniska tändningslåset eller styrelektroniken till detta vilket ny mjukvara måste programmeras in om man köper nya delar från MB eftersom delarna enbart säljs utan innehåll och koderna släpps bara till Mercedes varpå ägaren blir tvingad att åka till deras verkstäder...
Volvo börjar utnyttja kryphålen i EU:s gruppundantag lika fult även de där det är lika på flera saker.

Jes & Leifer; Audi/VW börjar bli lika onödigt tillkrånglade även de då man tex måste programmera in deras styrväxlar efter att deras elektroniska servostyrning strular och man därmed måste byta ut hela styrväxeln på deras nyare bilar men till detta har våra duktiga tekniker på vår support lyckats få fram koder som gjort att åtminstonde vi lyckats göra de jobben på flera nyare VW bilar med vår diagnosutrustning men dom verkar medvetet strulat till det för att det inte ska vara enkelt och det tar tid att göra...

Allt detta medans Jappsarna/Asiaterna till 99% bara är att köpa en ny del till om något skulle strula och så funkat bilen igen utan knussel som det borde vara annat än till det allra nödvändigaste så det är absolut inte lika hos alla märken där heller som KaptenOber tror.

#19
2011-07-26 01:27

Leifer, Vet inte vad generatorn kostade till Mercan ovan men till mina föräldrars MB E220CDI och E270CDI kostade generatorerna över 10 000kr styck utbytesrenoverade(!) för bara delarna alltså då dessa havererade på båda deras senaste Mercor vilket var pengar dom kunde gjort något betydligt roligare för och en av anledningarna till att båda i stället kör Toyota i dag.

#20
2011-07-26 10:56

Men Hanzzon, är "din" verkstad auktoriserad av Mercedes?

#22
2011-07-26 15:19

Det var nog BMW som började med den tanken (som Hanzzon så tacksamt tydliggör). På 80-talet började BMW med ett system där servicelampan bara kunde släckas på BMW-verkstaden ... men så småningom gick det att få tag på nyckeln även för andra verkstäder, billig var den inte ... men den kändes som nödvändig ... BMW införde en ny nyckel och det tog åter lite tid innan vi andra kunde släcka lampan på nyare bilar. Kontentan blev att BMW-bilarna blev allmänt lite dyrare att serva eftersom även nyckeln skulle finansieras.
Jag tycker att dagens situation ser likartad ut ... Ny programvara och det tar lite tid innan "allbil-verkstäderna" får tillgång till informationen och programmen ... Men Magnus bil är 10 år gammal, skulle inte ... exempelvis din verkstad Hanzzon kunna diagstinosera och släcka felkoder på den?
Vid den tiden (80-talet)förekom det VAG-bilar med servicelampa också ... men den släcktes genom att trycka på en knapp i motorutrymmet.

#23
2011-07-26 15:26

leifer, du måste förstå vad ordet premium egentligen hänför sig till. Det har ingenting med eftermarknaden att göra. Du hänger desperat fast vid hur det "måste" vara medan jag pratar om hur det är. Det är företagets position på marknaden och dess produkters attraktion och uppenbarelse som räknas. Det har inte jag bestämt, men så här är det - bestämt av branschen själv, till och med.

#25
2011-07-26 18:14

Leifer@
För några år sedan köpte jag nya bestick, sådana man äter med. Jag tyckte att Nu vill jag ha kvalité och trevliga verktyg på middagsbordet. Jag valde dubbel uppsättning av "Gense" som låg bra i handen och som flåssade mitt visakort betydligt mer än jag tänkt. Besticken Är bra, de är mycket trevliga att äta med, ligger bra i handen och ser trevliga ut ....
.... Men, de tål inte maskindisk utan att rosta ... Där står mina fina Gense med rostfläckar bredvid de töntiga, men rostfria Ikea gafflar. Men jag gillar likväl mitt Gense bestick bättre. Så även här måste inte "premium" i alla avseende vara "bättre" än "regular"
.
Det är dock lätt att bli besviken när produkten, så långt ifrån uppfyller alla förväntningar. Så kan det vara med både Gense, Mercedes, B&O och Elektrolux .. för att nämna några! De billiga produkter jag köper har jag mer överseende med men är därmed inte nödvändigtvis nöjd med ändå.
I bilvärlden betyder "premium" alltid en hög kvalité-ambition ... Att det sedan finns fabrikat, typ Toyota med bättre driftsäkerhet överlag hör inte till diskussionen. Toyota har dessutom valt att skapa ett särskilt premium-fabrikat ju.

