Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Fukt i strålkastarna?

Bilfrågan: Fukt i strålkastarna?

Bilfrågan

"Sen jag köpte bilen så har den haft fukt på insidan av båda strålkastarglasen i tid och otid. Är det här ett vanligt bekymmer?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
Jag har en VW Passat Variant modellår -12 med xenonljus. Sen jag köpte bilen så har den haft fukt på insidan av båda strålkastarglasen i tid och otid. Under alla år jag ägt bilar så har jag aldrig haft det här problemet med någon bil förutom ett blinkersglas på sidan som byttes direkt på garanti utan att ens orda om det.

Jag har försökt prata med återförsäljaren och de säger att det blir såhär och att inget är konstigt. Ur min synvinkel tycker jag mest det luktar undanflykter. Är det här ett vanligt bekymmer eller är VW:s strålkastarinsatser sämre än andra tillverkares?

Christian M

SVAR:
Fukten beror på att du kör bilen i svenskt klimat som den inte är byggd för. Enligt Volkswagen beror det på att xenon-ljuset inte värmer strålkastarinsatsen tillräckligt och därför stannar imman kvar. Enligt tillverkaren är den ofarlig och stör inte strålkastarens funktion.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Har du haft problem med fukt på insidan av strålkastarglasen?

Kommentarer

#1
2014-04-29 15:04

Det luktar undanflykt om svaret, för fukt och elektronik är en dålig kombination.
Eller så är det helt enkelt så att Passat inte klarar svenskt klimat.

Noterade för övrigt fukt innanför glasen på en nästan ny 5-serie här utanför.
Jag får lite kalla kårar när jag ser sånt. Det brukar betyda oxid och glappkontakt, och i slutänden reparationer.

#2
2014-04-29 15:07

"Fukten beror på att du kör bilen i svenskt klimat" . Är det sant, kör han omkring med den i Sverige ?!

#3
2014-04-29 15:28

Helt normalt, "VW TechnicalBulletin" förklarade detta redan 2006.

#4
2014-04-29 15:37

Kört xenon i flera år och aldrig sett någon fukt i mina strålkastare, troligtvis vill de slippa ta sitt ansvar och när det väl visar sig att det faktiskt ställer till med problem så finns ingen garanti kvar, bra jobbat VW!

#5
2014-04-29 16:42

Jag hade, en Nissan micra-89:a en gång, där fukten som ansamlades i strålkastaren, gjorde att reflektorn, började rosta, och måste byta hela strålkastaren för dyra pengar, inte nog med det, vindrutetorkarna stannade mitt i rutan ibland, och motor kamaxeln var nedgången, trotts bara 10 k mil, och rost under främre och bakre kofångare, skrap vid nedväxling till 2:an, det var sista gången för mig att äga japansk bil, aldrig mer.

#6
2014-04-29 17:39

Värst vad mycket fel det är på VW – som betraktas som normalt och inget fel.
Så när det blir fel på en VW så är det inget fel alltså?

Naturligtvis, det är därför de har rykte om sig att vara så felfria…
Man döper om felen till ”normala egenskaper” – genialiskt!

Inte undra på att de säljer så mycket och tjänar så mycket pengar.
Och är så väldigt omtyckta och uppskattade…
”Hederlige Harry” är utan tvivel grön av avund…

#7
2014-04-29 17:55

Har samma fenomen på vår Volvo vid kallt och fuktigt väder, men bara på passagerarsidan skumt nog.
Inget som påverkar ljuset och ingen fara för strålkastarinsatsen enligt Volvo.

Man får tydligen räkna med sånt även på svenska premiumbilar :-)

#8
2014-04-29 18:06

Läste på ett brittiskt Seat/VW forum för några år sedan att många upplevde detta.
Slänga in Silica-Gel i lampan löste tydligen problemen för de flesta.

Kanske ingen optimal lösning....men lika fullt en lösning.

#9
2014-04-29 18:24

Helt normalt under garantitiden men vad händer sedan?
Det är väl lika normalt som att motorerna drar 1 liter olja per 100 mil och att bensinmotorn vid start skramlar värre än en diesel mellan 5 och 10 sekunder innan den låter som en bensinmotor igen.

#10
2014-04-29 18:34

Jag har en av de motorer som jag läst i vissa forum drar mkt olja, men min drar ingenting alls. Har aldrig behövt fylla på mellan servicetillfällen.
Så det gäller nog inte alla.
När det gäller rassel så verkar det några av motorerna som har dåliga spännrullar, min 1,2 TSI hade det men fick det utbytt utan kostnad utanför garantitiden.

