Bild
Nästa artikel

Audi Q3: Plus och minus

Webb-tv

Audi Q3 är en trevlig bil för den lilla familjen – men det är ingen terrängbil. Vi Bilägare pekar ut plus och minus med modellen.

 

Klicka på videofönstret för att se film från Vi Bilägares test av Audi Q3.

Läs testet mellan Audi Q3 och Range Rover Evoque i Vi Bilägare nummer 18/2011. Tidningen finns i butik från tisdagen den 13 december.

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q3?

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-12-08 09:20

Den är varken familjebil eller terrängbil. Totalt onödig bilmodell.
Minimalt baksäte och minimalt bagageutrymme. Skulle bli förvånad om man får in en barnvagn i bagageutrymmet.

#2
2011-12-08 09:26

Audi och de tyska bilarna är genuina kvalitetsbilar sk premiumbilar som värkligen ger ägaren mycket bil om än till höga priser men det e som man säger: "Kvalitet kostar - skit får man (nästan) gratis..."

#3
Juppe
2011-12-08 10:25

@Raymond K
Vad kör du själv för bil? Skulle vara intressant att höra varför du anser att just den bilmodellen är totalt nödvändig ...

Folk har olika krav och olika smak. Det som en tycker är fult eller onödigt, tycker en annan är snyggt och nödvändigt.

#4
Raymond K
2011-12-08 10:56

Juppe kom inte och säg att man köper denna bilen för att den är praktisk. Man köper den endast för att man gillar den. Den är högbyggd för att likna en bil som klarar terräng men klarar inte terräng. Hur nödvändig är den då? För de som vill ha en bil som ser ut som en terrängbil men bara kör asfalt är den ok, men är den nödvändig? Kan tänka mig att unga ensamstående kan lockas att köpa denna.

#5
Juppe
2011-12-08 11:00

@Raymond K
Du svarade inte på frågan. Nämn en bil som är nödvändig! Det räcker väl med en modell för alla? ... eller kanske 2, en stor och en liten.

#7
Raymond K
2011-12-08 11:03

Familjebilar med plats att lasta (kombibilar) är nödvändiga för oss som inte bor i storstaden och kan åka buss överallt. Denna Q3 är ingen familjebil.

#6
2011-12-08 11:08

Så fick vi med en sak som kännetecknar Audi. Den känns gedigen.
En av de egenskaper som jag anser vara väldigt viktig när jag köper bil.

Vill man ha en större variant så finns Q5 eller Q7.

"Stadsjeepar" får man väl tycka vad man vill om. Men det finns ju även dom som går runt i kamouflagekläder på stan. Antar att de tycker det är snyggt. De gillar väl "looken".
Samma gäller nog bilar.
Jag har S-line sportpaket på min bil för att det är snyggt. Ger inte bättre prestanda direkt.

#8
2011-12-08 11:10

Då är det väl inget att fundera på? Bara att köpa något annat.
Skillnad om de påstod att den hade terrängegenskaper och stort bagageutrymme.
De som köper den gillar förmodligen konceptet.

#9
Juppe
2011-12-08 11:24

@Raymond K
Så alla bilar förutom kombilbilar anser du vara onödiga? Är du på riktigt?
Vad gör du ens på en bilsajt om du tycker att alla bilar (utom kombibilar man kan lasta i) är onödiga bilar?

#10
2011-12-08 12:05

Bra bil som bjuder på fin sitthöjd och bra frigång och där till 4WD. Inte många mindre bilar som erbjuder det, speciellt inte om man vill ha premium. Bara för att man vill ha dessa egenskaper behöver man inte köpa en stor bil eller vara i behov av terängegenskaper. Jag gillar dessa storlekar på bilar så som även BMW X1 och Mercedes kommande motsvarande modell.

#11
Raymond K
2011-12-08 12:41

Nu är vi där igen. Man får inte ha en personlig åsikt utan en massa personpåhopp. Jag blir så trött på detta.
Juppe försök att i alla en enda gång förstå att inte alla tycker som du. Jag har bara skrivit vad jag tycker utifrån mina preferenser. Jag kräver inte att alla andra skall tycka likadant. Om du tycker att denna bilen är så otroligt nödvändig så köp för tusan 5-10 stycken själv, jag bryr mig inte om det.
Vi har inte alla utrymme att köpa en bil bara för att den är tuff eller rolig. Många av oss måste köpa bil utifrån det praktiska för en barnfamilj. Jag har inte valt kombi för att den är tuff eller rolig. Jag har valt den för att den är mest praktisk utifrån vad vi behöver. Denna Q3 är "onödig" från vårt perspektiv.
Så försök att förstå Juppe. Jag pratar inte för den stora massan av folk, jag pratar om mina bilbehov. Gör inte alla det? Gör inte du det? Du köper kanske inte en kombi för att du inte behöver det, tycker du då att ingen alls skall köpa en kombi? Alla måste köpa bil utifrån vad du tycker?
Du tycker att jag inte skall skriva på en bilsajt om jag inte gillar allt som visas där. Varför ens ha ett kommentarsfält om man måste gilla allt som visas? Gör fler såna här personpåhopp om jag inte tycker som du så skall jag anmäla dig.
Du är alltid väldigt vass om man inte tycker som du och gör ofta angrepp som inte hör hemma i en diskussion.

