Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Reklamera torkarblad?

Bilfrågan: Reklamera torkarblad?

Bilfrågan

"Efter tre månader var torkarbladen på min nya Citroën C4 utslitna. Varför går inte sådana delar på garantin?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Efter knappt tre månader var torkarbladen på min nya Citroën C4 redan utslitna. De har inte ens varit utsatta för någon frost. Jag ville då reklamera dem men fick beskedet att Citroën inte tar sådana delar på garanti efter leveranskontrollen. Leveranskontrollen sker innan bilen levereras till kund.

Som kund kan man alltså aldrig reklamera torkarbladen hur dåliga de än är. Även slitdelar bör hålla längre än tre månader och om de inte gör det så bör det gå på garantin.

En annan fråga gäller kamremmen som har väldigt långt bytesintervall, 24 000 mil eller tio år. Om remmen går av efter exempelvis åtta år och 20 000 mil, står Citroën för det då?

Magnus Werner, Bohus

SVAR:
Citroën svarar att torkarbladen bara omfattas av garantin om det inte handlar om yttre påverkan – slitage. Varför inte reklamera torkarbladen hos tillverkaren av dessa? Förmodligen känner de större ansvar för produkten än vad Citroën gör.

Citroën rekommenderar byte av kamrem senast efter 24 000 mil eller tio år. Det är inget som hindrar att denna service sker tidigare om man vet att bilen har utsatts för hårt slitage. Citroën meddelar att om skada sker innan den rekommenderade körsträckan uppnåtts, kan ägaren ansöka om goodwill genom Citroëns avdelning för kundrelationer.

All goodwill kräver dock att bilen servats på auktoriserade verkstäder.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-02-21 09:17

Det lät ju verkligen förtroendeingivande svar det med att om kamremmen går av (och motorn därmed rasar) innan Citroens bytesintervall så kan man ansöka om goodwill OM bilen enbart är servad på Citroen-verkstäder och då kanske man kan få igenom en goodwill-ansökan eller så tycker kanske Citroen att bilen använts för mycket kortkörningar eller liknande så kunden borde ha bytt remmen tidigare och så står kunden med skägget i brevlådan med kanske 20 000kr eller mer i reparationskostnad...
-Bedrövlig kundvård och diffusa intervaller om något så livsviktigt för en motor som en kamrem!

#2
Raphael
2011-02-21 09:28

Om bilen servas hos en auktoriserad verkstad så kommer det att upptäckas i tid om motorn och kamremmen varit utsatta för onormal belastning. Det är långtifrån säkert att en allbilsverkstad har kompetens att bedöma om en Citroën motor har slitits onödigt hårt i förtid och därmed kan en allbilverkstad missa om kamremmen behöver bytas i förtid, medan en auktoriserad verkstad med ner erfarenhet av den aktuella motorn bör kunna göra en bättre bedömning.
Så jag ser inget konstigt i detta.

För övrigt har jag kört nästan 4000 mil med första uppsättningen torkarblad på min C3 Picasso och de har många mil kvar.

#3
Anynomus
2011-02-21 09:37

Raphael, att "se" om en kamrem som normalt ska hålla 24 000 mil är bytesfärdig redan efter 18 000 mil är en omöjlighet. Det krävs först och främst att den monteras ur , och inte ens då kan man säkert avgöra när ett byte är dags. Och vem ska betala för denna "säkerhetskontroll"?

Rent generellt visar detta att konsumentköplagen är föråldrad i stora delar. På en sådan här detalj som har ett bestämt bytesintervall på 24 000 mil eller 10 år måste Citroen i lag avkrävas ansvar om den går sönder tidigare. Sedan blir det Citroens sak att dividera med leverantören. Den "vanliga" garantin för t.ex. tv-apparater och liknande fungerar i stort sett ganska bra, men det är i just sådana här fall som konsumenterna helt plötsligt befinner sig i något slags ingenmansland.

#4
2011-02-21 09:48

Här har du helt rätt Anynomus, det är vanligtvis omöjligt att se tillståndet hos en kamrem.
Jag har bytt kamremmar som efter 17000 mil inte kunnat skiljas från nya, bortsett från en viss nedsmutsning.

När det gäller torkarbladen anser jag det småaktigt av Citroenagenten, det skulle han väl ha tagit på sig för att försäkra sig om att få behålla kunden.

#6
emellertid
2011-02-21 10:35

Med såna svar från en biltillverkare blir man inte direkt sugen på att köpa en Citroen.

#7
Regn
2011-02-21 15:49

4K mil på en uppsättning torkarblad? Antingen bor Paphael på en plats där det varken regnar, snöar eller slaskar eller så har han en väldigt förlåtande attityd mot dålig sikt...

#8
Lars A
2011-02-21 17:05

Mina torkarblad har suttit på i snart två år/3000 mil. Ok, de kunde varit bättre men funkar fortfarande helt ok.

#9
ej tyskt
2011-02-21 19:20

Torkarblad ???? är det något att bråka om, ändå är det blad från Bosch.
har haft 27 bilar kört 6000mil/år i 49 år, ibland får man byta fler ggr pr år.
man bör byta vår o höst, samma sak med halvljus lampor.

#10
alain Le Cléach
2011-02-22 07:54

Hej!
Angående torkablad på C4:
Det finns en funktion som gör att när man parkerar
ex. på kvällen att "lämna vindrut.tork. stående".
Det hjälper en del. Och kupevärmare som gör att
gummin fastnar inte på rutan.
Eller, en fråga: har import firman köpt bilarna så pass
billigt att det inte finns marginal att tar för garanti ?

#11
2014-10-10 11:12

Regn, jag bor på landsbygden med leriga vägar, regn, snö, slask... Min C3 Picasso har rullat över 10 000 mil och jag kör på den andra uppsättningen av torkarblad, originalbladen bytte jag vid servicen våren 2013. De var av den moderna typen utan spännare och hållare, bara själva gummibladet. Ja de höll över 4 000 mil, faktiskt ca 6 000 mil och med bra sikt.. Den uppsättning jag har nu verkar tyvärr inte lika bra, jag kommer nog få byta dem redan till våren och det innebär då två vintrar.

#12
2016-11-27 11:26

Konstig attityd från vissa. Det som tar torkarblad är kökörning och för korta avstånd.

Kör man mycket i en stad eller i tät trafik äter det torkarblad och man behörver byta ofta. Kör man mest lands- och motorväg så håller bladen mycket länge då man inte behöver använda dem speciellt ofta.

Kör själv mest motorväg och landsväg och på förra bilen avverkades originalbladen, en omgång Bosch (relativt kort livslängd, högt vändljud) och när bilen såldes efter 23000 mil satt en omgång av Wipers egna på med bra med livslängd kvar. Detta utan att någonsin tumma på sikten. Men varje gång jag åker genom Tjockhult i slask förstår jag att jag skulle behöva byta betydligt oftare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.