Nästa artikel
Nya Saab 9-5 från början tysk-amerikansk
Nyheter

Nya Saab 9-5 från början tysk-amerikansk

Publicerad 28 december 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Att General Motors skulle näpsa Saab för att komma åt tekniken i nya 9-5 är en orimlig tanke. Det skriver Vi Bilägares Eric Lund.
En lagom tung nyckel i metall, ni vet det där tåliga och ibland blänkande materialet, slår alla klumpar och kort i plast. I alla fall när det gäller känslan...

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2009-12-29 16:52
Roy (ej verifierad)

Tänk vad trevligt det vore med en bil som vågade vara riktigt, riktigt förnuftig - utan att för den skull vara tråkig och torftig. Handen på hjärtat, hur ofta är du där och fingrar på panelen för att känna hur mjuk ytan är, för att uppleva de där taktila egenskaperna som verkar ha blivit viktigare än allt annat? Tänk om det fanns en bil med riktiga stötfångare som absorberade småstötar utan minsta skada, med strålkastare som tålde riktiga torkare, med riktigt bra stolar med elvärme över hela stolssitsen, med strålkastare som gav ett bra sken med lättbytta glödlampor och som inte var halvmeterstora och med riktigs skyddslister limmade utan fuktsugande kanter. (Finns det förresten något löjligare än lackerade skyddslister?) Tänk om någon tillverkare vågade vara förnuftigt annorlunda som... som Saab var en gång i tiden!

#9 • Uppdaterat: 2009-12-29 18:06
Saabnisse (ej verifierad)

Javisst ROY, det var Saab och Volvo för trettio år sedan, innan designmaffian och fåntrattarna fick för mycket att säga till om.
Men nu är det ju så att det finns folk med mycket pengar och de vill gärna visa det också och därför har de förnuftiga bilarna praktiskt taget försvunnit.
Att Saab skulle kunna bli en förnuftig bil igen kan vi glömma, det finns inga pengar att hämta i den klassen.
Och PG, du frågar vad som är premium.
För många är det en bekväm bil, som låter som en suck, istället för ett par plåtar som slås ihop när man stänger dörren, som ger en inbjudande känsla bakom ratten med bekväma säten, som går mjukt, tyst och ryckfritt vid körning och som dessutom byggt upp en status så att den pryder garageuppfarten.
Sedan behöver det faktiskt inte i praktiken betyda att den är bättre än en avsevärt billigare bil.
Men Opel kan aldrig bli premium hur bra den än är.
Men som jag skrev tidigare skulle Saab kunnat bli det, men inte under GMs styre.

#a • Uppdaterat: 2009-12-29 19:34
Saabnisse (ej verifierad)

PG, jag kom just på vad Nils Ferlin sagt, något som verkligen kan förklara skillnaden mellan de vanliga bilarna och premium.
"Snus är snus- om än i gyllne dosor- men rosor är ändå alltid rosor- om än i ett sprucket krus".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.