#26
2011-07-26 19:47

Jes_, snyggt val det där med Gense. Har sneglat länge på dessa klassiker. Focus de lux eller steel?

#31
2011-07-26 20:38

Leifer, din kritik mot "premium" håller inte riktigt..
Audi, BMW och MB jobbar stenhårt för att vara marknadsledande premiumtillverkare, alla tre lägger ner oerhört mycket pengar för att utveckla det bästa inom bilar, - säkerhet, teknik, kvalitet, mm.
Idag finns inga större skillnader mellan dom tre tillverkarna, allt handlar snarare om en ren smaksak.
Ang. driftsäkerhet/kvalitet är sanningen att W204 som kom år 2007 ( c klass) , hade överhuvudtaget inga barnsjukdomar och driftsäkerheten/kvaliteten är på en mycket hög nivå.
Samma sak gäller för W212 ( e klass) som kom år 2009. W212 har för övrigt högst andrahandsvärde i sin "klass".

#32
2011-07-26 20:57

Om man vill ha en sansad definition på premium, så har ViB en här:

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-vad-ar-premium-29386

Sen kan en viss person även läsa sitt sista inlägg på den sidan. Apropå.

Premium är inte kvalitet. Men diskussionen kommer tyvärr att vridas dit av en debattör. In absurdum.

Sorry leifer, men jag är less på dina vinklingar av vad jag skriver och påstår.

#35
2011-07-26 21:31

lefier skrev: "Men spelar egentligen ingen roll vad premium är, använd ordet kvalitet i stället då om du tycker det är bättre."

"Premium är inte kvalitet. Men diskussionen kommer tyvärr att vridas dit av en debattör. In absurdum." Det skrev jag för en stund sedan. Det tog således exakt ett (1) inlägg innan vi var där.

Förstår du nu min inställning? Nähä....

#37
2011-07-26 22:45

Leifer, jag är ganska insatt i Mercedes och har ett stort bilintresse, jag följer noga mercedes utveckling, läser tester, undersökningar och info från andra stora internetsajter mm.

Mercedes kvalitet, tekniska lösningar, säkerhet, miljöaspekter mm ligger på en mycket hög nivå.

Detta inleddes med en omfattande omstrukturering av mercedes modellprogram med början år 2007 med nya C klassen, E klassen följde därefter med start år 2009, B klass följer med start i november och nästa år även A klass osv..

Du - Leifer, anser dock att MB idag har "stora kvalitetsproblem" som du uttrycker det...

Detta är fullständigt fel, sanningen är att MB idag ligger i den absoluta toppen av "världens bästa bilar", kanske t.om som nr 1.
Oavsett rangordning så är dom bästa bilarna samma som tidigare, nämligen Audi, BMW och Mercedes.

Framgångarna för dessa tre märken bara ökar för varje år, trots att priset är högre för dessa jämfört med andra.
Hundratusentals kunder/köpare kan ju inte ha fel.... eller hur - Leifer?

