Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Kvalitet på kopplingen?

Bilfrågan: Kvalitet på kopplingen?

Bilfrågan

"Jag har kört 5 800 mil och fått byta koppling två gånger. Skiljer sig kvaliteten mellan olika bilmärken?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar eller trafik.

FRÅGA:
Jag har en Citroën C4 BiFuel -08 som jag kört 5 800 mil med. Under denna tid har jag fått byta koppling två gånger (det första bytet gick på garantin). Verkstaden hävdar, utan att ta reda på hur jag kör, att jag slirar på kopplingen och att det är därför den gått sönder.

Jag kör nästan enbart landsväg och då långsträckor. Min förra bil, en Saab 9-3, körde jag i 25 000 mil utan några problem med kopplingen. Kan det vara sådan skillnad på kvaliteten mellan olika bilmärken, min körstil ändras ju inte på två år.

Åke Sandberg

SVAR:
Kopplingslamell är normalt sett en detalj som inte omfattas av garantin. Att Citroën tog det första bytet på garantin, säger de, berodde på att det var ett så ovanligt fel. Vi har varit i kontakt med verkstaden som gjorde det andra bytet.

De hävdar att kopplingen var så hårt sliten att svänghjulet blåanlöps och måste svarvas. Vi har dessvärre ingen annan förklaring att komma med än att bilens körts på ett sätt som kopplingen inte stoppade för.

I någon mån stärks detta av uppgiften vi fått fram om att kopplingen bytts även på Saaben.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2011-03-28 08:32

Såvida det inte är ett tekniskt fel på kopplingen (alltså att lamellerna inte ligger an ordentligt med kopplingspedalen helt uppsläppt) är det nog tyvärr så att det är föraren det är fel på.

#2
2011-03-28 08:51

Citroenägaren bör väl själv vara medveten om han vilar foten på kopplingspedalen och då hade han väl inte behövt ställa den här frågan.
Har han den körstilen är det ju enklast att byta bil till en som saknar kopplingspedal, det är ju ändå en föråldrad teknik som främst hör hemma på veteranbilar.

Men jag tror som Kapten att det kan vara ett justeringsfel, men det är ju underligt om samma fel uppstår två gånger på så kort körsträcka.

#3
2011-03-28 09:06

Han säger ju också att han inte haft problem med sin gamla saab's koppling, villket tydligen är en lögn då det kommit fram att även den bytts.

Antagligen slirar han för mkt på kopplingen men har hoppats att genom att böla till ngn tidning få större chans att få det utbytt billigare.

#4
2011-03-28 09:47

Sen är det väl också så, att de som slirar koppling oftast inte är medvetna om att de gör det... besök vilken stormarknadsparkering som helst och lyssna.

#5
mendefera
2011-03-28 10:36

Samma koppling sitter ju i peugeot 307, 306, inte har de problem, dessutom sjävljusterande, med undantag för tidiga pega 306, själv föredrar jag vajer manövrerad/mekanisk koppling än hydraulisk är dessutom mer sportigare.

#6
2011-03-28 11:59

Håller med FLAC.
Det finns de som idiotslirar på kopplingen med varvande motor utan att de själva är medvetna om hur onormalt och dumt det är. Jag har märkt detta främst hos äldre förare eller andra som så sakteliga fått allt sämre hörsel.

Mendefera, vad i herrans namn är det för sportigt med vajerkoppling?

#7
mendefera
2011-03-28 12:42

Re: Roy j . Hydraulisk manövrerad tror jag ger dålig kopplings känsla och sedan är det med hållbarheten som det slarvas med att byta bromsvätskan i huvudcylindern gör att det rasar ihop. Blir dyrt, finns även en s.k. slavcylinder efter denna som också packar ihop. kolla också på sportbilar med manuellåda de har vajer manövrerad koppling :)

#8
2011-03-28 13:44

Testade en VW Transporter med hydralisk koppling häromdagen och det var ett sattyg att köra. En normal koppling har ju en "jämn hårdhet" från dragläget och uppåt. Den hydraliska blev, som jag kände det lättare efter dragläget, vilket gjorde att den var sjukt svår att dosera. Och NOLL känsla. Samma simmiga känsla som VW's manuella lådor i tex Golf.

