Nästa artikel
Premiär: Här är BMW:s nya 5-serie
Nya BMW 5-serie

Premiär: Här är BMW:s nya 5-serie

Publicerad 24 maj 2023
Den åttonde generationen av BMW:s viktiga modell börjar säljas i oktober, och erbjuds för första gången i helt eldrivet utförande.

En månad efter att Mercedes visat upp sin nya E-klass kommer svaret från München – i form av en ny, åttonde generation av konkurrenten BMW 5-serie. Den nya bilen, internt kallad G60, kommer att lanseras i oktober med både el-, bensin- och dieselmotorer.

Medan Mercedes håller isär sina el- och förbränningsmotorbilar har BMW nämligen en annan strategi – de bygger båda på samma plattform. Företaget har en ny, dedikerad elbilsarkitektur på gång som de kallar ”Neue Klasse”, men den kommer inte att vara färdig innan 2025. Den nya 5-serien bygger i stället på BMW:s CLAR-plattform från 2015, som även utgör grunden för en mängd andra modeller.

Likt den mindre i4 och den större i7 är den nya elbilen i5 alltså i praktiken samma bil som sina fossildrivna syskon, bortsett från grillen – och drivlinan.

Den nya 5-serien har ett mer återhållsamt formspråk jämfört med 7-serien eller den nya suvmodellen XM, vars utseende har skapat en del kontrovers. 

Enligt designchefen Domagoj Dukec har detta att göra med vad olika kundgrupper är ute efter. I en intervju med sajten Motor1 i samband med premiären säger Dukec att de som köper de större och dyrare modellerna är ”uttrycksfulla och statusorienterade kunder”, medan de som köper en 5-serie i stället vill ha något lite mer konservativt.

Den nya 5-serien har vuxit på alla ledder jämfört med den nuvarande modellen och är nu 5,06 meter lång och 1,9 meter bred. För att få plats med batteripaketet undertill har den också blivit några centimeter högre än tidigare. Även axelavståndet har vuxit med ett par centimeter, vilket bådar för bättre innerutrymmen.

I Sverige kommer de två eldrivna versionerna att lanseras först. Det rör sig då om den bakhjulsdrivna instegsmodellen i5 eDrive40, samt den fyrhjulsdrivna prestandavarianten i5 M60.

Priserna för den eDrive40 börjar på 815 000 kronor. För det får man 340 hästkrafter och en räckvidd på upp till 58 mil. 

M60-versionen blir betydligt dyrare, med priser som börjar på dryga 1,2 miljoner. I gengäld får man över 600 hästkrafter i det så kallade overboost-läget. Det ger snabb acceleration – men också en något kortare räckvidd på knappa 52 mil.

Den som inte vill ha en ren elbil får vänta till våren 2024, då laddhybridversionerna 530e och 550e kommer till Sverige. Nya 5-serien kommer även säljas i beskedligare 520i- och 520d-utföranden i Europa, men det är oklart när dessa ska lanseras i Sverige.

Nästa år kommer den nya 5-serien även som stationsvagn. i5 blir då BMW:s första elbil i Touring-utförande.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (28)

  • 28 maj 2023 För att ge ett konkret…
  • 28 maj 2023 Axa skrev: Stefan Eriksson…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.