Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Fördelar med elektrisk handbroms?

Bilfrågan: Fördelar med elektrisk handbroms?

Bilfrågan

"Vi har en ny Volvo V70 som vi är mycket nöjda med. Men vilka är fördelarna med elektrisk handbroms?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Vi har en ny Volvo V70 som vi är mycket nöjda med. Men vilka är fördelarna med elektrisk handbroms?

Jan och Birgitta Johansson, Linköping

SVAR:
Elektriskt manövrerad handbroms börjar bli alltmer vanligt. Det innebär att en elmotor drar åt handbromsvajern åt föraren. Ofta lossas handbromsen automatiskt när man börjar köra.

Precis som styrservo och bromsservo underlättar elektrisk handbroms handhavandet av bilen och kommer förmodligen att vara en standarddetalj om några år.

Volvo har idag elektrisk handbroms på följande modeller: V70, S80, XC70, XC60, S60 och V60.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om elektrisk handbroms?

Taggar: Bilfrågan, , Volvo

Kommentarer

#1
2011-03-23 07:53

Dessutom blir "nödbromsen" vid t.ex. övningskörning bra mycket mer effektiv, eftersom ESP bromsar bilen så hårt det går om man drar i knappen under körning. Vågar inte med säkerhet säga att Volvo använder sig av det systemet, men det får man väl anta.

#2
Gert Andersson
2011-03-23 07:59

Löjligt... Går lika bra utan och billigare och lättare att laga. Men bilköpare betalar gärna en lön i reperationer för att få ha en knapp extra. Främst bilköpare födda på 70-talet som fortfarande är kåta i 80-talets knapphysteri...

Lättare att ryka tag i den tydliga spaken vid övningskörning.

#3
2011-03-23 09:00

Jag är svagt skeptisk. Ofta när en mekanisk konstruktion ersätts av en elektrisk innebär detta ökad risk för problem. Med lägre driftsäkerhet och dyra reparationer som följd.

Om även elektrisk handbroms faller in i denna kategorin vågar jag inte uttala mig om.
Men historen och tidigare erfarenheter visar att det med stor sannolikhet innebär ökade reparationsutgifter för ägaren.

#4
2011-03-23 09:01

Det här har ju faktiskt varit uppe tidigare!
Då konstaterades att det ingalunda måste vara en vajer - då är ju inte så mycket vunnit i tillförlitlighet (hållbarhet). Det finns en konstruktion där elmotor och allt är snyggt och robust integrerat i bromsskölden.

Ett par jag känner har en Passat med DSG-låda och elektrisk handbroms. Vid fråga om lådan var krånglig vid p-manövrer, så var den absolut inte det - däremot handbromsen som lades i och ur, varför manövrerna blev ryckiga. Dessutom hann bilen rulla lite bakåt i uppförsbackarna innan gaspådraget fångade upp bilen.

Jag tror helt visst att elhandbromsar kan ha fördelar, men inte att de alltid har det. Och jag kommer nog ändå att sakna handbromssladarna som ibland var ett smidigt sätt att vända bilen.

#5
2011-03-23 09:08

amoC, Frågan är bara hur man ska komma åt att nödbromsa bilen vid tex övningskörning då knappen i många fall sitter på vänster sida om ratten ut mot dörren som tex på Vw passat mfl...

För övrigt så tror jag att en konstruktion med vajrar och elmotorn placerad innuti bilen skyddad från fukt och salt är mer lyckad och tilförlitlig än de kontruktioner med elmotorerna inbyggda direkt i bromoken (som inte är billiga!) som sitter mycket utsatt mitt i skiten och detta system strular också redan på tex på Vw Passat trots att bilarna innu inte hunnit bli särskillt gammla.

#6
2011-03-23 09:16

@Hanzzon: Ja, det är ju inte särskilt lyckat. Dessutom nödbromsar den ju enbart med ESP, och skulle man av någon anledning få totalt bromskraftsbortfall så har man ingen möjlighet alls att nödbromsa med handbromsen. Personligen tycker jag att detta med elektrisk handbroms är en onödig komplikation, men vad jag tycker i den frågan har ju avhandlats tämligen utförligt i en annan diskussion :)

#7
mendefera
2011-03-23 17:47

2001 Renault Vel Satis, var först ut med elektrisk handbroms! Och sedan tycker jag att handbromsen ska verka på framhjulen precis som alla hydrauliska citroen och gamla 2CV, som f.ö. också var först med finessen som alla andra kopierade sedan dess!

