Bild
Nästa artikel

Mercedes C220: Plus och minus

Webb-tv

Är Mercedes C220 drömbilen för Sveriges tjänstebilister? Vi pekar ut för- och nackdelar med modellen.

 

Läs testet av Mercedes C220 mot fem konkurrenter i Vi Bilägare nummer 18/2010. Tidningen finns i butik från 21 december och kommer till prenumeranter några dagar innan.

Se också webb-tv om testets andra bilar:
Audi A4 Avant
Saab 9-3X

Mazda 6
BMW 318d (publiceras fredag 17/12)
Volvo V60 (publiceras måndag 20/12)

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes C220?

Kommentarer

#1
Raymond K
2010-12-16 09:47

Varför alla dessa webb-tv? Ingen som orkar skriva längre?

#2
2010-12-16 09:51

Trevlig bil. Men jag föredrar BMW 3-serie.

#3
789
2010-12-16 11:27

Snygg bil men Jarls ska ha en Toyota dvs en lådbil med trampor...

#4
2010-12-16 12:12

Raymond K:

Hela testet finns i Vi Bilägare nummer 18, i butik från tisdag 21 december. Sexton fullmatade sidor.

/Fredrik Diits Vikström, webbredaktör Vi Bilägare

#5
Anonymous
2010-12-16 12:27

En riktigt fin bil men för dyr och i mina ögon är den lite för prålig. Kör en Audi A4 B8 det är mer svennebanan premium. BMW 3 serie ska jag provköra snart när A4an ska bytas in. Blir en 318d kombi tror jag om den inte känns för klen. Vill ha en miljöbil iaf.

#6
lasse Åberg
2010-12-16 15:22

har den blivit tystare nu.Provkörde 2009 årsmodell och den förde ett jäkla liv,baksätespassagerarna hörde ej vad vi talade om i framsätet,provsträckan var från Arlanda till Uppsala.Ett Däckbuller så man blev lomhörd. Det blev istället en bmw 520 diesel touring istället.Jag är helnöjd.

#7
2010-12-16 15:49

Lasse Åberg, säg i stället att ditt företag leasade den till dig.

#8
Jalle E
2010-12-16 16:20

C-klass är fin. Enda nackdelen är väl att den ej hänger med BMW när det gäller förbrukning.
A4 är också fin men ingen mer Audi för mig. Köpte en ny A6 2,0T -06 som konstant drog 4 dl olja per 100 mil. Audi vägrade åtgärda det.

#9
Raymond K
2010-12-16 17:30

Tack för info Fredrik

#10
kenta_2
2010-12-16 19:28

De 326.900 kr jag betalade för en C220 CDI Business Kombi är inte dyrt, du får ju 17" hjul, Bluetooth, Regnsensor, Farthållare inkluderat och behöver inte köpa ett paket med självklar utrustning som man måste på Audi och BMW, Mercan har ju bättre andrahandsvärde så frågan är om bilen är dyrare att äga egentligen? Som vanligt har inte ViB koll på vad bilen egentligen kostar på marknaden.....

#11
2010-12-16 20:24

1. Tacka sjutton att den är tystare än A4:an och Mazda 6:an. Skillnaden var 17"-hjul jämfört med 18"-hjul. När ska ni motorjournalister lära er att väga in hjulen i era så kallade bilbedömningar?
2. C-klass är klart överprisad i Sverige, jämfört med kontinenten. Svenskar tycker MB är extra fint, och får betala därefter.

#12
Cin Ling
2010-12-16 20:31

Merca är klart överprisad sedan 124-serien. Då betalade man kvalitet och annat som andra bilar hängde efter. Idag så tar de betalt enbart för stjärnan.
Kanske Legacy 2,0D

#13
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-12-16 21:20

@Pender. Och hur tycker du att vi ska "väga in hjulen" i våra bedömningar? Antingen bullrar väl bilen eller inte? Ska vi dra av 1 db från våra mätvärden för varje tum över 15 eller? Det enda vi kan göra är att testa dom bilar vi får med den utrustning som sitter på.

