Nästa artikel
Begköpguide: Volvo XC70
Begbil

Begköpguide: Volvo XC70

Publicerad 16 september 2016 (uppdaterad 11 juni 2018)
När nu Volvos nya skogsmulle är här kan det passa bra att slå till på gamla svenskfavoriten XC70.
Ta en Volvo V70, tillsätt fyrhjulsdrift, förhöjd fjädring och plastsköldar på karossen – och vips har du en XC70. Receptet har varit framgångsrikt. Första modellen kom 1998 och kallades då egentligen V70 XC. Namnbyte till XC70 blev det med generation två som kom under 2000. Den tredje generationen kom under 2007 och är den vi tittar närmare på här.

I Vi Bilägares begrapport står allt från priser till krocksäkerhet, samt mått och andra tekniska data.
 
Läs Vi Bilägares begagnatrapport innan du slår till!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-09-16 12:29
Styggavargen

Tyvärr tror jag att alla Volvos XC modeller som begagnade kommer att bli stående hos bilhandlare framöver, dyra att äga, drar mycket bränsle och hög skatt gör dem inte attraktiva på begagnad marknaden. För den som har gott om pengar kanske det kan bli en bra affär, priset sjunker drastiskt i början för att senare plana ut.

#2 • Uppdaterat: 2016-09-16 16:59
raks

@Styggvargen, tveksamt... även 'gamla' XC70 dieslar med extremt hög skatt försvinner snabbt från handlare. Mina föräldrar bytte in sin D5 -07, med typ 7000 i skatt och den försvann på någon dag. Men visst, jag undrar också vem som köper en sån bil, krävs många mil för att den skatten ska betala sig.

#3 • Uppdaterat: 2016-09-17 07:15
Hackenbush

De blir kanske billiga att köpa men servicen kostar fortfarande premium.

#4 • Uppdaterat: 2016-09-17 09:48
Swemba

Man måste inte välja en märkesverkstad ...
Det finns inget som säger att en XC70 ska behöva vara dyrare att serva än något annat i klassen.

#5 • Uppdaterat: 2016-09-17 12:26
Tobo

Citat av brut 33
2016-09-16 17:41
"Gungig och svajig på vägen."

Jag tror också att den är gungig och svajig jämfört med en LS 600h ;)

#6 • Uppdaterat: 2016-09-18 16:28
Styggavargen

c k, du gör en tankevurpa igen. Den bilen du beskriver som den "sura bensinaren" skulle i så fall dra ca 1 liter/mil. Vilken motsvarande bil istället för en XC70 drar så mycket, möjligen en Forester (eller i samma klass, typ mycket större SUV)? Visst, jag tror säkert det finns en del som verkligen behöver en XC70 för dess egenskaper, men långt ifrån alla. I mitt villa kvarter har en del köpt XC60/XC70 och dessa bilar används för att köras till jobbet inne i stan, hade inte helt vanlig framhjulsdriven personbil funkat bättre till mindre utsläpp?. Grannens XC60 ligger på ca 0,85/liter mil (diesel), helt galet mycket om du frågar mig. Varför funkar plötsligt inte en vanlig V70?? Ingen mer än Polisen körde XC70 innan, och det för att de behövde dess egenskaper.

#7 • Uppdaterat: 2016-09-19 05:02
Dull

En modell för historien, inte för framtiden

#8 • Uppdaterat: 2016-09-19 16:11
Styggavargen

c k, du har nog inte räknat in hur korta sträckor folk i allmänhet kör?. Många som kör diesel kör många korta sträckor och motorn blir inte ens varm (under 2 mil). Diesel kommer til sin rätt vid långa körningar, då motorn är varm. En bensinare blir mycket snabbare varm och utsläppen minskar därför snabbare vid korta körningar. Du har säkert rätt när det gäller pengar, men miljön måste nog gå före egna "lilla" vinsten. Dessutom finns det många tvivelaktigheter med dessa olika biobränslen, det har visat sig många gånger att det slagit tillbaka och det blir diverse problem med slagg, rasade motorer och en massa problem. Jag tror inte på diesel när det gäller personbilar, det är bättre i så fall att köra på bensin även om detta också är illa.

#9 • Uppdaterat: 2017-06-21 22:54
Clem.ens

Var beredd på att byta plastlisterna på dörrarna då och då.. för dom släpper.. Volvo erkänner det inte men dom tål inte avfettning.
Har nu bytt runtom på min XC70 -16.

#a • Uppdaterat: 2017-06-21 22:54
Clem.ens

Var beredd på att byta plastlisterna på dörrarna då och då.. för dom släpper.. Volvo erkänner det inte men dom tål inte avfettning.
Har nu bytt runtom på min XC70 -16.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.