Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Torrt fett i knuten ett fabrikationsfel?

Bilfrågan: Torrt fett i knuten ett fabrikationsfel?

Bilfrågan

"Volvoverkstaden sa att fettet i främre drivknutet torkat och att hela kardanen måste bytas. Är det rimligt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Hade oljud i kardanen på en XC70 D5 -07. Sökte hjälp på Volvoverkstad (Roslagsbil AB i Norrtälje) där jag fick svaret att fettet i främre knuten hade torkat och hela kardanen måste bytas ut.

Är detta rimligt på en bil av årsmodell 2007 och 11 950 mil? Handlar detta om ett fabrikationsfel kanske?

Janne

SVAR:
Att fettet ”torkar” i en drivknut är nog knappast ett fabrikationsfel utan tyder snarare på en skada på den yttre drivaxeldamasken. Går denna sönder kan sand och vatten komma in i drivknuten som då slits ut i förtid.

Tyvärr kan inte bara den skadade drivknuten bytas utan hela drivaxeln, med två knutar, måste ersättas och kostnaden blir därför relativt hög. Be verkstaden att visa dig den gamla drivaxeln för att du ska kunna se hur skadan ser ut.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
Gert Andersson
2011-03-24 08:19

Typ ala Volvo äro konstruktionsfel.

Volvo före 240 blifva bättre och bättre.
240 var toppmodellen.
Sedan blifva kvaliten sakta sämre och sämre igen.

Nej, fy faan för Volvo!

#2
2011-03-24 08:32

Man skulle kunna tro att kravet på inloggning skulle få bort alla troll, men vad hände? Jo, att trollen tagit över helt (Gert mfl)... Vanliga vettiga människor (typ mig) finner det för jobbigt att registrera konto och skriver således inte alls.

#3
2011-03-24 08:42

Korkad konstruktion där det inte är utbytbara knutar, men tyvärr är detta alltför vanligt idag.
Men det vore intressant att veta om bilägaren tagit kontakt med fler verkstäder. Det är ju något som man alltid bör göra om det rör sig om stora rep.kostnader.

F.ö. håller jag helt med Yarl.

#4
1 Tysken
2011-03-24 08:54

Vi har dagis för barn, tyvärr är ViB:s kommentatorsfält det samma för en del äldre barn som inte platsar på sin dagisavdelning längre.

Synd att några få skall förstöra för ganska många.

Oftast är detta väldigt ensamma små barn som söker uppmärksamhet, det brukar lugna ned sig när de hittar en kompis, så så länge det pågår här på forumet så vet alla att de fortfarande inte har funnit någon vän.

#5
2011-03-24 09:00

Frågan handlar om främre knuten på kardan, men svaret om yttre knuten på drivaxeln? Vissa kardanaxlar har väl utbytbara knutkors, vet inte hur det är på denna modell dock. knutkors till kardanaxeln är väl inte täckta av någon damask?

#6
2011-03-24 09:34

FLAC, Jag reagerade på exakt samma sak,
Vi Bilägare svarar ju som om det vore fel på yttre drivknuten när frågan gäller främre kardanaxeln!
Knutkorsen är heller inte utbytbara på vissa nyare bilmodeller vilket gör att bilägaren tyvärr måste byta hela kardanaxeln vilket jag gissar är fallet här och i mitt tycke är det ett fabrikationsfel med dåliga tätningar som för att knutkorsen rostar alternativt dålig kvaliét på fettet som finns i knutkorsen.
Läs frågan bättre Vibilägare och svara på rätt fråga!

#7
2011-03-24 14:04

dålig kvalitet!!

#8
2011-03-24 16:07

Hur tokigt som helst att det inte går att byta enbart vad som är trasigt.
Jag förstår det som, eftersom bilen är fwd, att det är tal om en yttre drivknut, i varje fall som jag skulle kallat det och hela drivaxeln med även den inre knuten måste bytas. Inre brukar, eller brukade i varje fall, hålla bilens livslängd.
.
Troll i denna tråd vet jag inget om, jag kan inte läsa eventuella kommentarer från bl a Gert. Men visst har du ett registrerat konto Yarl eftersom du skriver ... och ibland, tja ganska ofta är du ju ganska "vettig" :o)
Nog blev det bättre med inloggning och blockeringsmöjligheten?

#9
2011-03-24 16:16

nej Jes, han skriver ju att det är en XC70 och de är inte fwd utan 4wd (oftast)... alltså är det sannolikt att han menar kardan som han skriver.

#10
2011-03-24 16:19

Nej Jes, jag tror inte att det är yttre drivknuten som är paj.
Jag tror som flera här att det är knuten till kardanaxeln för drift av bakhjulen som avses.
Det är lite luddigt skrivet och svaret från ViB kan också bli missuppfattat.

#11
2011-03-24 17:01

Ja, lite aha känsla här, Vib svarar som det vore en drivaxel.
Damask på kardanknut, verkligen? Och ff är det svagt att inte kunna byta en kardan-knut ..

#12
2011-03-24 18:59

Yarl: Det är nog det första vettiga inlägget jag ser från din sida (du gillar ju att trolla med för det mesta).
Forsätt såhär så kanske du blir kvar?

#13
2015-01-14 22:00

Ett knutkors måste ju alltid gå att byta, det är ju inte fastvuxet i axeln utan inpressat som vanligt. På 740-85 är det en insexsskruv i hålet där smörjnippeln skulle ha suttit. Enkelt att byta till nippel och smörja vart 10:nde år. Så har jag gjort, inga problem med korsen ännu. Min Ford var 33 år när jag sålde den, aldrig smort, inga problem ( 500000km.) Använd inte Molybdenfett någonstans, det torkar och då går det illa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.