Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: För små däck på bilen?

Bilfrågan: För små däck på bilen?

Bilfrågan

"Måste jag ha 18-tumsdäck på min bil vid besiktning? Får jag nedslag om däcken är för små?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Måste jag ha 18-tumsdäck på min bil vid besiktning? Den är helbilsgodkänd och i Transportstyrelsens papper står det:

Däckdimension axel 1: 215/45R18 93W. Däckdimension axel 2: 215/45R18 93W. Fälgdimension axel 1: 7,5Jx18x52,5. Fälgdimension axel 2: 7,5Jx18x52,5.

Vet att jag fått nedslag för att jag hade för stora hjul. Men hur blir det med för små?

Anders

SVAR:
I helfordonsgodkännandet ingår normalt fler än en dimension, däremot brukar Transportstyrelsen bara ange den dimensionen bilen är registrerad/levererad med.

Med andra ord behöver vi veta vilken bil det handlar om för att kunna svara.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan,

Kommentarer

#1
2014-02-19 15:57

Det stämmer att alla däckstorlekar som är angivna i helfordonsgodkännandet är tillåtna.
Om man hårddrar frågan får man inte ha andra dimensioner. Dock är den svenska praxisen generös och säger att rullomkretsen inte får avvika mer än +/-5% från originaldäcken (för att hastighetsmätaren ska kunna visa någotsådär korrekt värde) och däcken får inte på nåt sätt ta i chassiet (inte ens vid fullt rattutslag). Du kan därmed fritt kombinera fälg- och däckdimensioner inom ramen av det tillåtna.
Det är OK att ha mindre fälg (17 istället för 18) men då måste däckets sidoförhållande korrigeras (höjas) i motsvarande grad. Dock kan man sällan hoppa 2 steg (16 tums fälg istället för 18) därför att bromsok o.d. inte får plats, och för att det är ganska svårt att hitta /65 eller /70 däck numera.

#2
2014-02-19 16:26

http://www.knaggen.se/dackrakning.htm

#3
2014-02-19 16:27

Hur hittar jag helfordonsgodkännandet? När jag köpte en bil 2000 fick jag med ett CoC-dokument där det fanns sådana uppgifter, vid nybilsköp i okt 2010 fanns något sådant inte med. Enligt uppgift i bilregistret är bilen godkänd med 15 tums däck men den levererades med 16 tum.

#4
2014-02-19 17:42

Hur in i hela friden kan man inneha körkort, utan att veta sånt här? Ställ bort bilen och börja åka buss, så slipper vi ha dig i trafiken.

#5
2014-02-19 19:29

På transportstyrelsens och bilprovningens hemsidor kan man läsa om däckdimensioner:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Dackbyte-pa-personbil/

http://www.bilprovningen.se/Privat/Kundservice/Fragor-och-svar/Dackfragor.html

#7
2014-02-20 14:44

Jag har kollat både på Bilprovningens och Transportstyrelsens hemsidor och några upplysningar i klartext finns inte där heller, bara det vanliga snacket om rullomkrets mm. Inte heller i instruktionsboken står det mer än att man ska vända sig till en märkesverkstad vilket borde vara väldigt onödigt. Knaggen gav ju viss vägledning om storlekarna men det borde finnas i bilens dokumentation, och den juridiska hållbarheten i en sådan hemsida kan ju alltid diskuteras om man hamnar i famnen på en energisk polis I regbeviset finns bara en enda uppgift, inga alternativ. Jag har i och för sig börjat åka mera buss eftersom jag åker gratis numera men det är mycket knöligt att åka buss till och i Tyskland och resten av Europa söder om Skåne. F ö har jag i min tidigare yrkesverksamhet även kört taxi i storstad. Eftersom jag tog körkort tidigare än förra året ingick inte detta som kunskapskrav i teoriprovet.

#8
2014-02-20 15:43

nisseste,
Finns det verkligen inte någon lista på ett antal olika däcksdimensioner i instruktionsboken? Det brukar ju vara olika tryck rekommenderat för olika dimensoner/last/hastigheter. Kolla också på insidan dörrstolpen där samma tabell brukar återfinnas. Kanske inte automatiskt juridiskt hållbart men du kan nog utgå från att dessa alternativ är korrekta för bilen.

Vill du ha ett juridiskt hållbart dokument hade jag helt enkelt skickat ett mail till generalagenten och bett om info avseende vilka däcksdimensioner som finns i typgodkännandet.

#10
2014-02-20 20:49

Nej! De kommer bura in dig som den brottsling du är!

