Bild
Nästa artikel

Nya dieselbilar är giftigare än befarat

Nyheter

Nya dieseldrivna bilar släpper ut upp till fem gånger mer hälsofarlig kväveoxid än vad man tidigare trott.

IVL Svenska Miljöinstitutet har sammanställt data från avgasmätningar av drygt 30.000 dieselbilar certifierade enligt Euro 5 och 6 och som körts i verklig trafik i Göteborg. Resultaten visar att utsläppen av hälsofarliga kväveoxider, NOx, är betydligt högre i verkligheten än vad som anges i typgodkännandet.
– Det här bekräftar vad vi tidigare befarat; att även de senaste dieselbilarna har höga utsläpp av kväveoxider. Det visar att lagstiftningen och tidigare utsläppskontroller tyvärr inte har fungerat som de ska, säger Åke Sjödin, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Mätningarna visade också att bilarna avger mer kväveoxider vid kyligare väderlek, något som är mycket ogynnsamt för Sverige och vårt relativt kalla klimat. Euro 5-bilarna var som mest känsliga för detta och för dem handlar det om 60 procent högre utsläpp vid 10 plusgrader jämfört med vid 25 plusgrader.

Just Euro 5 och 6-klassade dieseldrivna personbilar står enligt IVL för en femtedel av Sveriges totala utsläpp av kväveoxider, vilket motsvarar den mängd som all lastbilstrafik i landet producerar.

Trots att bilarna släpper ut för mycket, har det ändå skett en förbättring från Euro 5 till Euro 6.
– Det här kan ändå ses som ett genombrott. Tidigare har vi praktiskt taget inte sett någon förändring i utsläppen mellan avgasstandarden Euro 2 och Euro 5 i verklig körning. Nu ser vi äntligen en minskning med Euro 6-bilarna, även om det är långt kvar innan de möter förväntningarna som ställs av lagkraven, säger Åke Sjödin.

I undersökningen rangordnades också bilmärken utifrån hur väl de höll sig till officiella siffror om NOx-utsläpp kontra hur mycket som egentligen kom ut ur avgasröret under verklig körning. När det gäller Euro 5 var Renault, Fiat, Nissan och Volkswagen värsta syndarna, med emissioner som översteg 20 g/kg bränsle. Till Euro 6 gjorde Volkswagen en rejäl förbättring och placerade sig istället bland dem som släppte ut minst. Renault fortsatte vara värsta utsläppsboven, med 35 g/kg, följt av Nissan på 15g/kg och Subaru, Peugeot och Ford på 10g/kg.
 
Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

Genomsnittligt NOx-utsläpp i gram per kilo bränsle för Euro 5-certifierade bilar.
Genomsnittligt NOx-utsläpp i gram per kilo bränsle för Euro 6-certifierade bilar.

Kommentarer

#1
2017-06-30 10:33

"Just Euro 5 och 6-klassade dieseldrivna personbilar står enligt IVL för en femtedel av Sveriges totala utsläpp av kväveoxider, vilket motsvarar den mängd som all lastbilstrafik i landet producerar."

Detta är inte klokt. Fy va skit de släpper ut.

#2
2017-06-30 10:40

Dom har onekligen lyckats o sälja in brännoljan de senaste 10 åren men sanningen kryper alltid fram till slut.

#3
2017-06-30 11:11

Remote sensing? Hur fungerar det med blandad trafik med lastbilar mm och i olika vindförhållanden? Bättre att mäta direkt på avgasröret med mobil utrustning förmodar jag.

"Remote sensing is an excellent tool for monitoring average on-road fleet emissions, as its large sample volume under real-driving conditions provides very accurate results. However, results for individual vehicles are coarse and do not substitute for single vehicle tests."

#4
2017-06-30 10:48

Tänk vad det svänger!
För ett par år sen var jag övertygad om dieselns fördelar. Det är jag sannerligen inte längre.

