Nästa artikel
Tyngre bilar ställer hårdare krav på däcktillverkarna
Nyheter

Tyngre bilar ställer hårdare krav på däcktillverkarna

Publicerad 23 maj 2023
Att sänka utsläppen av farliga partiklar från däck innebär betydligt kortare livslängd, enligt däcktillverkarna.

Däcktillverkare står inför en stor utmaning. Vi Bilägare har tidigare rapporterat om de nya europeiska utsläppsstandarden Euro 7, som väntas träda i kraft från år 2025. De skärpta reglerna ställer inte bara tuffare krav på motorernas utsläpp, utan kommer för första gången någonsin även begränsa andra partikelutsläpp, exempelvis från däck.

Det kan påverka framtidens däcktillverkning, skriver Reuters som gjort en genomgång av vad kraven kan innebära för däcktillverkarna.

En av bovarna som försvårar för däcktillverkarna att sänka partikelutsläppen är ett ämne kallat 6PPD. Ämnet har till uppgift att förlänga gummits kvalitet och livslängd samt att förhindra uppkomsten av torrsprickor. Men samma ämne har också hamnat väckt debatt i Kalifornien, där myndigheterna ställt krav på däcktillverkarna att hitta ett alternativ till 6PPD.

”Det är inte den perfekta stormen, men nära”

En annan faktor som kommer påverka däcken framöver är elbilarna, som i regel är tyngre än motsvarande bil med förbränningsmotor. Det ställer helt nya krav på däckens kvalitet.

– Det är inte den perfekta stormen, men nära, säger Gunnalugu Erlandsson, vd för engelskbaserade Enso, till nyhetsbyrån.

Tunga elbilar ställer nya krav på däcktillverkarna. Volvos elbil EX90 väger in på 2,8 ton.

Varken Bridgestone, Goodyear eller någon kinesisk budgetdäcktillverkare har velat kommentera artikeln. Michelin och Continental svarar däremot att frågan om att ersätta 6PPD kan vara för stor för däckbranschen ensam att möta. De utesluter inte att det är en fråga för en hel industriell sektor, snarare än enbart för däckbranschen.

De tillfrågade västerländska däcktillverkarna ställer sig däremot positiva till de kommande Euro 7-kraven, som de hoppas ska städa upp och rensa marknaden från de sämsta lågprisdäcken från Asien att nå Europa. De varnar dock för att alla justeringar också får konsekvenser på andra egenskaper. Både Michelin och Goodyear uppger att livslängden för däck anpassade för tyngre elbilar kan förkortas rejält, vilket i så fall skulle få andra miljökonsekvenser i stället.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (49)

  • 30 maj 2023 Ja Kohn . Det du just skrev…
  • 30 maj 2023 A.L skrev: Att dessutom ha…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.