#12
2011-12-08 13:14

Jag måste säga att jag gillar de här lite mindre crossover-typerna.
Är man ute efter maximal körupplevelse så är de naturligtvis ingenting, men ingen kan ju påstå att en renodlad sportbil är särskilt vardagspraktisk. Där täcker väl en kombi de flestas behov, men ska man ha en maximalt praktisk bil så blir det väl någon form av MPV, vilket i sin tur kan vara onödigt stort och klumpigt för den mindre familjen utan vidlyftigt umgänge att skjutsa omkring på. För många är en mellanstor sedan fullt tillräcklig. Kombin ersätts kanske då av dragkrok och släp.

Vad jag gillar är det enkla insteget, den bra trafiköverblicken, den ofta något förhöjda markfrigången och att man ofta kan välja fyrhjulsdrift (men aldrig diffbromsar, till åtminstone leifers besvikelse). Ofta är de även luftiga och den mer upprätta sittställningen ger ett bättre benutrymme.
Just den här modellen verkar gedigen och allmänt trevlig, men den har för stora praktiska brister för att vara ett seriöst alternativ - för mig.

Till skillnad mot Raymond K - som helt visst ska få tycka precis vad han vill, Juppe - så ser jag den inte alls som ett alternativ just för unga människor, utan mer för lite äldre, faktiskt. Insteget och sikten är det jag främst tänker på.

#14
Juppe
2011-12-08 13:46

@Raymond K
Snyggt försök att vända det emot mig. Nu är det ju faktiskt DU som inte verkar förstå att inte alla tycker som du när du häver ur dig en helt subjektiv åsikt som som om det vore en sanning.

Du säger att bilen är onödig. Punkt!
Jag säger att den inte är det!
Den har absolut sin marknad. Att jag personligen inte kommer att köpa den är totalt ointressant för alla här.
Klarar du inte av mothugg bör du inte kommentera.

#15
2011-12-08 14:28

Hörrni, tänk på samtalstonen nu.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#16
2011-12-08 14:43

Säger som Raymond. Alla bilar som inte rymmer en barnvagn är totalt onödiga. Iaf för de som har barnvagn. Ja, eller iaf för som vill lasta sin barnvagn i bilen.

#17
2011-12-08 14:50

Känns som att R-R är ett bättre val! Snygg design, bättre i terrängen och med Volvo-kvalitet (systerson till XC60.)

#18
Juppe
2011-12-08 15:06

@Hälsingen
Skulle nog också välja Evoque före Q3, trots att jag är rätt bränd av brittiska bilars kvalitet. (Hade en gång en Range Rover som var ett riktigt sorgebarn.)

Jag tycker inte Q3 riktigt förtjänar Q'et om man jämför med de större syskonen.
Q3 känns mer som Golf Plus än en Q-modell.

#19
2011-12-08 15:26

Audi gör genomgående underbara bilar, Q-serien är inga undantag.
Den här "lillen" är nog perfekt för tant Frän med jäkla anamma i blicken liksom för den unga karriäristen som inte vill skrynkla sina kläder på väg till mötet.
Terrängegenskaper är nog mindre viktiga för målgruppen! Förresten är det få SUV'ar som egentligen är riktigt terränggående.
Själv skulle jag inte välja Q3 om jag nu kunde ... men Q7 skulle säkerligen sitta som en smäck. Men tror nog att en Q3 kunde fungera som shoppingvagn åt min fru!
Läser kommentarerna så jag lägger en sorts brasklapp med inskriptionen "TYCKER JAG"
:o)

#20
2011-12-08 15:29

Juppe!
Det är just detta; L-R och R-R är ju helt andra företag IDAG än vad det var innan Rover-koncernens krash år 2005!

Från 0 pengar i kassan till att ha Ford-koncernen (inkl. Volvo och Jaguar) samt Tata.koncernen i ryggn har har vänt minus till flera plus! :-)

#21
Raymond K
2011-12-08 15:34

Juppe jag klarar mothugg men du är alltid sur och mästrande i tonen i så gott som alla kommentarer. Det är inte kul att argumentera med dig.

#22
2011-12-08 15:53

Hälsingen, så är det ju men så får man inte tänka! har de tillverkat usla bilar förr räknas det inte att de är bra idag, då måste man avstå... det har jag läst här på forumet...

#24
2011-12-08 18:12

leifer@
Kan du göra det i en artikel som handlar om Toyota? Helst i en artikel där Toyota omnämns i mest positiva termer. Kan du det, ska jag vara ditt stöd :o)
.
Har du något att säja om Audi Q leifer?

#27
2011-12-08 20:01

Jes_; gör som jag, det förlänger livet och man slipper bli irriterad på trollen. Det är nämligen hopplöst att argumentera mot somliga. Sannolikt är några här på forumet misslyckade politiker;-) Vad som dock förvånar mig är denna tvärsäkerhet som somliga har och samtidigt inte har en susning. Hur kan man annars förklara tvärsäkra uttalanden om bilar som knappt finns på marknaden än? Andra refererar till hur det var för 20 år sedan. Och samtidigt kan man så starkt argumentera för något man inte har/är eller lever ens efter?

#31
2011-12-08 20:52

Hm... Sedan ser inte jag någon anldning till att ställa in R-R Evoque i något annat hörn än i hörnet för goda premiumvagnar från Europa -med allt vad det innebär.

Man skulle, för att jämföra med en annan Engelsk-tillverkad bil, kunna säga att Evoque är ALLT som Qashqai skulle vilja vara..... http://sv.wikipedia.org/wiki/Nissan_Qashqai

#32
2011-12-08 20:53

simon_d, jag kan hålla med att man kört fast i ett designspråk. Men det är ett mycket, mycket medvetet val. Även VW drar sig dit, d.v.s. ett språk som folk lätt kan känna igen. Vem skiljer på Polo, Golf och Passat vid ett snabbt ögonkast? Man kan jämföra det med somliga andra märken som gör precis tvärt om; peta bort loggan i nosen på dessa och det blir omöjligt att identifiera bilmärket ifråga. Spännande? Ja. Framgångsrikt? Tveksamt, då skulle nämligen alla från Porsche till Alfa Romeo göra just detta.

