Bild
Nästa artikel
Efter Mitsubishis besked – här är 6 modeller värda att minnas

Efter Mitsubishis besked – här är 6 modeller värda att minnas

Lista

Mitsubishi ska inte lansera några nya modeller i Sverige. Här tittar vi i backspegeln och hittar sex modeller värda att komma ihåg.

För att spara pengar ska Mitsubishi frysa alla modellanseringar i Europa och på sikt lämna marknaden helt. Hittills i år har Mitsubishi haft en marknadsandel på bara 1,4 procent i Sverige, trots att märket har en av landets populäraste laddhybrider i programmet.

Mitsubishi har haft ett spretigt modellprogram genom åren. Här tittar vi lite närmare på fem modeller som sticker ut särskilt.

Läs också: Mitsubishi lämnar Europa

Efter Mitsubishis besked – här är 6 modeller värda att minnas

Mitsubishi Lancer Evolution

Vi kan förstås inte ha en lista över minnesvärda Mitsubishimodeller utan att nämna rallyjärnet Lancer Evolution. Den dök upp första gången 1992 och totalt blev det tio generationer, samtliga med fyrcylindriga turbomotorer och fyrhjulsdrift.

Den sista generationen, Evo X, byggdes i nästan tio års tid och lades ned 2016. Evo-modellerna blev snabbt favoriter hos trimnings- och tuningfirmor. Modellens ”streetcred” blev inte sämre för att den var med i Fast and the Furious-filmerna.

Efter Mitsubishis besked – här är 6 modeller värda att minnas

Mitsubishi Galant VR-4

En lite mer okänd föregångare till Evomodellerna i Mitsubishis modellhistoria är specialversionen Galant VR-4 som dök upp 1988 och sedan fanns till ytterligare två Galantgenerationer.

VR-4 står för Viscous Realtime 4WD och systemet skulle, tillsammans med flera andra finesser, visa Mitsubishis spjutspetskompetens inom teknik. Bilen kunde bland annat skryta med fyrhjulsstyrning som inte var helt ovanligt bland japanska bilar på 1980-talet.

Första generationen hade en turbofyra på 240 hästkrafter.

Efter Mitsubishis besked – här är 6 modeller värda att minnas

Mitsubishi Pajero

Det finns inte så många rambyggda och rejäla terrängbilar av den gamla skolan kvar. Toyota Land Cruiser rullar vidare men Mitsubishis motsvarighet Pajero ska läggas ned nästa år.

2021 ska det sista exemplaret av Mitsubishi Pajero byggas efter 3,3 miljoner byggda exemplar. Modellen är utdaterad sedan länge men lockar fortfarande köpare som vill ha en robust bil med fyrhjulsdrift.

Mitsubishi Pajero är en riktig långkörare i bilvärlden som tillverkats i 39 år och ofta får tjänstgöra i tuff terräng. Modellen har nått stora framgångar i Dakarrallyt. Dagens Pajero finns med bensindrivna V6-motorer samt två stora fyrcylindriga dieselmotorer på 2,8 eller 3,2 liter.

Efter Mitsubishis besked – här är 6 modeller värda att minnas

Mitsubishi 3000GT

Den här teknikstinna GT-sportbilen dök upp 1990 och är något så ovanligt som en Mitsubishimodell som även sålts av Dodge. Då hette den Dodge Stealth.

Mitsubishi 3000GT, eller GTO som den rörigt nog kallades på många andra marknader, hade teknik från lyxiga mellanklassmodellen Mitsubishi Sigma (som vi återkommer till längre ned) vilket innebar en 3,0-liters V6-motor – och den fanns även med dubbla turbo.

En intressant detalj är att Mitsubishi 3000GT hade aktiv aerodynamik för att förbättra luftmotståndet. Det är inte helt ovanligt bland sportbilar i dag, men var desto mer exklusivt på 1990-talet. Konkurrenterna hette framför allt Nissan 300ZX och Toyota Supra.

Efter Mitsubishis besked – här är 6 modeller värda att minnas

Mitsubishi Sigma

Men vänta här nu – vad gör en lite mesigt designad mellanklassmodell i den här listan?

