Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Fuskar även Volvo?

Publicerad 26 oktober 2017 (uppdaterad 6 november 2020)
Frågeställaren undrar om Volvo mixtrar med sina dieselmotorer.
"Det talas mycket om de stora bilfabrikanternas fusk med avgasrening. Hur är det med Volvos dieselmotorer?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Det talas mycket om de stora bilfabrikanternas fusk med avgasrening. Hur är det med Volvos dieselmotorer? Jag har en XC70 årsmodell 2013 med en D4-motor. Är den manipulerad för att klara tester?
Kalle
 
Svar:
Volvo har hamnat lite i skuggan av den stora skandalen med Volkswagenkoncernens motorer, men det betyder inte att de svenska motorerna är godkänt rena. Svenska Miljöinstitutet, IVL, har mätt utsläppen hos 30 000 dieselbilar av ett 20-tal märken som körts i Göteborgstrafiken. De flesta hade skyhöga NOx-värden. Alla bilarna var klassade enligt utsläppsnormerna Euro 5 och Euro 6. Volvo var dock inte värst. Bland Euro 5-bilarna utmärkte sig Renault, Fiat, Nissan och Volkswagen som värsta syndarna. Volvo kom först på 15:e plats.
Av de 17 Euro 6-klassade bilmärkena körde Volvo in på en föga hedrande sjätte plats. I en undersökning som gjordes av brittiska Emission Analytics och publicerades i september visade sig Volvo XC90 D5 släppa ut 878 mg NOx/km mot deklarerade 57,8 mg/km. Det var ändå betydligt mindre än exempelvis Renault Espace ur vars avgasrör det spydde ut 1 336 mg NOx/km.
Din bil är Euro 5-klassad, men huruvida den har manipulerats för att klara gränsvärdena lär ingen ansvarig berätta.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 
Diskutera: Tror du att fler biltillverkare än Volkswagen fuskat med avgasrening?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2017-10-26 11:30
Lasse J

Glöm det! Svenska regeringar har suttit i Volvo:s knä sedan början av 50- talet.

#2 • 2017-10-26 11:37
Tvärnit

Från häst till bil!
Dopas hästar?
Manipuleras bilar?
Skiter Björnen i skogen?
Svaret på allt är: Det man inte vet det mår man inte dåligt av.

#3 • 2017-10-26 11:56
Gunnar Lindberg

Man tycker att en erfaren motorjournalist borde kunna skilja på fusk och utnyttjande av tillåtna svagheter vid mätning av utsläpp. Ett tydligt svar hade varit på plats, dvs, ingen har visat att Volvo har fuskat vid certifieringen av utsläpp.

#4 • 2017-10-26 12:56
N-iklas

"ingen har visat att Volvo har fuskat vid certifieringen av utsläpp."

Problemet är att i ett omoraliskt samhälle fungerar inte detta resonemang, då väldigt många utnyttjar detta som ett kryphål för att dölja farliga och negativa saker.

Allt som inte kan bevisas vattentätt existerar inte - i ett nonchalant och omoraliskt samhälle får det synsättet oerhörda konsekvenser, avgaser är bara en droppe i en ocean av fusk och lögner genomsyrande hela det totala samhället.

#5 • 2017-10-26 13:02
J.L

Tills motsatsen är bevisad är man oskyldig. Dock om någon skulle seriöst undersöka Volvo PV så sitter de sannolikt i saxen för Euro6 motorerna åtminstone. Har oerhört svårt att se att det som Volvo marknadsför dvs låg förbrukning god körbarhet, och med en tekisk lösning utan SCR och Adblue. Gissar att programvaran är väldigt optimerad för certifieringstestet, som i verklig körning inte används, vilket i och för sig fler tillverkare gjort. Volvo har snålat in på en riktig Euro6 lösning och med trix levererat en Euro 5 lösning i stället, knappast premium. Men detta är nog ett litet problem jämfört med resultaten från kvalitetsundersökningarna i USA två år i rad, där XC 90 ligger väldigt nära botten med bla bristfällig funktionalitet på styrning av viktiga funktioner och växellådsproblem.

#6 • 2017-10-26 13:41
Styggavargen

Hur skall Volvo kunna fuska? Deras bilar drar alltid mest, och de har aldrig fokuserat på att minska utsläppen, snare tvärtom med sina nya XC modeller som är steg i fel riktning, ännu tyngre och törstigare. Så, nä Volvo accepterar läget eftersom folk inte bryr sig om miljön då de köper en Volvo.

#7 • Uppdaterat: 2017-10-26 14:07
A.L

Vargen. Men om Volvo nu inte bryr sig om förbrukningen så ligger ju kvävedioxiderna lågt, eller hur?

Är det inte dags att förstå sig på tekniken nu?

Och ja, Volvos bilar är tunga eftersom säkerhet, ljudisolering, teknik och elektronik adderar vikt. Vargen undviker fortfarande att kommentera vad han vill offra för att banta bilarna. Hur många fler döda och skadade tycker Vargen att vi skall acceptera för att på marginalen spara in några ynka droppar bränsle som amerikanerna och ryssarna sedan bränner upp i alla fall?

MVH AL

#8 • 2017-10-26 14:11
A.L

Angående utsläpp och fusk så följer Volvo lagkraven. Det finns inga programvaror liknande Volkswagen i Volvos bilar.

Jag har personligen svårt att förstå varför en biltillverkare skall få kritik för att de följer reglerna, lika lite som jag kan förstå hur beslutsfattarna missat de avsevärda partikelutsläpp (och kolväten som bensen) som direktinsprutade bensinbilar genererar.

MVH AL

#9 • 2017-10-26 14:26
Styggavargen

A.L, tycker du själv att XC modellerna är optimerade ur ett utsläpps perspektiv? Luftmotståndet är extremt högt. Vikten blir också högre för att karossen blir större (genom sin högre profil).Snacka inte om säkerheten, bilen blir inte säkrare för att du lastar på mer vikt, tvärtom. Krockenergin måste kunna ledas bort och adsorberas. Volvos högre vikt gör dem säkrare relativt andra lättare bilar. Men Volvo gör säkra bilar, det vet både du och jag men detta har inget med vikten i sig att göra som du hela tiden vill trycka på om. Bilar behöver inte vara tunga för att vara säkra, det sambandet finns bara när bilar med olika vikt krockar, där den tyngre bilen kommer att skydda bättre för att motparten tar smällen.

#a • 2017-10-26 14:48
Axa

Volvo kanske inte fuskar men de bygger uppenbarligen ”skitbilar”...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.