#9
2011-03-28 17:01

Hydraulisk koppling måste väl ha sina fördelar, annars hade väl inte biltillverkarna installerat dem. Det kan väl knappast vara cost reduction? Hur som, jag bytte koppling på min gamla Volvo förra sommaren. Det var första gången, bilen hade gått ~37000 mil, och kopplingen var inte slut men började sjunga på näst sista versen. Instämmer med föregående talare om att här föreligger nog handhavandefel.

#10
2011-03-28 17:40

felet ligger nog mellan ratten och ryggstödet..
eller byt bil märke.

#11
2011-03-28 17:49

Har kört hyraulisk koppling med läckande slavcylinder. Inget kul.
Har kört raspande vajerkoppling som kärvade grymt. Inget kul.
Hjälpte en bilist med hydraulkoppling som inte funkade. Fylld på lite hydraulvätska så att han kunde köra vidare och fixa sin slavcylinder.
Var själv med om att kopplingsvajern bara gick rätt av. Inte mycket att göra på plats. (Har dock tillräckligt "musiköra" för att kunna köra utan koppling och tog mig alltså hem.)

En av de bilar jag kört med absolut bäst känsla och behagligt kort dragläge var gamla tvåtakts-Saabarna. Hydraulisk koppling.
En av de otrevligaste kopplingar med lååångt dragläge och simmig känsla var Volvo 140. Vajerkoppling. (Amazonen hade däremot hydraulisk koppling.)
Har kört bra och dåliga kopplingar av bägge typerna. Sätter dock en välkonstruerad hydraulkoppling främst.

#12
mendefera
2011-03-28 19:09

Re. Roy J Hydraulisk/mekanisk kvittar båda två används fortfarande så smaken är som baken delad motorer är ju alltid flexibelt monterade så att de rör sig vid upp och ned växling då tror jag mekanisk koppling är mer drivline känslig för rörelserna som uppstår.

#13
2011-03-28 20:19

Man kan inte köra alla bilar på ett och samma sätt!

Just dessa icke överladdade multi, flexi och biofuelbilar brukar generellt sett vara gravt klena på låga varv.
Så för att undvika pinsamma kärringstopp kan jag tänka mig att man systematiskt slirar sig fram, dock och inte att förakta, med hedern i behåll utan att man kanske tänker på det.

Många moderna bilar är svårare att ställa om sig till. Det är lite känsla i reglagen överlag och dessutom är allt ganska ombonat och tyst.
Vidare så är ingenting överdimensioneras idag och det krävs inte så mycket innan det börjar lukta bränd koppling.

#14
2011-03-29 10:42

Har man kopplingspedalen som "viloplats" för vänsterfoten kan man nog räkna med att byta koppling mer än 2 gånger på 5800 mil utan att kopplingen därför är dålig. Dyrt fotstöd?

#15
2011-03-29 10:58

Farbro Åke kanske ska rannsaka sig själv, förmodligen slirar han utan att märka det. om kopplingen bytts en gång på Saab:en, alltså inte "utan problem", och 2 gånger på Cittran kan det ju vara så att det är ett tilltagande problem. Gradvis försämring av hörseln, kanske?

#16
2011-03-29 20:25

Välj en Citroen med BMP nästa gång du byter bil. Byter växlar säker snabbare en medelsvensson och slirar aldrig på kopplingen. :D
Snälla ni, skriv inte att det finns växellådor som sköter växlingen snabbare än BMP/2Tronic för poängen är inte den. ;)

#17
2011-03-29 23:08

BMP2, är det en konventionell automat eller den robotstyrda? För den robotstyrda fick chefen byta koppling på efter typ 2 år (den ibland förekommande Grand Picasson jag brukar nämna ;) ).

#18
2011-03-30 19:43

Den robotstyrda har, i dagens läge, ett bra rykte. Hållbar och sparar på kopplingen. Vet att vissa modeller hade problem men ändå väldigt få bilar. Vet ändå inte om jag kunde tänka mej köpa en sådan, de har ju också blivit snabbare med tiden (0,4 sek i Peugeots 508)? Känner till två stycken C4 ägare som är väldigt nöjda när asken och chauffören blivit "programmerade" med tiden. :D

#19
2014-06-04 17:06

Jag är ganska säker på att Åke Sandberg har dragkrok på bilen och ibland ägnar sig åt att backa med husvagn eller liknande. (Kanske med en släpande påskjuts broms.) Oavsett påskjuts broms kan man lätt slita kopplingen 100 till 1000 ggr mer än vid normal användning. I det senare fallet är kopplingens livslängd större än både bilen och föraren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.