Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Rimlig kostnad för att laga Volvo V70?

Bilfrågan: Rimlig kostnad för att laga Volvo V70?

Bilfrågan

"14 000 kronor kostade det att laga handbromsen och flera följdfel på min Volvo V70. Är det rimligt?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Äger en Volvo V70 -06 som gått 6 700 mil. För ett par veckor sen började det låta från bakbromsarna. Lite gnissel, drog lätt i spaken och det blev bättre. Körde en kilometer och då smällde det till i höger bakhjul. Kostnad för att laga handbromsen 7 851 kr.

Massor av följdfel och delar, bland annat lagerhus 4 212 kr och bakhjulsspindel 2 450 kr. Enligt verkstaden har jag gjort allt rätt. Är det en försvarbar kostnad för en vanlig standardbil som är servad och skött?

Gunnar

SVAR:
Volvo har skivbromsar bak med integrerade trumbromsar för handbromsen. Detta för att få en effektivare handbroms och slippa problem med bromspads som rostar fast vid längre stillestånd. Systemet används även av BMW, Mercedes, Chrysler med flera.

Det framgår inte av ditt brev vad det egentligen är som har hänt med bromsen och det är därför svårt att göra en bedömning av felet. Avigsidan med den här konstruktionen är att bromsen innehåller fler delar och kan därigenom bli dyrare att reparera om den havererar.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
emellertid
2011-02-24 09:21

Dessa höga priser rimmar illa med vår stora folkvagn V70. Det finns många andra alternativ till kombibil om man vill ha normala reperationskostnader

#2
#1 Tysken
2011-02-24 10:26

Man får vara naiv om man tror att Volvo är en folkbil, men det är Sveriges mest sålda tjänstebil,
Det innebär inte att man har livstidsgaranti eller har priser som baseras på självkostnad.
Släpp räcket nu, vi lever inte i ett samhälle där allt betalas av någon annan.
Bilar kostar och väljer vi att åka stora dyra bilar så kostar det att laga när de börjar bli gamla.

#3
Det är så Volvo är
2011-02-24 10:42

Med en Kia händer inte detta.
Det finns faktiskt företag som tar ansvar för sin produkt med det rimliga förbehållet att bilen skall ha sin service.
Vissa verkstadskedjor garanterar sitt eget servicearbete, genom att tillhandahålla omhändertagandeansvar, 2000 mil/12 månader,
Problemet uppstår inte heller med alla andra som ger lång garani, dvs dagens Focus, eller Astra, är bättre, 5 års garanti, Mitsubishi 8 år.
Själv har jag en modern Volvo, S80, och jag har fått lära mig att Volvo själva inte tror på sin produkt, och/eller sin service - Därför gör inte heller jag det längre. Volvon är uppbyggd av undermåliga komponenter, som Volvo själva specat och köpt in.
Där är det otryggt med att Volvo inte står upp för sina pruduktger gentemot köparna.
Familjens andrabil, Nissan, däremot - där funkar det, i ur och skur , utan minsta knot

#4
2011-02-24 10:59

Jag tycker nog att kostnaderna är ganska rimliga.

Det anmärkningsvärda är följdfelen, är de verkligen orsakade av handbromsfelet?

Men den här idiotkonstruktionen av handbroms är dyr att reparera, det är alltid billigare att reparera en handbroms som tar direkt på skivan och den har oftast bättre verkan än de här små fjuttrummorna.
Normalt kan man räkna med att det här händer genom att handbromsen används sällan så att det blir rost i vajern och den fastnar vid åtdragning.
Detta medför att allt måste bytas, från vajrar till belägg och skivor.
Detta brukar kosta mellan 7 och 8000:-.

Det bästa är att motionera handbromsen ofta, speciellt på automatväxlade bilar där föraren sällan eller aldrig använder handbromsen.

#7
Börje bilkunnig
2011-02-24 15:02

Onödig kostnad, bara för att jävlas med oss konsumenter. Detta ska Volvo stå för.

Det traditionella brukar vara det bästa.

Skitbilar Volvo, har väl inte ens vanliga hjulmuttrar längre utan bultar så att en annan med fel i armarna ska behöva lämna in bilen för hjulbyte. Men om jag får punktering på vägen då? Eller om en glödlampa pajjar?

Skärpning! Bygg bilar för Sverige igen.