#5
2017-06-30 10:53

Kanske läge att höjja skatten rejält på själva dieselbilen och minska skatt på bilar som släpper ut mindre skit i gatumiljön.
Vad jag kunnat läsa mig till så är inte heller HVO någon räddare när det gäller att få ner partiklar och NOx.

Vi har redan en infrastruktur för gasbilar, varför inte lobba lite mer för den både för privat och tjänstebilsbilisten.

#6
2017-06-30 11:14

Intet nytt under solen om man är måttligt insatt i ämnet förbränning samt för- och nackdelar med olika bränslen.

@Rev Benny. Precis. Nu ska det slås på trumman för att motivera ytterligare skattejusteringar högst troligt till dieselns nackdel.

#7
2017-06-30 11:16

@Reverend Benny. Du glömmer att dieselbilen även har fördelar såsom energieffektivitet och lägre CO2-utsläpp. Därför är miljözoner med begränsning av bilar med skadliga utsläpp i närmiljöer bra. Då finns även möjligheten att kombinera (läs laddhybrid) det som är optimalt dvs eldrift i städer och gas/bensin/diesel i yttre miljöer tills bättre drivmedel och mer elteknik börjar ta över.

#8
2017-06-30 11:40

@Pinjong, du har helt rätt rörande CO2, frågan är bara om den minskningen är så stor så att det motiverar ett köp av diesel.
Däremot så är ju HVO och dieselmotorer bättre än rena bensinbilar, där blir det tydligare.
Rörande energieffektivitet så har inte jag kunskap om vilka fördelar det ger, CO2, partiklar NOx osv är mer konkret tycker jag.

Kan man kombinera miljözoner med begränsningar eller krav på el-drift på hybrider i just de zonerna (borde vara lätt idag med GPS och uppkopplade fordon) så why not.

#9
2017-06-30 11:42

Diesel stinker..

#10
2017-06-30 11:50

@Rev. Jag tror att de stora tyska tillverkarna av dieselbilar (Audi, BMW, Mercedes) har något "up their sleeves". Varför skulle de annars tala om fortsatt satsning på diesel när de vet att utsläppskraven hela tiden skärps och att även tyska städer helt vill förbjuda vissa dieselbilar. Känns som ett chicken race mellan miljökrav och teknisk utveckling av bättre katalysatorer, effektivare förbränningsrum, bränslen etc. Volvo har dock inte råd att vara med.

#11
2017-06-30 12:04

Sådana här artiklar och larm presenteras alltför ofta utan kontext.
Jag säger inte att man ska strunta i NOx, men det kan vara bra att känna till att de sammantagna NOx-utsläppen från personbilar i Sverige gått ned med 2/3 sedan början av 90-talet.
Det är också lätt att få för sig att dieselbilar är smutsigare än vad de är. Att de släpper ut mer i verklig körning än i laboratorietester är ingen nyhet, och Trafikverket räknar med uppmätta utsläpp från verklig körning när de uppskattar miljöskadlighet.

Om det är okej att länka till sig själv: här har jag försökt sammanställa data om bilbränslens skadlighet. (Det är tredje delen i en inläggsserie, men det finns en sammanfattnign där.)
https://dantilert.se/2017/06/21/hot-air-and-dirt-talk/
Jag klipper ur sammanfattningen:
"Medelvärdesbildat över hela Sverige är bensin det miljömässigt (koldioxid och andra utsläpp) sämsta drivmedlet för personbilar.
Diesel är något bättre. Om man tankar diesel med inblandning av förnybar råvara blir diesel avsevärt bättre än bensin.
Miljöalternativen etanol, biogas och laddhybrid är i sin tur bättre än diesel, även om hälften av dieseln är förnybar."

När jag får tid ska jag komplettera med Preems annonserade biobensin och med nyheten från i förrgår om högre NOx-utsläpp från dieslar.

#12
2017-06-30 12:05

Okej, det gick visst inte att styckeindela som jag trodde så min föregående kommentar blev rätt svårläst. Sorry.

