Nästa artikel
Bilfrågan: Nya regler för billjus?
Bilfrågan

Bilfrågan: Nya regler för billjus?

Publicerad 14 november 2011 (uppdaterad 14 november 2011)
"Har förstått att nya regler för billjus inom EU gäller sedan i våras. Men vad innebär dessa regler?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har förstått att nya regler för billjus inom EU gäller sedan i våras. Men vad innebär dessa regler? Är till exempel positions/parkeringsljus godkänd färdbelysning?

Kjell Holtlund, Umeå

SVAR:
De nya belysningsregler som dykt upp på senare tid gäller utrustningen hos nya bilar som är typgodkända enligt uppdaterade versioner av de EU-gemensamma bestämmelserna.

Nyheterna gäller varselljus, som blev obligatoriska för nya personbilar från i år. Cornering-lights, kurvtagningslyktor, som tänds när man svänger i låg fart har blivit tillåtna, likaså AFS, ett system som justerar huvudstrålkastarna efter omständigheterna.

Dessutom får stoppljus och körriktningsvisare automatiskt aktiveras för nödstoppssignal vid hård inbromsning. Regelförändringarna gäller som sagt nya bilar, våra befintliga bilar påverkas inte och det är i allmänhet mycket svårt att på korrekt sätt förse äldre bilar med dessa nya finesser i efterhand.

Bo Göingberg, Transportstyrelsen

Diskutera: Vad tycekr du om de nya reglerna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-14 10:36
Thommys

Det är mycket bra med de nya reglerna, med ett undantag och det är att bakljusen inte lyser på dagen. Nu när fler och fler fordon får LED i bakljusen blir energiförbrukningen lägre och då släcker man bakljusen!? Jag tycker det är mycket bra säkerhetsmässigt att bakljusen lyser så fort motorn är igång. Det gör att man som förare på en gata lätt ser om någon bil kan vara på väg att köra ut bland många parkerade bilar. Dessutom är det lättare att upptäcka andra fordon bakifrån när de lyser än när de är släckta -rätt självklart. De finns många väder och ljusfenomen som försämrar möjligheten att upp täcka framförvarande fordon som t ex motljus. Jag har funderat på om man kan aktivera så att även bakljusen tänds i hop med varselljusen automatiskt på dagen och om det är förenligt med de nya reglerna, som mest är anpassade för övriga EU.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-14 12:16
Oomkullrunkelig

Onödigt. Men det vore bra om de såg till att folk inte använder DIMLJUSEN när det är klart väder, för det ser man dessvärre ofta här i tokholmsområdet.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-14 12:17
Boxer

Sverige har en fantastiskt vansinnig lag om att man inte får använda dimljus i samband med halvljus med motiveringen att de bländar.
Hur i hela fridens namn kan ett dimljus som är ställt mycket lägre än ett halvljus, och vars ljusbild dessutom kontrolleras i samband med besiktning, blända mer än halvljuset?
Alla vet att man inte kan använda helljus i dimma. Dimljuset hjälper men är bäst i kombination med halvljuset som ger en något längre siktsträcka.
Jag har provat att använda dimljuset i kombination med positionsljus (tillåtet!) i mörker tillsammans dimma men ljusbilden är så kort att det inte fungerar.
Hur tänker våra lagstiftare?
Har de körkort?

#4 • Uppdaterat: 2011-11-14 12:31
Mr.Wheeler

@Oomkullrunkelig: Du menar väl dimBAKljus. Främre dimljus med parkeringsljus får dagtid användas i stället för halvljus eller de nya LED-varselljusen

@Boxer: Det intressanta är att när det gäller att införa en till varselljuslag från EU i Sverige då går det bra, men att anpassa dimljusreglerna efter resten av EU så vet vi plötsligt mycket bättre i Sverige än resten av EU.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-14 12:34
saabnisse