#8
Björn Ohlsson
2011-02-24 17:54

Det låter som att Gunnar råkat ut för ett fel som drabbat alla framhjulsdrivna volvobilar jag haft. Det som händer är att friktionsbelägget pga rost släpper från bromsbacken och kilar fast sig mellan bromsbacken och trumman. Sedan blir det som att köra med handbromsen åtdragen. Har dock hittills haft turen att det hänt nära hemmet så att jag kunnat byta backar själv. Det är inte så svårt att göra.
Problemet kanske skulle kunna lösas genom att göra backen av rostfritt material. Möjligen skulle det bli svårt att få limningen att fästa och så skulle det förstås bli dyrare.
Björn Ohlsson

#10
jarno trulli
2011-02-24 19:05

händer inte bara volvo, kan faktiskt hända på bilar med trumbromsar bak dvs småbilar. trumbroms som färdbroms.

#11
Evert J
2011-02-24 23:46

Tydligen många som haft dyra problem med 850/70 serien!

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=6500000000000057&conference=10500000000001158&posting=19500000004425128

#12
2011-02-25 16:06

Evert J
Är det inte lite fånigt att hänvisa till en artikel om problem på en nästan 20 år gammal bil?

Björn Ohlsson
Det du beskriver är inte så vanligt och har ingenting att göra med om bilen är framhjulsdriven eller inte.
Beläggen är väldigt väl limmade mot backarna men när de blir mycket slitna kan de sista resterna släppa från backen och bete sig som du beskriver.
Att de blir så slitna beror som jag tidigare skrev oftast på att vajrar och länkar rostar fast så att backarna blir anliggande.
Genom att bromsverkan på dessa små trummor är ganska dålig är det inte säkert att man märker att bromsen ligger på och det medför ganska snabbt att både skivor/trummor och belägg måste bytas.

jarno trulli
Visst kan det hända även på småbilar som har trummor bak och då av samma anledning, men det är inte lika vanligt.
Där motioneras backarna kontinuerligt genom fotbromsen och skulle handbromsen låsa sig märks det oftast lätt genom att bilen knappast går att köra.

#13
skoda prisvärd
2011-02-25 17:18

en bil för 300000 tusen måste nog bromsarna hålla minst 10 år eller 25000 mil.min 12 år gamla skoda octavia har orginal trummbrommsar bak !! mätar ställning 25000 mil. snacka om kvalitets skoda!!!
jag köper ingen volvo. aldrigi livet!!!!

#14
ulf ericsson
2011-02-25 19:18

hade 2 v70 av liknande årsmodeller som tjänstebilar, det mesta med hjulupphängningar och bromsar var ren skit. bytte skivor runt om 2 ggr på den ena, krängningshämmare + framskivor 2 ggr på den ena + spindelleder på den ena. Obs att detta var vid eller under ca 3000 mil. Volvo/Bilia tog det på garanti/goodwill men jag måste tjata på dem, eftersom det var tjänstebilar så ville dom helst få fakturera... har haft VW/audi + mercedes privat, fick byta skivor bak på mercan men först vid ca 15 000 mil + att bilen då var + 18 år gammal. Lite kvalitetsskillnad.

#15
Johan Kjellén
2011-02-25 23:27

Låter horribelt! Ett bilägande kan tydligen bli hur dyrt som helst, även med högst ordinära standardbilar som Volvo.
Vill man ha billigt, strulfritt bilägande verkar asiatiska tillverkare och Toyota i synnerhet lira i högsta division.
Lite sorgligt med Volvo, den sista äkta volvon verkar vara 940: Enkel, men överdimensionerad teknik. Konstruerade för att att vara lättmekade. Dimensionerade för att rulla 50.000 mil eller mer utan allvarliga reparationer.
Trots relativt högt pris var Volvo med sin höga kvalitet och långa livslängd ekonomiska i det långa loppet med högt andrahandsvärde. Och därmed en folkbil ätminstone i Sverige.
Nu ska Volvo vara en "premiumbil". Synd att Volvo lämnat sin tidigare unika position som tillverkare av lite tråkiga, men rakt igenom rejäla kvalitetsbilar, Som gjort Volvo till ett kultmärke bland entusiaster som dyrkar Amazon, PV, 240 och 940.

#16
RilleRulle
2011-02-26 00:21

Hade ungefär samma problem på min s60. Handbroms backarna hade lossnat men jag hade turen att de inte skadade allt annat i trumman när de ramla av.