#8
2011-03-23 18:07

Biltillverkarna måste försöka knyta upp kunderna till märkesverkstäderna med alla till buds stående medel.

#9
2011-03-23 18:40

Minns ni inte Audiägaren som sjösatte hela sin bil när han backat ner båtvagnen i sjön och fått bakhjulen i vattnet.

#11
2011-03-23 21:45

Handbroms på framhjulen är rikskasst av en enkel anledning - ska du lyfta upp fronten för att tex byta ett däck så har du ingen broms på bakhjulen. Bara det ena framhjulet som är i backen som bromsar då. Lyfter man av någon anledning upp hela fronten har man ingen bromsmöjlighet alls.

#12
Gert Andersson
2011-03-23 21:49

Det finns många bilar än utan elektrisk handbroms. Även bland lite finare märken.

Tack och lov!

#13
Raymond K
2011-03-23 22:07

Det är bara att inse att ju mer elektronik vi får i bilarna ju mer är det som kan börja krångla när bilarna börjar bli ca 4 år gamla och mer. Vem vågar köpa en 5 år gammal bil säg om 10 år?

#14
mendefera
2011-03-23 22:53

Roger: till skillnad från leksaks bromsar som andra bilar är det iaf bäst med P-bromsen på framhjulen! kan användas som en riktig nödbroms dessutom, försök göra det på en bil med p-bromsen bak, och sedan har jag lyft framtill flera ggr en sådan bil, inga problem och ingen som har råkat ut för något heller! gamla saab 99 och 900 hade ju det t.ex. fast citroen var först förstås. Det är bara att klossa bakhjulen dessutom om man vill, det gör man ändå med bak p-bromsade bilar också. Så helt kass? snarare genialt!

#15
Gert Andersson
2011-03-24 08:11

Raymond K: Jo, bilindustrin har ihjäl sig själv. Vem vågar köpa en ny bil om den är värdelös efter tio år? Säljer man bilen efter 4 år lär man inte få mkt för den.

Dacia, europas snabbast växande bilmärke, mkt större i europa än lilla Volvo. Och inte nog med det, Dacia har högre andrahandsvärde än folk bara vågade gissa! Enkelhet lönar sig?

#16
2011-03-24 09:49

Trots det jag tidigare skrev om handbromsvändnngar, så är det ingen tvekan om att p-broms på framhjulen är den absolut bästa nödbromsen.
Roger Skagerströms invändning må stämma teoretiskt, men i praktiken har jag aldrig ens tänkt på att det skulle vara ett problem. När jag skiftat däck har jag alltid ställt bilen på ett plant område. Beträfande punka vid vägkanten så finns det oftast stenar eller något i skuffen man kan använda till att placera vid ett hjul. Och den situtaionen är verkligen inte vanlig.
När jag lyft upp hela fronten på bilen har jag använt en verkstadsdomkraft och eftersom en sån lyfter i en båge vill jag definitivt ha bilen frirullande så att den följer med när man pumpar upp den. Visserligen har domkraften också hjul, men för att de ska ska snurra krävs ett hårt underlag.
Och, Roger, varför upplever du inte samma problem med en bakhjulsdriven bil? De har ju också p-bromsen verkande på drivhjulen.

#17
2011-03-24 12:37

Nej, jag gillar inte alls handbroms på framhjulen som det var på Saab 99 och äldre 900.
Den handbroms som har funnits på Volvo och Saab och som verkar på små fjuttrummor på bakhjulen blir man inte glad över och som nödbroms är den inget vidare.
Nu tror jag inte att risken för totalt bromsbortfall på nyare bilar är särskilt stor, men att bromsverkan på handbromsen är så dålig att den inte förmår att hålla bilen i lite motlut är verkligen svagt.
Nej jag saknar handbromsen på 9000, senare 900 gen 1 och på gamla 96an, som man lätt kunde göra handbromssväng med även på grusväg i lite fart.
Och jag tycker inte alls om elektriska handbromsar eller parkeringsbroms som det ju egentligen heter.