#13
2017-06-30 12:53

... och bensinbilarna? Inga mätningar behövs där eller? Det är bara blommor och kärlek som kommer ur avgasröret?

#14
2017-06-30 12:55

@horvendile: Använd gärna lämplig tråd på forumet. Går att styckeindela och diskutera på ett mer seriöst sätt.

#15
2017-06-30 13:01

Drevet går, och i sedvanlig ordning helt utan relevanta jämförelseobjekt. Självklart släpper även bensinbilar ut mängder med otrevligheter, många gånger med betydligt högre toxicitet än nox. Men det nämns inte. MVH AL

#16
2017-06-30 13:02

Detta betyder att de städer som planerar att införa "dieselförbud" 2025 ytterligare kommer att skärpa gränsvärdena för vilka fordon som blir tillåtna. Euro 6.x bilar har tidigare sagts vara OK men lär knappast bli tilåtna med denna nya information.

#17
2017-06-30 13:10

Vad är nytt i denna "information". Misstanken om felaktiga värden har funnits mycket länge och är ju själva grunden till att EU inför skarpare testmetoder.

#18
2017-06-30 14:25

Tänk vad det svänger, när jag körde buss åt SL i Stockholm på sent 60-tal så sa sig "förståsigpåare" på SL, att vad det gällde diesel så gick det 300 st dieselbussar motsvarade 1st bensindriven personbil vad det gäller giftiga avgaser. Men så stod det förhållandevis många bussar och varmkörde på vintern i garaget också. Redan då förstod jag att det inte kunde vara sant, all den stund det var fruktansvärd blårök i garaget när dom varmkördes.

#19
2017-06-30 14:28

VW Audi o Skoda, har samma motorer.
Euro 5. VW I botten Audi I toppen?

#20
2017-06-30 14:42

Det roliga är ju att tillverkarna har lyckats lura myndigheterna så till den mildra grad att vissa dieselbilar är mer eller mindre befriade från vägskatt, då de anses vara "miljöbilar". Att dessa sedan har kraftig överförbrukning och ofta körs mycket gör ju inte saken bättre...

#21
2017-06-30 14:44

Bensinbilar släpper ut sex gånger mer kolväten.
Luften lnnehåller naturligt kväve men inte kolväten.
Astma eller cancer är det vad man har att välja mellan.

#22
2017-06-30 15:17

Renault ligger ju riktigt bra till...
Vw har ändå sänkt sig rejält från eu5 till eu6.

#23
2017-06-30 15:27

Diesel försvinner.

#24
2017-06-30 15:45

Ja, dieselbilarnas dagar är räknade. Denna omfattande undersökning i verklig trafik slår i sista spiken i kistan. Vilka miljösvin dieselbilar visar sig vara. Även de enligt EU 5 och EU 6 normen.
Förbjud skiten nu!

#25
2017-06-30 16:16

Det här var väntat. Jag förstår inte den upp haussning som Dieselmotorn fått bl.a. i motorpressen. Den låter illa har taskig gångkultur och är skitig. Ändå framhålls de i tester m.m.

#26
2017-06-30 16:17

Nu är inte dieselbilar bättre på CO2 utsläpp än bensinbilar läser man i spritemonitor.
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html
Förnyelsebar diesel är inte heller någon väg att gå med bara ca: 10'% lägre NOx utsläpp jämfört med fossil diesel förutom miljökatastrofer vid odlingarna av oljepalmer.
Många har stora problem med vätgas som energibärare då totalverkningsgraden är lägre än för batteribilar men man slipper släpa omkring på ett flera hundra kg tungt batteri, ett batteri som har så stora utsläpp vid tillverkningen att bilens hela livslängd inte räcker till för att kompensera bara för batteritillverkningens CO2 utsläpp jämfört med fossila bilens utsläpp.

#27
2017-06-30 16:21

Nox är hälsovådligt på riktigt!
Och HVO diesel funkar inte.