#17
Måns Jacobsson
2011-02-26 11:54

Hade en 850 där detta hände vid runt 10000 mil. Ett av bromsbeläggen inne i trumbromsen lossnade och låste bakhjulet helt. Jag tror det berodde på att det helt enkelt frös fast efter att bilen stått parkerat i nedförsbacke en frostnatt. Det slamrade till som sjutton när jag släppte handbromsen och började köra. Den lokala verkstaden, som inte är märkesverkstad, tog 700 kronor för att fixa problemet.

#18
S-E S
2011-02-26 16:29

Släng ut konstruktören och anställ en som kan ordna en bättre och framför allt rimligare konstruktion! Varför måste Volvo ha en lösning med trummor för handbromsen när så många andra klarar sig utan? Jag köper inte resonemanget med risken för fastrostning vid långa stillestånd som orsak till konstruktionen då även bromsbackar rostar/fryser.

#19
låt korea behålla kia
2011-02-27 11:55

Vissa kanske borde lära sig att kontrollera bilen och smörja/byta smådelar själv som normalhändiga alltid har gjort. Har själv en v70 2.5t och har haft 850 och har ej haft några problem.Man kan inte bara stå i kavaj och tanka o automattvätta en bil och tro att det är en evighetsmaskin

#20
Jormas kondomer AB
2011-02-27 13:41

Jag haro automattvättat och tankat min Corolla -01 i 10 år nu. (Plus rekond på firma en gång om året såklart.)

Inga problem.

Är man adlig vågar man köra en bil med mindre status än en ny Volvo. Folk vet att jag är rik ändå...

10 problemfria år har jag!

#21
låt korea behålla kia
2011-02-27 13:47

vad kul att du är nöjd.min syster har en avensis och det är ju en kul bil.suverän originalstereo kul att behöva lägga i ettan vid nästan stillastående för att undvika motorstopp men framförallt gillar jag dörrarna av papp och den grymma interiören plus krocksäkerheten

#22
truebeliver
2011-02-28 10:27

Artikeln handlar om volvo varför skrivs det istället om toy och ta, spinkikga riskokare. Att folk inte lär sig.

#23
S-E S
2011-02-28 14:40

JORMA, med en Ko-rolla i en Kon-dom rostar inte bromsarna även om den tvättas automatiskt!

#24
Halvfinne
2011-03-02 08:32

Varför gnällar alla över bromsarna ??? Låter mer som att lagret havererade och gjorde att bromsskivan tog i beläggen ! När man då drar åt handbromsen så rätar man upp allt och det blir tyst . Har själv råkat ut för samma fenomen och fått byta hjullager ! Så hade han stannat och tagit bärgare så hade det räckt med ett lagerbyte .

#25
2014-09-27 12:09

Samma historia kan tydligen upprepas hur många gånger som helst utan att folk tar det till sig.
Varför kostar det mer att äga nyare bilar? Är det en slump? Mer teknik krånglar förstås mer men den största anledningen är att delarna inte är konstruerade att hålla lika länge längre.
Dagligen hör jag samma klagan om Volvobilar som "nästan" är nya. Nu är de så billiga att precis alla har råd att köpa en och det naturliga steget är ju att gå från t.e.x 940 till V70 om man gillar märket men ett tips är att INTE göra detta om man inte är redo för rejält mycket dyrare omkostnader. Det samma hade skett om man istället hade köpt en annan jämngammal bil i liknande storlek och motorstyrka.
Ledsen att säga det men en bil ifrån -06 är inte längre någon ny bil och precis ALLT kan inträffa oavsett miltal. V70 är en mycket bra bil men den kostar som sagt att äga.
Man skall alltså inte välja en modernare Volvo i hopp om att den håller bättre eller är billigare att äga då den snarare är lika dyr att äga som en Audi,Bmw eller MB.
Visst håller Japanska bilar bra men sagan är den samma för dessa att ju mer prestanda,teknik m.m som finns i nyare bilar,ju mer går också sönder.
Köper man en 5-10 år gammal bil som idag kan anses som "rena fyndet" så får man också ha klart för sig att bilen troligtvis kommer att kosta lika mycket till under de närmaste 3 åren enbart i rep. Tycker man att det är för dyrt för man antingen köpa en billigare bil/mindre alt. investera i en helt ny och istället ta kostnaderna månadsvis via en amortering.
Sen en annan myt om att en gammal 940 är sååå billig att äga,...nja skulle jag vilja säga då det fortfarande är en stor och törstig bil och behöver man då egentligen inte en så stor bil så ryms lätt en mindre men mycket nyare bil i samma budget.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.