#14
2010-12-16 21:43

Tommy, jag menar och det var väl ganska tydligt, att det är synnerligen orättvist att jämföra modeller med olika däcksprofil, när ni bullerbedömer bilen. Jag tycker problemet vore synnerligen lättlöst. Begär t.ex. i detta jämförelsetest, att ni får 17"-hjul till alla modeller. (Har ni brytt er om att göra det?) Om nåt märke ändå skickar med 18", så får dom givetvis skylla sej själva. Jag vet t.ex. att Toyota är ganska korkade, som oftast har Auris HSD med 17", som provbil. Medan 15" är standard. Så blev det också tokfel när en biltidning (var det ni?) tyckte att Golf (med 15") var ungefär lika bullrig som Auris (med 17".)
PS. Med väga in hjulen, menar jag, att man som minsta hjälp till konsumenten, om man inte ids testa lika, i alla fall tydligt markerar vilken hjuldimension man testat bilen med. Eftersom val av däckformat, ofta spelar större roll än själva bilens bullerdämpande förmåga.
PPS. Allt ovanstående blir totalt ointressant, om man skriver för en marknad, där asfalten är någorlunda slät. Mao större delen av Europa. Där är det andra bullerproblem som spelar roll (vind, motor m.m.)

#15
lasse Åberg
2010-12-16 22:11

Elanen. Jag har 2st bmw 520d-t reg nr ced618 o efx259 Båda köpta i tyskland med 3 års euro plus garanti.
Har bytt från 225/55-16 till205/60-16 och fått tysta och komfortabla bilar,även vinterdäcken går tyst. Lasse

#16
2010-12-16 22:42

Lasse, bytt till vanliga, ej hårda Run-Flat-däck?
(Jag var en gång väldigt nära att köpa en BMW3, men säljaren, Mölndal, sa att Run-Flat ej var bortbytbart.)

#17
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2010-12-16 22:45

Vi kör bilarna som de levereras, något annat är inte möjligt att göra. Mazda 6 2,2 DE SportKombi kommer med 18-tums hjul som standard.
Däcksdimensionen är heller inte det enda som har inflytande på bullret. I våra däckstester mäter vi skillnader på hur mycket olika däck i samma dimension bullrar.

#18
Anonymous
2010-12-16 22:56

Ska snart sälja eller byta in min Audi A4 B8 sedan. Funderar på en Bmw 318d kombi men har aldrig ägt eller kört en nyare Bmw. Ska bli intressant att läsa vad som skrivs här imorgon när testet visas. Audin är en underbar bil men sambon är gravid så det får bli en högre bil. Bmw är kanske inte optimala där men vi får testa.

#19
2010-12-16 23:09

För oss gamla/feta/gravida är nog skillnaden mellan BMW3 och A4, visserligen märkbar, men liten. Det finns ju faktiskt högbyggda bilar för oss. (Finns det inte också en med svängbart framsäte?) Annars har jag hört ett rykte om att hög graviditet är en övergående åkomma.

#20
Anonymous
2010-12-17 08:54

RE: Pender Vägrar köpa en leksaksjeep ala Tiguan och så är dom överprisade.Är ju oftast en bil i Golfstorlek på styltor. Och en storsuv är för klumpig iaf om man bor i stan.

#21
lasse Åberg
2010-12-17 13:12

Jag köpte en Bmw 520td-2010 där det finns reservdelsbalja,Med rundflatdäck måste man köpa en repsats som skall åka runt i bilen.Jag vägrar åka rundfl pga däckljudet.

#22
2010-12-17 17:07

Låt Mercedes ha reglaget för vindrutetorkarna till vänster om ratten. Alla bilar måste inte vara lika. För övrigt är det inte udda. På lastbilar och bussar har blinkerspaken en vridfunktion för torkarna. Till höger om ratten sitter spaken för retardern /avgasbromsen.

#23
Johan F D
2010-12-19 01:52

Mercedes (& BMW) = Totalt Värdelösa Just Nu! P.g.a. att vi i hela Sverige har något som kan kallas en Riktigt Rejäl Vinter!!! Mercedes (& BMW) = BAKHJULSDRIVNA!

#24
SiggeN
2010-12-19 16:35

Johan F D...du vet inte vad du pratar om. Visst Volvo 240/740/940 var totalt värdelösa på vinterväglag men moderna bilar har bättre chassi och ESP absolut inga problem på vinterväglag. Berätta gärna om du har egna erfarenheter.

#25
Johan F D
2010-12-19 17:03

De i vårat bostadsområde som har en Mercedes eller BMW kommer INTE upp för den "ganska" branta backen (de får parkera nedanför och gå till sina hus...). De berättar själva att de har stora problem med sina bakhjulsdrivna bilar (sådana här vintrar)! Min gamla Saab med 60% av vikten på de drivande framhjulen, har inga som helst problem med att komma upp för backen m.m. Det är du som inte vet vad du pratar om!

#26
SiggeN
2010-12-19 17:57

Johan F D...att en bil inte kommer upp en hal backe tyder mer på dåliga däck....så du tycker att det gör alla BMW och MB "Totalt Värdelösa"...du har ingen koll!