#35
2011-12-08 21:30

Jag tror att VAG designers för längst har lärt sej. En helt ny design kan vara lika lyckad som misslyckad. Porsche lär aldrig omforma sin 911 ;o)
Om sen VAG vinner i längden är svårt att sia om, men nog är de flesta av oss lite konservativa i ryggraden och gillar det vi känner igen?
En liten ansiktslyft och ... ta mej tusan en helt ny fru, som man ändock både känner igen och älskar, precis som vanligt :oD
.

#36
2011-12-08 21:41

Nej leifer, det handlade inte om Q3 mot Evoque, det kommer säkert en artikel om det eftersom jämförelsen finns i tidningen ... men då tycker du nog att ingen av dem utstrålar någon driftskvalité?
Här gäller frågan vad man tycker om Q3!
.
Du fortsätter att provocera och det imponerar inte på mej men om du kan få medhåll från din klubb ska jag gärna kalla dej för maffioso .. och då borde du väl välja Mercedes om jag läste rätt i en annan tråd?
.
Okay, anmäl mej för personpåhopp, för det är ju exakt vad du jämt provocerar, jag tar gärna ett samtal med webred i frågan .. för detta måste få ett slut!

#37
2011-12-08 22:08

Jag var och kollade Q3 idag, jag kan inte riktigt se paralellen mellan Evoque och Q3 bortsett från att grundpriserna är ungefär lika. RR har betydligt mer terrängegenskaper och Q3 helt andra landsvägsegenskaper. Det är bara att lyssna på RR-testen och höra minusegenskaperna så blir man lite konfunderad." Man bör inte göra för snabba rattrörelser" på varningsetikett! Troligen ingen autobahnbrännare alltså. Däremot kommer RR säkert locka Chrysler 300 ägare som tröttnat och vill väcka nytt intresse men Q3 kanske försöker locka mej som kör mycket landsväg och känner mig som hemma direkt och kanske vill börja sitta lite högre på gamla dar. Bilen bygger ju på Tiguan med tvärställd motor varför Torsen har fått överges men tydligen har de trixat ganska rejält med Haldex för att ge den liknande egenskaper som vanliga Quattros. Hoppas det!

#40
Raymond K
2011-12-08 22:31

Det har gått en trend i detta. Trådarna börjar fint och trevligt för att senare övergå i angrepp och otrevligheter. Det tar död på intresset att diskutera.

#39
2011-12-08 22:34

Jag tycker inte din ton är speciellt respektfull leifer, jag tycker du jämt provocerar envar som inte väljer dina åsikter!
.
Jag har läst att de Tyska premiumfabrikaten är de elakas val .. och jag ska nog fasiken hitta tråden där du skrev det!
Jag blir så trött på sådant barnsligt försvar från Toyotadiggare ... Jag är ganska säker på att Japanska maffioser kör Japanska bilar, i varje fall om jag liksom du ska tro på vad jag ser på TV

#41
2011-12-08 22:45

Håller med dig Raymond. Men man kan inte återkomma in absurdum med tjat om vissa bilars förträfflighet i trådar som inte handlar om dessa. Man kan inte heller tjata ihjäl trådar med inlägg på inlägg och slutligen inlägg på sina egna inlägg. Man kan heller inte återkomma till vissa tekniska lösningar som återkommer gång på gång på gång. Slutligen kan man inte med outsinlig tjatighet återkomma till "verklig kvalitet" och liknande.

Det blir JOBBIGT! Och då inte avseende argument, utan just bara TJATIGT.

Tar gärna en omgång med Fredrik om detta och skulle jag bli portad, så är det värt det.

#43
2011-12-08 22:59

Vad menar du när du skriver att just Audi inte är "transparent och varudeklarerad"? Hur ska den deklararionen se ut? Att det kan komma verkstadnotor i en framtid är inget unikt för just detta bilmärke. Hade det funnits en garanti mot framtida kostnader är nog det bilmärket en vinnare i den bästa av bilvärldar. Vill man däremot ta reda på framtida kostnader för normalt underhåll är inte det någon konfidentiell uppgift..

#44
Raymond K
2011-12-08 23:03

Jag upplever leifer som mer sansad och saklig än Jes_.
Men ibland hjälper inte ens det. Jag har själv anmält Jes_
Gillar inte det men jag var tvungen.

#45
2011-12-08 23:04

Kan det vara följande citat från leifer som Jes_ menar?

"Tycker även Bmw 7-serie ger lite fel signaler överhuvudtaget, stora Bmw och stora Mercedes är populära bland korrupta regimer runt i världen."

#46
2011-12-08 23:07

Raymond; Jes_ har fått ett "spel". Men jag förstår honom. Fått det själv vi några tillfällen. Även andra här kan säkert fylla i.

#47
2011-12-08 23:09

Rustan; sannolikt. Eller: "Min aggression är också mot MC-gängen och den kriminalitet som florerar där. Dom vore inte lika tuffa på moped eller cykel va?"

Detta apropå en diskussion om vajerräcken! Man tar sig för pannan!

