Nästa artikel
Bilfrågan: Meningslösa rails?
Bilfrågan

Bilfrågan: Meningslösa rails?

Publicerad 28 november 2011 (uppdaterad 28 november 2011)
"Varifrån kommer det idiotiska modet med rails som ligger an mot taket till exempel på Volvo V60?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Varifrån kommer det idiotiska modet med rails som ligger an mot taket till exempel på Volvo V60, Toyota Avensis kombi och Peugeot 508 SW?

Föregångarna hade rails i form av bågar, och dem kunde man surra lasten kring vid behov, för att inte tala om att man kunde använda universella lastbärare som inte var knutna till just den bilmodellen.

Varför överhuvudtaget ha rails om de är nästan oanvändbara?

Hans Svensson

SVAR:
Låg bränsleförbrukning är högprioriterat hos biltillverkarna idag. Utskjutande takrails ökar bränsleförbrukningen men även vindbruset och förmodligen är det därför de har de tagits bort.

De nya låga railsen har också hål där fästkrokar kan monteras för att bära exempelvis takbok samt skid- och cykelställ. Att man skulle surra lasten direkt i railsen har nog aldrig varit tillverkarnas mening.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2011-11-28 18:04
Back3vagen

Har aldrig förstått vitsen med rails eller takskenor överhuvud taget. Ser dem som helt onödiga, dyra, förfulande och skapande av vindbrus och luftmotstånd. Konstigt att det endast är kombibilar som måste "spökas ut" med dessa fula attiraljer för att takboxen skall kunna monteras!!

#9 • Uppdaterat: 2011-11-28 18:55
fourwheeldrive

De nedsänkta "takskenorna" finns där troligtvis av två anledningar: Dels döljer de på ett enkelt och billigt sätt en ful svetsskarv, dels tvingar de bilägaren att köpa dyra och komplicerade "originaltillbehör".

#a • Uppdaterat: 2011-11-28 20:57
Lelle

Själv har jag hittat begynnande rost under mina rails, pga fusk med fogningen. Bilen är inte ens två år gammal. Eftersom regnvatten och smuts samlas under railsen är det grymt viktigt att fogningen därunder är ordentligt gjord (karossen rör sig ju litegrann när man kör). En pytteliten spricka i fogen gör ju att vatten och vägsalt m.m. tränger in till plåten, som i sin tur inte är galvad. Summan av detta blir rost naturligtvis. Rost som de flesta antagligen inte upptäcker förrän det har rostat igenom och innertaket börjar bli missfärgat. Min åsikt är att det är ett idiotiskt mode, en skrivbordsprodukt av någon "nybakad" bildesigner som egentligen inte kan något om bilar men är jätteduktig på att RITA snygga bilar med hjälp av en dator. En halv centiliter mer bensin per mil (i ökat luftmotstånd) om ens det, blir med all säkerhet billigare i längden än att betala för rostlagning av taket när inga rostskyddsgarantier gäller längre. Och har rosten en gång fått fäste i taket, så blir man aldrig av med den heller.