#28
2017-06-30 16:24

Försvinner efterfrågan på diesel kraftigt så får man även sänka volymerna av bensin på raffinaderierna eftersom det hänger ihop. Stigande bensinpris blir då den naturliga följden och utfasningen av fossila drivmedel går snabbare.

#29
2017-06-30 16:35

Renault missuppfattade övergången till Euro6....de trodde att man fick släppa ut mer Nox.

#30
2017-06-30 16:58

XC60, Sveriges mest sålda bil, ett "kassaskåp" med en vikt på 2 ton som har hjul och måste köras på diesel... behöver man säga mer?

#31
2017-06-30 17:01

Det mest underbara i hela ekvationen med diesel, är att eftersom bilen drar "mindre" kan vi bygga bilen större och tyngre bil och på så sätt ökade man utsläppen ännu mer eftersom diesel innehåller mer energi. Varför inte låt oss bygga SUV's med högre luftmotstånd än ett utedass och öka vikten ... perfekt! *Klappa händerna* .. *Hurra!*

#32
2017-06-30 17:01

XC60 finns med bensinmotorer.

#33
2017-06-30 17:02

Och idag, denna artikel om den fantastiska XC90 modellen http://www.aftonbladet.se/bil/a/bVLd5/volvo-far-bottenbetyg-i-tyskt-test

#34
2017-06-30 17:03

Peter, vad tror du en sådan drar per mil med bensin motor? 80-tals nivåer i förbrukning... hahaha

#35
2017-06-30 17:05

Jo den drar nog som min Peugeot 205 GTI-86 gjorde.
Skulle jag kunna välja så åker jag nog hellre i Volvon.

#36
2017-06-30 17:07

Volvo är mer eller mindre inträngda i sitt hörn, säkerheten har tagits till en ny nivå med dessa nya "kassaskåps" bilar. Även andra märken som BMW, Audi och Mercedes ligger illa till, tunga bilar som drar massor med energi. Det krävs nya grepp nu, för att vända tillbaka till förnuftiga bilar som kräver mindre energi för att köras. Jag förstår givetvis att inget kan ske över en natt och att vi är mer kräsna med utrymme mm nu än tidigare, men det har nästan gått lite för långt när vi pratar bilar i 2 tons klassen samt i många fall utrustade med fyrhjulsdrift.

#37
2017-06-30 17:08

Peter, du pratar nu om en bil som var ny för över 30 år sedan... den är skattebefriad i Sverige :-) Och kan köras och släppa ut massor med skit vilket på senare tid blivit mer populärt, att köra en gammal bil för att slippa undan skatt.

#38
2017-06-30 17:12

Tänk alla dieslar som går med start och stopp system i vårt kalla klimat och sällan når rätt driftstemperatur, om det är -10° C eller kallare, ens vid längre körning. Att ingen mätt detta tidigare är en gåta av kolossalformat. Det är ju sådant här som MP ska gräva i isf att urholka välfärdssystemen....

#39
2017-06-30 17:13

Men Volvo är inte inträngda i ett hörn, de bygger bilar som folk vill ha/köpa.
Skulle Volvo INTE bygga bilar som folk vill ha/köpa, DÅ skulle de vara inträngda i ett hörn.

Även jag(Golfägare) har sneglat mot en Tiguan och tänkt att en sådan vore nog fin, men ännu har inte "behovet" varit tillräckligt stort.
Så jag glider runt i min Golf med 1,2 bensinare. Tills vidare.
Vad gäller dieslars utsläpp så visar väl denna undersökning att de flesta(Renault undantagen) är på rätt väg vad gäller Nox.