#48
2011-12-08 23:11

Vilken underbar resa tankebanan från vajerräcken till mc-kriminalitet måste ha varit! :)

#49
Raymond K
2011-12-08 23:14

Alla ser ju kopplingen mellan vajerräcken och mc-kriminalitet

#52
2011-12-08 23:33

Quattron! Då kvarstår ju frågan - ang. Q3 alltså - VARFÖR köpa en mini-SUV som SAKNAR terrängegenskaper? VArför?! Då kan man ju lika gärna köpa en A3, eller en BMW 3-serie eller MB C-klasse!?!

Sedan LÄR det ju INTE vara 300-förare som lockas av R-R, utan snarare folk som har råd och som vet vad som gäller i världen UTANFÖR Eksjö........

#53
2011-12-08 23:35

Många vill ha en bil som man sitter lite högre i. Speciellt kvinnor. Så det finns nog en marknad.

Sen kanske någon blind köper den för att de tycker den är så jäkla snygg med ;)

#54
2011-12-08 23:35

leifer; har Uno kapat ditt konto? (Det var ett skämt!)

KAN DU INTE GE DIG! JAG BLIR TRÖTT! ALLA BLIR TRÖTTA! VI DÖR! SLUTA! UPPHÖR!

Jag anmäler härmed mig själv till Fredrik för överträdelse av alla j-la regler som finns.

#55
Raymond K
2011-12-08 23:38

leifer "hög kvalitetskänsla och image" blir man inte lurad på. den finns i Audi och de andra "premium" klassade bilarna. Vad man däremot kan bli lurad på är att man inte förstår hur höga kostnaderna är för att hålla kvalitén vid liv. De som köper äldre "premium-bilar" har kanske inte råd till dyr service och alla kostsamma reparationer utan kör ner bilarna. Det finns många begagnade vrak till salu i detta segmentet. speciellt gamla Bmw 740, M5 och 540. Utslitna och med skruvade mätare. Bilarna kan se fina ut p.g.a. den fina kvalitén på klädsel och interiör men under ytan är allt slitet.

#57
2011-12-09 01:05

Tror nog det finns fler skruvade tyska premiumbilar än japanska. Då tyskarna är erkänd dyra att äga så finns det ju fler anledningar att skruva ner bilen. Tex en BMW med stor motor och många mil ÄR svårsåld. Minskar man milen så är det genast fler som vågar. Lägg där till att bilarna ofta är "körglada" och det är sånt som sliter.

Japanska lyxbilar, antar att det är Lexus framförallt då det är det enda märket vi har i Sverige officiellt, har dels fram till nyligen inga direkta prestandamodeller, dels handlar hela bilens rykte om just kvalitet, så folk är nog inte lika avskräckta av miltal på en sådan bil.

Sen har vi det faktum att det knappt fanns så många Lexusar i Sverige på den tiden tex E39 släpptes. Så bilarna vi har idag är överlag nyare än tyskarna. Eller tvärt om är kanske mer korrekt - det finns många fler tyskar som tjänar på att skruvas ner i mil etc.

Vi får se vad som händer om 20 år när tex IS-F och eventuella andra bilar hamnar i samma pris och mil-klass som de tyskar vi jämför med idag.

#59
2011-12-09 08:31

Jag har aldrig hört talas om något bilmärke som till kunder redovisar servicekostnader och reparationskostnader i förväg. Ge ETT enda exempel där denna information ingår i säljmaterialet, eller sluta tjata om Audis "transparens" ang servicepriser.

#60
2011-12-09 08:35

God morgon allihop,

Då var det alltså dags igen. Vi kan nog enas om att många trådar spårat ur på sistone. Varför har det blivit så?

Min tolkning är att vissa användare ägnar sig åt provokationer för sakens skull och allt som oftast styr över diskussionen till andra ämnen än det ursprungliga.

Vi vill förbättra samtalsklimatet och känner oss därför tvungna att ingripa mot användare som saboterar samtalet på sajten. Vi kommer att hålla utkik efter ovannämnda beteende och inte dra oss från att stänga av medlemmar som förstör diskussionen.

I det här fallet ser jag mellan fingrarna. Skärp er nu.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#61
Raymond K
2011-12-09 09:06

Eftersom inte Fredrik vill "rensa" har jag nu blockat Jes_ det går inte att föra en normal diskussion med honom.

#62
RayK---------
2011-12-09 10:57

Jag beslutade mig för att gå ett steg längre. Har raderat mitt konto. Det är för mesiga tag mot fridstörare på denna siten.
Raderar detta kontot också efter detta inlägget.
Mvh Raymond.

#64
Juppe
2011-12-09 13:32

leifer, motpol till vad?

#65
2011-12-09 15:07

Juppe@
Vanliga bilägare!
Vi som vill prata bilar, trafik och artiklar som ovanstående utan ovidkommande och upprepade dumheter.
Tror jag leifer menar.
Kanske ;o)

#67
2011-12-09 15:31

Jag undrar om leifer har läst de många inläggen nedan och åtminstone försökt ta till sig av den massia kritik som har ventilerats. Att döma av hans senaste inlägg tvivlar jag. Hoppas att leifer nu åtminstone försöker låta bli att skriva kanonader av inlägg och avstå sitt eviga tjat.

Mitt sista inlägg för den här gången avslutar jag återigen med citatet av Audi A5 SB: "Håller med dig Raymond. Men man kan inte återkomma in absurdum med tjat om vissa bilars förträfflighet i trådar som inte handlar om dessa. Man kan inte heller tjata ihjäl trådar med inlägg på inlägg och slutligen inlägg på sina egna inlägg. Man kan heller inte återkomma till vissa tekniska lösningar som återkommer gång på gång på gång. Slutligen kan man inte med outsinlig tjatighet återkomma till "verklig kvalitet" och liknande.