Det finns ett tillåtet sätt att köra med varselljus på dagen även med äldre bilar.
Genom att montera E-märkta diodljus sparar man energi, kanske inte så mycket, men man sparar definitivt de svindyra xenonlamporna om man normalt har dessa tända i dagsljus,

#6 • Uppdaterat: 2011-11-14 12:43
Inbo (ej verifierad)

Boxer!
Du har inte den kunskapen att kunna döma om dimljus tillsammans med halvljus bländar.
Ca 1 miljon människor i Sverige har astigmatisk seende, för dessa så blir kombinationen av halv/dimljus bländande.
Och att använda dimljus kombination med halv ljus är vansinnigt då det försämrar siktsträckan.
Dimljuset lyser upp vägen precis framför bilen de gör att halvljuset siktsträcka för ögat blir betydligt kortare. Så släck dimljuset och du får längre siktsträcka. Och sparar även bränsle dock i mindre mängd.

#7 • Uppdaterat: 2011-11-14 13:01
Boxer

Astigmatiskt seende? 1 miljon körkortsinnehavare i Sverige? Knappast.
Och dessutom, hur kan de två extra mycket lägre riktade ljuspunkterna blända?
Jag kör alltid med dimljus tillsammans med halvljus i dimma, det gör de flesta av mina medtrafikanter också och jag bländas inte, möjligen är jag inte astigmatiskt seende...
Däremot bländas jag av tända dismBAKljus när det inte råder tät dimma!

#8 • Uppdaterat: 2011-11-14 13:07
hultarn

Dimljusen (som oftast är mer som kurvljus) bländar ofta, då de inte omfattas av nivåreglering som Xenonljusen gör.

Mängden ljus som strömmar mot en kan också vara besvärande, både för ögat direkt men också pga sliten vindruta, vilket är vanligt.

Och som Inbo säger: dimljus ihop med helljus är ingen hit, om man inte har ovanligt kraftigt helljus. Ögat bländas av den mycket ljusa närområdet, och man förlorar seendet på långt håll.

Sen kan jag bara instämma i att det är synnerligen korkat att slopa bakljuset, även om det nu inte är förbjudet att ha. (eller...?
Såg senast en ny bil igår som körde utan bakljus och den var inte lätt att se i diset!
De flesta bilar har bara totalt 10-20 W till bakljus, så även med vanliga lampor är förbrukningen knappt mätbar!

#9 • Uppdaterat: 2011-11-14 13:15
Eric H

Problemet med "de lågt placerade dimljusen" är väl att de vanligen pekar lite hit och dit..Just pga att de sitter lågt så är de känsliga för snövallar, trottoarkanter som är lätt att törna emot utan att man märker det, ofta på p-platser och liknande ställen..
Att bakljusen inte längre skall lysa är rent fånigt, men så blir det när byråkater försöker tänka sig in i en annan värld än deras egna lilla..

#a • Uppdaterat: 2011-11-14 14:24
mcregor (ej verifierad)

Har nyligen bytt från en Focus Kombi till en Golf Variant och den är en av dessa nya bilar där inte bakljuset är tänt när man har vanligt "varselljus". F ö är detta en av få dumsnåla saker med Golfen. Man kommer dessutom väldigt sällan att kunna köra utan det vanliga halvljuset tänt under vintertiden - även om det är hyggligt ljust ute - eftersom instrumenten då är helt obelysta och för en gamling som jag rätt svåravlästa utan belysning. Med belysning är de dock föredömligt lättlästa - i det fallet klart bättre än min förra Focus. Detta torde få till effekt att halvljuslamporna måste bytas klart oftare än för Focusen där jag inte upplevde detta problem och där det var "reducerat halvljus" som varselljus. Bytte första halvljuslamporna på Focusen efter drygt 9.000 mil och 4 år vilket nog var rekord för mina bilar. Sen är just lampbytet också en svag punkt på Golfen - i alla fall jämfört med Focusen som var enkel att byta på.
//Roger

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.