Bilaffären som blev en dyr läxa för Volkswagen
Bilaffären som blev en dyr läxa för Volkswagen
En av bilvärldens mest kontroversiella affärer någonsin gjordes mellan ärkerivalerna Volkswagen och BMW på 1990-talet. Det hade i värsta fall kunnat vara slutet för två anrika brittiska lyxbilstillverkare.
Men så blev det inte. Både Bentley och Rolls-Royce räknas i dag som exempel på riktigt lyckade uppköp och har varumärken som är värda enormt mycket pengar.
Rolls-Royce, som tidigare också ägde Bentley, ägdes i sin tur länge av brittiska koncernen Vickers. Rolls-Royce tillverkade både flygmotorer och bilar.
När Vickers behövde sälja Rolls-Royce på 1990-talet för att undvika ekonomisk kollaps utkämpades ett bittert budkrig mellan Volkswagen och BMW.
BMW sågs länge som det logiska valet eftersom den tyska biltillverkaren redan byggde bland annat motorer åt Rolls-Royce. Men Volkswagen la ett högre bud och satte därmed BMW på plats.
Där hade historien kunnat sluta, men det visade sig snart att Volkswagen gjort ett katastrofalt misstag. Rolls-Royce varumärke, logotyp och ”Spirit of Ecstasy”-emblem ägdes av ett separat företag – som inte ingått i köpet.
– Någon gjorde helt klart ett stort misstag. Det är uppenbarligen en enda röra, sa en branschanalytiker till New York Times.
”Någon gjorde helt klart ett stort misstag”
Samtidigt hotade BMW att stoppa leveranserna av motorer till Rolls-Royce inom ett år vilket förstås gjorde bilköparna oroliga, och försäljningen sjönk. Att Volkswagen skulle utveckla en ny lyxbilsmotor på under ett år var otänkbart.
Till slut fick Volkswagen kapitulera. Rolls-Royce hamnade hos BMW – både när det gäller motorer och varumärke – medan Volkswagen fick Bentley. Affären mellan höjdarna i bilvärlden genomfördes på en golfbana i Tyskland.
Volkswagen betalade i praktiken 430 miljoner pund för Bentley medan BMW fick Rolls-Royce till vrakpriset 40 miljoner pund. Det här var ett pinsamt nederlag för VW:s ökänt hårdföre styrelseordförande Ferdinand Piëch, som dock var okaraktäristiskt försiktig i sitt uttalande på presskonferensen:
– Vi valde en fredlig lösning i stället för en lång rättslig strid. Men jag hade föredragit att behålla båda märkena.
Volkswagen gick inte lottlöst i affären. Bentleys försäljning ökade kraftigt under 1980- och 1990-talet tack vare lanseringen av nya turbomodeller, vilket Volkswagen nu kunde kapitalisera på, och BMW hade heller inte rätt att fortsätta bygga äldre Rolls-Royce-modeller särskilt länge.
I stället utvecklades nya Phantom som blev en välbehövlig nystart för märket.
– BMW fick sista ordet, som en analytiker uttryckte det hela.