Det blir JOBBIGT! Och då inte avseende argument, utan just bara TJATIGT."

leifer är den som har mest att bevisa framöver.

#71
2011-12-09 18:27

Jaha, vad har du för kunskap som vi andra inte har? Vore VERKLIGT intressant att veta hur man kan skriva: "Vad säger jag om Audi Q? Jag säger att vill man leva och njuta av livet så är livet för kort för Audi Q, välj då Ranger Rover Evoque istället! Det är ändå samma bristande kvalitet i båda (vet man bara om det så är det ok)."

Vad vet du om dessa båda bilar som vi inte vet? Kört någon? Ägt någon? Någon referens ö.h.t. avseende kvalitet? Vilket var sakfrågan, eller hur?

Sen apropå din kommentar om miljövänliga 2-hjulingar; vad kör du själv? En riktig grisbil avseende miljö. Men du ska köpa en Prius? Gör då det NU!

Jag noterar att du dock har en viss självinsikt avseende antal inlägg om Toyota och att hålla sig till ämnet. Så det kanske finns hopp för även dig.

Sen, som en av "gelikarna" vore det intressant att få veta när och hur jag har påstått att Audi är en överlägsen bil (eller motsvarande).

Ditt upprepande påstående om att korrupta regimer kör BMW och MB är f.ö. både barnsligt och fullständigt irrelevant. För om det är det vi ska diskutera, då ska jag läsa lusen av dig med en lång rad exempel som du som förespråkare för liberala idéer (eller motsvarande) ska få äta upp. Och då ska du veta att jag röstar på Moderaterna.

#73
2011-12-09 18:45

leifer, jag råkade gå in på sajten just som du hade skrivit. Jag ber naturligtvis om ursäkt för att jag svarade för snabbt. Annars har Jes bra synpunkter (om dig).
Sedan gäller inte "bevisbördan" mig - det allt handlar om är att du ensam har dragit på dig massiv kritik här i tråden för ditt sätt att bokstavligen peppra aktuella artiklar med det som Audi A5 BA så bra sammanfattade. Men inte med ord visar du att du har bidragit till all denna sröja. INTE ETT ENDA ORD! Hur kan man INTE skriva något om att man har gjort fel?

Om du har något innanför pannbenet leifer borde du ha sett att jag vid ett FLERTAL tillfällen har skrivit att dyra premiumbilar som Mercedes och BMW INTE kan förväntas hålla bättre i alla avseenden än billigare bilar med enklare lösningar! Jag har t.ex. gett exempel som att en avancerad multilänkbakaxel med kanske 20 (!) metall-gummilagringar GARANTERAT kommer att genera fler fel än en billig lösning som kanske är fäst med bara fyra lagringar. Till och med en dåre inser att ju mer komplex en produkt blir och ju fler delar den består av (särskilt rörliga) så kommer också felfrekvensen att öka betydligt. Har du helt missat allt detta? Va? Jag har också tagit exempel som att avancerade automatlådor genererar fler fel än manuella växellådor. Och eftersom de flesta - i alla fall - Mercedesar säljs med automatlåda kommer felfrekvensen också att bli hög i maskinskadeförsäkringsstatistiken. Om allt detta och mer därtill har jag skrivit flera gånger - men föga förvånande har du valt att inte notera det.
I klartext betyder detta, leifer, att jag utan omsvep flera gånger har skrivit om att Mercedes, Audi och BMW har fel och brister. Hur mycket tydligare skall jag behöva bli? Har du fattat nu?

Men jag har också skrivit om andra outstanding kvaliteter som dessa märken har. Den krångelpotentiella bakaxeln ger t.ex. en oslagbar åkkomfort - till priset av ett visst underhåll. Men allt detta begriper ju vem som helst. Vad för "transparens" behövs om detta?
Jag har skrivit om kvaliteter som perfekt passform, omsorg om detaljerna (bl.a. med hänvisning till hur Teknikens Värld formulerade det), elegans i utförandet, tyngd och harmoni. Jag har också skrivit om att extrautrustningslistorna - som ofta är sju gånger så långa för en Mercedes som för en asiat - är en kvalitet.
Sammantaget har jag skrivit om brister MEN OCKSÅ om de andra kvaliteterna som "vanliga", billiga bilar saknar. Allt detta sammantaget visar att jag har ett brett seende och väger in alla aspekter. Du däremot TJATAR ENBART om "verklig kvalitet", fullständigt oförmögen/ovillig att se fördelarna i den andra änden.
Jag är MEDVETEN om att en Mercedes har lösningar som t.ex. en avancerad bakaxel som kommer att orsaka underhållskostnader. Men vem behöver upplysas om denna självklarhet?

När det sedan gäller priset så kan man ha åsikter om detta. Men tror du på allvar att en dörrsida bestående av ädelträinlägg, äkta tyg/kostläder, flertalet lösa delar kostar lika lite att tillverka som en hel sida, formgjuten i hårdplast? Ingalunda! Den dyra dörrsidan skall konstrueras med alla urtag etc. Träet skall odlas, avverkas, torkas, sågas, formas, limmas, lackas etc., etc. Alla lösa delar måste konstrueras för hand och provas ut. Och så här fortsätter det. Allt detta kostar pengar! Massor av pengar! Och sist men inte minst skall varje såld enhet bära sina egna kostnader!!! Och här är det många som inte hänger med.
Varför kostar en S-Klass typ 795 000? Ja, inte för att de extra 200-300 kilona i material kostar så mycket mer eller ens utformningen av dem. Men det faktum att när Mercedes säljer kanske 1,2 miljoner C-Klassbilar under åtta säljer man kanske bara 170 000 S-Klassbilar (som ett exempel nu bara - jag har inte orkat kolla upp detta exakt, men det spelar ingen roll). Vem som helst måste begripa i sann företagsekonomisk anda att ju färre bilar som säljs, desto högre blir priset. De få S-Klassbilar som säljs måste bära alla sina kostnader - och därför blir priset därefter. Om Mercedes skulle sälja endast en (1) S-Klass på åtta år skulle priset behöva bli flera tiotals MILJARDER kronor!

