Nästa artikel
Bilfrågan: Hemligt serviceprotokoll?
Bilfrågan

Bilfrågan: Hemligt serviceprotokoll?

Publicerad 16 februari 2011 (uppdaterad 23 februari 2011)
"Jag har letat överallt för att få veta vad som ingår i en service med det verkar vara topphemligt. Varför?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har en Volvo S40 T4 -03, 5 500 mil som ska servas vid 6 000 mil. Jag har letat på Volvos hemsida, i instruktionsboken och i diverse broschyrer för att få veta vad som ingår i arbetet samt om denna modell har kamkedja eller rem men det verkar vara topphemligt.

Vad som kommer är däremot reklam för servicen men inte ett ord om vad den kostar och begär man en prisuppgift blir svaret för det mesta väldigt svävande. Var får jag tag i uppgifter om typ av kamdrivning samt vad som ingår i den aktuella servicen?

Arne Larsson, Stockholm

SVAR:
Serviceprotokollen står inte i serviceboken och är heller inte åtkomliga för privatpersoner på internet. Enligt Volvo ska du vända sig till din Volvohandlare och få ut ett aktuellt service-protokoll som gäller för just din bil.

Som exempel på vad som ska utföras vid underhållsservice 6 000 mil kan nämnas (förutom olje- och filterbyte) byte av tändstift och luftfilter. Motorn har kamrem som ska bytas vid 16 000 mil eller max tio år.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2011-02-16 09:18
Yarl (ej verifierad)

Serva den själv kostar alltså cirka 1200kr...

#2 • 2011-02-16 09:23
JohnCoffey (ej verifierad)

Uselt av volvo

#3 • 2011-02-16 09:39
Gösta_L

Biltillverkarna och verkstäderna vill inte att vi konsumenter skall få reda på hur lite jobb som utförs vid service i förhållande till den väl tilltagna prislappen. Så enkelt är det. Att maximera profiten är märkesverkstädernas primära syfte. Mitt råd är att söka sig till en icke märkesverkstad. De är i regel mindre benägna att fuska och salta fakturorna.

#4 • 2011-02-16 11:23
Anynomus (ej verifierad)

För en gångs skull håller jag med dig Gösta. Det arbete som görs och de delar som behövs är så få att det inte på långa vägar motsvarar prislappen. Jag vet en mekaniker när jag servade min ena Mercedes en gång. Mekanikern tyckte det var trevligt när kunden var med. Men efter typ 40 minuter kommer verkmästaren och går förbi och säger: "Va, håller du på med den där än!". Jag frågade mekanikern vad verkmästaren menade. Då säger mekanikern att ledningen tycker att vi bara ska byta olja och filter och strunta i resten och rulla ut bilen igen och in med nästa. Efter den gången stod det utom allt rimligt tvivel för mig hur det fuskas och i vilken omfattning (vilket jag naturligtvis hade misstänkt redan tidigare). Min 210:a har nu gått 15 000 mil och nu servar jag den själv. Och det är inte svårt. Följ noga intervallen för motorolja och filter och ha koll på tändstiften, bromsvätskan, luftfiltret, pollenfiltret och kolla övriga vätskenivåer samt smörj gångjärn och dörrlås och annat. Kör upp bilen på en lyft varje år också och kolla underredet avseende skador eller läckage. Det är både billigt - och roligt!

#5 • 2011-02-16 12:06
saabnisse

Jag har jobbat som bilmek och alltid servat mina bilar själv, men när man åker 9-5 blir man tvungen att serva på en auktoriserad verkstad (dock inte märkesverkstad) för att motorgarantin ska gälla.
Men jag frågade på märkesverkstan om de uppdaterade CPUn i samband med service.
Nej, det kostar extra ca 300:-.
Morsning.
Då finns det ju ingen anledning att betala extra för servicen eftersom de redan är väsentligt dyrare än en allbilsverkstad.

#6 • 2011-02-16 14:13
Ej Volvofan (ej verifierad)

Servade min äldre Volvo v70 sista gång för 5 år sedan, frågade oxå , vad som betingade ett pris på 4650 svea-pesetos
Fick mycket svävande svar av verkstadsledaren. Då jag stod på mig, fick jag slutligen svar, att man " tittade bilen efter" ,ospecifierat, smorte dörlås, gångjärn, bytade oljan och filtren. Man hade även fyllt på spolarvätske, som man tog 27 kr för, en liter, på dentiden 2,5 gånger priset hos köpmannen!
Jag kunne snabbt konstatera , att vare sig lås eller gångjärn hade set en droppa olja. På vilket sätt man " tittade efter bilen" henstår i det ovissa, man hade i alla fall överset ett totalt nedsliten bakre bromsbelägg, vilket väl annars får anses som rimligt väsentligt för säkerheten.
I princip 4650:- för ett oljabyte,som koster 1250 inkl filter , när jag gör det själv, med bästa oljakvalitet
Nu anliter jag min lilla lokala verkstad, där jag altid får utsökt service till rimliga priser. Kommer aldrig att lämna in en Volvo till aut verkstad
Auktoriserat står väl för auktoriserat bedrägeri! för något annat ord faller mig inte in

#7 • 2011-02-16 14:54
Bröl-Pelle (ej verifierad)

Vill minnas att för några år sedan när jag körde chrysler så fanns det uppgifter om var jag kunde hämta serviceprotokollet i instruktionsboken - om jag inte missminner mig fanns det som nedladdningsbar PDF på hemsidan motsvarande! Så det gäller nog inte alla fabrikat och årgångar...? Tycker det borde vara ganska självklart att man har transparens i sådana här frågor från bilmärkenas sida.

#8 • 2011-02-16 14:57
Bröl-Pelle (ej verifierad)

Komplettering; protokollen kan också ha varit med som bilaga i servicehäftet...

#9 • 2011-02-16 15:01
skoda prisvärd (ej verifierad)

man ska stå bredvid kolla så dom gör allt som ingår i servicen...

#a • 2011-02-16 15:12
Gösta_L

"Skoda prisvärd" har helt rätt. Var alltid närvarande vid service på din bil. Tyvärr enda sättet att tillse att servicen sker enligt överenskommelse. Allt för många lämnar in bilen och går sedan och tar en fika, tyvärr utnyttjar verkstäderna dessa människor hänsynslöst. Som det ser ut i dagens läge går det ej att lita på verkstäderna. Men det är den vägen vi vandrar i samhället, direktörerna skall ha sin profit till varje pris. Ofta på oss vanliga hederliga bilisters bekostnad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.