Nästa artikel
Bilfrågan: Fördelar med elektrisk handbroms?
Bilfrågan

Bilfrågan: Fördelar med elektrisk handbroms?

Publicerad 23 mars 2011 (uppdaterad 23 mars 2011)
"Vi har en ny Volvo V70 som vi är mycket nöjda med. Men vilka är fördelarna med elektrisk handbroms?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vi har en ny Volvo V70 som vi är mycket nöjda med. Men vilka är fördelarna med elektrisk handbroms?

Jan och Birgitta Johansson, Linköping

SVAR:
Elektriskt manövrerad handbroms börjar bli alltmer vanligt. Det innebär att en elmotor drar åt handbromsvajern åt föraren. Ofta lossas handbromsen automatiskt när man börjar köra.

Precis som styrservo och bromsservo underlättar elektrisk handbroms handhavandet av bilen och kommer förmodligen att vara en standarddetalj om några år.

Volvo har idag elektrisk handbroms på följande modeller: V70, S80, XC70, XC60, S60 och V60.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om elektrisk handbroms?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-03-23 07:53
amoC

Dessutom blir "nödbromsen" vid t.ex. övningskörning bra mycket mer effektiv, eftersom ESP bromsar bilen så hårt det går om man drar i knappen under körning. Vågar inte med säkerhet säga att Volvo använder sig av det systemet, men det får man väl anta.

#2 • Uppdaterat: 2011-03-23 07:59
Gert Andersson (ej verifierad)

Löjligt... Går lika bra utan och billigare och lättare att laga. Men bilköpare betalar gärna en lön i reperationer för att få ha en knapp extra. Främst bilköpare födda på 70-talet som fortfarande är kåta i 80-talets knapphysteri...

Lättare att ryka tag i den tydliga spaken vid övningskörning.

#3 • Uppdaterat: 2011-03-23 09:00
Gösta_L

Jag är svagt skeptisk. Ofta när en mekanisk konstruktion ersätts av en elektrisk innebär detta ökad risk för problem. Med lägre driftsäkerhet och dyra reparationer som följd.

Om även elektrisk handbroms faller in i denna kategorin vågar jag inte uttala mig om.
Men historen och tidigare erfarenheter visar att det med stor sannolikhet innebär ökade reparationsutgifter för ägaren.

#4 • Uppdaterat: 2011-03-23 09:01
Roy J

Det här har ju faktiskt varit uppe tidigare!
Då konstaterades att det ingalunda måste vara en vajer - då är ju inte så mycket vunnit i tillförlitlighet (hållbarhet). Det finns en konstruktion där elmotor och allt är snyggt och robust integrerat i bromsskölden.

Ett par jag känner har en Passat med DSG-låda och elektrisk handbroms. Vid fråga om lådan var krånglig vid p-manövrer, så var den absolut inte det - däremot handbromsen som lades i och ur, varför manövrerna blev ryckiga. Dessutom hann bilen rulla lite bakåt i uppförsbackarna innan gaspådraget fångade upp bilen.

Jag tror helt visst att elhandbromsar kan ha fördelar, men inte att de alltid har det. Och jag kommer nog ändå att sakna handbromssladarna som ibland var ett smidigt sätt att vända bilen.

#5 • Uppdaterat: 2011-03-23 09:08
Hanzzon

amoC, Frågan är bara hur man ska komma åt att nödbromsa bilen vid tex övningskörning då knappen i många fall sitter på vänster sida om ratten ut mot dörren som tex på Vw passat mfl...

För övrigt så tror jag att en konstruktion med vajrar och elmotorn placerad innuti bilen skyddad från fukt och salt är mer lyckad och tilförlitlig än de kontruktioner med elmotorerna inbyggda direkt i bromoken (som inte är billiga!) som sitter mycket utsatt mitt i skiten och detta system strular också redan på tex på Vw Passat trots att bilarna innu inte hunnit bli särskillt gammla.

#6 • Uppdaterat: 2011-03-23 09:16
amoC

@Hanzzon: Ja, det är ju inte särskilt lyckat. Dessutom nödbromsar den ju enbart med ESP, och skulle man av någon anledning få totalt bromskraftsbortfall så har man ingen möjlighet alls att nödbromsa med handbromsen. Personligen tycker jag att detta med elektrisk handbroms är en onödig komplikation, men vad jag tycker i den frågan har ju avhandlats tämligen utförligt i en annan diskussion :)

#7 • Uppdaterat: 2011-03-23 17:47
mendefera (ej verifierad)

2001 Renault Vel Satis, var först ut med elektrisk handbroms! Och sedan tycker jag att handbromsen ska verka på framhjulen precis som alla hydrauliska citroen och gamla 2CV, som f.ö. också var först med finessen som alla andra kopierade sedan dess!

#8 • Uppdaterat: 2011-03-23 18:07
Focus

Biltillverkarna måste försöka knyta upp kunderna till märkesverkstäderna med alla till buds stående medel.

#9 • Uppdaterat: 2011-03-23 18:40
Rikard

Minns ni inte Audiägaren som sjösatte hela sin bil när han backat ner båtvagnen i sjön och fått bakhjulen i vattnet.

#a • Uppdaterat: 2011-03-23 21:45
Roger Skagerström

Handbroms på framhjulen är rikskasst av en enkel anledning - ska du lyfta upp fronten för att tex byta ett däck så har du ingen broms på bakhjulen. Bara det ena framhjulet som är i backen som bromsar då. Lyfter man av någon anledning upp hela fronten har man ingen bromsmöjlighet alls.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.