Däremot så kan jag med rak rygg och stolt tydlig ton säga att jag aldrig upplevt kondens eller fukt i mina framlyktor.

#11
2014-04-29 19:41

Hej Focus! Angående slamret i bensinmotorer. Inte vet jag men det låter som ventillyftarna hinner tappar oljan om man kör väldigt sällan, en vecka eller två borde dom väl dock klara utan slammer om dom är justa. Pratar du av egen erfarenhet ? Jag har dock aldrig varit med om det. Och jag har bara haft bensinbilar, många många.

mvh VW Polo 2012

#13
2014-04-29 22:40

Använd helljuset ibland så det blir lite värme i strålkastaren (Förutsätter att helljuset är halogen).
De kalla länderna är en så liten marknad ändå så jag tror att dom helt enkelt struntar i sånt, även om det upptäcks vid bredproven under utvecklingen.

Synd att det inte blev en riktigt kall vinter, är mycket konstiga saker som går sönder på moderna bilar då i allmänhet, och på VAG i synnerhet...

#14
2014-04-29 22:42

Jag hade även fukt i strålkastarna när jag hade halogen senast. Det blev t om så fuktigt att den blev gröna alger i kanterna av strålkastarglasen. Nu ledde det ju inte till några skador eller försämrad sikt, men snyggt var det inte. Bilen var bara två år. By the way, det var en Toyota.

#15
2014-04-29 23:40

Thommys, 2 år gammal Toyota med fukt i strålkastana så det blev grönt, varför utnyttjade du inte garantin som är tre år ?????

Nånting i din berättelse får det att låta rövarhistoria

#16
2014-04-29 23:44

Simon no1, förstår att du tror att den är en rövarhistoria för det låter otroligt för att vara sant. Grejen var den att jag fixade det själv. Det var lättare än att boka tid för ett garantijobb och se till att vara ledig från jobbet för att kunna vara utan bil.

#17
2014-04-29 23:47

Låter fortfarande otroligt, på vilket sätt fixade du det själv ? Strålkastarna är ju limmade

#18
2014-04-29 23:50

Det var pilligt, jag vill minas att jag hade tops till hjälp. Det är åtta år sedan.

#19
2014-04-30 00:03

Låter dumdristigt på en två år gammal bil att välja att inte utnyttja garantin, förstår inte hur du lagade heller eftersom det inte är något man brukar kunna göra själv, grabbarna som bygger bilar brukar köra lamporna i ugn så att limmet släpper men det är inget jag skulle rekomendera

#20
2014-04-30 02:52

Jag har en VW Passat Variant -10 som nu gått 18000 mil. Har Xenon ljus och har aldrig haft problem med fukt i strålkastarna. Inte mina arbetskamrater som har haft varsin VW också (årsmod -09 och -12 båda med Xenon ljus).

#21
2014-04-30 08:00

Inte heller jag skulle vara nöjd med VWs förklaring till detta - det känns,som många redan påpekat, inte seriöst, tyvärr.

#22
2014-04-30 08:24

Låter dumdristigt. Tror du att alla som inte jobbar på en toyotaverkstad har tummen mitt i handen? Jag är uppvuxen i ett åkeri och har tillgång till verkstaden hur mycket jag vill. Är det stora eller kostsamma jobb så använder man självklart garantin. Men när det är mer jobb att lämna den på verkstad än att fixa det själv så gör man det själv. På samma Toyota satt inte sladden påsatt på bagagerumsbelysningen, inte sjutton åker jag till verkstaden för att trycka fast den, eller hänga upp ett av avgasrörsfästena som inte heller satt uppsatt, eller klämma dit väggpanelen på vänster sida bak som var lös. Den höll jag för övrigt på att åka till Toyota med ändå, eftersom den lossade flera gånger.

#23
2014-04-30 08:38

Thommys om en sladd lossnat så klart man skulle kunna sätta dit den själv, problemet är bara att bagagerumsbelysningen är inbyggd i paneler där man inte kommer åt någon sladd utan att först montera bort dessa, det låter ungefär lika trovärdigt som att du lagat din strålkastare med tops, vad var det för Toyotamodell du hade ?

