Nästa artikel
Bilfrågan: Lönt att stänga av motorn?
Bilfrågan

Bilfrågan: Lönt att stänga av motorn?

Publicerad 11 november 2011 (uppdaterad 11 november 2011)
"Vid vissa rödljus vet man ju att man kan bli stående ganska länge. Är det då lönsamt att stänga av motorn?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Har just köpt en ny bil med stopp/start och tycker att det är en bra funktion. När jag åker i min andra bil, som inte har den funktionen, sitter jag vid rödljusen och undrar under vilka förutsättningar det är lönsamt (för miljö/förbrukning, slitage etc) att helt enkelt stänga av motorn själv?

Vid vissa rödljus vet man ju att man kan bli stående ganska länge. Antar att frågan är enklare att besvara om man bortser från komfortförluster på grund av att AC inte fungerar optimalt etc.

Peter

SVAR:
Svårt att säga exakt hur långt stoppet ska vara för att det ska löna sig att stänga av motorn. En diesel drar betydligt mindre bränsle på tomgång än vad en klassisk bensinmotor gör.

En viss mängd ström går ju också åt för att starta motorn och den måste återvinnas. Förmodligen ligger gränsen vid ungefär en minuts tomgångskörning. Man bör dock inte överdriva detta om startsystemet inte är dimensionerat för stopp/start.

I annat fall blir du kanske tvungen att byta startmotor och startkrans i förtid och då är hela den ekonomiska vinsten förlorad.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-11 09:14
Thommys

Ja så är det. Men man kan också undra hur tillverkarna tänker på bilar med automatlåda när man gör ett snabbstopp vid en stopplikt och motorn stänger av sig i samma ögonblick som den startas igen. Det är ett faktum som knappast skonar miljön och motorn. Jag brukar avaktivera start/stopp funktionen för att slippa detta.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-11 15:55
Förstikön (ej verifierad)

Bilar med start/stopp-system har ett batteri som klarar de högre urladdnings- och uppladdningsfaser som krävs för start/stopp i stadstrafik. Konventionella batterier dräneras alltför snabbt, vilket leder till "No Go" från styrdatorn efter alltför många kvartersköningar till närbutiken. För bilar utan start/stopp lönar det sig normalt bara att stänga av motorn vid broöppningar och helt stillastående köer (över en minut). Bilar med stat/stopp har dessutom normalt en adaptiv alternator som reglerar laddningsspänningen efter batteriets aktuella laddning.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-11 16:27
FBK

Start/stopp teknik ett stort skämt,enligt test i ViB kan genomsnittsbilisten i en stad som Karlskoga tjäna in hela 33 cl bränsle per år och i Stockholm 1 liter. Räddar knappast värden. Att man sedan blir miljöbilsklassad och kan koppla bort funktionen säger det mesta, är motorn kall, fläkten eller klimatanläggning är igång spärras funktionen pga för hög belastning.
Funkar kanske i Paris eller Rom där EU körcykeln för stad är beräknad.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-11 16:27
FBK

Start/stopp teknik ett stort skämt,enligt test i ViB kan genomsnittsbilisten i en stad som Karlskoga tjäna in hela 33 cl bränsle per år och i Stockholm 1 liter. Räddar knappast värden. Att man sedan blir miljöbilsklassad och kan koppla bort funktionen säger det mesta, är motorn kall, fläkten eller klimatanläggning är igång spärras funktionen pga för hög belastning.
Funkar kanske i Paris eller Rom där EU körcykeln för stad är beräknad.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-12 11:23
KaptenOberkommando

En tämligen känd tumregel säger att om stoppet är minst 30 sekunder så lönar det sig att stänga av motorn.

#6 • Uppdaterat: 2011-11-13 11:47
PREVIA

En nackdel med dieselmotorn på tomgång är väl att motorn blir ännu kallare på grund av luftöverskottet vilket gör att man fryser än mer än till vardags i bilköerna vid kall väderlek i dieselbilen, om man inte startar dieselvärmaren när sådan finns. I Priusen stannar bensinmotorn både vid kökörning, vid rödlysen, och när man släpper gaspedalen. När bensinmotorn skall startas så varvas den upp i över tusen varv på under en sekund innan bränslet tillförs i först två cylindrar sedan i alla fyra cylindrarna. AC och värmen fungerar oavsett om bensinmotorn är igång eller inte. Fördelen att inte ha motorn gående på tomgång är att katalysatorn kyls ner fortare på tomgång än med bensinmotorn avstängd vilket är bra för att få lägre utsläpp. VB skrev att bensinförbrukningen var lägre än 2,5 liter per 100 km vid stadskörning med deras Prius, vilket betyder att det är lönt att stänga av förbräningsmotorn offta vid kökörning med en hybridbil.

#7 • Uppdaterat: 2011-11-13 18:26
1storstark

En "tämligen känd tumregel säger 30 sek."!?? Var är den tumregeln känd? Jag har i alla fall inte hört talas om den!

#8 • Uppdaterat: 2011-11-13 22:07
MB250

En bensindriven bil med fungerande och varm katalysator, kan gå på tomgång uppåt 8-10 min med lägre utsläpp än vid avstängd motor. Katalysatorn kallnar vid avstängd motor och dessutom ger bränsleinsprutningssystemet en liten extra mängd bränsle för att underlätta start. Detta gör högre utsläpp av CO, NOx och HC än vid avstängd motor.
Det här gäller naturligtvis inte för utsläppen av CO2, som blir högre.
Svårt för miljövänner och politiker att inse och acceptera det här.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-17 17:11
PREVIA

Toyota Prius har en bensinmotor som stannar mest hela tiden, men har ändå bäst utsläppsvärden enligt California Air Resources som undersöker vilka fordon som klarar deras höga avgaskrav ser man här där inte bara CO2 räknas som i Sverige och övriga Europa.

http://gas2.org/2010/10/25/car-rates-volt-ulev-emits-more-than-vw-diesels/

#a • Uppdaterat: 2014-08-19 10:41
Styggavargen

Start/stopp funktionen är bara så irriterande och gör inte mycket ur miljösynpunkt. Folk borde sluta köpa stora och tunga SUV's med fyrhjulsdrift och istället satsa på en vettig kombi bil med framhjulsdrift. Då skulle vi kunna sänka förbrukningen med 2-3 deciliter/mil per fordon. Detta skulle verkligen vara mer miljövänligt. USA och andra länder skulle behöva förnya sin fordonsflotta mindre och lättare fordon. Ingen vinner på att vi kör omkring med fordon på en vikt 2 ton och uppåt...utvecklingen borde gå mot fordon som väger mindre och har mindre luftmotstånd, och inte som nu fordon med högre förbrukning, högre vikt och högre luftmotstånd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.