#18
mendefera
2011-03-24 13:59

Ja, har man tråkigt att man måste använda handbromsen för att ha roligt, ja då borde man byta bil. som saabnisse skrev dessutom är det inte bara de fjutt bromsbackarna innanför bromsskivorna som inte fungerar som nödbroms utan även skiv och trum p-bromsar bak! Dessutom så finns det bilar med fotmanövrerad p-broms som gamla citroen gs, och xm, vilka inte lämpar sig som övningskörnings bilar precis som el. p-bromsar är väl den enda nackdelen.

#20
Gert Andersson
2011-03-25 15:37

Handbromsen röres aldrig vid lek.

Möjligtvis om man är 18 och tvingas låna morsans motorsvaga fwd-bil.

#21
2011-03-26 22:51

Den elektriska parkeringsbromsen är inte där utav en slump.
Tidigare XC/V70 har haft stora problem med ibland ganska allvarliga haverier när backarna släpper....

En elektrisk handbroms som skruvar fast färdbromsbeläggen är ett steg framåt då detta system, mest troligt, kommer att vara mindre känsligt än ett mekanisk, speciellt när regelbundet användande (generellt sett) oftast är (för) lågt.

Med detta öppnas också möjligheter för att elektriskt "underhålla" bromsarna utan att det märks.

Detta gör man för att få nöjda kunder som klara besiktningen utan anmärkningar.

#22
2011-03-28 17:28

@Nithin: Att "underhålla bromsarna" går utmärkt med ESP. Det är nåt Mercedes (och säkert många andra) har sysslat med i många år. Dock mest för att få bort fukt och trafikfilm, om jag minns rätt.

#23
2011-03-28 17:48

Enda anledningen till att bilprovningen testar p-bromsen vid besiktning är att den ska kunna fungera som nödbroms ifall huvudbromssystemet havererar. En elektrisk p-broms är obrukbar som nödbroms eftersom den fungerar enl. principen "allt eller inget" d.v.s. hjulen skulle låsa sig. Jag undrar hur det överhuvudtaget är möjligt att detta system har kunnat bli typgodkänt i Sverige. Men inget förvånar längre i landet där man förbjuder dubbdäck och tillåter användning av mobil vid bilkörning.

#24
mendefera
2011-03-28 23:34

Re: Lalle Mycket bra skrivet! och bästa nödbromsen ska vara på framhjulen som citroen tack tack..

#25
2011-03-29 22:33

Till amoc

Det stämmer att man kan underhålla färdbromsen hydraliskt.
Exakt hur Mercedes p-broms funkar vet jag inte men i Volvos fall möjliggör det en motionering av även denna.
Du har inte lägre vajrar som kan kärva eller ok som kan lägga av.

#26
2011-03-29 22:43

Till Lelle

Eller så är det för att man ska slippa parkera bilen i backe för att sen se den skena så fort man klivit ur?

Visst funkar det oftast att lägg i en växel och sneställa hjulen...
Men vad händer om en annan bil kör in i din som står stilla med växel i?
Ja, den kommer inte att förbli stilla...

Nödbroms?
Du blir varskodd långt innan om att det är knas med färdbromsen...

Parkeringsbroms, ingenting annat.

#27
2011-03-29 23:24

Re: Nithin. Nej, den främsta anledningen till att den testas är faktiskt att den ska fungera som nödbroms (fråga gärna besiktningsteknikern nästa gång du besiktigar). Jag håller inte heller med om att man alltid blir varskodd innan bromsarna slutar funka, ta t.ex. gubben som Aftonbladet skrev om som inte alls blev varskodd innan vakumpumpen till bromsservon på hans subaru outback -10 slutade funka vilket enl. artikeln resulterade i att bromsarna slutade fungera.

#28
2011-03-31 10:40

Nu har jag inte läst artikeln om killen med subarun, men nog borde det vara så att servoverkan försvann, inte att bromsarna slutade fungera? Hör om sånt ganska ofta, även folk som tror att rattlåset låser sig bara för att styrservon slutar fungera.