#38
2011-07-26 23:45

Leifer, det är direkt genant att hänvisa till Wikipedia. Alla inläggen där är skrivna av en brokig samling "författare". Begreppet kvalitet är betydligt mer svårdefinierat än så och har dessutom flera olika dimensioner. Men faktum kvarstår: Premium har inget med eftermarknaden att göra - hur gärna du än vill det. Dessutom blandar du ihop begreppen premium och kvalitet. De har inte nödvändigtvis alltid med varandra att göra i den här diskussionen - och skulle de ha det betyder de långt ifrån alltid samma sak. Du måste se till hur ett företag bedöms i stort och vilken placering dess produkter intar på marknaden - en bedömning som marknaden (kunder och motorjournalister) gör tillsammans. Du förstår detta bäst genom att gå ett varv hos en välsorterad Mercedeshandlare i t.ex. Stockholm och därefter ett varv hos en Volvohandlare. Dina sinnen måste vara stendöda om du inte känner pondusskillnaden.

#41
2011-07-27 06:22

Ok - Leifer, vi går på din linje och utvärderar Mercedes E klass utifrån dina kvalitetsbegrepp.

1. Pålitlighet/driftsäkerhet - inga kända barnsjukdomar eller kvalitetsmissar.

2. Prestanda - 15 olika motoralternativ mellan 136 och 525 hk, Bensin/Diesel/Gas.

3. Säkerhet - mkt hög passiv säkerhet - tex hög tjänstevikt på runt 1800 kg, 11 airbags mm.
För den aktiva säkerheten finns ett flertal olika säkerhetssystem bla, avståndsradar/dödvinkel/kurshållnings-assistent, PreSafe - aut nödbroms mm.

4. Lämplighet för andvändningsområdet - Bekväm, säker och rymlig/flexibel modell som finns att tillgå som kombi, sedan, coupe och cabriolet.

5. Servicevänlighet/underhållsbehov - Assyst plus aut servicesystem - vid normal körning varje 2.500:e mil.
30 års mobilitetsgaranti/väghjälp inkl. gratis hyrbil/övernattning eller flygresa.

6. Uppfyllelse av avtal/ leverans, reperation etc - Normala leveranstider för beställningsbilar.
24 H service för akuta reperationer - mobilitetsgaranti.
Gratis hyrbil vid verkstadsarbete som överstiger 4 timmar.
Gratis hyrbil vid krockskador / plåt och lack arbeten, gäller från att du lämnar bilen hos MB tills du hämtar den - oavsett tidsåtgång.

7. Miljöpåverkan - E klass finns som miljöbil - E 200 NGT. MB spenderar även mycket pengar på utveckling av el/hybrid/bränsleceller osv, har bla fått miljöpris för B klass F-CELL. Skänker även stora belopp för bla bevarande av regnskog i sydamerika.

8. Skillnader gentemot konkurrenter etc - dyrare än många konkurrenter i inköp men bjuder på en helhet som de flesta saknar, - högt andrahandsvärde, komfort, säkerhet, teknik mm.

9. Kostnader - inköp: pris från( E 200 CDI) 377.800:- inkl. 7 vxl Aut-låda. Förbr. blandad 5,1.
Service i snitt varje 2.500:e mil kostnad mellan 1800:-
- c:a 4000:-.

10. Utseende - smaksak.. Facelift sker efter 4 år, därefter tillverkas modellen ytterligare i 3 år till.

#42
2011-07-27 10:28

Har nu raderat ett par kommentarer som inte höll acceptabel nivå. Här diskuterar vi sak, inte person.

Upprepat missbruk kan leda till avstängning.

/Kevin Carlsson, tillförordnad webbredaktör.

#44
2011-07-27 11:52

leifer:

1) Wikipedia ÄR ett amatöruppslagsverk. Det får mycket kritik för bristen på saklighet och korrekthet. Du kommer aldrig att få se mig referera till Wikipedia.

2) Du fortsätter att blanda ihop begreppen premium och kvalitet. Premium är ett begrepp som definierar en plats/position på marknaden uppnådd genom en viss upplevd nivå på ett företags produkter och kvalitet en - till viss del - objektiv bedömning av hur något står sig i längen. Men här finns flera nivåer. Kvalitet kan vara hur länge en multilänkbakaxel håller utan reparationer - samtidigt som en förhöjd risk för (för tidigt) slitage genom många delar ändå ger en oslagbar komfort - som i sin tur är en kvalitetsparameter!!!