#27
Johan F D
2010-12-19 18:29

Tja, de har bättre mönster (dubbdäck) än mig... De sladdar också i sidled med bakvagnarna... Så självklart har du rätt! ;-) Det är därför som nästan alla bilar övergett bakhjulsdrift till förmån för framhjulsdrift. För att framhjulsdrift är sämre vintertid! ;-)

(Förr i tiden var ju majoriteten av bilarna bakhjulsdrivna, eftersom det var billigare & enklare...)

#28
Emil, 24
2010-12-19 22:41

Så jävla vacker bil. Varken plastig eller försöker se ut som en sportbil vilket alltid misslyckas. Dessutom bakhjulsdrift och förhoppningsvis Mercedeskvalitet. Mums!

#29
Anonymous
2010-12-19 22:45

jo, ser verkligen ut som en bil och dessutom tydliga mercedesdrag

#30
Johan1976
2010-12-19 22:49

Har kört Volvo 240 i 10 vintrar, inga problem. 740 är dock för lätta bak.

#31
Anonymous
2010-12-20 09:19

Skulle inte tycka det var kul att behöva köra runt i en Volvo 240 varje vinter. Hoppas du hittar något jobb snart så att du kan köpa en modern bil. Kanske en med avgasrening så man slipper smoggen från den.

#32
Johan1976
2010-12-20 14:03

Men förhelvete Anonymus! Har haft fast jobb i 8 år. Bra lön men älskar min bil. Dricker 0,9l/mil och har katalysator. En ny bil tar massvis av energi att tillverka och jag kör max 150 mil i månaden... Åk till de tyska kolkrafteverken och protestera, sedan kan du ge dig på mig. Skulle inte förvåna mig om du lever ett energislösande liv och byter ut tv, kök mm en gång om året. En pålitlig bil jag gillar behåller jag mer än gärna och vårdar ömt. Frugan kör dock en typ ny bil..

#33
Anonymous
2010-12-20 14:32

Oj! Jag kan respektera att du kör en gammal bil om du bara kör lite. kanske lever jag ett lite slösaktigt liv men jag försöker att inte byta kök mer än en gång per år =) Nej men har en relativt ny bil och vill ju byta innan bilen blir för ointressant och så vill hag ha en grundplåt till nästa bil.

#34
Johan1976
2010-12-20 14:42

Okej. :) Rött kök till jul? God Jul!

#35
Johan1976
2010-12-20 14:42

Okej. :) Rött kök till jul? God Jul!

#36
Anonymous
2010-12-28 12:54

Snygg gedigen säker mm men som vanlig när det gäller MB så tråkig att köra och gungig på vägen.. Blir bättre med sportchassi...Hur är det med rost och elfel?

#37
2011-01-13 21:53

Synd att det aldrig är Elegance som testas. Det har ju än finare fjädringskomfort än Avantgarde. Såg i tidningen att den har det bästa ljuset av alla bilar som är provats. Fantastiskt bra. Rostskyddet var också bra, och att huven inte har lika bra längre blir utan betydelse nu när faceliften kommer. Den har fått aluminiumhuv. 7G-låda också. Jag är bra sugen på en. Synd bara att den inte går att få med bränslevärmare som E-klassen.

#38
2011-01-16 12:24

Jag får backa på en punkt. Nu går det att få bränslevärmare till C-klassen. Jag var inne på Mercedes tyska site och där har de uppdaterat den med nya faceliften och nu finns bränslevärmaren med. Tack Mercedes. BMW har det inte till varken 3-serien eller X1 eller nya X3.

#39
Bakom lack och krom
2011-01-19 18:49

Mercedes personbilar har ofta varit förgångsmän vad gäller långtidskvaltitet i mekaniska komponenter. Mercedes formelement är ofta kopierade tex; blinkers i backspeglarna, kompiinstrument i hastighetsmätaren,
den markerade utstickande "nosen" som redan kom på 80 talet på SEC modellen. När det kommer till märkets prestige och långa historia är det få bilar som kan mäta sig med Mercedes-Benz. Förhoppningsvis kommer den framtida formgivningen att återigen bli enkla och tidlösa. Volvo, Saab och Mercedes har alltid varit de mest innovativa fabrikaten när det kommer till personsäkerheten både avseende personerna i fordonen som andra trafikanter. Alla tre märkerna är utomordentliga bilar för de mest skiftande behov.
Jämför gärna Mercedes dörrgångjärn med en asiatisk
bil och se skillnaden i dimensioner. De tre ovan nämnda fabrikaten har i princip varit benchmark för alla övriga vad säkerhet.Tex BMW serie tre årsmodell 2010 har fortfarande inte ett whiplashskydd som
är jämförbart ovanstående tillverkare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.