#40
2017-06-30 17:20

På vissa tillverkares modeller så stängs väl reningen av helt eller delvis vid temperaturer under 10 grader plus.
Eftersom labbtestet/kraven säger att bilen ska ha fungerande avgasrening vid +20 . Då behöver det ju inte funka vid +10 grader.
Eller så stänger man av reningen efter 22 minuter(Fiat) då labbtestet endast är 20 minuter.
VW hade ju sin idé om hur man kan göra, den idén visade sig vara grovt felkalkylerad. :-)

#41
2017-06-30 17:24

Det var ju oväntat...

#42
2017-06-30 17:27

Precis Peter E !
Med facit på hand så kanske all start och stopp körning skulle begränsas under +10°C för att prioritera en tillräckligt hög motortemperatur. Är det därför man valt att plocka bort kylvätsketemperaturmätaren från instrumenteringen? Ingenting förvånar längre...

#43
2017-06-30 18:31

Ja, vad ska man säga. Möjligen att det kommer mycket naiva kommentarer från vuxna män här. Försök förstå att ingen av er är bäst, och ingen av er har den bästa bilen, och ingen av er är bättre än någon annan. Jag tycker så här: biltillverkarna som har lurat alla, som det verkar, kanske ska få ta ansvaret. Om dom har sålt bilar som inte uppfyller kraven så borde väl dom om någon få ta ansvar för det. Eller tycker ni att bilköparen med okänd kunskap om huruvida den bil man köper verkligen uppfyller dom utlovade kraven ska stå vid skampålen? Tänk först, skriv sedan. Uppträd som vuxna.

#44
2017-06-30 18:45

Kan vi först konstatera att fossildrivna bilar INTE är hälsosamma, vare sig det är bensin eller diesel. Sen må många försöka tala sig varma för HVO som ett bra bränsle för diesel, det kan säkert debatteras vidare(som det görs i olika artiklar).
Vi borde inte åka någon slags fossildriven bil, om vi är ärliga mot oss själva(och naturen). Nu är det inte så himla lätt att följa detta, så frågan är vad gör vi då?
Det sätts upp en massa begränsningar från regeringen, och snackas om en hel hoper nya(skattehöjningar, miljözoner och liknande). Jag skulle vilja få ett rakt och enkelt besked från de som bestämmer, om jag skall köra bil, vilken typ av bil skall jag då åka(köpa)?
Kan någon vettig människa svara på det!!
Lite trött blir man på alla alarmrapporter som kommer, jag fattar ju att fossildrivna bilar är miljöbovar allesammans. Tyvärr har elbilar en kraftig uppförsbacke redan före de står i försäljningshallen, med tanke på den dåliga miljölösningen det tydligen är i samband med batteri tillverkningen. En normal elbil har minst ett varv runt jorden(i en dieseldriven bil) i utsläpp, före den ens står i försäljningshallen. Suck....

#45
2017-06-30 19:31

Självklart ska man motverka att hög koncentration av kväveoxid uppstår men samtidigt är det kanske värt att notera att kroppen själv producerar kväveoxid i vävnaderna för att undvika infektioner. Kväveoxid ingår även i immunförsvaret som ett motmedel mot bakterier. Även cancerceller kan angripas med NO och kärlväggar skyddas mot plackbildning då NO även fungerar som en antioxidant. Bara lite nördfakta.

#46
2017-06-30 20:12

Mycket som är farligt i dessa tider
Överdriven häxjakt på diesel av regelnissar som tror på allt vetenskapligt de 'ser och kommer över
Bryr mig inte
Keep cool
Fortfarande lönsamt med diesel på landet
Bor man i storstan får man skylla sig själv eller skaffa elbil
Nästa bil blir oxå en diesel gärna med mer effekt och större tank

Ben

#47
2017-06-30 21:08

Det finns inget som slår dieselmotorer under en överskådlig tid.

#48
2017-07-01 01:15

Släpper Passaten ut mer än V 70?
Vad jag förstår var Passaten bäst i Euro 5
IVL verkar ha blandat in arbetsfordon i bilparken.
Finns inga arbetsfordon av Audi.
Var lösningen så enkel?
Omöjligt att Audi o VW skulle skilja sig åt.