#24
2014-04-30 08:52

Jag har haft två Passater med Xenonljus med årsmodell -05. -11 och har nu en -14 också med Xenonljus. Ingen av dessa har haft problem med fukt i strålkastarna.

#25
2014-04-30 08:56

@ Simon

Bara för att du inte klarar av att laga fel på din bil, innebär det inte att alla står lika handfallna inför att meka med sin bil. Lägg ned att misstro mer kompetenta och bättre individer än dig. Det blir bara gnälligt och fånigt.

Vad är svårt med att ta lös ett limmat lyktglas? Svar - inget.
Vad är svårt med att lossa lite inredning? Svar - inget.

För vissa som inte ens klarar av att byta en lampa, kanske det är svårt och obegripligt, men för oss händiga och intresserade, är det enkelt.

Fukt i strålkastare kommer vid olika väderlek, olika förutsättningar och olika modeller. Alla kör inte bilen på samma plats och har den förvarad på samma sätt.

#26
2014-04-30 08:59

Så fort det gäller något negativt om en Toyota så skall allt helst styrkas med papper för annars kan det inte vara sant. Lika dant om någon skulle säga något positivt om Mercedes så skall det näst intill överbevisas. Men konstigt att aldrig någon frågar om bevis när man säger något positivt om Toyota eller något negativt om Mercedes.

Lampan i bagagen är av en helt vanlig modell med helt vanliga flatstiftkontakter. Det var inget märkvärdigt alls att komma åt det. Sedan sa jag inte att jag lagade lampan med tops utan att jag hade de för rengöring av glaset, eftersom det var svårt att komma åt.

#27
2014-04-30 09:28

"Fukten beror på att du kör bilen i svenskt klimat som den inte är byggd för."
Oj, oj, igen.
Inget illa menat men det finns bara en bil som är konstruerat för skandinaviskt klimat (Volvo) medan många andra bilmärken funkar fint i svenskt klimat. Således har det inte med klimatet att göra utan med otätt strålkastarhus. Jag hade massvis med dimma i min nya Mersa, till slut byttes de på garantin.
Återförsäljarna skyller ifrån i tid och otid för att spara pengar. Men man ska inte godta det!

#28
2014-04-30 09:36

"inte byggd för svenskt klimat"... ganska många biltillverkare vintertestar bilar i Norrland och Kanada, varför då kan man undra? Jag har haft några Renault på raken och de påstås ju av elaka tungor inte klara svenskt klimat ,men inga klimatrelaterade problem har uppstått. Däremot har jag haft en del frysta lås osv på andra bilar av både svenskt och tyskt fabrikat. Men som sagt, Alperna någon, eller kör de bara svenska bilar där?

#29
2014-04-30 11:07

Har nu en Passat Alltrack som jag är nöjd med. MEN - den får fukt på insidan av strålkastar"glaset" när det snöar. Jag har påpekat detta för min återförsäljare, han fotograferade och skickade in detta men efter en tid fick jag veta att det var "normalt" med xenonljus. Jag hade tidigare en SAAB 9-3 2008 med xenonljus och det blev ALDRIG fukt på insidan även om jag körde i full snöstorm. Jag undrar vad Bilprovningen eller motsvarande säger när jag kommer för att besiktiga bilen med fukt på insidan av "glasen"?
Uruselt VW!

#30
2014-04-30 11:48

Vad VW egentligen menar är att den svenska marknaden är för liten för att dom ska bry sig. Opel hade samma inställning med den skillnaden att man sa det rakt ut!

#31
2014-04-30 12:39

Jag har haft en Passat -06 och har nu en Touran -11 med Xenonljus.
Ingen av dem har haft fuktproblem i strålkastarna.

#32
2014-04-30 12:42

Hoppas att Thommys har sålt sin japan med algodling.
Snacka om kvalite på strålkastare !

#33
2014-04-30 13:18

@ AudiS4, var läser du att jag inte klarar av att laga fel ???? Du kanske ska förklara utförligt hur lätt det är att ta bort ett limmat strålkastarglas istället för att raljera :)

@ Thommys du har fortfarande inte förklarat vad för bilmodell eller årsmodell det var du hade, du verkar få svårare och svårare att förklara dig, Toyota har så långt jag vet aldrig haft någon helt vanlig lampa med flatstiftskontakter, så återigen, vad var det för Toyota du hade?