#29
2011-03-31 12:04

amoC, det var så jag uppfattade artikeln (att det var bromsservon som slutade funka). För den som inte är så tekniskt insatt är effekten densamma, d.v.s. man upplever att inget händer när man trampar på bromspedalen (vilket också är sant om man inte trampar så man blir blå). I det läget vill nog de flesta ha en handbroms där man kan kontrollera bromskraften steglöst enligt min åsikt.

#30
2011-03-31 12:11

Det står i de flesta (alla?) märkens ägarhandböcker vad som händer om styr- respektive bromsservo slutar fungera. Bilen blir på intet sätt vare sig omöjlig att bromsa eller styra, men man får ta i mer. I fallet med bromsservobortfall är det betydligt säkrare att trycka hårdare på pedalen, än att dra i handbromsen. I övrigt håller jag med, jag föredrar själv mekanisk handbroms.

#31
mendefera
2011-03-31 12:33

Det finns dessutom två slags EPB elektronisk p- broms den ena är genom att en el-motor drar i vajer och den andra en el-motor i bromsoket vid byte av klossar måste man kommunisera med bilens ECU.

länk: http://www.youtube.com/watch?v=Kx-l8iINAhQ

#32
2011-03-31 12:42

Man KAN välja den långa vägen och koppla upp sig mot styrdonet, men det känns lite överarbetat eftersom det räcker att hålla nere handbromsknappen i några sekunder för att hamna i "serviceläge" (vajern slackas/kolven skruvas tillbaks).

#33
2011-03-31 17:32

amoC, jag har en likadan Subaru som gubben i artikeln och det som står i ägarhandboken är: "Om något problem uppstår med de normala bromsarna kan bilen stannas genom att parkeringsbromskontakten hålls intryckt." Ingen teknisk info om hur den elektriska p-bromsen fungerar alls. Tar den på framhjulen, bakhjulen eller alla fyra? Kommer den låsa hjulen i en nödsituation? Kommer den att funka även om vakumpumpen har lagt av? Jag tycker ägarhandboken väcker fler frågor än den ger svar, men det kanske bara är Subaru som är så här snåla med informationen.(?) Man kan säkert få svar hos den lokala serviceverkstaden, men hur många bilägare kommer aktivt söka upp den informationen? Inte så många tror jag, för "det händer inte mig" som man brukar säga. Det är först den dagen då bromsarna inte funkar som vanligt av någon anledning som folk kommer att inse att de inte har en aning om hur de ska få stopp på bilen.

#34
2011-04-01 11:29

Jag äger en Peugeot 3008 09 där bakklossarn blivit nedslitna på 1890mil detta pga elektriska handbromsen ej varit rätt injusterar hävdar jag. Men Peugeot vägrar ta detta på garanti,bromsklossar är förslitning vara Det vet jag med,men har aldrig varit med om att bakklossar slits fortare än fram Borde inte detta gå på garantin Man kan ju inte heller byta klossar själv eftersom det måste ställas in med något instrument.Nä det var bättre förr.

#35
2011-04-06 10:16

@ Lelle: Du har nog rätt i att informationen har blivit sämre generellt på senare år, antar att det hänger samman med att om man skulle beskriva alla funktioner i detalj så skulle böckerna bli mer än tusen sidor tjocka. Men sånt som bromsar borde ju definitivt belysas bättre! Nödbromsen aktiveras via ESP och bromsar på alla hjulen. Det fungerar även utan vacuumreserv, men inte om bilen skulle bli strömlös. Dock så har du ju alltid bromsverkan även utan servo, men det blir tungjobbat.

#36
2015-01-31 10:40

En bra konstruerad automatisk elektroniskt handbroms är bra!
Men det gäller inte alla bilmärken som få ex ta bärgare efter att handbromsen vägrar släppa!
Själv har jag ej ATE eller Girling

#37
2015-01-31 10:52

Jag kan inte se några fördelar med elektrisk handbroms. Nackdelarna är när skiten låser sig och man kan inte köra.

#38
2015-07-04 17:15

Gammal fråga, men aktuell ändå. Kört bilar med elektronisk handbroms. Jättebra om man är svag av olika anledningar eller handikappad. Annars blä.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.