Mitsubishi Sigma, som modellen hette när den såldes i Sverige, hette Diamante och Magna på andra marknader och bjöd på flera viktiga tekniknyheter – flera år före konkurrenterna.

Den första generationen som presenterades 1990 var teknikspäckad som få andra modeller. I Japan hade den fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning, nyckellös start, adaptiv fjädring som kunde ställas i olika lägen samt ett system som enligt Mitsubishi var världens första integrerade antispinn- och antisladdsystem.

Som om inte det vore nog var Mitsubishi Sigma även 1995 först ut med adaptiv farthållare som med hjälp av laserteknik kunde läsa av vägen framför bilen och anpassa hastigheten. Det är något som finns i många moderna bilar i dag, men Mitsubishis Preview Distance Control-system var definitivt före sin tid.

Läs också: Lista: 9 bilmodeller som läggs ned – kommer du sakna dem?

Efter Mitsubishis besked – här är 6 modeller värda att minnas

Mitsubishi Colt Galant GTO

Den andliga föregångaren till alla rallyinspirerade och teknikspäckade Mitsubishimodeller var Colt Galant GTO från 1970. Den var ganska framgångsrik i olika rallytävlingar och skapade sensation när den presenterades på bilsalongen i Tokyo.

Taggar: Lista, Mitsubishi

Kommentarer

#1
2020-08-05 20:21

Sigma är väl den intressantaste, fast rent formellt visades den adaptiva farthållaren som kunde både stanna och starta bilen i Omega 1994, fast den sattes självklart inte i tillverkning i brist på penningstarka kunder.

#2
2020-08-05 20:46

Nyaste modellen på listan är från -92.
Symptomatiskt då Mitsubishi faktiskt inte lyckats gjort en intressant modell efter det, man förstår varför de försvinner härifrån.

Själva sinnebilden av intetsägande japansk design, tyvärr...

#3
2020-08-05 21:14

Prestigelös: Pajeron har kommit i nya generationer sen 92 så lite överdrift.....

#4
2020-08-05 21:22

Jag har haft en Colt, det var min första bil när jag var 18 år. Sedan hade jag på 90-talet en Carisma med automatlåda. Båda bilarna fungerade bra, dock rostade Colten så pass mycket att fönsterrutorna ramlade ned i dörrarna och bakluckan spelades sönder enkelt med bas-lådan man byggt själv med Knutson slutsteg, rosten flög...

#5
2020-08-05 21:33

Minns att Carisma hade s.k adaptiv automatlåda, dvs den anpassade sig efter förarens körsätt. Var Mitsubishi först med detta?

#6
2020-08-05 23:09

Nä, 40. Det fanns på tidigare Mitsubishi och även andra Japaner.

Synd för ett bilmärke som gjort så mycket kul, annorlunda och hållbara bilar, men det är andra tider idag.
Har haft 2 Sigma, den första hade allt, utom adaptiva farthållaren då det var en 91a, en andra en lite sniknare 95a kombi som bara gick och gick och gick oc...... Alla Sigma tillverkades i Australien.
De mindre Mitsubishibilarna var sjukt lättmekade, trots framhjulsdrift fick man bort växellådan på halva tiden för en Volvo 240.
En kompis har en Colt CZT, som han kallar för en jävla skit Mercedes !! Motorn är ju den klassiska G4 63 som är uppskrämd till 230 friska och går bra, men resten håller inte japansk standard eller kvalité, då det är ett hopkok med Smart 4four, MB äger ju Smart.

#7
2020-08-06 01:11

Lite kul att kalla Sigman för mellanklassbil, sen är stor och den fullutrustade modellen vägde närmare 2 ton.

#8
2020-08-06 01:13

Synd oxå att man har en bild på en amerikansk bil med gigantisk ful stötfångare.

#9
2020-08-06 08:12

Min farbror hade en Sigma. Sen tyckte han den var för stor så han bytte bort mot lilla Space Star, inte den som finns idag utan den som var lite mer högbyggd.
Mitsubishi tappade helt greppet på 00-talet och framåt.

#10
2020-08-06 21:42

Mitsubishis bilar är gamla nästan allihopa. De skulle ha förnya sig tidigare.

#11
2020-08-07 06:23

Fransmännen har aldrig haft något grepp om något......

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.