Du får försöka sluta att blanda ihop begreppen OCH inte heller så frenetiskt hålla fast enbart vid hur länge en enskild del håller utan att samtidigt sätta in delens andra kvalitativa egenskaper i ett större sammahang. Som du håller på nu gör du det på tok för enkelt för dig.

En stor eloge till Kevin Carlsson för hans resoluta ingrepp i artiklarna!

#43
Raymond K
2011-07-27 11:53

De enda "premium" bilar som kanhända är utan problem är väl Mayback, Rolls Royce och Bentley.
Alla andra "premium" bilar har sina fel och brister precis som de som inte är premium.
När man köper bil får man sålla bort de bilar som har problem som kostar mest att reparera.

#47
2011-07-27 14:38

leifer, för ren kännedom: På Wikipedia skrivs inläggen av vem som helst - du, jag och vilken 10-åring som helst kan skriva om vad som helst. Vid röda ord saknas det info och vem som helst kan gå in och skriva. Ingen faktakontroll och bristande - för att inte säga helt bortkomna - fakta. Om du ids kolla upp saken inser du snart hur farligt det är lita på infon på Wikipedia. Kom ihåg:Vilken högerextrem persom helst kan skriva totalt felaktiga saker om t.ex. Förintelsen om vederbörande så önskar. Wikipedia FÅR mycket kritik. Obegripligt att du tycks ha missat detta.

För övrigt är det meningslöst att fortsätta diskutera med dig. Precis som med dina diffar hit och dit tycks du aldrig tröttna. Du vill inte att Mercedes eller något annat märke (som dessutom är tyskt!) ska få vara premium. Du har bara bestämt dig. Men det är branschen som helhet som har ordnat den här rangordningen. Men av någon anledning är du av gammal vana motvals.

Så, nu får det vara.

#50
2014-08-04 12:18

ett sent inlägg: När det gäller fel så har nog Vi Bilägare rätt: i många fall är det bara att bita i det sura äpplet och söka upp en märkesverkstad. Tyvärr.
Å andra sidan är jag inte säker på att man ska bli förvånad över att en bil från 01 börjar gå sönder. Vi pratar ju om något som rullat 12 år i svenskt vägsalt. Även om vägsaltet inte kommer upp på generator och in i övrig elektronik ska man inte underskatta korrosion. Det kan ge de mest konstiga fel. Bilen - en 01a - är också från den tid när mercedes precis börjat rycka upp sig från bottennappet i slutet av 90-talet. Efter det har de faktiskt gått framåt otroligt mycket.
Nästa fråga; är mercedes en "premiumbil"? Både ja och nej. Sätt dig - säg en Nissan, som åtminstone här i Örebro säljs på samma ställa som mercedes - och kliv sedan in i motsvarande merca. Det är klass-skillnad och även en sanslös prisskilnad. Nu är jag i och för sig lite jävig, eftersom jag alltid varit svag för mercedes. För tillfället åker vi en GLK från 2013. Det är en riktigt trevlig bil. Och dyr.
Det finns 3 orsaker till att vi åker den:
1: Vi hittade ingen demokörd BMW x3 i Sverige. Mercan hade gått som demobil och låg 100 lapp under nypris. Personligen håller jag annars x3 som en bättre bil.
2: Min handikappade hustru satt bra i den. Vi hittade 3 biltillverkare med stolar som hon klarar av: Volvo (faller automatiskt bort), BMW och Mercedes. Range Rover hade nog också funkat, men vi har inte 1 mille att lägga på bil.
3: Jag kan för mitt liv inte förmå mig att köpa min absoluta favorit-"bil", en Landrover Defender. De är bara för traktoraktiga och för krockfarliga. Dessutom har jag redan en landrover framför garaget, även om den är 50 bast. Den är förvånansvärt lik en ny Defender i komfort och prestanda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.