Bild
Nästa artikel

Citroën DS4: Plus och minus

Webb-tv

Citroën DS4 är både snygg och kul att köra, men knappast någon familjebil. Vi pekar ut plus och minus med modellen.

Kommentarer

#1
2011-10-31 16:39

I hur många tråda ska vi kommentera samma saker?

#2
2011-10-31 17:04

DS4 är en sportcoupé med hög markfrigång.
Den försöker inte vara en familjebil, har inga som helst ambitioner för det.
Att kritisera en DS4 för att den inte är en familjebil, det är som att säga om Porsche 911 - "Kul att köra, men någon familjebil är den inte." eller testa en Rolls Royce och säga "Ja den är komfortabel, men inte är den ett alternativ till familjekombin för den ekonomiskt sinnande".
Det blir för löjligt när ni kritiserar bilar för att de inte är något de inte är byggda för att vara heller...

#3
2011-10-31 17:42

Jag anser att den är en mera av en GT (inte alltså GTI).

#4
2011-10-31 18:31

Jo ja, GT = Gran turismo, en komfortabel långfärdsvagn med sportiga ambitioner. Och en av pionjärerna för detta var Lancia Aprillia GT. En underbar bil! Både komfortabel och snabb!

(DS4 med de mindre dieslarna känns fel för detta väldigt italienska begrepp)..

GTI är ett begrepp som uppfanns av Volkswagen för deras Golf, och ärligt talat är det ett helt misslyckat begrepp. Volkswagen utgick från GT och lade till I för Injection, alltså insprutningsmotor.

Golfen var för liten och obekväm för att vara en GT, och i GTI-tappning blev den ännu mer okomfortabel. GTI betyder inget idag då typ alla bilar har insprutningsmotorer.

#5
2011-10-31 18:38

Jag håller med Roy J, det här var ju uppe för några dagar sedan!
Vad är det för nytt nu?

#6
2011-10-31 18:43

Nej, det var DS5 som var uppe för några dagar sen. En "intressant" artikel där man lyckades hitta fel på allt....

DS4 provkördes redan i somras, i juni.

#7
2011-10-31 18:51

Angående Franska bilar och dess usla kvalitet.
De flesta synpunkter om Franska bilars ges oftas av ägare till bilar av annat ursprung än Frankrike, mera sällan av ägare till Franska bilar. Detta går att tolka så att folk i allmänhet lyssnar mera till synpunkter och "skvaller" om Fransk kvalitet än att själva äga någon erfarenhet av hur det förhåller sig.
Själv har jag kört Peugeot sedan 1976 och varit ägar till många modeller med både bensin och diesel motorer. Under dessa år har jag vid endast ett tillfälle besökt en verkstad för att åtgärda fel, servicetillfällen undantagna.
För mig betyder detta bra kvalitet.
Ser ofta bilverkstäder för andra sk kvalitets-märken överfulla med verkstadsbesökar, kanske för enklare småjusteringar eller påfyllning av olja eller något annat som inte är relaterat till kvalitet.
Verkstäder har ju så så mycket att erbjuda sina kunder utöver att laga "trasiga" bilar, vad vet jag, så kan det ja vara.

#8
2011-10-31 19:04

Jag undrar om den är en bra familjebil? T.ex. för den barnlösa familjen. Som oss t.ex. (Ja, vi har barn, men dom åker inte i vår bil.)

#9
2011-10-31 19:18

Japanska märken är bra på att laga bilar på goodwill och göra det utan att informera kunderna, därför tror kunderna att deras bilar inte har några fel. Mitsubishi är det märke som mest har använt sig av den metoden, och de använde den så mycket att aktieägarna klagade över mörkläggningen över felen och så blev det en stor skandal som gjorde att Mitsubishi "tappade ansiktet" och därmed förlorade massa kunder på hemmamarknaden och de kämpar fortfarande för att komma tillbaka...

Visst är det bra att ta grejjer på garantin, men när man inte talar om detta för kunderna för man vill att ingen ska få reda på att bilarna går sönder, ja då ljuger man faktiskt...

Själv kör jag franskt sedan 15 år tillbaks och det har fungerat hur bra som helst!

#10
2011-10-31 19:24

Raphael, en fluga gör ingen sommar. Men bortsett från det så intresserar modellen mej. Men den för oss vettigaste valet, 110 hk diesel med fri parkering, kanske inte är så kul att köra som man bör vänta sej av denna biltyp.

#11
2011-10-31 20:42

Jag vet inte vad man förväntar sig av 4-dörrars coupémodeller med hög markfrigång a'la SUV eller lättare terrängbil, för de flesta coupémodeller har ju en markfrigång som vanliga bilar. Med en hög markfrigång så kränger bilen mer i kurvorna på grund av den högre tyngdpunkten, men DS4:an lyckas mycket bättre här än andra bilar med hög markifrigång och känns mer som en vanlig bil.

Enkelt uttryck är DS4:an en coupémodell av Peugeot 3008.

#12
2011-10-31 21:19

3008 kränger inte mycket den heller och den har snäppet bättre styrkänsla.

#13
2011-11-01 19:52

Det där med kurvkrängning, är ju ett problem isolerat till de som ville bli tävlingsförare, men inte räckte tiil. (Och därför kränger omkring på allmänna vägar.) Det rymliga baksätet förvånade mej. Utan att placera sittdynan nära golvet, så finns takhöjd för 99,4% av alla svenskar. Ett prisförslag med 3% rabatt, såg jag som mer än lovligt naivt. Dom kunde lika gärna skicka med gummimattor som rabatt. Bilen blir inte såld i mer än en handfull exemplar, om man inte erbjuder marknadsmässiga rabatter. (För den är sannerligen inte lågt prissatt.)

#14
2011-11-01 20:03

En vild gissning: Broschyren till DS4 är den hittills mest faktatomma, som producerats í konkurrens med alla andra innehållslösa reklamalster. T.ex. 6 sidor med enbart stiliga män/kvinnor. Utan text. Snygg och exklusiv produkt. 5 såna broschyrer kostar mer att tillverka än 1 farthållare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.