Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: "Är det fel på strålkastarna?"

Bilfrågan: "Är det fel på strålkastarna?"

Bilfrågan

"Strålkastarna vibrerar när jag kör på gropig väg och vid körning på grusväg. Jag har även konstaterat att det är imma på insidan strålkastarglasen, får man leva med det?" Vi Bilägare svarar.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Passat Variant Alltrack. Jag konstaterar att strålkastarna vibrerar (fladdrar) när jag kör på gropig väg och vid körning på grusväg. Jag har pratat med Toveks Bil. Svaret jag får är att detta är vanligt och att det ej skall vara något problem med hållbarheten på stålkastaramporna. Är det så? Jag har även konstaterat att det är imma (kondens) på insidan strålkastarglasen. Även där svarar Toveks att det är ok och att man får leva med det?
Gunnar Larsson

SVAR:
Den här bilen har Xenon-strålkastare med räckviddsreglering och kurvljus. Konstruktionen inuti strålkastaren har därför ett antal mekaniska axlar och leder för att åstadkomma detta. De gör i sin tur att ljusbilden kan fladdra lite när man kör på dåliga vägar. Konstruktionen är dock anpassad för detta och det finns ingen risk att de går sönder. I Xenon-strålkastare är värmeutvecklingen lägre än vid halogen. Det gör att det dröjer lite längre innan imman (kondensen) ventilerats bort. Även i detta fall är konstruktionen anpassad och det föreligger ingen risk att strålkastaren tar skada.
Marcus Thomasfolk, Volkswagen Group Sverige AB

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2014-03-28 11:19

Nja..skeptisk till svaret. Strålkastaren har inte fler axlar än en med manuell ljusjustering så fladdra ska de inte göra. Imma på insidan ska inte heller förekomma annat än tillfälligt.

#2
2014-03-28 12:15

Klart att allt är som det skall vara , när en representant för Volkswagen ger svaret.

#3
2014-03-28 12:44

Kan tillägga att de vibrerar lite även på min Mercedes när jag kör på dåliga vägar. Ingen orsak till oro. Eftersom ljusbilden kan röra sig åt alla håll så är de upphängda i leder som ger denna bieffekt.

#4
2014-03-28 12:45

Det är passatens strålkastare som är skit.
Jag har en MY-12:a Passat med samma fel.
Kondens går inte att avhjälpa... tyvärr. Det är konstruktionsfel på skiten.
Min gamla 9-3:a som är 6 år gammal har aldrig haft kondens på insidan. Passaten har det jämt.
Vad gäller "flimmrande" xenonljus så tror jag att problemet är mer utspritt än vad folk tror.
Det gäller VW:s sketna säkringsbox i motorhuven.
Mina xenonljus flimrade som fan, tillslut dog de...
Passaten har ingen säkrings-box beskrivning.. men längst bak i motorutrymmets box finns två maxisäkringar som går till bilens "ljus-datorer"... De glappar. Tryck till dem och se om det blir bättre. Mitt problem försvann.

https://sites.google.com/site/1810martin/passat-b7-fuse-assignment

Tror det var SB25 SB26. I vilket fall. Öppna säkringsboxarna och tryck till allt. Ordentligt. Mina hade halft glidit ur.

#5
2014-03-28 12:46

@1storstark, Alltrack med Xenon har alltid dynamiskt kurvljus - alltså kan strålkastaren röra sig i fler leder än en med manuell ljusjustering.

#6
2014-03-28 12:47

Gunnar. NEJ strålkastarna ska inte flimmra. Det är det absolut sämsta för lamporna. De går sönder så mycket fortare av sånt.

#7
2014-03-28 12:59

Lamporna flimrar inte, det är att ljuslinsen rör sig beroende på sin två-axliga rörelse. Detta upplever man främst på mycket knaggliga vägar, hackig isväg eller dålig grusväg, så blir det på min ibland.
Immproblemet har jag dock inte upplevt.

#8
2014-03-28 13:02

Citroen "Paddan" hade inga sådana problem med kurvljusen. Byt bil så försvinner problemet.

#9
2014-03-28 13:05

Kan ha varit EBox high 47-48 också. Minns inte.

#10
2014-03-28 13:28

Det är detta som kallas för "tysk kvalitet"!

#11
2014-03-28 13:51

Precis som EnannanRobban säger. Det är inte lamporna som dallrar. Det är linserna.

#12
2014-03-28 14:18

Det är alltså inte bara VW,s representant som tycker att detta är ok. Jag tackar för upplysningen. Jag skulle aldrig acceptera fladdrande ljus, så det är nog bara att inte köpa en Passat. Enkelt!

