Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Diesel i Subaru Outback?

Publicerad 13 november 2018 (uppdaterad 6 november 2020)
Subaru säljer inga bilar med dieseldrift i Sverige längre.
”Till min stora förvåning verkar inte boxerdieseln vara tillgänglig. Vad säger importören om detta?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga
Jag har funderat på att köpa en Subaru Outback men till min stora förvåning verkar inte boxerdieseln vara tillgänglig efter den senaste faceliften. Vad säger importören om detta?

Svar:
Svaret från svenska importören lyder kort och gott: Subaru erbjuds inte med diesel i Europa längre. Fabriken fattade beslutet efter att ha noterat en kraftigt minskad efterfrågan i spåren av det som kom att kallas Dieselgate.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om att Subaru inte längre erbjuder dieselalternativ?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2018-11-13 14:14
Sabud2

Subaru har ju varit kända för sina rally-framgångar och tillförlitliga motorer men när de presenterade sin första boxer-diesel blev det trubbel. I sin iver att göra motorn så kompakt som möjligt visade det sig senare att arean på vevlager blivit för klent tilltagen.
Lite Lorry över det hela,tänkte inte på det!! En diesel måste ha ett mycket grövre vevparti än motsvarande bensinmotor men här blev det lite i underkant. Man har på olika sätt försökt komma tillrätta med problemen men jag gissar att diesel-skandalen kom ganska lägligt för Subaru.

#2 • 2018-11-13 14:32
mso 1000

Tur att dom slutat med dieseln.

#3 • 2018-11-13 15:08
Styggavargen

Men hur många vill köra runt med en snitt förbrukning på 0.8 till 0.9 liter milen med en bensinare i Outback? Sämre för miljön nu när koldioxidutsläpp måste minskas.

#4 • 2018-11-13 15:51
skidoo1238

Ja vargen den förbrukningen räcker inte ens till ibland.
Dieseln är inte direkt snål den heller och den är inte helt problemfri.

#5 • 2018-11-13 16:33
Jordnära

Osökt funderar man på varför kamremmar inte duger i bilmotorer. Serviceintervallen är numera närmare 20 000 mil, alltså max 2 byten per livslängd. Det handlar bara om dimensionering, men givetvis lite på ålder. Jag själv har konstruerat maskiner med kamremsdrifter som går hårt belastade med 5000 rpm 16 tim om dygnet. Det motsvarar lätt 50 000 mil om året, vilket dessa remmar håller utan problem.

#6 • 2018-11-13 17:31
Roger Skagerström1

Kan nog vara så att kedja låter bättre. Att en bil kan gå långt med kedja ifrågasätter ingen. Säger de att den kan gå långt med rem börjar folk dra öronen åt sig. Sen kan det nog vara mycket gamla traditioner bland konstruktörerna med.

Litar själv mer på kedja än rem. De bilar som haft problem med kedjor (VAG) tror jag mer beror på snåla dåliga konstruktörer än kedjan i sig.

#7 • 2018-11-13 17:43
Anders_O

Som Sabud skriver, Subarus diesel har tyvärr allvarliga problem med att dom tenderar att totalhaverera innan dom nått ~15000 mil på grund av konstruktionsfel.
För tillfället ligger det hela 8 st Subaru-diesel från 2008-2010 med förhållandevis låga mil och denna typen av totalhaveri på blocket, det säger en del om problemets omfattning.
Synd att Subaru drar sig ur dieselmarknaden men fullt förståeligt.

#8 • 2018-11-13 18:36
Pi

Roger S- men det är ju faktiskt andra märken än VAG-märkena som haft problem med kamkedjor så helt ovanligt är det inte.

#9 • 2018-11-13 20:08
JorgenE

Vilket överdiplomatiskt och nästan oärligt svar. Subarus katastrof på dieselmarknaden började långt innan den så kallade "dieselgate". Just av den anledningen flera redan nämnt. Subarus dieselmotorer går fint, så länge de fortfarande går....
Men trevligt att subaru fått något att skylla på.

#a • 2018-11-13 20:31
Saabium

Bra och framtidsinriktat beslut av Subaru.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.