Nästa artikel
Bilfrågan: Är "downsizing" positivt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Är "downsizing" positivt?

Publicerad 24 februari 2014 (uppdaterad 24 februari 2014)
"Är det en positiv utveckling att cylindervolymen minskas vilket leder till sämre hållbarhet på motorn?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag vill ifrågasätta den trend med ”downsizing” av cylindervolym som på senare år blivit allt populärare. Bilfabrikanterna jagar centilitrar i bränslebesparing men konsumenterna vill ha samma eller helst mer effekt ur en mindre motor och lösningen heter turbo, eller turbo och kompressor som i Volkswagens och Volvos fall.

Resultatet blir alltför små dimensioner på till exempel vev- och ramlager för det effektuttaget och man får sämre hållbarhet vilket resulterar i motorbyte, efter 20 000 mil närmare bestämt. Är detta en positiv utveckling?

Göran

SVAR:
Bränsleförbrukning betyder mer för biltillverkarna i dag än någonting annat. Att bilarna inte ska upplevas som slöa är nog ett krav där vi motorjournalister får ta på oss en del av skulden också.

Det är lättare att åstadkomma en bränslesnål motor om den inte samtidigt ska lämna hög maxeffekt. Detta framtvingar tekniskt komplicerade lösningar som inte alltid är tillförlitliga och som ofta kräver dyrbar service.

Vi har vant oss vid att livslängden på en motor blivit längre men frågan är hur dagens motorer lever upp till detta. Det kommer i alla fall att bli dyrt om man vill köra dem länge. Bilar har börjat få ett tydligt bästföredatum och det är vi inte vana vid.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-02-24 19:16
Swemba

Exakt var gränsen går för när litereffekten blir ett hållbarhetsproblem kan vi bara spekulera i.

Jag skulle vilja påstå att de flesta bilar är övermotoriserade idag. Det är inte ofta man använder motorns fulla effekt. Åtminstone inte om man är över 25 år ...

Att puttra runt i stan eller jobbpendla i vardagstrafik kräver inte mycket effekt.
Downsizing med överladdning är därför, enligt mig, helt rätt väg att gå. Mindre och snålare motorer men med _möjlighet_ till extra effekt de gånger det behövs.

#9 • Uppdaterat: 2014-02-24 20:30
9-5 II

Min uppfattning är att longlife service gör större skada för livslängden på motorer än downsizing.

Att lastbils motorer är stora beror på att man efterfrågar ett högt vridmoment. P.g.a. av den långa slaglängden och stora tunga rörliga delar som ska tåla den större belastningen måste varvtalet hållas ner, och därmed blir liter/effekt siffran låg i jämförelse med den lilla personbils motorn.

#a • Uppdaterat: 2014-02-24 23:55
PNI

En tråkig erfarenhet jag har upplevt med minimotorer med överladdning är det dåliga vridmomentet från tomgång upp till dubbla tomgångsvarvtalet.
Sedan tar det i praktiken 1-2 sekunder innan turbon jobbat upp trycket och motorn svarar med kraft.
Motorbromsen blir skral jämfört med en mer normal cylindervolym.
Downsizing är en produkt för eu:s körcykel och inte för normal körning.
Den gamla sanningen är att varje finess är ytterligare en källa till fel.
Som ingen slått hål på än. Finns ingen turbo eller kompressor, kan den inte heller gå sönder.
Vad hjälper tex 700 kr i lägre fordonsskatt och 1500 kr i lägre bränsleräkningar. När servicen kan bli motsvarande dyrare, och risken för ett ockerdyrt verkstadsbesök, med motorbyte. Räkna hem det, ni som kan.
Sedan brukar små motorers förbrukning öka kraftigare när de får jobba under tyngre förhållande som backig terräng, full last. släp etc.
En sällan nämnd uppgift för en motor är att få föraren till att coola ner, inte hetsa upp. Och små motorer som körs på attack, lindrar inte blodtrycket.