Jag tvivlar inte på själva frågan att man kan ha fukt i glaset på en Toyota, men att man på en 2 år gammal bil med full garanti påstår sig ha fixat själv med tops låter bara för märkligt, extra konstigt att du inte ens kommer ihåg hur du gjorde

#34
2014-04-30 15:27

...och du Simon har inte heller gett nåt svar på min fråga om den fantastiska plåten i Toyota - i denna tråd http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-rostskydda-ny-bil#comments
Så sopa gärna framför din egen dörr innan du tjatar på andra...

#35
2014-04-30 15:33

@ Pi du är i fel tråd och du har fått svar som du bara inte gillar, men jag går tillbaks till tråden och svarar dig igen !

#36
2014-04-30 15:49

AudiS4 har helt rätt, är ingen konst att laga småfel själv. Är inte särskilt svårt att laga någonting på bilen själv, men har man garanti kan man ju lämna in den av ren bekvämlighet liksom, bara man har koll på de dom fixat så dom inte fuskat.

Är ofta saker som sitter ivägen när man ska fixa nåt, men det är ju bara att plocka väck, så ser inte problemet.

#37
2014-04-30 18:46

Att Volkswagens bilar får mer fukt i strålkastarna än andra, det beror på att de är så emotionella. Det kan man inte tro om tyskar, men så är det. Hårda utanpå, men mjuka inuti. Visa en romantisk film på drive-in bion och strålkastarna droppar vatten.

#38
2014-04-30 22:03

Du ger dig inte Simon no1. Jag är så trött på att behöva bevisa allt när det gäller problem med Toyota. Det ska räcka med att bli betrodd för det man säger. Fel kan jag ha ibland. Men ljuger gör jag inte. Jag avsluter denna diskussion här.

#39
2014-04-30 22:28

Jag har mött Toyotor med fukt överallt Simon .. Jag har till och med med mött fukt som innehöll en Toyota .. Här snackar vi problems boys ;o/

#40
2014-05-01 00:50

@ Thommys, du sa likadant när det gällde mercedes, det verkar vara ett mönster att folk inte tror på dig

För mig var det alldeles för många saker i din berättelse som inte stämde och bara det att du inte ens kan tala om vad det var för bil säger väl det mesta

#41
2014-05-01 08:16

Uselt svar VW!!
Fukt innanför glaset påverkar billjuset negativt är ju självklart som VW inte vill kännas vid av, som vanligt svar av VW.
Svar till Niotre : Det beror på hur mycket fukt det är innan för glaset som påverkar halvljusbilden. Så bilen kan bli underkänd av bilprovningen.

#42
2014-05-01 09:51

Att det blir fukt i lamporna är kanske svårt att undvika helt men visst kommer det att på sikt påverka reflektorerna till det sämre, det är det inget tvivel om.
Jag tror dock inte att detta endast förekommer på Vw.

#43
2014-05-01 10:32

Nu driver ju ALDRIG mer AUDI en personlig vendetta mot VAG efter nån form av tidigare oförrätter mot honom ifrån VAGs sida så hans uttalanden kanske inte är de mest objektiva. Och i hans kläder skulle jag nog för min egen hälsas skull lägga dessa oförrätter bakom mig och gå vidare - oavsett hur "misshandlad" han blivit av VAG.
Sen skulle inte jag heller acceptera VAGs förklaring i detta specifika fall. Dock har jag hittills - peppar, peppar - inte haft några problem med VAG när det gäller reklamationer och jag har också fått min släng av sleven bl a efter köp av en Passat -97 som då var en helt ny modell med en hel del "barnsjukdomar". Inte kul men min lokala VW-verkstad skötte i alla fall allt med den äran så i det avseendet kan jag inte klaga.

#44
2014-05-01 18:12

VW Polo 2012: Grannen mittemot har en Golf med FSI-motor. Om den så startas flera gånger per dag låter det likadant, som sagt som en gammaldags diesel de första 5-10 sekunderna för att sedan tystna så man tror att den fått motorstopp. VW verkstadspersonalen bara ryckte på axlarna eftersom den inte lät så vid besöket.

#45
2014-05-01 20:28

Hej Focus igen. ok det var grannens bensinmotor som "skramlade" och jag som trodde du menade bensinmotorer i allmänhet.

#47
2014-05-05 05:51

Hej crister_1
2014-05-04 21:29
Du ger ett märkligt svar, det är klart att VW har problemet ! Halva bilen är ju legotillverkad på beställning av VW, vilket inte fråntar dom ansvaret.

mvh VW Polo 2012

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.