#49
2017-07-01 08:10

Det har jag sagt jämnt att diesel är skit, det gäller att vara påläst. Toyota är pålästa om det mesta vad gäller diesel. Så långt före alla andra man varit, ca 20 år har man hävdat detta.

#50
2017-07-01 08:35

Kväveoxid hälsofarligt på riktigt. Kommer från dieselbilar. Nox dödar o skadar människor!
Höga halter utsläpp av Nox även från EU 5 och EU 6 i IVL testet. Halterna långt över lagkraven i verkliga kör förhållanden visar den omfattande undersökningen.
Är folk helt fakta resistenta?
L Swärd i DN, en av tunga dieselbilars största förespråkare för NGT år sedan, skriver i DN att Nox halterna minskat från Eu 2 till EU 6 reglerna.
Tror F-N det..
Förbjud dieselbilarnas nu, skulle rädda många liv o skador på barn!

#51
2017-07-01 09:23

Om man klarar av att släppa sitt märkesberoende och bemödar sig att läsa in sig på ämnet så kan man konstatera att kvävedioxid i höga koncentrationer påverkar astmatiker på ett negativt sätt. Det är dock inte canceroegent och direkt dödligt som utsläppen från exempelvis bensinfordon. Läs på karolinska institutets hemsida ( som ju tvärtemot en intressent får anses ha ett forskningsmässigt stöd för sina påståenden). http://ki.se/imm/kvaveoxid
http://ki.se/imm/bensen

#52
2017-07-01 09:32

Till A.L. Ett bra inlägg som uppenbarligen få har beaktat i sitt perspektiv, när drevet mot dieselbilarna pågår för tillfället. Jag tror att dieselbilar med förnyelsebar dieselråvara har framtiden för sig.

#53
2017-07-01 12:10

J.L, råvaran för "förnyelsebar" diesel får precis samma problem som etanol tillverkningen. Tar du fram produkten via jordbruk så går det inte få fram det snabbt och i mängder som vi behöver. Varför vi kan köra diesel/bensin idag beror på att produkten skapats under väldigt lång tid, jordklotet har skapat en reserv som vi nu snabbt förbrukar. Utsläpp ifrån bensin bilar är flyktiga och åker mest upp i atmosfären, utsläpp ifrån diesel delar på sig, en del blir marknära där det dödar människor och koldioxiden åker uppåt och skapar global uppvärmning.

#54
2017-07-01 12:14

Hur gick det med experimentet Hyandai/Kia gjorde med andra bränslen som enbart hade vatten som restprodukt? Jag tror inte el bilar är lösningen, funkar i liten skala men skall alla på jordklotet transportera sig i en bil så går det inte. Jag är inne på att bilen som den ser ut idag inte har en framtid alls, den lastar lite och oftast går den nästan tom eller bara föraren. Otroligt ineffektivt transportmedel om man tänker efter. Möjligen så att man i framtiden åker i lite större fordon som man inte äger, men liknande dagens bussar.

#55
2017-07-01 12:22

man ska inte tro att det går o byta ut flottan över en natt till ex EL . Så Diesel och bensin motorer kommer att finnas kvar i en övergång och då är det ju lämpligt att använda bra bränslen samt utveckla det som går i motorerna fram till den dag då el alt något annat tar över. För hur vi än babblar om det ena än det andra så finns inga miljö bilar det finns bara bättre o sämre varianter. Personligen bryr jag mig inte över vad jag kör på sålänge det är rent gärna förnyelsebart och det förbrukar lite så är det ok i min bok

#56
2017-07-01 12:28

Håller för övrigt med styggvargen angående transport. Att äga o köra ett privat fordon må vara trevligt men för ren transport nja. För tänk om man via en app beställde hämtning som kommer fram till dörren du kliver åker dit man ska miljövänligt och betalar för tiden / milen. Varför ska man då transportera sig själv i ett privat fordon. Detta är givetvis bara en tanke lek men tänk om. Sen på helgen plockar man fram sin muskelbil ur garaget o använder för rekreation. ;)

#57
2017-07-01 13:38

Jag är inne på min andra Toyota Avensis bil årsmodell 2016 med dieselmotor och kommer aldrig att köpa en sur bensin-toyota igen.