Varför skriver jag allt detta? Till vilken nytta? Jag vet faktiskt inte.

Men nu leifer är det du som återkommer med ett stycke om din egen skuld för allt det tjafs som har förekommit. Läs citatet av Audi A5 SB igen och TA ÅT DIG för guds skull. Nu struntar jag i dig för helgen. Jag tänker inte ens läsa ditt svar.

Till Fredrik Diits Vikström: Du måste gå in i fortsättningen och strypa leifers pepprande med inlägg. Han dödar hela sajten annars.

#76
2011-12-09 21:03

Tja, 310.000 för billigaste dieseln med de snålast acceptabla tillvalen är kanske ok för tillräckligt många. Men för egen del skulle jag behövt 5 års garanti och miljöbilsklassning (= fri parkering i Gbg). Men Audi klarar sej säkert utan såna som mej.
Bilen ser förbaskat trevlig ut. Slår säkert ut BMW:n i försäljning. (Det blir liksom 2010-tal mot 1990-tal i design.)

#77
2011-12-09 21:11

Så, leifer. Vi har kommit till vägs ände du och jag. Jag gav dig en halvtimme att kommentera det jag skrev efter dina ord till Jes_.

Jag var faktiskt beredd att släta över det hela och säga att "v i börjar om".

Men icke; här kommer ett citat från leifer i sitt senaste inlägg: "Men sen kan du inte förbjuda mig att säga sanningen, och du underskatter helt skillnaden ex vad gäller Prius. Du har inte förstått hur stor skillnad det är. Jag förbehåller mig rätten att ha den som referens,"

Skillnad mot vad? Sanningen?

ÄR DU GUD?

Hej då leifer.

#78
Jultomten
2011-12-09 21:19

leifer har rätt.
Alla ni andra pratar bara strunt.

#79
2011-12-09 21:40

Inget som är riktat till leifer, men så här skrev han 2008-11-01 i denna tidnings forum:

"Måste bara berätta, var lite kul. Ringde Audi kundservice idag och frågade om man kunde prenumerara på Audi Magasinet. Hon frågade om jag hade en audi idag, svarade jo förvisso men lite gammal kanske. Inga problem sa hon, jag fick uppge regnr och ska även få senaste nr med A4 (tycker det var svårt att läsa på nätet). Nu känner man det lite som att man är med i en exklusiv klubb. Detta var alltså ett tips till andra som köpt beg Audi. Livsstil. Bilen säger vem du är... Nä det är löjligt va? Men det är väl dom strängarna Bmw, MB och Audi spelar på. Men visst är det mycket fina bilar idag. Ha begär."

Jag ljuger? Nä, kolla här: http://www.vibilagare.se/node/26786

#80
2011-12-09 22:04

Oj vilken underbar källa till reflektion du hittade där Audi. Min favorit från leifer i den tråden är nog den här:

"Audi har tidlösa och snyggast karosser och högst kvalitetskänsla. Alla kopierar Audi, även japanerna.
"Vorsprung dursch Design" kanske är mer rätt!
http://www.audi.se/audi/se/se2/experience/Audi_Magasin.html
I senaste nummret kan man läsa om nya Audi A4 på sidan 6.
/// DKW = Deutsche Kraftwagen"

Jorå sörrö......

#81
2011-12-09 22:11

Rustan, har lite svårt att svara, tangentbordet är utom räckhåll, då jag ligger på golvet.

#82
2011-12-10 08:51

"Du har nått fram till resmålet. Eller kanske inte? I din Q3 dröjer det inte många minuter innan du vill välja ett nytt. Ge inte efter på dina krav. Låt resan fortsätta. I en Audi Q3."
Så tramsas det på, sida upp och sida ner, i broschyren. Tror Audi att Q3-spekulanter har lägre mental nivå än de som tar SMS-lån?
När det gäller "Vorsprung durch Technik" blir det istället plats långt bak i kön, när skrytet byts ut mot fakta. T.ex. har Q3 20% högre förbrukning än en Grand Scenic med liknande diesel. (Båda har 320 Nm i vrid.) Och då har ändå Scenicen både större frontarea och högre vikt. (Samt nära 100.000 kr billigare teknik?)
Nu vet jag att ovanstående är lite orättvis kritik. Audi menar inte på riktigt att deras bilar är tekniskt överlägsna. Utan bara lite snobbiga.

#85
2011-12-10 11:18

"Men sen kan du inte förbjuda mig att säga sanningen,.......

Det är där GUD kommer in, leifer.

#86
2011-12-10 11:27

Och för sista gången:

"Vad säger jag om Audi Q? Jag säger att vill man leva och njuta av livet så är livet för kort för Audi Q, välj då Ranger Rover Evoque istället! Det är ändå samma bristande kvalitet i båda (vet man bara om det så är det ok)."

Frågorna kommer här:

Vad vet du om dessa båda bilar som vi inte vet? Kört någon? Ägt någon? Någon referens ö.h.t. avseende kvalitet? Vilket var sakfrågan, eller hur?

Du sticker ut hakan hela tiden. Då gäller det att ha torrt på fötterna. Har du det?

