Nästa artikel
Volkswagen Golf: Plus och minus
Webb-tv

Volkswagen Golf: Plus och minus

Publicerad 8 maj 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Volkswagen Golf är ett säkert kort, med bra körställning. Men bilen är bullrig och relativt dyr. Vi pekar ut plus och minus med modellen.

 

Läs testet av Volkswagen Golf i Vi Bilägare 7/2012. Där ställs bilen mot Hyundai i30 och Honda Civic. Tidningen utkommer i butik den 8 maj och anländer hos prenumeranter från den 3 maj. Klicka på videofönstret ovan för att starta filmen.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-05-08 20:12
GOLDBAND 45 rpm

Golf? Det är ju en dyrare SEAT Leon!!

#2 • Uppdaterat: 2012-05-08 20:48
Peugo

När borde nya Golf komma? Borde vara på tiden men är 100% säker på att VW inte vågar göra några stora förändringar för varför ändra på något som ändå säljer som smör fastän andra har kommit ikapp och förbi? Snäll, börja inte skriva om GTI eller dylikt, den köper inte massorna och är betydligt mera bil än den normala Golfen som folk köper och tror sej få något speciellt. Seats design är nog mångfaldigt bättre än VW:s men VW-konsrnen låter tyvärr dom inte använda pengar på att hålla ljudnivån i bilen på en vettigare nivå (inte för att Golfen är nån tyst bil den heller).

#3 • Uppdaterat: 2012-05-08 21:32
Peugo

Skulle förresten kamkedjan inte slopas i de kommande VW-motorerna och i stället kommer man med kamremmen igen men en som borde hålla längre (vad det nu betyder då det är frågan om VW-konsernen)?

#4 • Uppdaterat: 2012-05-08 21:44
Peter E

Nya Golfen kommer presenteras i September. Med tanke på att den nuvarande modellen är en facelift på en bil som kom 2003 så står den sig ganska bra. Den nya(helt nya) som kommer i höst kommer naturligtvis kännas igen som en Golf. Jag tror nog att man kan förutsätta att konkurrenterna är något nervösa inför presentationen.
Vad menar du med snacket om livslängd på kamremmen inom VW-koncernen Peugo? Om inte jag missminner mig så hade väl ett känt märke från Frankrike bytesintervall på 6000 mil ett tag i början på 2000-talet? VW hade mellan 12000 och 18000 mil.

#5 • Uppdaterat: 2012-05-08 21:50
Peter E

Vad gäller ljudnivå så är det ett allmänt(?) känt faktum att bilar inom VW-koncernen som är byggda på PQ35-plattan bullriga vad gäller inkommande vägljud.
Det gäller alla mer eller mindre..från SEAT, Skoda, VW och Audi.
Får ju bara hoppas att den nya MQB är mycket bättre vad gäller detta.
Har själv en VW byggd på PQ35.......och..ja, den är inte tyst på vissa vägbeläggningar..

#6 • Uppdaterat: 2012-05-08 22:05
kameo

Va? Och här trodde jag i min enfald att det bara var japanska och koreanska bilar som är "bullriga"!!!!

#7 • Uppdaterat: 2012-05-08 22:25
Peugo

Syftade på VW-motorernas livslängd på kamkedjan som är kanske sämsta någonsin i någon motor!? VW är också känd för att ange för långa bytesintervall på allt, också tex. oljebytena. Long-life är marknadsföring som förstör motorerna här i nordiska länderna. Fransmännen har också haft sina problem med deras BMW-motor THP. Börjar snart tro på att turbo-motorernas tid är snart över (i den utsträckning som idag) ifall dom inte fås att hålla, hur otroligt det än kan låta i dagens läge.

#8 • Uppdaterat: 2012-05-09 15:12
saabnisse

Peugo, det är ju helt riktigt att man haft onödiga kamkedjeproblem på VW, men de ska vara lösta nu.

Sedan har du ju helt rätt i Long-life oljorna, men även där finns det en anmärkning i instruktionsböckerna, att den bör bytas oftare vid många kallstarter och korta körningar.

Tyvärr läser många bilägare inte sina instruktionsböcker, kanske för att de inte består av tecknade ankor med pratbubblor.

Men när det gäller kamremmar har du fel, det är en parentes i motorkonstruktionernas historia, som fransmännen ännu inte fattat.
Kamkedjan är den tredje bästa metoden att driva kamaxeln, efter kuggväxel och transaxel med dubbla vinkelväxlar.
Och det är just kamkedjan som de flesta motortillverkare går över till från kamremmen.
En kamkedja som börjar bli sliten förvarnar alltid innan den går av, man hör den om man inte är döv, men en rem går av helt omärkligt, det som märks är att det blir mimosasallad av motorn och det är inte kul.

Inom några år kommer säkert pneumatiskt eller elektriskt styrda ventiler och då blir det istället ännu mer elektronik att svära över.

#9 • Uppdaterat: 2012-05-09 16:52
Peter E

Håller med dig Peugo angående longlife....*shortlife* borde det heta.
Kamkedjan på vissa 1,4 tsimotorer har visat sig vara känsliga för oljekvalitet, det är sant. Men att säga att det bara är BMW.s motorer som har givit Peugeot problem är som att stoppa huvudet i sanden. Vad var livslängden för kamremmarna på peugeots motorer från 2000 talet?

#a • Uppdaterat: 2012-05-09 19:16
Peugo

Kamkedjeproblem är inte lösta. Inte är det nån skillnad om det är kamrem eller kamkedja bara den håller och kamrem borde det vara i kommande VW-motorer men vi får se hur det blir. Ett av problemen med en kamkedja som inte håller är att den oftaste är för jävlig att byta för den är tänkt att hålla längre (dock inte hela bilens livslängd). Ford hade väl kamremmen i olja i sin nyaste 1-liters motor? Godkänner att jag inte är insatt i PSA:s kamrem problem för har inte hört några skräckhistorier om dessa men visst kan det vara sant?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.