Nästa artikel
Gör ett aktivt val av vinterdäck
Ledare

Gör ett aktivt val av vinterdäck

Publicerad 10 oktober 2011 (uppdaterad 11 oktober 2011)

Däckbryderierna kommer som ett brev på posten och aldrig blir Vi Bilägares reportrar överösta med så många frågor som i september och oktober. Lägger man därtill att de senaste vintrarna varit bland de häftigaste på länge så har man en bra grund att bygga ett samtal vid macken på.

I år har vi tagit ett annorlunda grepp på testet av odubbade vinterdäck (se film från testet här). Anledningen är att många av de frågor som kommer till redaktionen handlar om slitage och när det är dags att byta sina däck. Tillverkarna hävdar att mönsterdjupet inte bör understiga fem millimeter medan lagen säger tre.

I våra tester rätar vi ut alla frågetecken kring de dubbfria vinterdäckens egenskaper i nedslitet skick. Testet genererade flera intressanta resultat, vilket visar på stora skillnader mellan de olika fabrikanterna. Vissa slitna däck var så pass bra att de på vissa områden presterade bättre än motsvarande nya från konkurrenterna.

Du som läser testet noggrant kommer dock att inse att inga däck presterar bra i samtliga moment. Detta är inget nytt, men en tydlig signal att du som konsument bör göra ett aktivt val samt granska hur du nyttjar bilen.

I testet finner du fem av de bäst säljande premiumdäcken på marknaden, varav fyra är framtagna för nordiska förhållanden och ett för europeiska. Skillnaden i testmomenten är mycket stor. Det europeiska däcket presterar bra på vått och torrt, men när snö hamnar mellan slitbana och gummi blir det katastrof. Med de mjuka nordiska däcken är förhållandet omvänt.

Som icke testläsande konsument är du utelämnad åt däckhandlarens vilja att informera samt dennes kunskap i ämnet, vilken många gånger är baserad på tillverkarnas egna marknadsföringsfraser och glansiga produktkataloger.

Själv hävdar jag att standardisering är rätt väg att gå, även om det är komplicerat. Till viss del är man redan på väg. Baserat på en strävan att minska energiåtgången i samhället – där bilisterna i allra högsta grad ingår – har en energi- och bullerstandard tagits fram, vilken skall sjösättas i november 2012.

Märkningen kommer i princip att se ut som den som i dag pryder bland annat diskmaskiner och kylskåp. På lappen kan även det utvändiga bullret avläsas i decibel samt våtgreppet.

Skalan kommer att gå från ett grönt ”A” till ett rött ”G”. Ansvarig för märkningen är Energimyndigheten, som även ser till att handlarna informerar om de saker som nämns ovan.

Lagen är enligt mig ett steg i rätt riktning, även om det finns problem. Ett är att märkningslagen inte kommer att gälla dubbdäck eller regummerade däck. Ett annat är att det i dagsläget inte finns ett system för att behandla egenskaperna på varken snö eller is, vilket är två kritiska områden för oss nordbor.

Ytterligare tveksamhet finns i att de som är ansvariga för att ta fram underlag för märkningen är de som även tillverkar däcken. Här har man en del kvar att jobba på innan förslaget verkligen är till hjälp för konsumenten.

Till dess får du sätta din tillit till Vi Bilägares däckexperter.

Läs testet av odubbade vinterdäck i Vi Bilägare nummer 14. Tidningen har redan kommit till prenumeranter och finns i butik från tisdagen den 11 oktober.

Testet av dubbdäck publicerades i Vi Bilägare nummer 13. Tidningen finns i butik till och med måndagen den 10 oktober. Därefter kommer det att finnas tillgänligt på webben.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-10-10 10:49
Raymond K (ej verifierad)

Gör man inte alltid ett aktivt val när man köper nya däck?

#2 • Uppdaterat: 2011-10-10 11:00
FLAC

Jag tror det är skrämmande många som inte gör det, tyvärr... som lämnar in bilen till närmaste gummigubbe och säger "nya däck för max 3000 spänn, tack" och nöjer sig med nåt vietnamesiskt skitdäck.

#3 • Uppdaterat: 2011-10-10 11:18
Raymond K (ej verifierad)

Det är illa om det är som du säger FLAC.

#4 • Uppdaterat: 2011-10-10 12:41
Jordnära

Det är på vinterdäcken man ska lägga pengarna. Att köra på gamla torkade däck är inte bara snålt utan man äventyrar medtrafikanternas säkerhet.
Dom svenska datumreglerna för däcksbyte är alltför stela. Mer flexibla regler skulle gynna både slitaget och säkerheten. Landet är långt!

#5 • Uppdaterat: 2011-10-10 12:41
Peugeote-Pär

Köper alltid dom bästa däcken, gäller sommar som vinter...

#6 • Uppdaterat: 2011-10-10 14:48
hultarn

Håller med FLAC, tyärr är det så.
Och varför?
Finns ju ingen anledning att välja något annat än bra sommar- resp vinterdäck!

Jag har med fasa sett hur många bilar som körs på gamla vinterdäck året runt, även bilar för 150-200.000kr.
Varför köpa en dyr bil, ofta med goda prestanda och köregenskaper, och sedan sabba allt med skitdäck?

Besparingen kanske blir max 2.000 kr för fyra däck, och det är verkligen dumsnålt! Ofta förloras den förtjänsten på att de billiga däcken rullar tyngre och slits ut fortare. Under tiden har man lekt med döden....

Här köps inget annat än bra däck!

#7 • Uppdaterat: 2011-10-10 17:15
Tom-Erik

Jag köpte ny bil som blev levererad i juli och beställde nya Nokia Hakkapeliitta 7 idag. Kör för det mesta på is så inget knusslande här inte.

#8 • Uppdaterat: 2011-10-10 17:25
hultarn

En hyrbilsfirma hade satt på kinesiska skitdäck, och den aktuella hyrbilen var livsfarlig på vägen!
Hur tänkte de där? Har inte deras kunder rätt till en säker bil?

#9 • Uppdaterat: 2011-10-10 19:33
Juppe (ej verifierad)

@leifer
Jag skulle vilja påstå att vad man än köper för vinterdäck idag så är de tillräckligt bra. Jag tror inte man hamnar i diket eller i någon olycka p.g.a. däcken.
Jag anser att det viktigaste är att man anpassar hastigheten och lär sig känna av bilen signaler. Det är långt i från alla som gör det.
Många tror att det bara är att köra långsamt som gäller när det är halt. Så man kör 50kmh på motorvägen, 50 in i rondellen, 50 upp för garageuppfarten och sedan rakt genom garageporten ...

#a • Uppdaterat: 2011-10-10 22:49
Jordnära

Köpte nya Hakka 7 med ovala dubbar förra hösten och blev överraskad hur bra däcken bet på isen. Köpte nyss likadana till nya bilen. Det finns visst både ovala och runda dubbar på Hakka 7. Har billiga saker på en annan bil och det är stor skillnad. Den som påstår att alla däck är lika bra nuförtiden vet inte vad han talar om!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.