#87
2011-12-10 11:32

leifer is the chosen one, han har sett ljuset och nu är han utsänd av gud (Toyota) för att förmedla "sanningen".

Men en gång i tiden gick han omkring på våra gator som en vanlig man och rabblade ramsor som: ""Audi har tidlösa och snyggast karosser och högst kvalitetskänsla. Alla kopierar Audi, även japanerna"

#90
2011-12-10 11:51

Näha, det var som jag misstänkte; du snackar faktiskt skit. Skit är skit, även om man slår in det i rött silkespapper.

Jag har inte påstått något ö.h.t. om Q3:s kvalitet. Inte heller något (vad jag kan erinra mig) om Audis heller.

Det är du som gör det hela tiden.

"Det är ändå samma bristande kvalitet i båda."

Det där är att prata skit. För du vet inte ett skit om någon av bilarna, eller hur?

#92
2011-12-10 12:10

Man kunde tänka sej en lite ärligare slogan från Audi:
"Wir machen Autos mit Technik von Gestern!"
eller
"Wir haben Vorsprung in Technik gegen Dacia".
eller
"Wir versuchen Renault reichen".
Ursäkta min dåliga tyska.

#93
2011-12-10 12:14

Inte nog med att du skriver skit, du läser inte vad jag skriver.

"Jag har inte påstått något ö.h.t. om Q3:s kvalitet. Inte heller något (vad jag kan erinra mig) om Audis heller."

VAD I DETTA ÄR SVÅRT ATT FÖRSTÅ?

Jag tar skitsnack personligt. Vare sig det gäller Toyota, Audi, Saab eller vajerräcken. Eller för att vara tydlig; allt skitsnack. Och du levererar väldigt mycket sådant.

#94
2011-12-10 12:22

tragisk tråd.

#95
2011-12-10 12:59

Tragisk tråd är bara förnamnet. Varje helg spårar det ut. Vissa utmärker sig som vanligt negativ och spammar trådarna med "sanningen".

Varför håller ni inte till i forumet istället? Där kan ni skriva hundra inlägg till varandra.

Pga dålig styrning har forumet blivet ett Fórum För Fårskallar modell MAD.

Detta forum är bara tragiskt.

#96
2011-12-10 13:06

Jag tar åt mig om att ha varit med och sabbat denna tråd. Så är det och för det ber jag om ursäkt. Skulle hållit vad jag lovade (om att inte gå i debatt med leifer), men till och med för mig tryter tålamodet ibland.

Sorry, boys and gals!

#99
2011-12-10 14:26

Naturligtvis är tråden tragisk, liksom så många tidigare.
Men ska man verkligen inte kunna svara på påstående som att, 1 livet är för kort för ett visst fabrikat. Att 2, Prius har mycket och ekonomiskt värdefull överlägsen driftkvalité mot alla andra, speciellt mot de tyska fabrikaten. Att 3, vad én läsare tycker är en sanning måste vara en sanning för alla .. osv?
Jag borde naturligtvis lämna frågan om vajerräcken därhän, men som mc-förare och jag naturligtvis har en inbyggd självbevarelsedrift, är min sanning inte helt samma sanning som alla andras ..
.
Det besynnerliga i detta "krig" är att det står mellan Toyota och alla andra! Det räcker liksom inte att älska sitt fabrikat som Toyota-fan, utan man måste dessutom älska Japansk ingenjörskonst och slutligen måste detta tyckande pådyvlas alla andra!
.
Vad är fel? För något är väldigt konstigt! Hypnos kanske?

#100
2011-12-10 14:36

Leifer, jag väntar fortfarande på ett exempel på ett märke med den "transparens" som du efterlyser hos Audi. Kom igen nu, det räcker med ETT enda! eller snackar du bara??
passar också på att ge dig en chans att förklara hur du så bergsäkert vet något om kvaliteten på Q3 och Evoque, de är ju precis introducerade! eller gissar du bara? i så fall ska du skriva "jag tror", "jag antar" eller "jag gissar att" först istället för att så bergsäkert hävda att du vet när du bara luftar dina egna antaganden.
Kom igen och svara på dessa frågor nu, du är snabb att hugga tillbaka annars...

#102
2011-12-10 15:40
#104
2011-12-10 16:04

det var fortfarande inget svar på någon av frågorna... i början lade du upp hela ärendet som att just Audi hade problem med detta. Nu har visst alla problem med att redovisa "framtida kostnader", ja men då så... då är det ju inte ett specifikt problem för Audi, bra att vi kunde reda ut det...

min andra fråga då, vet du eller gissar du bara hur HELT NYA bilmodeller är kvalitetsmässigt? Vet du det bättre än tillverkarna själva?

#105
2011-12-10 16:28

Man kan inte redovisa "framtida kostnader" p.g.a. att dessa kostnader har inte inträffat. Man kan kalkylera med servicekostnader och faktiska ägandekostnader. Reparationskostnader vet man inte om förrän de inträffar.

#106
2011-12-10 17:09

Tips ifrån coachen. Istället för att bemöta de som "har den universiella sanningen"...ni vet alla vem/vilka jag menar...så låter vi de trolla på egen hand. Don't feed the trolls. De lever på att få mothugg. Låt dumheterna dö ut.

ViB borde ta krafttag men låter tramset sprira fritt. Sätt ex. max antal inlägg per använder och artikel. Navelskåderiet kan trollen syssla med i "Forumet".

Stäng av trollen som spammar samtliga trådar med sitt trams. Handlar kommentaren inte om den aktuell bilen. Radera kommentaren!

#107
2011-12-10 17:36

Tips från Jultomten.
Köp varandra vars en julklapp och tagga ner lite.