#58
2017-07-01 19:08

Kanske nåt piggt bensin-alternativ då Stoor?

#59
2017-07-01 19:34

McTar:
Jag gillar dieselmotorns ljud och framförallt dess låga bränsleförbrukning och inte minst dieselmotorns kraftiga vridmoment och pigga köregenskaper. Bensinmotorn är inget alternativ för den som en gång har ägt en dieselbil dock skulle jag kunna tänka mig en dieselhybrid bil. Vad jag vet är det väl bara Volvo V60 som är en dieselhybridbil eller finns det flera tillverkare än Volvo V60 som har den motorkonfigurationen?

#60
2017-07-01 19:52

Hoppet om hybrider baserade på diesel- eller rättare sagt biodrivmedelsteknik, får nog ställas på de tyska tillverkarna och möjligen de franska. I övrigt ser det glest ut.

#61
2017-07-01 20:03

Stoor: Prova den, jämför med v60 bensin (eller gas) T5, 245hk/350nm.
Jag körde långkörning i förrgår med en sån på 0.53L/mil. Då är det en med automatlåda.
Det tycker jag är riktigt bra förbrukningssiffror.
Kompisen har en v70 D4 som drar 0.70 långkörning, det är svårt att hävda att förbrukningen är själet till dieselbruket.
Nu verkar du gilla karaktären hos dieseln, men vridmomentet finns även i bensinare - fast i aningen högre register.

#62
2017-07-01 22:16

@Stoor, Audi Q7 finns som diesel-hybrid.

#63
2017-07-02 00:20

Swemba:
Det är toppen att även Audi har en dieselhybridbil, Q7, samtidigt som jag efterfrågar mindre, billigare dvs "vanliga" personbilar med dieselhybrid istället för bensinhybrid motor. En sådan kombination är definitivt intressant för mig vid nästa bilbyte men jag kommer never-ever köpa en bensinhybrid eller en vanlig bensinbil igen.

#64
2017-07-02 11:35

Stoor
Om det vill åt lägre förbrukning så finns det bensinmotorer som drar mindre än din tröttdiesel från Toyota. Och har tillräckligt med kraft.

#65
2017-07-02 12:04

Stoor, vill du ha acceleration ... skaffa en lättare bil är mitt tips. Min Octavia gör 0-100 km/h på 9 sek, och jag har bara 140 Hkr i min bil, fullt tillräckliga fartresurser enligt mig. Annars finns det alltid chips-trimning du kan göra om du köper en begagnad bil och vågar ta smällen om motorn går åt fanders. Du verkar ha fått någon form av tro att diesel skulle vara så mycket bättre på låga varv? Mer vrid, ja... men har du bensin kan du växla ned eller skaffa automatlåda så behöver du inte bry dig. (lägg lådan i sportläge så växlar den för snabb acceleration). "Dieselknattret" kan jag inte hjälpa dig med, men det finns kanske dosor på Buttricks att köpa om du saknar ljudet.

#66
2017-07-02 15:04

Ganska fånigt skrivet Stygga. Just ditt bilval kan ju inte vara mallen för resten av mänskligheten. Att du dessutom är så tvärsäker att du ser utrymme för ironi över andras preferenser är tecken på svårt högmod.