Håller nog med Audi S4 i den här frågan ;)

#12
2014-02-21 16:26

Fälgstorlekens höjd har ingen som helst betydelse så länge de får plats. Rullomkretsen justeras med rätt höjd på däcksidan och får överskrida/underskrida med 5% .. om jag minns rätt.
Om nu bilen egentligen ska ha de där 18 tums fälgarna och 17 tums, av någon anledning önskas behövs däck med en högre profil .. jag gissar på 50 men det är bäst att fråga på däckverkstaden.
.
Sedan kan jag tycka frågan i rubriken är lustig .. och borde besvaras att, ja om fälgarna är 18 tum inte bara måste du, utan du får nog inte på annat som sitter kvar än 18 tums däck ;o)

#13
2014-02-22 09:02

Jag svarade också på bilfrågan. Men borde nog stått ett ja istället. Min sarkastiska ton mest för att jag förundras över hur någon lyckats både ta körkort och köpa en bil och ändå känner sig manad att skicka in en fråga av den här kalibern till en tidning.

Man får väl ha vilka jävla dimensioner man vill - bara däcket inte sticker ut utanför skärmkanten, och rullomkretsen är innom de där 5%'en från orginal. Ska tillverkaren verkligen behöva skicka med en lista (pärm?) med alla tänkbara dimensioner en bil kan tänkas få?

I regbeviset står den fälgmodell som bilen är reggad med, ibland tror jag det stått flera dimensioner (om det funnits alternativ från fabrik etc).

#14
2014-02-22 10:18

Nu tror jag inte frågan är så enkel att man måste driva med frågeställaren. Tydligen har Anders, vid något tillfälle lyckats få för stora hjul till sin bil och földaktligen fått nedslag.
Vi är kanske många som är väl bekanta med bestämmelsen och tillika också förstår varför den finns, hastighetsmätaren lär ju visa för lite och det får den inte. Men omvänt är jag, efter lite funderande inte så säker. Vib ger, i ganska vanlig ordning inget svar.

#15
2014-02-22 11:57

Enligt helfordonsgodkännande, får endast de däckdimensioner tillverkaren specat användas, för sverige gäller detta från 2001 års modell tror jag, en helfordonsgodkänd 98 gäller de gamla reglerna och, om man besiktigar med vinterhjul, även nyare.
Dimensionerna bör stå i instruktionsboken!
Eftersom frågeställaren inte anger vad han har för bil, kan BD inte svara annorlunda.
De gamla reglerna är mycket riktigt 5% rullomkrets.och att dom inte sticker ut eller tar emot, och fälgdimension har då ingen betydelse.

#16
2014-02-22 12:05

För övrigt brukar det finnas alternativa storlekar på fälgar angivna med anpassade däckdimensioner, man brukar kunna använda gti hjul på en vanlig golf tex.

#18
2014-02-22 16:25

duccedriver, reglerna är ändrade! Se t.ex. denna sida, en bit ner:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Dack/Dackbyte-pa-personbil/

#20
2014-02-22 21:07

crister_1; AudiS4 har väl inte rosat den här marknaden med begåvade inlägg förut;-)

Det håller i sig!

#21
2014-02-22 21:37

Om alternativa dimensioner saknas, låter luddigt, men betyder väl att det är fritt?

#22
2014-02-22 23:35

Sedan skall man tänka på att reglerna för alternativa däcksdimensioner är svenska regler. Jag har ingen aning om vad som gäller i andra länder.

Om det verkligen inte finns info i instruktionsboken hade jag skickat ett mail till generalagenten och bett om en lista på de alternativa dimensioner som är med i typgodkännandet.

#23
2014-09-26 12:48

Jag kan vara ute och cykla, men jag har för mig att den generösare Svenska tillämpningen med rullomkrets har sin grund i vinterdäckslagen.
Tanken har varit att en bil som utrustats med breda lågprofildäck knappast bör köra på samma brädd/profil med vinterdäcken.
Av någon anledning sätter folk på - exempelvis - 255/45/18 som vinterdäck på sin BMW. Det fungerar faktiskt hyfsat på is, men inte i snömodd. Det finns nämligen en anledning till att Rallybilar har relativt samla däck i vinterrallyn.
Jag tror att det är grunden till synen på att rullomkretsen skall vara densamma, men man får i övrigt ha lite olika dimensioner som inte nödvändigtvis finns i helbilsgodkännandet.
Men som sagt, jag är inte säker.

#24
2014-09-26 12:54

En kommentar till Bortom:
Det är inte alls svårt att hitta 65 eller 70 profil. Felet folk gör är att de tittar på däck för personbilar. Vill man av någon anledning ha den profilen kan man titta på SUV-däck. De är numera varken särskilt mycket dyrare eller sämre på landsväg. Jag pratar alltså om SUV-däck för små SUV:ar som inte behöver förstärkta däck med högra hållfasthetsindex än en personbil.
Jag vet det enbart för att brorsan kör med det när han köper vinterdäck till sina bilar, efter något som "hans" gummigubbe sade.
När det gäller grepp och prestanda finns det SUV-däck som är godkända för +250 blås, och allt under det.

#25
2016-10-19 07:39

Ja du AudiS4, Tänk om bussen har fel hjul då :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.