#109
2011-12-10 22:53

långsiktiga kvalitén, transparens och varudeklaration

Vad var det jag sa, han kan inte sluta...... Hypnos kanske, som Jes_ skrev.

#110
2011-12-10 23:26

Q3 är en fin bil för fina människor. Och eftersom fina människor kan acceptera gårdagens teknik, bara förpackningen är fin, så kommer Q3 sälja hyfsat. Och alla blir nöjda. Köparna har fått en fin bil. Och Audi tjänar multum.

#111
2011-12-11 00:37

PS. Toyota försökte samma trick med Urban Cruiser. Men deras kunder var inte så lättförtade. Flopp blev det.

#112
2011-12-11 10:20

leifer har redigerat sitt inlägg. Han strök "långsiktiga kvalitén" och "transparens".....

:-)

#114
2011-12-11 11:54

Icke då. Pender har rätt. Det är hela skillnaden.

#115
2011-12-11 12:37

I mina ögon är BMW X1, sett till kaross, en ålderdomligare konkurrent till Q3. Ändå har BMW fått till ett miljöbilsklassat alternativ. Som, förutom att den är betydligt snålare, dessutom är starkare. BMW kanske skulle kunna ha en slogan typ "Försprång i form av teknik"?

#117
2011-12-11 15:30

Nej det är inte jag som avgör vad som är rätt eller fel.

Men skriver man sån här skit, då får man faktiskt räkna med att dels bli ifrågasatt och dels få skit för det:

"Vad säger jag om Audi Q? Jag säger att vill man leva och njuta av livet så är livet för kort för Audi Q, välj då Ranger Rover Evoque istället! Det är ändå samma bristande kvalitet i båda (vet man bara om det så är det ok)."

Du vet inte vad du talar om (eftersom bilarna är helt nya på marknaden). Det gäller även många av dina påståenden rent generellt. Om du skrev lite bättre, så skulle du kanske slippa sånt här skitsnack. "Men sen kan du inte förbjuda mig att säga sanningen", är ju en annan groda från ditt tangentbordet.

Audi är en överprisad bil, men den passar mig mycket bra. Kvalitetsmässigt är den väl varken bättre eller sämre än någon annan europeiskt bilmärke.

#119
2011-12-11 16:36

Babbel, babbel,babbel, bara teoretiskt käftande i spaltmeter efter spaltmeter. Ut och prova istället och återkom efter det om den är bra eller dålig, om den nu är så intressant att diskutera. Av alla som har så många uppfattningar om bilen så har jag inte kunnat läsa en enda som verkligen provat den, och det gäller väl de flesta bilar det käbblas om här. Det börjar bli TRÅKIGT, ändå kan man inte låta bli att läsa och förundras....

#120
2011-12-11 17:55

quattron; håller med dig. Märkligt att man kan så kategoriskt döma ut ett eller ett par bilmärken. Speciellt som man inte ens sett just de bilar man dömer ut. Eller rosar ett annat märke oförbehållsamt.

Jag har riktigt svårt för den typen av generaliseringar. Jag har även svårt för debattörer som fabulerar. Det bästa exemplet är den här (återigen en sabbad tråd): www.vibilagare.se/nyheter/saab-tvingas-stoppa-fabriken-igen-31544

Den avslutas (i princip) kl 2011-04-10, 20:00 med:

"Jag uppfattade det som du hade egna åsikter i ämnet men det var tydligen fel och vår "debatt" var därmed helt bortkastad."

Så kan det gå om man älskar att skriva, men inte kan läsa.

Jag har i alla fall haft vettet att be om ursäkt för att denna tråd spårat ur fullständigt (leifer, det är för sent nu).

Härmed lämnar jag denna tragiska tråd.

#122
2011-12-11 19:44

Jag tycker det är bra att Audi A5 SB drar upp gamla trådar som visar ett tydligt mönster vem som hela tiden spammar överallt. Detta torde stå fullständigt klart nu.

#123
Ols Rannbrandsen
2011-12-11 19:47

leifer: De vet att det du skiver är rätt. De bara skojjar med dig. Don t feed the trolls!

#124
2011-12-11 19:57

Uno@. Du lovade!

#125
2011-12-28 08:16

Faktum är att Audi håller på att gå om BMW på hur snygga bilarna är, om man tittar hur dom ser ut framifrån. Men Q3, liksom A4 kombi, har en bakdel som det ser ut som att formgivarna har somnat när det har skissat på bilen. Det ser ut som att bilen har tappat bakdelen. Taket lutar på tok för mycket.
Audi A6, Q7 och Q5 har en snyggare formgivning.

#126
2012-01-02 13:58

Usch så mycket trams i spalten, skulle det inte handla om dessa bilar???
Har inte provkört Q3, men tycker att det verkar vara en intressant bil. Har haft Tiguan tidigare, men saknade att inte kunna få automatlåda till starkaste dieseln, som tyvärr behöver växlas flitigt för att kunna leverera sitt utmärkta vridmoment. Någon ifrågasatte dessa bilar tidigare. Mitt svar: Utmärkt kombination för den som vill kunna dra ca 1300kg med 4-hjulsdrift utan E-behörighet. Å kom inte och säg att det går lika bra med fram- eller bakhjulsdrift.. Det blir en jätteskillnad!!! De har korta överhäng vilket är fördel.
Har nu Ford Kuga, alla dessa modeller erbjuder otroligt bra körbarhet med släp. Lite bullrigare som långfärdsbil vid hög fart, men allt kan man ju inte få.
Nej, om utrymmet räcker så är det intressanta modeller för den som drar släp tex.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.