Nästa artikel
Riktig kalkonfilm skulle sälja nya Seat Ibiza
Backspegeln

Riktig kalkonfilm skulle sälja nya Seat Ibiza

Publicerad Idag 16:23
Med en påhittad film försökte Seat sälja andra generationen av småbilen Ibiza.

Kalkonrulle är ju benämningen på en riktigt usel film. Här har vi en kalkonannons för en film som torde ha kacklat något kopiöst om den vore verklighet – men filmen fanns bara i annonsen och i reklambyråns fantasi. 

Den handlade om andra generationens Seat Ibiza, den som baserades på VW Polo till skillnad från Ibiza generation ett som byggde på Fiat.

Debuten för tvåan skedde 1994, samma år som annonsen skapades för den svenska marknaden. Temat var rymdfilm. ”Seat the Car Planet” lockade med scener som ”See aliens invade from outer space” och ”See universe menaced by fantastic powers”. En sparsamt klädd kvinna poserade framför en bil som med hjälp av reverserande raketmotorer mjuklandade på vår planet.

Bilen hade drag av Seat Ibiza och tycktes ha gått i bana runt en annan planet (oklart vilken, men i yttre rymden) före landning. Bland spetsiga berg i bakgrunden pågick en uråldrig dans- och rymdritual med sju lättklädda kvinnor. Där rollistan finns på vanliga bioaffischer återfanns här en hel del faktauppgifter om rymdfararen Ibiza, med ordet ”accelleration” felstavat och allt.

Nej, detta var inte det lyckligaste ögonblicket i Volkswagengruppens reklamhistoria.

Ämnen i artikeln