#13
2014-03-28 14:49

Men det är ju så tråkigt att höra ett sånt svar, när det uppenbarligen irriterar en hel del att ljuset fladdrar. Det kan faktiskt bli en s.k. show-stopper - att man säljer bilen eller att man inte köper den på grund av det upplevda problemet. Ta kunder lite mer på allvar, borde ju vara customer relations 101. Hur deras egna testförare har kunnat acceptera det är ju en gåta...

#14
2014-03-28 16:41

För att få veta om det är omöjligt att undvika vibrationer eller inte får man ta ut en Opel med AFL strålkastare på en tur och se vad som händer.
På denna punkt är Opel tekniskt ledande och har så varit sedan 90-talet.

#15
2014-03-28 16:59

Xenon-strålkastarna på min sketna Ford vibrerar då inte och inte har jag sett nån imma på insidan av glasen heller.

Men han är rolig han Thomasfolk.. Lika teflonbehandlad som vår käre utrikesminister. "Nothing to see here, carry on!"

#16
2014-03-28 20:49

Inga problem med Meganen heller, xenon med aktiv kurvfunktion. Bästa ljus jag haft på någon bil! Även helljuset!

#17
2014-03-29 00:00

Låter som en dålig mjukvara i systemet, det borde finnas en tröghet som håller ett medelvärde så inte mekaniken justerar för minsta gupp.

Och som sagt, det är aldrig imma i en rätt tillverkad strålkastare.

#18
2014-03-29 08:48

Hur kommer det sej att det nästan dagligen kommer nya problem med VAG-produkter ?
Fladdrande ljus ska man absolut inte godta, hur kan man bara säga det från VAG.
motorjournalisterna höjer alltid VAGprodukter till skyarna man skriver hög kvallite
dags å sluta med det nu.

#19
2014-03-29 09:03

Om jag fattat det rätt så gäller det xenonljus. Alla dessa har kurvljus. Då kan man inte jämföra det med vanligt xenonljus, som inte har rörliga linser som i detta fall skakar.
Därmed skakar inte lampan och livslängden på lampan påverkas inte.
Vill man inte ha denna funktion kan man välja vanliga halogenlyktor istället, då det finns sådana också.

Tekniskt måste det i princip vara omöjligt att ha en rörlig del att inte röra sig är det vibrerar ikring den. Möjligen skulle man ha tittat på att göra denna "kant" i ljusbilden mer diffus så att det inte upplevs på samma sätt och därmed inte fått denna upplevda känsla, som fel.

#20
2014-03-29 10:16

Av de tre bilmärke jag kört med xenon, Ford, Audi och Volvo har alla skakat lite när man kör på väldigt skumpig väg, typ tvättbräda. Värst var Mondeon. Jag fattar inte hur det skulle kunna vara helt stumt med de rörliga leder som finns kring linsen. Inget att bekymra sej om, däremot har jag aldrig haft någon imma på glaset.

#21
2014-03-29 20:50

Ha inte märkt något under mina 600 mil sen den 2/1-14... En annars underbar bil med bra ljus!! //Mr Alltrack 2012. vilka årsmodeller är mest drabbade?

#22
2014-03-30 00:07

Bli inte lurade av VW:s representanter.
Har själv ägt en Passat modell 2011 och den var behäftad med en rad fel som jag beskrivit i tidigare inlägg. Kör nu en Mercedes A-klass 2013 som kan beskrivas som felfri.
Att ljusen skulle fladdra vid körning på lite sämre väg tyder på en billig konstruktion á la VW. Jag kan försäkra dig om att det bara är början på dina problem.
Så där sitter du nu med en bil där du har slantat upp närmare 400000kr. Du borde ha lagt dessa slantar på en Mercedes istället.

#23
2014-03-30 08:24

Samtidigt finns det massor av Passatägare som aldrig har problem, glöm inte det.

#24
2014-03-30 20:08

Har samma problem med vår MB E250 CDI -13, det småskakar vid dålig väg.
Är tydligen ingenting att göra åt!

Sedan så har nog samtliga bilmärken fått problem med kondens, sedan man gått över till Led och Xenom. Har då sett de på huvuddelen av alla bilmärken.

#25
2014-03-30 22:49

Äger en Superb 2011 med aktiva xenon med allt därtill, inte en tillstymmelse av fladdring nånstans, och ingen kondens för den delen heller....låter som en undermålig montering av delen eller dålig konstruktion...tror snarare på det första....för många öl dagen innan för han som monterade framdelar.... :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.