Nästa artikel
Peugeot 208 1.4 VTI: Plus och minus
Webb-tv

Peugeot 208 1.4 VTI: Plus och minus

Publicerad 8 juni 2012 (uppdaterad 25 augusti 2014)
Nya Peugeot 208 är bekväm med bra chassi, men rostskyddet är inte lika bra och ratten passar inte alla. Vi pekar ut plus och minus.

 

Klicka på videofönstret ovan för att starta filmen.

Läs hela testet av nya Peugeot 208 i Vi Bilägare 9/2012. Där ställs bilen mot Suzuki Swift och Audi A1 Sportback. Tidningen utkommer i butik den 12 juni och anländer hos prenumeranter från och med den 5 juni.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 208?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-06-08 15:12
strol

Vore intressant att mäta bromssträckan för de tre med monterade LIKA däck. Nu var däcksbredderna 215, 195 resp 185 mm innebärande bromssträckor på 37, 40 och 42 meter. Då är det väl hårt av testarna att skylla på bromsarna! Man kan ju inte annat än låsa hjulen, visserligen med olika frekvens beroende på vilket ABS-aggregat som sitter i men med troligen lika viktfördelning fram/bak som spelar roll.

#2 • Uppdaterat: 2012-06-08 15:28
Peugo

Kom just från provkörning med 208 Allure 120 VTi. Var rädd att fjädringen skulle vara allt för mjuk men den var som tur nog inte det, helt rolig i kurvorna fast däcken borde vara bredare om man kör verkligen aktivt. Styrningen fungerade mycket bra i kurvorna men måste man bara lite parera, på rak väg, så känns den konstgjord, precis som alla andra el-servon. Bilen går spikrakt på motorväg och är tystaste bilen i klassen och kanske skulle den klara av att vara med dom tystaste i en klass större också? Körde faktiskt på väldigt dåliga vägar och bilens fjädring fungerade väldigt bra och inga som helst oljud kom från chassit. Däckljudet ökar lite då vägarna har grövre asfalt men förvånansvärt lite. Touch-display var jag negativ mot men den var lika lätt att använda som en iPhone, skulle nog helt klart välja den med bilen. Den här bilen är det få som kommer att ha något negativt att säga om? EDIT: 5-växelslådan var nog helt lätt växlad men kanske för att bilen var så pass tyst så kom det onödigt mycket ljud från den i mitt tycke.

#3 • Uppdaterat: 2012-06-08 16:34
kurrewi

Franska bilar har ju blivit allt bättre och Peugeot har jättefina bilar. Och prismässigt ligger dom bra till, jag hoppas att den slår bra i Sverige.

#4 • Uppdaterat: 2012-06-08 22:07
Peugeote-Pär

Har provat 208:an och den var väldigt trevlig att köra, roligt med den lilla ratten också. Skulle absolut kunna köpa en och billigt med 4900:- för en navi

#5 • Uppdaterat: 2012-06-09 10:40
Raphael

160 000 kr för en småbil känns mycket, men det är en bra bil.

#6 • Uppdaterat: 2012-06-09 10:58
mcregor (ej verifierad)

Är nog lite benägen att hålla med leifer när det gäller prisbilden.
Nu använder man ju bilar lite olika men för oss är detta en typisk andrabil och för det är nybilspriset i mina ögon för högt. Som jämförelse kan jag idag köpa t ex en Polo Masters TSI 90 för 130.000 kr och även om det är en äldre konstruktion så är det en mycket trevlig bil att köra och åka i - och andra bra exempel finns i samma prisklass.
Men som vanligt tar det väl ett år och då börjar priserna dala och utrustningen att öka...:)

#7 • Uppdaterat: 2012-06-10 11:30
Raphael

Riktpriset på en Polo Masters TSI 90 är 160 000 kr, men de kör en kampanj nu och ger rabatt och rabattpriset är 149 900 kr. Men visst, det är säkert möjligt att pruta ner det ytterligare till 130 000 kr. Men som jag ser det så är Polo Masters TSI 90 är lika dyr, om vi jämför riktpriser. Det går troligt att det går att pruta ner priset på en 208:a också, men min poäng var inte att jämföra riktpriser med prutpriser som McGregor gör (jag tycker det alltid är orättvist jämföra ordinarie priser med prutpriser, det är att jämföra äpplen och päron). Min poäng var att ordinarie pris på 160 000 kr för en småbil, oavsett om det är en Polo Masters TSI 90 eller någon annan småbil, det är något högt tycker jag.

#8 • Uppdaterat: 2012-06-10 12:00
Simon no1

Man kan ju undra om de lyckats fått bort kamremmen.....?

#9 • Uppdaterat: 2012-06-10 12:21
mcregor (ej verifierad)

@Raphael: En Polo TSI 90 Masters kostar i solid lack 129.900 kr idag - visserligen kampanj (se bl a annons i Expressen igår) men kampanjpriser finns ju nästan jämt hos något märke.
Sen håller jag med dig om att om vi talar om 160.000 kr för en småbil så är det alldeles för högt - helt klart.
Men att alltid titta på listpriser tycker jag ändå är lika fel för olika märken hanterar detta på olika sätt. Köper du en lagerbil så är det nog väldigt ovanligt att du får betala ett listpris. Enda gången det gäller (minus viss prutning) är nog när man beställer en helt ny modell och dom inte har introduktionspriser... Men prissituationen på bilar avseende dessa s k listpriser är svår - helt klart.
Har man sen som Simon inget annat att klaga på än att motorn har kamrem så är det lite tunt motargument minst sagt....
Har personligen kört en bil med kamrem 25.000 mil utan problem men jag inser samtidigt att det inte är representativt för alla bilar med kamrem. Min var "säker" såtillvida att ingen katastrof hade inträffat om kamremmen gått sönder.

#a • Uppdaterat: 2012-06-10 12:47
saabnisse

mcregor, jag förstår Simons funderingar om kamremmen.
Den som råkat ut för ett kamremsbrott köper aldrig en bil med kamrem mer.
De flesta brott orsakar motorsallad som kostar en halv förmögenhet att åtgärda och även de fåtaliga motorer som klarar ett kamremsbrott blir relativt kostsamma att få igång igen.

Sedan har du ju helt rätt i att det är ekonomiskt vettigt att utnyttja kampanjpriser, men man ska komma ihåg att det egentligen är väldigt flexibla priser på bilmarknaden, något som möjliggörs av att många köper bilen till det pris säljaren begär.
Lagerbilar är ju också lättare att göra ett bra pris på.
Svenskar är av tradition och uppfostran väldigt dåliga på att pruta även om det blir bättre och bättre.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.