#67
2017-07-02 17:35

En bil är en bil, Toyota gör bra bilar men låg förbrukning är inte riktigt deras grej. Man är fri att köpa vilken bil som helst. Men en lätt bil blir alltid snålare än en tung, ganska enkelt att förstå hoppas jag. Bensin eller diesel, hade man hållit sig med vanliga bilar så hade dessa dragit runt 0,35-0,45 liter/mil diesel, men istället valde man ta vinsten och äta upp den direkt med tyngre bilar och gärna med SUV kaross. En Octavia är inte snål för att motorn är bra, utan just för att den väger inte så mycket och luftmotståndet är lågt. Premium märkena idag har rasat iväg i vikt, det är huvudproblemet och sedan kan man addera SUV spåret ovanpå detta, och om det räcker så sätter vi dit fyrhjulsdrift också.

#68
2017-07-03 09:50

Pijong, jag erkänner... egentligen under min värdighet att skriva som jag skrev. Men jag känner att idag skall bilen inte längre få vara en bil som på billigast sätt och bästa för miljön får ta last och passagerare ifrån A till B. Bilen håller på att bli en "rymdraket", mycket teknik och allt större hunger på energi för bilen idag sämre för miljön idag än förr i tiden när bilen var slank och resurssnål. Titta på bilder ifrån 90-talet, tex en Avesis och jämför den med hur det ser ut idag!? Jag tycker det börjar "balla" ur så smått.

#69
2017-07-03 09:59

Håller med vargen lite, det börjar balla ur. Alla vill ha så stora, tunga och hästkraftsstinna bilar som möjligt för sin vardagskörning. Det rimmar illa med allt miljötänk idag. Först skall vi sortera allt vi slänger hela tiden p.g.a miljön sedan skall vi gå ut till vår 2-tonssuv med 200 hästar och köra till jobbet. Det är en sak att ha ett lite mer miljöovänligt fordon man tar ut någon gång på fritiden men att göra all sin vardagskörning med kolosser är inget bra tänk.

#70
2017-07-03 12:59

Hacken.

Där garderade du dig med livrem o hängslen för HDn........;o)

#72
2017-07-03 15:04

Den sämsta undersökning jag sett. Nästan så man misstänker Qlickbait.
Deras mätningar tar ingen hänsyn till last och varvtal på de fordon som kör förbi. Kör föraren med rätt växel, accelrerar de precis vid mät tillfället. Ingen som vet. Så vad de har mätt är mängden NOx vid detta speciella tillfälle.
Det ända är att mäta direkt i fordonet under en längre tid och med en förare som kör Optimalt. Då får du fram korrekt siffror.

#73
2017-07-03 20:29

Vad som är ännu mer anmärkningsvärt nu på sommaren när det gäller dieselbilarna är att de står och går på tomgång långa tider utanför varuhus och förskolor för att AC skall fungera. Vem uppmärksammar detta hälsoproblem ?

#74
2017-07-04 12:13

Jag tror dessa människor inte vet om att deras diesel är farlig, utan tror det är ett "miljöfordon" så att tomgångskörning verkar inte vara något problem för dessa personer. Det som slagit mig är att oftast är det dieselbilar som står på tomgång. Jag sade till en person som hade sin bil på tomgång på Gotland, han blev irriterad och arg och ville att jag skulle sköta mitt eget.

#75
2017-07-05 02:20

Min förra diesel 2016 eu6 gick snålt och billigt på sommaren men när jag fick mera kort körningar så märkte jag att på vinter halvåret så regenererades partickelfiltersystemet i bland flera ggr i veckan eller oftare och bränsle förbrukningen ökades markant. I bland hann det inte slutföras utan påbörjades igen nästa dag eller resa.
Jag har bara en misstanke att det inte var gynnsamt för miljön och vetskapen gjorde att jag bytte till bensin igen efter 20 år med diesel.
Diesel kan nog vara bra på stora tunga bilar och helst med lite mera mil per dag.

#76
2017-07-12 12:09

Det är inte lagstiftningen som inte funkar bästa Åke Sjödin, det är de undermåliga klassifieringsföreskrifterna och underkvalificerade författare av föreskrifterna som orsakar eländet. De vet vad de vill, men saknar förmågan att skapa förutsättningar för att deras vilja verkställs.