Nästa artikel
Trots Mitsubishis besked – nu rusar märket i ny undersökning
AutoIndex

Trots Mitsubishis besked – nu rusar märket i ny undersökning

Publicerad 20 augusti 2020
Bilägarna tycker Mitsubishis återförsäljare har blivit betydligt bättre. Men trots det fina betyget är märket nu på väg att försvinna.

Samtidigt som Mitsubishi planerar att lämna Europa står märket för årets bästa återhämtning när svenska bilägare sätter betyg på bilsäljare och återförsäljare i Vi Bilägares årliga konsumentundersökning AutoIndex.

Mitsubishi får totalt 839 poäng vilket är en ökning med fina 6,9 procent.

Än så länge är frågorna och spekulationerna är fler än svaren kring Mitsubishis besked att överge Europa och satsa på hemmamarknaden i Asien. 

– Det vi vet i dagsläget är att Mitsubishi pausar alla nya modellintroduktioner i Europa vilket innebär att vi tyvärr inte kommer att lansera Eclipse Cross PHEV eller nya Outlander PHEV i Sverige, säger Anna Ulfvin, vd för Mitsubishi Motor i Sverige. 

Jättelyft för återförsäljarna

I AutoIndex delmoment ”försäljning” står Mitsubishis återförsäljare för den största procentuella höjningen med 6,9 procent, en siffra som får märket att klättra fem placeringar. Även om det sker långt ner på poängskalan är det ett bevis på att återförsäljarna har börjat hitta formen. 

Arbetet med att flytta fram positionerna inleddes förra året och bygger på att förenkla försäljningsprocessen där laddhybriden Outlander PHEV står för 85 procent.

– Som generalagent har vi arbetat mycket med att utveckla affärsrelationen med våra återförsäljare ute i landet. Med bättre affärsvillkor har vi fått större fokus på att sälja våra produkter, säger Anna Ulfvin.

Läs också: Uppgifter: Mitsubishis suvar försvinner redan i september

Mitsubishi Motors vd Anna Ulfvin inväntar besked om märkets framtid.

Långa ledtider

Av landets 73 återförsäljare säljer en handfull bilhandlare enbart Mitsubishi. 

– Vi arbetar hårt för att förenkla försäljningen av vårt modellutbud med tydliga utrustningsnivåer och fast prissätttning utan variationer, säger hon.

Samtidigt som enkelheten är en del av framgången är det också förklaringen till att märket inte hamnar högre upp än 17 av 23 bilmärken totalt. 

– Tyvärr är vi inte bilmärket som kan tillmötesgå kunder med speciella önskemål då vi erbjuder färdiga paket för våra köpare. Det gäller även våra ledtider som är relativt långa, avslutar Anna Ulfvin.

Läs också: Efter Mitsubishis besked – här är 6 modeller värda att minnas

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.